Skocz do zawartości

pompa głebinowa


Recommended Posts

Napisano
Witam właśnie wywiercono mi studnie jej głębokość to 50 m, woda wybiła do ok 10 m pod poziomem gruntu rura oslonowa została wpuszczona do ok15 m ppg jest w niej rura o średnicy 160mm , studnia oddalona jest od kotłowni ok 25m , będzie służyła 5 osobom bardzo proszę o pomoc w dobraniu pompy z góry dzięki
Gość Strawman
Napisano (edytowany)
Niefortunne rozwiązanie - nie będziesz zaciągał wody bezpośrednio ze złoża, poprzez filtr do rury tylko ssał ją wywierconym otworem do głębokości rury... To będzie powodowało degradację nawiertu. Ciekaw jestem jak studniarz wykonał obsypkę żwirową i później uszczelnienie otworu wokół rury, kiedy rura nie sięgała dna - to raczej niemożliwe do wykonania przy takim układzie. Druga kwestia to zaciąganie wszystkiego co wpłynie do nawiertu pomiędzy złożem a końcem rury zawieszonym kilkadziesiąt metrów wyżej!

Co do pompy - kup najtańszą zatapialną głębinówkę, załóż zawór zwrotny i pompuj - przewiduję problemy w zakresie przydatności wody do spożycia. Jak się okaże, że się mylę, to akurat będziesz miał doskonale wypłukany dukt wody i wtedy możesz kupić już coś porządnego na stałe. Początkowe pompowanie wody z dobrze wykonanej studni błyskawicznie niszczy pompę (piasek w wodzie).

Sprawdź jak zachowuje się źródło wody podczas pompowania (sprawdzaj co kilka godzin pompowania non stop) - będziesz miał wyobrażenie o wydajności studni ...

edit: kursywa Edytowano przez Strawman (zobacz historię edycji)
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

będzie służyła 5 osobom bardzo proszę o pomoc w dobraniu pompy z góry dzięki




Cytat

Niefortunne rozwiązanie - nie będziesz zaciągał wody bezpośrednio ze złoża, poprzez filtr do rury tylko ssał ją wywierconym otworem do głębokości rury... To będzie powodowało degradację nawiertu. Ciekaw jestem jak studniarz wykonał obsypkę żwirową i później uszczelnienie otworu wokół rury, kiedy rura nie sięgała dna - to raczej niemożliwe do wykonania przy takim układzie. Druga kwestia to zaciąganie wszystkiego co wpłynie do nawiertu pomiędzy złożem a końcem rury zawieszonym kilkadziesiąt metrów wyżej!

Co do pompy - kup najtańszą zatapialną głębinówkę, załóż zawór zwrotny i pompuj - przewiduję problemy w zakresie przydatności wody do spożycia. Jak się okaże, że się mylę, to akurat będziesz miał doskonale wypłukany dukt wody i wtedy możesz kupić już coś porządnego na stałe. Początkowe pompowanie wody z dobrze wykonanej studni błyskawicznie niszczy pompę (piasek w wodzie).

Sprawdź jak zachowuje się źródło wody podczas pompowania (sprawdzaj co kilka godzin pompowania non stop) - będziesz miał wyobrażenie o wydajności studni ...

edit: kursywa


I jak zwykle, Irek wykład musiał zrobić a na konkretne pytanie odpowiedział ,nawet nie odpowiedział ale napisał lakonicznie aby sobie kupił najzwyklejszą pompę głębinową. Toszto On nie będzie podlewał ogródka sezonowo tylko pompa ma służyć dzień w dzień.
A czym się sugerujesz, że woda niezdatna do spożycia może być? Jest to prawdziwa studnia głębinowa więc prawdopodobieństwo, że woda będzie niezdatna do spożycia jest 99 do 1. I jeszcze jedno, pompa głębinowa ma takie filtry, że piasek nie ma prawa się dostać do środka, a nawet gdyby się dostał to co Panie fachowcu od wszystkiego może zniszczyć się w tej pompie? Jedynym dyskomfortem może być to, że woda pompowana może zawierać drobne zanieczyszczenia, ale od tego są filtry które stosuje się w domu.
A gdzie fotki z realizacji?
Napisano
Cytat

Witam właśnie wywiercono mi studnie jej głębokość to 50 m,.........



Przy takiej głębokości odwiertu wymagane jest (było) pozwolenie wodnoprawne.
A w pozwoleniu wodnoprawnym jest określone wszystko, min. moc (wydajność w m3/h) pompy.
Gość Strawman
Napisano
Cytat

Przy takiej głębokości odwiertu wymagane jest (było) pozwolenie wodnoprawne.
A w pozwoleniu wodnoprawnym jest określone wszystko, min. moc (wydajność w m3/h) pompy.


Ta długość (głębokość wpuszczenia) rury ma chyba załagodzić problem... w końcu to tylko 15m zalamka.jpg :bezradny:
Może być też tak, że studniarze wiercili do oporu, bo biorą od metra, a woda była na 10m...

Gość Strawman
Napisano
Cytat

I jak zwykle, Irek wykład musiał zrobić...

Patron niedawno szykował materiały do nowego hasła w Leksykonie, to coś mi w pamięci pozostało, a... jestem Strawman icon_cool.gif icon_lol.gif

Cytat

a na konkretne pytanie odpowiedział ,nawet nie odpowiedział ale napisał lakonicznie aby sobie kupił najzwyklejszą pompę głębinową. Toszto On nie będzie podlewał ogródka sezonowo tylko pompa ma służyć dzień w dzień.

Rozumiem, że wiesz co to jest zatapialna pompa głębinowa - np. taka:

Cytat

A czym się sugerujesz, że woda niezdatna do spożycia może być? Jest to prawdziwa studnia głębinowa więc prawdopodobieństwo, że woda będzie niezdatna do spożycia jest 99 do 1.

Nie wiesz o czym piszesz! Woda niezdatna do picia, jeśli jest tak jak napisał, że od 50m głębokości do 15m gdzie zaczyna się rura (chyba filtr zakładany na koniec rury?!) woda płynie sobie niczym nie osłoniętym otworem wywierconym w nie wiadomo czym. To nie jest studnia głębinowa, a dziura w ziemi! Nie ma żadnej gwarancji że nie zatka się po prostu po kilku dniach, a do tego czasu będzie zbierał wszystko co sączy się w warstwach przez które przechodzi. Wiesz oczywiście czemu służy obsypka żwirowa i uszczelnienie rury np. gumą guar...

Cytat

I jeszcze jedno, pompa głębinowa ma takie filtry, że piasek nie ma prawa się dostać do środka, a nawet gdyby się dostał to co Panie fachowcu od wszystkiego może zniszczyć się w tej pompie?

Ty jesteś niepoprawnym optymistą:
- filtrowanie zaczyna się od obsypania rury żwirem
- dalej przychodzi filtr na rurze, zapobiegający zaciąganiu przez pompę większych drobin,
- kolejny to filtr na samej pompie
Aby zapewnić szczelność filtrów na pojedyncze drobiny piasku narażalibyśmy wszystkie te filtry na błyskawiczne zatkanie/niedrożność i po naszej studni. Nie mówimy tu o pompie wody szarej!!! Pompa głębinowa narażona na zaciąganie wody z piaskiem po kilkudziesięciu godzinach pracy nadaje się do regeneracji.

Cytat

A gdzie fotki z realizacji?

Na szczególne zamówienie proszę bardzo:


Napisano
Cytat

Witam właśnie wywiercono mi studnie jej głębokość to 50 m, woda wybiła do ok 10 m pod poziomem gruntu.......



Co wcale nie oznacza, że na takiej głębokości jest warstwa wodonośna.
Może być i na 49 m.

Wyciąganie na podstawie takiego wpisu, wniosku, że woda jest do 30m jest jasnowidztwem (nie mylić z fachowością)

Ps. Ale rozumiem, że to znakomita okazja, aby znów "przypomnieć" firmę.
Napisano
wiercili mi do 50m poniewaz jest maly przypływ ok 120l/h,wiec jest dosyć duzy zapas wrurze jesli przyjmiemy 30l/m rury a tak sie chyba przyjmuje.obsypka zwirem jest zrobiona do samego dolu do ktorego rowniez siega rura o sr 160 mm
Gość mhtyl
Napisano
Cytat

Rozumiem, że wiesz co to jest zatapialna pompa głębinowa - np. taka:

Nie wiesz o czym piszesz! Woda niezdatna do picia, jeśli jest tak jak napisał, że od 50m głębokości do 15m gdzie zaczyna się rura (chyba filtr zakładany na koniec rury?!) woda płynie sobie niczym nie osłoniętym otworem wywierconym w nie wiadomo czym. To nie jest studnia głębinowa, a dziura w ziemi! Nie ma żadnej gwarancji że nie zatka się po prostu po kilku dniach, a do tego czasu będzie zbierał wszystko co sączy się w warstwach przez które przechodzi. Wiesz oczywiście czemu służy obsypka żwirowa i uszczelnienie rury np. gumą guar...


Tylko taka miałem na myśli jaka pokazałeś. A poniżej jest przekrój takiej czy podobnej pompy.
Ale do końca tez nie wiemy jak ta studnia została wykonana. Nie chce mi się wierzyć aby firma która wykonuje takie studnie odwaliła kichę. Nieraz autor tematu pisał nie do końca tak jak jest, dopiero gdy go się "pociągnie za język" dowiadujemy się całej prawdy.







Cytat

Ty jesteś niepoprawnym optymistą:
- filtrowanie zaczyna się od obsypania rury żwirem
- dalej przychodzi filtr na rurze, zapobiegający zaciąganiu przez pompę większych drobin,
- kolejny to filtr na samej pompie
Aby zapewnić szczelność filtrów na pojedyncze drobiny piasku narażalibyśmy wszystkie te filtry na błyskawiczne zatkanie/niedrożność i po naszej studni. Nie mówimy tu o pompie wody szarej!!! Pompa głębinowa narażona na zaciąganie wody z piaskiem po kilkudziesięciu godzinach pracy nadaje się do regeneracji.


Tak jak napisałem wyżej, na pewno studnia jest wykonana prawidłowo, tylko autor tematu nie jest do końca w temacie, ale gdyby tak było że jest odwalona kicha to może reklamować.
Co do pompy głębinowej to nie jest ona znowu tak czuła na prace z piaskiem (mam na myśli drobne zanieczyszczenia takie jakie mogą się pojawić w dobrze wykonanej studni), przecież to jest do takich celów przeznaczona i może zdarzyć się i na pewno się zdarza, że jakieś zanieczyszczenia przez siebie przepuszcza.
Z resztą widać po przekroju jaki zamieściłem wyżej jak taka pompa jest wykonana, odrobinki pasku jest nie zaszkodzą.
Gość Strawman
Napisano
Cytat

wiercili mi do 50m poniewaz jest maly przypływ ok 120l/h,wiec jest dosyć duzy zapas wrurze jesli przyjmiemy 30l/m rury a tak sie chyba przyjmuje.obsypka zwirem jest zrobiona do samego dolu do ktorego rowniez siega rura o sr 160 mm

Teraz wszystko jasne - zmylił mnie ten artezyjski przypływ wody w otworze - wtedy zwykle daje się jedną rurę z filtrem w dolnej części i ją obsypuje żwirem i uszczelnia.

Co do pomp głębinowych - podtrzymuję swoją pierwszą radę: najtańsza pompa do początkowego pompowania i wykształcenia tzw. leja wokół rury w warstwie wodonośnej. Później Omnigena albo np. Danfos.
Każda pompka głębinowa da Ci wystarczającą ilość wody dla 5 osób, ale problemem jest wysokość tłoczenia. U Ciebie wychodzi do poziomu gruntu jakieś 40-45m plus wysokość na jaką będzie tłoczona w budynku.

Fragment instrukcji pompy Omnigena (to samo dotyczy Danfosa) - są to pompy wysokowydajne, a przez to wrażliwe na piasek w wodzie: "Pompowanie wody zawierającej piach, kurzawkę lub zanieczyszczenia organiczne doprowadzi do szybkiego zużycia pompy i w efekcie jej zniszczenia.

Przed instalacją pompy w odwiercie zaleca się studnię "spompować" tzn. wypompować wodę zawierającą drobiny piasku, mułu, szlamu, szczególnie w nowych lub długo nieużywanych studniach. Czynność ta powinna być wykonana przez zakład studniarski. Bezpośrednio nad pompą należy zainstalować zawór zwrotny. Pompa oraz zbiornik hydroforowy powinny być tak dobrane, aby liczba cykli włącz/wyłącz nie przekraczała 15 na godzinę."





Cytat

Co wcale nie oznacza, że na takiej głębokości jest warstwa wodonośna.
Może być i na 49 m. Wyciąganie na podstawie takiego wpisu, wniosku, że woda jest do 30m jest jasnowidztwem (nie mylić z fachowością). Ps. Ale rozumiem, że to znakomita okazja, aby znów "przypomnieć" firmę.


Nie mogłem się oprzeć zażartowaniu z Waszych prowokacji icon_cool.gif
Co do fachowości: to, że woda wybiła (podniosło się lustro wody w studni) na wysokość 10m ppg jeszcze nic nie znaczy.
Ważna jest wydajność studni, którą ocenia się fachowo (co wyżej doradziłem - okazało się, że firma studniarska podeszła profesjonalnie do zadania i sprawdziła wcześniej) na podstawie obniżania lustra wody w studni na skutek wypompowywania wody. Jak podaje autor wątku wydajność studni to 120l/h czyli lustro wody w rurze filtracyjnej podnosi się o 4m na godzinę (kiedy wcześniej zostanie ona wypompowana).

Bywa, że w przypadku tak małej wydajności studni zatapia się w nawiercie podwójnej długości filtr (jeśli tylko warstwa wodonośna jest na tyle głęboka) co może nieco poprawić wydajność. Tu widzę, że jednak studniarze przyłożyli się i zrobili co w ich mocy.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
    • Zrobiłem dziś doświadczenie ekologiczne. Zabrałem z Katalpy dwie żywotne larwy biedronki i przeniosłem na słoneczniki zaatakowane mszycami. W momencie zaczęły mszyce pożerać. Dwie minuty. Mrówki które o mszyce dbają, w momencie je zaatakowały. Tak agresywnie, że larwy biedronki okaleczone odpadły z rośliny jedna po drugiej. Wniosek? Tępić mrówki! Tępić! Nie ma z nich w ogrodzie pożytku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...