Skocz do zawartości

Krok po kroku formalności...


Recommended Posts

Napisano
To poczekaj aż dostaniesz wypis z planu, i na jego podstawie będziesz mogła działać dalej . Bo nie wiem co masz na myśli robić po kolei , na jakim etapie jesteś?

Domniemywam, że działki jeszcze nie kupiłaś, więc kup działkę najpierw icon_smile.gif
Napisano
Cytat

To poczekaj aż dostaniesz wypis z planu, i na jego podstawie będziesz mogła działać dalej . Bo nie wiem co masz na myśli robić po kolei , na jakim etapie jesteś?

Domniemywam, że działki jeszcze nie kupiłaś, więc kup działkę najpierw icon_smile.gif


Mamy działkę,mam już wypis ( dziś odebrałam icon_smile.gif), mam też zrobione badania geotechniczne i chciałam zapytać jakie mam papierki dalej zbierać, czy już powinnam kupić projekt???

Chce zbierać dokumentacje krok po kroku żeby później sie nie okazało że czegoś mi brakuje a mogłam to już dużo wcześniej zrobić...
Napisano
Cytat

Mamy działkę,mam już wypis ( dziś odebrałam icon_smile.gif), mam też zrobione badania geotechniczne i chciałam zapytać jakie mam papierki dalej zbierać, czy już powinnam kupić projekt???

Chce zbierać dokumentacje krok po kroku żeby później sie nie okazało że czegoś mi brakuje a mogłam to już dużo wcześniej zrobić...


To po co Ci wypis z planu? Kupując działkę wypis powinnaś dostać od byłego właściciela.
Wszystkiego się dowiesz u siebie w gminie i w starostwie, bo nie wszędzie są wymagane takie same papierki.
Projekt możesz kupić, tylko aby spełniał warunki WZ i MPZP, a najlepiej jeżeli to ma być projekt gotowy to weź kopie albo katalog z projektem i udaj się do gminy to Ci powiedzą czy taki domek będziesz mogła postawić. Bo może się okazać ,że kupisz projekt a potem eis okaże ,że go nie wybudujesz bo nie spełnia WZ i MPZP.
Napisano (edytowany)
Cytat

[...]
WZ i MPZP.


Może takiej początkującącej inwestorce napisz całym zdaniem - skrót będzie rozkminiała do rana icon_confused.gif Edytowano przez stach (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Mamy działkę,mam już wypis ( dziś odebrałam icon_smile.gif), mam też zrobione badania geotechniczne i chciałam zapytać jakie mam papierki dalej zbierać, czy już powinnam kupić projekt???

Chce zbierać dokumentacje krok po kroku żeby później sie nie okazało że czegoś mi brakuje a mogłam to już dużo wcześniej zrobić...


Nabądź mapę do celów projektowych - sytuacyjno wysokościową 1:500. Uzyskaj warunki dostawy niezbędnych mediów (energia elektryczne, woda - kanalizacja, gaz (jeśli możliwy). Znajdź projekt zgodny z założeniami MPZP i Twoimi preferencjami. Dokonaj zakupu i adaptacji do konkretnej działki jeśli to projekt gotowy, jeśli będzie wykonany jako indywidualny, to projektant dostosuje go do Twojej działki i +- 2000 zaoszczędzone.
Uzgodnij projekt w :
Zakładzie Uzgadniania Dokumentacji Projektowej
Zakład Gazowniczy - projekt instalacji gazowej
Zakład Energetyczny - projekt przyłącza
Zakład Wodociągów i Kanalizacji - projekt przyłączy wody i kanalizacji
Złóż wniosek o pozwolenie na budowę w Starostwie Powiatowym
Po uzyskaniu pozwolenia wybierz kierownika budowy i zgłoś rozpoczęcie robót
Napisano
Cytat

Może takiej początkującącej inwestorce napisz całym zdaniem - skrót będzie rozkminiała do rana icon_confused.gif


Eeeeeeee , Ona to wie bo pisała że czeka za wypisem planu zagospodarowania przestrzennego icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Nabądź mapę do celów projektowych - sytuacyjno wysokościową 1:500. Uzyskaj warunki dostawy niezbędnych mediów (energia elektryczne, woda - kanalizacja, gaz (jeśli możliwy). Znajdź projekt zgodny z założeniami MPZP i Twoimi preferencjami. Dokonaj zakupu i adaptacji do konkretnej działki jeśli to projekt gotowy, jeśli będzie wykonany jako indywidualny, to projektant dostosuje go do Twojej działki i +- 2000 zaoszczędzone.
Uzgodnij projekt w :
Zakładzie Uzgadniania Dokumentacji Projektowej
Zakład Gazowniczy - projekt instalacji gazowej
Zakład Energetyczny - projekt przyłącza
Zakład Wodociągów i Kanalizacji - projekt przyłączy wody i kanalizacji
Złóż wniosek o pozwolenie na budowę w Starostwie Powiatowym
Po uzyskaniu pozwolenia wybierz kierownika budowy i zgłoś rozpoczęcie robót


Po co ma uzgadniać projekt z
Cytat

Uzgodnij projekt w :
Zakładzie Uzgadniania Dokumentacji Projektowej
Zakład Gazowniczy - projekt instalacji gazowej
Zakład Energetyczny - projekt przyłącza
Zakład Wodociągów i Kanalizacji - projekt przyłączy wody i kanalizacji


Jaki Zakład Uzgadniania Dokumentacji Projektowej? Pierwsze słyszę (bynajmniej mnie to ominęło o ile jest taki wymóg)
Natomiast jeżeli chodzi o ZE to na etapie starania się o PnB wystarczy zapewnienie dostawy energii elektrycznej wystawionej przez ZE (jest to za darmo) ,należy zwrócić się do nich z podaniem planowanej mocy przyłącza 13-16 kW dla domku jednorodzinnego tak z grubsza.
A projekt przyłącza to robi już ZE jak i samo przyłącze.(a może Zawada ma już przyłącze)
Sytuacja wygląda podobnie z Zakładem Wodociągów i Kanalizacji, wystarczy zapewnienie dostawy wody i odbioru ścieków.
A jak nie ma kanalizacji? To musi mieć projekt szamba,a może projekt oczyszczalni przydomowej.Projekt może zlecić np. projektantowi który będzie robić adaptacje projektu domu i wpisze dom w mapkę sytuacyjną.
I zapomniałeś dodać , że do PnB niektóre Starostwa wymagają projektu instalacji elektrycznej i nieraz nawet c.o.
Z czego zapewnienie dostaw mediów może sobie darować bo u niej jest MPZP.

Tylko po co to gdybanie jak nie wiadomo co jej tak na prawdę będzie potrzebne, dlatego napisałem aby udała się do gminy i starostwa do wydziału Arch. i Budow.
Napisano
Cytat

Może takiej początkującącej inwestorce napisz całym zdaniem - skrót będzie rozkminiała do rana icon_confused.gif


Aż tak początkująca to nie jestem ale dziękuje za wyrozumiałość icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Jaki Zakład Uzgadniania Dokumentacji Projektowej? Pierwsze słyszę (bynajmniej mnie to ominęło o ile jest taki wymóg)

Uzgodnienia takie są obowiązkowe w przypadku kiedy konieczne jest wykonanie infrastruktury poza obrębem działki inwestora (np. przyłącza w drodze należącej do kilku właścicieli) a zaprojektowanie jej jest obowiązkiem inwestora. To samo dotyczy pozostałych uzgodnień. Nie wspomniałem jeszcze np. o uzgodnieniu ewentualnego zjazdu z drogi publicznej, jeżeli takowy ma powstać. Bywa, że konieczne jest też uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji leśnej lub rolnej - w przypadku kiedy działka leży poza granicami administracyjnymi miasta...

Cytat

I zapomniałeś dodać , że do PnB niektóre Starostwa wymagają projektu instalacji elektrycznej i nieraz nawet c.o.

Nie zapomniałem - po prostu pisząc "projekt budowlany" miałem na myśli kompletny projekt włącznie z projektami branżowymi (wod/kan, gaz, instalacja elektryczna, ogrzewanie).

Napisano
Cytat

Uzgodnienia takie są obowiązkowe w przypadku kiedy konieczne jest wykonanie infrastruktury poza obrębem działki inwestora (np. przyłącza w drodze należącej do kilku właścicieli) a zaprojektowanie jej jest obowiązkiem inwestora. To samo dotyczy pozostałych uzgodnień. Nie wspomniałem jeszcze np. o uzgodnieniu ewentualnego zjazdu z drogi publicznej, jeżeli takowy ma powstać. Bywa, że konieczne jest też uzyskanie decyzji o wyłączeniu gruntu z produkcji leśnej lub rolnej - w przypadku kiedy działka leży poza granicami administracyjnymi miasta...


A nie robi tego, a raczej nie załatwia projektant przy adaptacji domu i zagospodarowania terenu?
Poza wyłączeniem gruntu z produkcji leśnej itd.


Cytat

Nie zapomniałem - po prostu pisząc "projekt budowlany" miałem na myśli kompletny projekt włącznie z projektami branżowymi (wod/kan, gaz, instalacja elektryczna, ogrzewanie).


No tak ja pisałem pod kątem projektu indywidualnego.
Napisano
Cytat

A nie robi tego, a raczej nie załatwia projektant przy adaptacji domu i zagospodarowania terenu?


Może to zrobić: projektant, kierownik budowy, inwestor zastępczy - kwestia odpowiednio sformułowanej umowy... no i kasy!
Projekty infrastruktury poza działką inwestora nie wchodzą w zakres normalnych obowiązków projektanta. Zwykle też, aby uniknąć problemów z uzgodnieniem, warto zlecić je ... osobie z instytucji która będzie opiniowała, uzgadniała, odbierała icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 2.   Sander Standard Alu (płyta z folią aluminiową): W tym systemie rura grzewcza leży w styropianowym rowku, a na całej powierzchni płyty znajduje się cienka warstwa laminowanej folii aluminiowej. Folia ma za zadanie rozprowadzić ciepło z rury na boki, aby ogrzać powierzchnię między rurami. Jej skuteczność jest jednak ograniczona przez jej grubość – jest bardzo cienka. Działa, ale transfer ciepła z rury do płyty i na jej powierzchnię nie jest idealny.   System z radiatorami (płytami aluminiowymi): W tym rozwiązaniu w rowkach styropianu umieszcza się specjalnie wyprofilowane, znacznie grubsze (ok. 0,5 mm) płyty aluminiowe. Rura jest w nie wciśnięta, co zapewnia niemal idealny, maksymalny styk na dużym fragmencie jej obwodu. Taka płyta działa jak radiator – bardzo skutecznie "wysysa" ciepło z rury i rozprowadza je na swojej dużej powierzchni. Taki system jest w stanie przekazać do wylewki i podłogi trochę więcej ciepła przy tej samej temperaturze zasilania. Jest to rozwiązanie po prostu wydajniejsze.     Trudny temat, chyba nieopłacalne i prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.   Nie powinien Pan traktować zakupu płyt Sandera jako błędu. To jest standardowy, popularny system, który w ocieplonym budynku sprawdza się dobrze. W Pana przypadku jego niższa (w porównaniu do radiatorów) efektywność jest po prostu brutalnie obnażana przez ogromne zapotrzebowanie budynku na ciepło.   Patrząc na przedstawiony problem z perspektywy ekonomicznej, optymalna strategia działania wydaje się jasna.   Należy zakończyć montaż ogrzewania podłogowego w oparciu o zakupiony system płyt Sander, a w następnej kolejności potraktować priorytetowo termomodernizację budynku. .   Takie podejście przynosi podwójną korzyść: po pierwsze, unika Pan strat finansowych, wykorzystując posiadany materiał. Po drugie, inwestycja w termomodernizację szybko się zwróci dzięki znacznemu ograniczeniu strat ciepła.      
    • 1.   Różnica temperatur (delta T) na poziomie 3°C na belkach rozdzielacza. W teorii, dla ogrzewania podłogowego za optymalną uznaje się deltę w przedziale 5-8°C. Pana wynik jest poniżej tego zakresu i wbrew pozorom, w tej konkretnej sytuacji, nie świadczy to dobrze o pracy instalacji.   Niska różnica temperatur między zasilaniem a powrotem oznacza, że woda przepływająca przez pętlę grzewczą nie zdążyła oddać wystarczająco dużo ciepła do podłogi. Woda wraca na rozdzielacz prawie tak samo ciepła, jak z niego wypłynęła. Może to wynikać z dwóch głównych przyczyn, zbyt szybkiego przepływu czynnika grzewczego oraz podłoga nie była w stanie "odebrać" więcej ciepła.   W Pana przypadku najprawdopodobniej mamy do czynienia z połączeniem obu tych czynników.   System grzewczy "próbuje" wtłoczyć więcej ciepła w podłogę (stąd wysoka temperatura zasilania), ale ta, z powodu dużych strat, nie jest w stanie go zakumulować. Woda krąży więc w obiegu, oddając tylko niewielką część swojej energii, a reszta wraca do kotła.   Proszę spróbować delikatnie zmniejszyć przepływ na rotametrze dla tej  pętli. Należy to robić stopniowo, np. o 0,2-0,4 l/min i odczekać kilka godzin na stabilizację systemu. Celem jest sprawdzenie, czy delta T wzrośnie (np. do 5-7°C). Jeśli tak, oznaczać to będzie, że woda ma więcej czasu na oddanie ciepła. Proszę jednak pamiętać, że w warunkach dużych strat ciepła efektem może być niewielki spadek temperatury.   1.5-metrowy odcinek do pokoju jest cieplejszy, to jest normalne. Na tak krótkim odcinku strata ciepła z  rury PEX jest minimalna. Dopiero na dużej powierzchni w pokoju następuje właściwa wymiana ciepła.   Zasadą, której należy się trzymać, jest utrzymywanie optymalnej różnicy temperatur (ΔT) w przedziale 5-8°C. Jeśli pomieszczenie wciąż pozostaje niedogrzane, jest to jednoznaczny sygnał, że wydajność systemu podłogowego jest zbyt niska, by pokryć straty ciepła generowane przez budynek. W tej sytuacji niezbędne jest przeprowadzenie termomodernizacji (izolacja ścian, wymiana okien), która ograniczy ucieczkę ciepła i sprawi, że istniejący system podłogowy bez problemu poradzi sobie z ogrzaniem budynku.       
    • Przepisy narzucają minimalny przekrój kanału (np. 196 cm², co odpowiada kanałowi 14x14 cm). Nie można więc po prostu zbudować węższego kanału, wentylacyjnego, równoważąc przepływ średnicą.    Poprzez częściowe przymknięcie (zastosowanie dławika) w kanale o zbyt silnym ciągu, zwiększylibyśmy opór w tym kanale. Skutkowałoby to zmniejszeniem ilości przepływającego powietrza i teoretycznie pozwoliłoby na zrównanie jego wydajności z kanałami słabszymi murowanymi.   Mimo że teoria brzmi sensownie, w praktyce stosowanie dławików do  regulacji wentylacji grawitacyjnej jest zdecydowanie odradzane i uznawane za błąd w sztuce budowlanej.   Kluczem jest projektowanie zrównoważonego systemu, a nie dokładanie jednego bardziej sprawnego przewodu wentylacyjnego.
    • Zgodnie z polskimi przepisami, zawartymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, minimalna długość kanału wentylacji grawitacyjnej, liczona od kratki wentylacyjnej do wylotu ponad dach, powinna wynosić od 2,5 do 3 metrów. Źródła podają również, że dla zapewnienia optymalnej wydajności, wysokość ta powinna wynosić co najmniej 4 metry.   Przepisy dotyczące minimalnej wysokości kominów wentylacyjnych  powstawały w czasach, gdy dominującą technologią były murowane, nieocieplone kominy. Inżynierowie i prawodawcy opierali się na dekadach obserwacji i obliczeń dla tych właśnie, "klasycznych" rozwiązań. Minimalna wysokość została ustalona jako bezpieczny margines, który gwarantował wytworzenie minimalnego, stabilnego ciągu w różnych, także niesprzyjających warunkach:   Należy pamiętać, że wszystkie kanały wentylacyjne w jednym systemie grawitacyjnym powinny mieć zbliżoną długość. Znaczne różnice mogą prowadzić do zakłóceń w działaniu, gdzie dłuższe kanały o silniejszym ciągu mogą "wysysać" powietrze z krótszych, powodując ciąg wsteczny.   Wentylacja grawitacyjna w domu to system naczyń połączonych, potrzebny jest też nawiew świeżego powietrza, żeby można było usunąć zużyte. Zasada równowagi: Aby system działał poprawnie, wszystkie kanały wywiewne powinny mieć zbliżoną siłę ciągu. Zastosowanie jednego, bardzo sprawnego (ocieplonego, z mniejszymi oporami przepływu) kanału w systemie z innymi, (murowanymi) mniej sprawnymi, może pogorszyć działanie w tej części  wentylacji! Przepisy nie nadążają za technologią: Prawo budowlane często jest aktualizowane wolniej, niż rozwija się technologia. Minimalna wysokość pozostaje w przepisach jako uniwersalna, bezpieczna wartość gwarantująca działanie systemu w każdych warunkach, niezależnie od użytej technologii.  Ocieplony kanał jest sprawniejszy, ale przepisy pozostają konserwatywne. Co więcej, jego wysoka sprawność, jeśli nie będzie  zrównoważona w całym systemie, może prowadzić do problemów z działaniem wentylacji.
    • Raz jeszcze dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.    Chciałbym jeszcze poruszyć dwie kwestie związane z tym tematem:   1. Rozdzielacz mam na korytarzu, umiejscowiony w takim miejscu, że rura po podłodze od rozdzielacza do pokoju ma ok. 1.5m długości. Na tym odcinku także nie zauważyłem aby podłoga była dużo cieplejsza niż w pokoju, mimo że korytarz jest w centralnym punkcie domu. Jednakże w tym miejscu nie ma żadnego grzejnika i przechodzi tylko 2x1.5 metra rury (zasilenie i powrót). Mimo to mam jednak obawy, że nieocieplony dom to tylko 1 z kilku powodów dla których podłogówka słabo grzeje. No i ostatecznie, woda w rurze też drastycznie się nie wychładza. Nakleiłem taśmę malarską na belki rozdzielacza aby precyzyjniej zmierzyć ich temperature za pomocą pirometru i wyszło że różnica między nimi to ok 3*C. Delta T wydaje się być w normie, ale specjalistą nie jestem.  Tak jak pisałem, jest to pierwsze pomieszczenie z uruchomioną podłogówką. Niejako cieszę się że tak wyszło, bo w kolejnych pomieszczeniach jest jeszcze szansa na ew. poprawki aby grzało to lepiej.   2. Ostatnio usłyszałem że Sander Standard Alu to był kiepski pomysł i lepiej było wziąć styropian bez aluminium, i powkładać w rowki aluminiowe radiatory które lepiej odbierają ciepło z rury. Niestety nie wiem ile w tym prawdy, a płyty Sandera zostały juz zakupione na całe piętro (poza łazienką i korytarzem, gdzie pójdzie XPS pozwalający na zagęszczenie rur co 10cm). Chyba że jakiś radiator by pasował do nich, to mógłbym jeszcze dodatkowo dokupić o ile miałoby to pomóc. Nie wiem niestety na ile mogłoby to pomóc i czy ma to jakikolwiek sens?   Raz jeszcze dziękuję za odpowiedzi i cierpliwość do laika.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...