Skocz do zawartości

Nie można ustanawiać opłat za przyłączenie do sieci


Recommended Posts

Napisano
Wiele gmin nadużywa swoich uprawnień - bardzo często nie mają funduszy na pokrycie kosztów związanych z budową lub remontem odpowiedniej infrastruktury technicznej, dlatego nakładają na mieszkańców obowiązek uiszczenia zryczałtowanej opłaty z tego tytułu. Takie działania są niezgodne z prawem.

Rada gminy nie ma bowiem uprawnień do nakładania na mieszkańców obowiązku uiszczania opłat za podłączenie nieruchomości do sieci. Może jedynie odzyskać część poniesionych kosztów budowy na drodze opłat adiacenckich - czyli już po wybudowaniu infrastruktury - albo zarządzając przeprowadzenie referendum dotyczącego sprawy samoopodatkowania się mieszkańców, właśnie by zwrócić gminie poniesione przez nią koszty.

Jeśli jednak gmina nie zadecyduje o ustaleniu opłaty adiacenkiej, nie może pobierać opłat za samo przyłączenie nieruchomości do sieci.

Regulacje w sprawie opłat adiacenckich określone są w ustawie o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r.

Zgodnie z zawartymi tam przesłankami, gmina ma prawo do stanowienia takiej opłaty, gdy wartość nieruchomości wzrosła w związku z m.in. budową urządzeń infrastruktury technicznej z udziałem środków publicznych.

Jednak nie istnieją przepisy ustawowe, które nadawałyby organom gminy uprawnienia do uregulowania, szczególnie w formie aktu prawa miejscowego, kwestii finansowego uczestnictwa mieszkańców gminy w budowie sieci.


Czytaj więcej na http://biznes.interia.pl/nieruchomosci/new..._campaign=other

Link do ustawy
http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU19971150741
Napisano
Retro, gmina nie ma prawa nakładania takich opłat w trybie "aktu prawa miejscowego".
Ale z "Ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków" ma prawo i obowiązek przymuszenia właściciela posesji do podłączenia się do podprowadzonej w pobliżu kanalizacji ściekowej.
Opłatę adiacencką trzeba uiścić za sam fakt ulepszenia nieruchomości (tutaj: doprowadzona do opłotków kanalizacja sanitarna. Ale może to być również droga czy wodociąg).
Nie czytałem podlinkowanych artykułów, bo jestem po "Gwarkach" icon_mrgreen.gif, ale moim zdaniem chodzi o to, że opłaty za przyłącze nie można wprowadzić na zasadzie podatku lokalnego. Masz się podłączyć. A cenę tegoż i termin zapłaty ustalasz z wykonawcą lub sam sobie to zrobisz. W trybie prawa miejscowego nie miałbyś wyboru - bulisz, a gmina sama posyła ci wykonawcę i za tę robotę płaci.
Napisano
na ta, nie może
ale co ma zrobić jak gmina to jeden wielki gołodupiec, kredytu nie dostanie lub jej nie stać nań?
uczciwa - bierze to w formie poniekąd zaliczki, robi dokumentację, przetarg, wykonuje, przyłącza, rozlicza, najlepiej jeden do jednego z opłatą adiacencką
ale jest jedno małe ale - co gdy rada nie podejmie uchwały o opłacie adiacenckiej? przecież to bat na własną doopę, bo bulić trzeba będzie

najlepiej coś mieć (zresztą gminy chyba są zobligowane do zwodociągowania swego obszaru?) i za to nie płacić, bo przecież płacę podatki (he he - jakie na tej wsi one są?)

jak dla mnie dodatkowa opłata za podłączenie wody, czy tam kanalizy jest uczciwa, oczywiście można dyskutować, czy wysokość tej opłaty jest adekwatna do poniesionych kosztów, ale idea na mój gust jest do przyjęcia;

najgorzej jest jak cwaniak chce przechytrzyć cwaniaka, wtedy jedynym akceptowalnym rozwiązaniem jest idea Kononowicza :scratching: :scratching:

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...