Skocz do zawartości

Jak dobrać zbiornik buforowy do pompy ciepła?


Recommended Posts

Gość Tomasz Kotruchow
Napisano

muszę stanowczo zaprotestować na odpowiedź eksperta !!

zbiornik buforowy pełni dwie funkcje w instalacji z pompą ciepła: po pierwsze jest rzeczywiście akumulatorem energii a po drugie sprzęgłem hydraulicznym tyle, że funkcją akumulatora energii jest poprawa warunków pracy dla samej pompy ciepła - wynika to z charakteru pracy urządzeń sprężarkowych - i nie ma tu mowy o akumulacji energii w celu jej wykorzystania w określonych porach, proszę zauważyć, że akumulator energii wyłącznie gromadzi energię ale jej nie produkuje !! budynek ma określone zapotrzebowanie cieplne w skali dnia, nocą większe, w trakcie dnia mniejsze ale zapotrzebowanie to występuje stale - oznacza to, że chcąc limitować czas pracy pompy ciepła czyli ograniczając ilości dostarczanej energii musimy zgromadzić w krótszym czasie w buforze ilość energii potrzebną do pokrycia zapotrzebowania cieplnego budynku - ograniczamy czas pracy urządzenia dostarczającego ciepło ale jednocześnie nie ograniczamy czasu poboru tego ciepła, oznacza to, że chcąc wprowadzić czasowe ograniczenia pracy np. tylko nocą musimy proporcjonalnie do długości przerw w pracy zwiększyć moc urządzenia grzewczego tak w krótszym czasie pracy dostarczyło energie cieplną, chwilowy nadmiar tego ciepła będzie składowany w akumulatorze ciepła czyli naszym buforze - skutkiem decyzji o wprowadzeniu czasowych zakazów pracy będzie więc przewymiarowywanie urządzeń grzewczych a co za tym idzie również zbiorników buforowych - tu należy wykonać analizę czy oszczędność na takiej eksploatacji pokryje wyższe koszty inwestycji, drugą funkcją bufora jest rozdzielenie hydrauliczne obiegów grzewczych od obiegu pompy ciepła, każdy z tych obiegów ma inny przepływ stąd brak rozdziału skutkuje obniżeniem wydajności układu grzewczego i jest ewidentnym błędem instalacyjnym !!

Napisano

Do rozdzielenia obiegu hydraulicznego pompy ciepła i ogrzewania podłogowego wystarczy sprzęgło hydrauliczne. Nie ma potrzeby instalowania zbiornika buforowego. Pytanie czytelnika dotyczyło zbiornika buforowego i konkretnej sytuacji, domu z ogrzewaniem podłogowym na całej powierzchni i pompa typu powietrze/woda. W takiej sytuacji stosowanie zbiornika buforowego lub akumulacyjnego nie ma uzasadnienia. Co opisałem i uzasadniłem w odpowiedzi.

Napisano

Witam,

Pięć lat temu, podczas budowy domu, miałem takie same pytania. Również zadawałem je na różnego rodzaju forach. Nie słuchając ekspertów zrobiłem jednak tak. Dom tak jak Pana 120 m2. Ściany jednowarstwowa, beton komórkowy    ..... Energo. Dobra izolacja dachu i podłogi. Okna standardowe 2 szybowe. System ogrzewania to 11kW powietrzna pompa ciepła. Ogrzewa dom i cwu. Ogrzewanie podłogowe i kaloryfery (sypialnie). Zbiornik buforowy 400 l - teraz założyłbym 2 razy większy. Jest też rekuperacja gdzie w układ włożyłem nagrzewnicę i powietrze wdmuchiwane do domu ma temperatur ok 35 stC. Dzięki temu kaloryfery są o 50% mniejsze. Całość wspomaga kominek z płaszczem wodnym - jest to godzenie przyjemności z praktyką. Wszystko działa doskonale. W tym roku zakładam jeszcze fotowoltaikę. A ile kosztuje mnie energia do tego domu? CO plus CWU na rok to 1500 zł i 1 m3 drewna do kominka. Jeśli pan zainteresowany o szczegóły proszę o kontakt pawłowski.dariusz@vp.pl

Dariusz

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Dla powietrznej pompy ciepła należy dobrać bufor c.o. wg. wytycznych: 60l./1kW mocy grzewczej pompy ciepła. Zgodnie z tym założeniem przy pompie o mocy 9kW bufor powinien mieć pojemność ok. 500l. - model SG(B)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Co do oświadczenia projektanta o możliwości przyłączenia do sieci ciepłowniczej, lub braku takiej możliwości, to logika nie ma tu nic do rzeczy. Niestety, bo nikt chyba się nie przejmował czy to ma sens. Po prostu nowelizując ustawę prawo budowlane (po raz nie wiadomo już który) dodano takie oświadczenie do listy wymaganych dokumentów.  Natomiast co do źródła ciepła i kotła na paliwo stałe to trzeba sprawdzić miejscowy plan zagospodarowania (ewentualnie decyzję o warunkach zabudowy( oraz uchwały antysmogowe obowiązujące na danym terenie. 
    • To trochę tak nie działa, no ale dobra https://fachowiec-budowlany.pl/budownictwo/jak-samodzielnie-wykonac-wylewke-anhydrytowa/   Mogło być gorzej
    • Chciałbym się zapytać o skuteczność stosowania kotew spiralnych przy zszywaniu rys w ścianach piwnicy z bloczka betonowego. Dom nowobudowany, stoi ok 3 lat, podłoże gliniaste z podsypką piaskową. Mam taką sytuację że rysy pojawiły się pod dwoma oknami w piwnicy (mniej więcej na środku) idące od ławy po samą wnękę okna. Oraz występują też rysy w miejscach gdzie na parterze są okna narożne, jakby od nacisków punktowych, może też od osiadania albo jedno i drugie. Pomijam fakt że mam też rysy na łączeniach ścian nośnych zewnętrzych z wewnętrznymi ale tu nie będę miał dostępu żeby wkleić kotwy spiralne. Czy te kotwy sprawdzą się w przypadku gdy rysy powstały na wskutek dużych nacisków punktowych? Czy podcinanie fug na ok 4-6cm będzie bezpieczne w takim wypadku? Poniżej rysunek poglądowy jak to u mnie wygląda. Na początku miałem plan żeby pod oknami wyciąć jedną warstwę bloczka i wkleić pręty zbrojone po każdej ze stron okna i zalać betonem (takie "podproże" jakby). Ale z tymi kotwami spiralnymi będzie chyba prościej. Tylko nie wiem czy te kotwy trzeba wklejać od wewnątrz czy od zewnątrz czy z obu stron?  
    • Może jakąś oryginalną pergolą? Taką pergolę możesz obsadzić na przykład pnącymi roślinami. 
    • Aby skutecznie przygotować olejowaną podłogę do odświeżenia, konieczne jest jej dokładne oczyszczenie z brudu, tłuszczu i resztek wcześniejszych środków pielęgnacyjnych. Do tego idealnie sprawdzi się OSMO (3019) – koncentrat do intensywnego mycia podłóg olejowanych. Krok po kroku: 1. Przygotowanie roztworu: Standardowe czyszczenie: rozcieńcz koncentrat OSMO 3019 w proporcji 1:10 z wodą. Silne zabrudzenia: użyj mocniejszego roztworu 1:8 z wodą. 2. Mycie podłogi: Nanieś roztwór na podłogę przy użyciu mopa z mikrofibry. Nie dopuszczaj do wyschnięcia – powierzchnia powinna pozostać wilgotna przez kilka minut, nawet do 10 minut, aby preparat skutecznie rozpuścił zanieczyszczenia. 3. Płukanie i osuszanie: Zmyj dokładnie czystą wodą, regularnie płucząc mopa. Ściągnij nadmiar wilgoci i pozostaw podłogę do całkowitego wyschnięcia. Uwaga: Nie używaj zbyt dużej ilości wody – podłogi olejowane są odporne, ale nadmierna wilgoć może wpłynąć na drewno. Gotowa podłoga po takim czyszczeniu jest przygotowana do dalszej pielęgnacji lub regeneracji przy użyciu np. OSMO Wosków Twardych Olejnych lub Wosków Regeneracyjnych .
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...