Skocz do zawartości

Koszt użytkowania okien drewnianych?


Recommended Posts

Pytanie z formularza ze strony: https://budujemydom.pl/budowlane-abc/porady

Muszę podjąć decyzję o wyborze okien do nowego domu i wolałbym drewniane ze względu na estetykę. Ceny są podobne jak tych z PCV, tylko się zastanawiam jak jest z użytkowaniem. Okien z PCV malować bym nie musiał. Czy ktoś wie ile mniej więcej wytrzymuje takie okno bez potrzeby malowania i co ile lat trzeba je malować?

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...

Okna drewniane są bardzo trwałe i mogą nam posłużyć nawet 90 lat. Dla porównania słabej jakości okna PVC trzeba wymienić po maksimum 15 latach, a dobrze wykonane –  po 20-25.

Aby okna drewniane zachowały piękny wygląd przez długie lata, należy o nie odpowiednio dbać. Istotną rolę odgrywa systematyczna pielęgnacja. Co najmniej dwa razy w roku, szczególnie po zimie i lecie, okna trzeba gruntownie oczyścić z kurzu, śladów po owadach i innych zanieczyszczeń. Do mycia stosujemy dwa różne środki – jeden do ram i ościeżnic, drugi do szyb. Ramy i ościeżnice można oczyścić specjalistycznym preparatem (dostępnym u producentów i dystrybutorów okien drewnianych) bądź też wodą z dodatkiem delikatnego detergentu, np. płynu do naczyń. Ważne jest, aby do mycia ram nie używać płynu do szyb. Zawarte w nim substancje mogłyby uszkodzić lakier. Po umyciu na osuszone ramy i ościeżnice nakładamy emulsję pielęgnacyjną, która nadaje połysk oraz zabezpiecza powłokę lakierniczą przed działaniem warunków atmosferycznych.

Minimum dwa razy w roku zaleca się sprawdzenie stanu powłoki lakierniczej elementów drewnianych. Należy to zrobić również każdorazowo po gradobiciu. W przypadku znalezienia drobnych pęknięć, odprysków lub łuszczenia, powłokę lakierniczą można naprawić miejscowo. Najpierw przy użyciu papieru ściernego delikatnie wygładza się naruszoną powierzchnię, a następnie – po oczyszczeniu ściereczką z kurzu – nakłada się odpowiedni lakier.

Częstotliwość okresowego odnawiania powłoki lakierniczej zależna jest od rodzaju zastosowanego lakieru oraz umiejscowienia okien względem stron świata. Drewno pokryte lakierami transparentnymi odnawia się co 3-4 lata, a kryjącymi co 5-6 lat. Okna znajdujące się od południa, wschodu i zachodu są mniej wystawione na działanie wilgoci, dlatego zwykle ich renowację przeprowadza się rzadziej niż tych od północy. Koszt odnawiania zależy od liczby okien, ich rozmiarów, zastosowanych lakierów, stopnia uszkodzenia powłoki lakierniczej, a także tego, czy renowację przeprowadzamy sami, czy powierzamy firmie zewnętrznej.

Okna drewniane występują również w wersji drewniano-aluminiowej. W tym przypadku nie ma potrzeby okresowego odnawiania zewnętrznej powłoki lakierniczej. Część ramy i skrzydła znajdująca się po zewnętrznej stronie budynku jest osłonięta aluminiowym profilem, który zabezpiecza drewno przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych.

Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie temu...

Aby przedłużyć trwałość powłoki lakierniczej i jak najdłużej zachować kolor, przynajmniej dwa razy do roku należy umyć okna i zabezpieczyć drewniane elementy emulsją pielęgnacyjną. Takie zabiegi zalecane są zwłaszcza po zimie i lecie. Ramy i ościeżnice trzeba najpierw oczyścić z kurzu, a następnie umyć wodą z dodatkiem płynu do naczyń. Można również użyć specjalistycznego preparatu, dostępnego u producentów i dystrybutorów okien drewnianych. Ważne jest, aby nie myć drewnianych elementów płynem do szyb, ponieważ mógłby on uszkodzić lakier. Aby zabezpieczyć powłokę lakierniczą przed działaniem warunków atmosferycznych, po umyciu na osuszone ramy i ościeżnice należy nałożyć emulsję pielęgnacyjną. Można ją nabyć u producentów i dystrybutorów okien drewnianych.

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Nie trzymam się ale staram się trzymać...już mam przykłady za sobą w swoim mieszkaniu gdzie nie jest to możliwe. Do którego paragrafu, rozdziału doczytać? Możesz zasugerować, czy po prostu do końca?   @retrofooddzięki, teraz b. rzeczowo.  to jak to się ma do tego:? https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001225/O/D20221225.pdf trochę dziwne hierarchia hmmm.   Rozumiem, że dok z linku najważniejszy: "I to jest dokument podstawowy..."
    • No właśnie. Przepisami obowiązującymi w każdej sytuacji, jest Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690, wraz z późniejszymi zmianami.   https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220001225/O/D20221225.pdf Instalacji elektrycznej dotyczy rozdział 8, od paragrafu 180. A jednym z najważniejszych paragrafów jest ten z nr 183, ale radzę dokładnie przestudiować wszystkie.   I to jest dokument podstawowy. Bo nawet Polskie Normy nie są dokumentem obowiązującym, a jedynie zalecanym. Od postanowień normy można odstąpić w sytuacjach uzasadnionych. Przykład podałem wyżej. Nie da się prowadzić instalacji w strefach do siebie prostopadłych, jeżeli pomieszczenie ma ściany ukośne. Albo okrągłe. A takie są i wcale nierzadko. Innym przykładem był kiedyś nakaz obejmowania połączeniami wyrównawczymi wszelkich elementów metalowych w łazienkach. A więc literalnie go stosując, należało uziemiać zawiasy szafek, albo klucze w zamkach. Co jest absurdem totalnym.      Całej instalacji nie ma technicznego sensu prowadzić np. w podłodze, bo np. lampy wiszą najczęściej na suficie, albo na ścianach. Ale np. większość instalacji gniazdek wtyczkowych - już tak. Łatwiej i taniej prowadzić ją w podłodze. Nie wszystkie oczywiście, bo musimy mieć na uwadze postanowienia paragrafu 188, pkt 2: § 188.  1... 2. W instalacji elektrycznej w mieszkaniu należy stosować wyodrębnione obwody: oświetlenia, gniazd wtyczkowych ogólnego przeznaczenia, gniazd wtyczkowych w łazience, gniazd wtyczkowych do urządzeń odbiorczych w kuchni oraz obwody do odbiorników wymagających indywidualnego zabezpieczenia.   Bo zasadą jest prowadzenie przewodów w liniach prostych, równolegle do krawędzi ścian i stropów. A odległości,  czyli wymiary w strefach, to już jest wymysł speców z SEP. Natomiast Ty się tego trzymasz, jak rąbka mamusi spódnicy. Niepotrzebnie.        
    • @retrofood Dla mnie pod takim czymś kryją się przepisy:   Jeżeli Cię dobrze zrozumiałem to "...przepisach pomocniczych" to te strefy możemy traktować jako zalecenia...prowadź tak, jeżeli się da... Z Twojej wypowiedzi zrozumiałem również, że zastrzeżeniem jest, że w prawej stronie przewody/rurki mam co powiedzmy 5cm. Przy prowadzeniu tylko przewodów one byłby obok siebie.     Możesz wskazać jak albo krótko opisać co masz na myśli, może coś pominąłem w tych artykułach. Przy tak ogólnym sformułowaniu mogę rozumieć, że miałem prowadzić całą instalację np.: w podłodze lub w suficie w tedy tak, na pewno bardziej da się uniknąć prowadzenia w większości przewodów w ścianach.  
    • Zgadza się, strefy prowadzenia przewodów są w przepisach pomocniczych, które i tak są nieprecyzyjne. Bo np. na poddaszach nie da się poprowadzić przewodów nie naruszając literalnie tych postanowień. Ale to i tak nie są kwestie zasadnicze. Bo instalacja będzie dobrze i bezpiecznie pracowała, jeśli przewód będzie poza strefą. Tyle, że tam nie możemy później wiercić. 
    • @retrofood pyta raczej nie o przewody w rurkach, tylko o przepisy, które chcesz zachować przy takim układzie instalacji...  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...