Skocz do zawartości

Jak dobrać zbiornik buforowy do pompy ciepła?


Recommended Posts

Gość Tomasz Kotruchow
Napisano

muszę stanowczo zaprotestować na odpowiedź eksperta !!

zbiornik buforowy pełni dwie funkcje w instalacji z pompą ciepła: po pierwsze jest rzeczywiście akumulatorem energii a po drugie sprzęgłem hydraulicznym tyle, że funkcją akumulatora energii jest poprawa warunków pracy dla samej pompy ciepła - wynika to z charakteru pracy urządzeń sprężarkowych - i nie ma tu mowy o akumulacji energii w celu jej wykorzystania w określonych porach, proszę zauważyć, że akumulator energii wyłącznie gromadzi energię ale jej nie produkuje !! budynek ma określone zapotrzebowanie cieplne w skali dnia, nocą większe, w trakcie dnia mniejsze ale zapotrzebowanie to występuje stale - oznacza to, że chcąc limitować czas pracy pompy ciepła czyli ograniczając ilości dostarczanej energii musimy zgromadzić w krótszym czasie w buforze ilość energii potrzebną do pokrycia zapotrzebowania cieplnego budynku - ograniczamy czas pracy urządzenia dostarczającego ciepło ale jednocześnie nie ograniczamy czasu poboru tego ciepła, oznacza to, że chcąc wprowadzić czasowe ograniczenia pracy np. tylko nocą musimy proporcjonalnie do długości przerw w pracy zwiększyć moc urządzenia grzewczego tak w krótszym czasie pracy dostarczyło energie cieplną, chwilowy nadmiar tego ciepła będzie składowany w akumulatorze ciepła czyli naszym buforze - skutkiem decyzji o wprowadzeniu czasowych zakazów pracy będzie więc przewymiarowywanie urządzeń grzewczych a co za tym idzie również zbiorników buforowych - tu należy wykonać analizę czy oszczędność na takiej eksploatacji pokryje wyższe koszty inwestycji, drugą funkcją bufora jest rozdzielenie hydrauliczne obiegów grzewczych od obiegu pompy ciepła, każdy z tych obiegów ma inny przepływ stąd brak rozdziału skutkuje obniżeniem wydajności układu grzewczego i jest ewidentnym błędem instalacyjnym !!

Napisano

Do rozdzielenia obiegu hydraulicznego pompy ciepła i ogrzewania podłogowego wystarczy sprzęgło hydrauliczne. Nie ma potrzeby instalowania zbiornika buforowego. Pytanie czytelnika dotyczyło zbiornika buforowego i konkretnej sytuacji, domu z ogrzewaniem podłogowym na całej powierzchni i pompa typu powietrze/woda. W takiej sytuacji stosowanie zbiornika buforowego lub akumulacyjnego nie ma uzasadnienia. Co opisałem i uzasadniłem w odpowiedzi.

Napisano

Witam,

Pięć lat temu, podczas budowy domu, miałem takie same pytania. Również zadawałem je na różnego rodzaju forach. Nie słuchając ekspertów zrobiłem jednak tak. Dom tak jak Pana 120 m2. Ściany jednowarstwowa, beton komórkowy    ..... Energo. Dobra izolacja dachu i podłogi. Okna standardowe 2 szybowe. System ogrzewania to 11kW powietrzna pompa ciepła. Ogrzewa dom i cwu. Ogrzewanie podłogowe i kaloryfery (sypialnie). Zbiornik buforowy 400 l - teraz założyłbym 2 razy większy. Jest też rekuperacja gdzie w układ włożyłem nagrzewnicę i powietrze wdmuchiwane do domu ma temperatur ok 35 stC. Dzięki temu kaloryfery są o 50% mniejsze. Całość wspomaga kominek z płaszczem wodnym - jest to godzenie przyjemności z praktyką. Wszystko działa doskonale. W tym roku zakładam jeszcze fotowoltaikę. A ile kosztuje mnie energia do tego domu? CO plus CWU na rok to 1500 zł i 1 m3 drewna do kominka. Jeśli pan zainteresowany o szczegóły proszę o kontakt pawłowski.dariusz@vp.pl

Dariusz

  • 1 miesiąc temu...
Napisano

Dla powietrznej pompy ciepła należy dobrać bufor c.o. wg. wytycznych: 60l./1kW mocy grzewczej pompy ciepła. Zgodnie z tym założeniem przy pompie o mocy 9kW bufor powinien mieć pojemność ok. 500l. - model SG(B)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Super Wam idzie Panowie! Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Kolejne dni spędzamy na stawianiu konstrukcji, stempli oraz deskowaniu kolejnych pomieszczeń. Jest tego naprawdę sporo!  
    • Witam serdecznie    Potrzebuję pomocy kogoś doświadczonego.  Pomimo że byłem jako jedyny przeciwny pokrywania dachu blachą trapezowa z filcem to takie pokrycie zastosowano.  Jest to budynek garażowo-gospodarczy, wspólnoty z dachem dwuspadowym.  Firma która wymieniała poszycie postarała się żeby jak najbardziej zminimalizować wentylację dachu. Filc oczywiście nie został usunięty z żadnej strony. W części okapowej firma na murze dawała zaprawę betonowa i na tej zaprawie leży blacha. Skutkiem jest brak nawet małej szczeliny ponieważ profil blachy wypełnia beton.  W części szczytowej pod kalenicą na łączeniu dwóch połaci zastosowano taśmę dekarska uszczelniającą. Skutek wiadomo jaki.  Jedyny wlot powietrza to widoczne okienka w ścianie 10cmx40cm. Sąsiad zamontował wywietrznik wentylacyjny oraz rozciął tą taśmę w szczycie ale chyba to nic nie dało. Podczas temperatury na zewnątrz plus 2-3 stopnie filc robi się wilgotny po nocy a po południu jest poprostu mokry. Widać też krople wody na filcu.    Proszę o pomoc czy można coś w tym temacie zrobić? Czy jest szansa żeby ten dach jakoś uratować we własnym zakresie?   Będę wdzięczny za wszelkie informacje i pomoc.   
    • Standardowo, w gotowych zestawach drzwiowych, prześwit pod spodem (czyli odległość między dolną krawędzią skrzydła a podłogą) wynosi zwykle od 1 do 2 cm (10-20 mm). To umożliwia swobodne otwieranie drzwi.
    • Ja jednak wolałbym zrobić to z kostki brukowej i mieć to już  z głowy, zaoszczędziłbym, dając swoją robociznę. Materiał jest to koszt stosunkowo tani.   Koszt materiałów na taras z nasypem około 30 cm, o wymiarach 6,0 × 4,0 m, z krawężnikami betonowymi antracyt i kostką brukową Stylbruk, będzie zależał od kilku czynników, takich jak lokalne ceny materiałów, wybór konkretnego typu kostki i krawężników, a także ewentualne dodatkowe elementy. Oto szacunkowe koszty poszczególnych elementów:   Materiały na nasyp piasek około 15 do 30 zł/m³  Przy nasypie 30 cm pod powierzchnią, potrzebujesz około 7,2 m³ (6 m × 4 m × 0,3 m + schodek), co daje koszt około 360-720 zł.   Krawężniki betonowe antracyt: koszt ok.  15 do 25 zł za metr bieżący. Przy długości obwodu tarasu (2×6 + stopień = ok. 30 mb), to wydatek od 300 do 450 zł.   Kostka brukowa Stylbruk: ceny wahają się od 70 do 80 zł/m². Dla powierzchni 30 m² (6×4 m + schodek), koszt materiału to od 2100 do 2400 zł. Dodatkowe materiały: np. cement, piasek do wyrównania, folie, kity, mogą kosztować 200 do 300 złotych.   Podsumowanie szacunkowego kosztu materiałów: Element Szacunkowy koszt (zł) Nasyp 300 - 450 Krawężniki 360 - 450 Kostka brukowa 2100 - 2400 Dodatkowe materiały 200 - 300 Razem 2960 - 3600 zł   Pamiętaj, że są to orientacyjne kwoty, ze sklepu  Liroy Merlin, ceny mogą się różnić w zależności od lokalnych cen i wybranych materiałów.   
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...