Skocz do zawartości

Jaka moc kotła do mojego domu? Błąd w projekcie?


Recommended Posts

Witam wszystkich!
Najpierw opiszę jaki mam dom, narazie w SSO ale ciągle pracę idą do przodu.
http://www.wybieramydom.pl/projekty_domow/8498-ewa-ii-b.html
Pustak 24cm , ocieplenie zewnątrz 15cm styropian, blachodachówka pod którą pójdzie wełna ok 25cm. Podłoga na parterze styropian ok 8cm na poddaszu ok 3-4.
Powierzchnia użytkowa domu 114,1m3+28,6m3 garaż i kotłownia ( w garażu też będzie 1 kaloryfer ) razem 142,7m3, kubatura netto 457,6m3 butto 594,6m3, wysokość pomieszczeń ok 2,5-2,7m Powierzchni użytkowa będzie trochę większa ponieważ mamy podniesione o 1,5 pustaka w górę dzięki czemu nie mamy ścian kolankowych. Ogrzewanie większość kaloryfery , jedynie podłogówka w łazience, kuchni i korytarzu.

Na początku nie zagłębiałem się w temacie , ale jak poczytałem okazało się , że za duży piec to tak samo , źle jak za mały. Według tego co znalazłem to zapotrzebowanie takiego domu 70W/m2x150m=10,5kW . A w projekcie mam o mocy 25kW. Jest jeszcze coś takiego, że zapotrzebowanie na moc cieplną 9135W i wskaźnik zapotrzebowania ciepła w odnoszeni do kubatury 18,2 W/m3
Zapotrzebowanie dla przygotowanie kąpieli w wannie , w systemie zasobnikowym : zużycie wody 160l o temp 40'
Qcw=260(40'-10' ) x 1,2 x 1,15 x 1,683 = 11kW

Jeszcze nie wiem czym będzie ogrzewane , drewnem (bo mam swój las) i węglem , ekogroszkiem bo wygodniej czy gazem bo najwygodniej a jest na osiedlu.

Ale co myśleć o tym kotle w projekcie? Podają 2x większy niż wychodzi z obliczeń.
Link do komentarza
No jak słusznie zauważyłeś, masz dużo za duży ten kocioł 25kw. Prawdopodobnie, ale to trzeba by było policzyć dokładnie, wystarczy 12kw - dla nowo budowanych domów projektowe obciążenie cieplne nie przekracza 8-9kw
Ty nie masz obliczonego tego parametru (a tego nie liczy się w taki sposób jak piszesz, to nie takie proste)
bez liczenia to mogę powiedzieć że piec na paliwa stałe 15kw (bo chyba taki masz na myśli) w zupełności wystarczy, będzie wręcz trochę przewymiarowany. Tylko precyzyjne obliczenia dadzą odpowiedź czy starczy 12kw lub coś pośredniego
Link do komentarza
Czyli błąd w projekcie? Który jest z 2009r ? Dobrze , że wcześniej to zauważyłem . Zawsze lepiej nawet 15kw niż 25kw.
A jak dokładnie obliczyć zapotrzebowanie?

Tzn ? Jak to zrobić? W kuchnia, łazience będzie wentylacja z komina wentylacyjnego, w garażu nie, chyba , że z kotłowni ale pewnie nie można się wpinać w kanał wentylacyjny komina do ogrzewania?
Link do komentarza
Czy błąd w projekcie - nie wiem - piec 25kw na pewno wystarczy do ogrzania tego domu, tam samo jak 35kw i 50kw icon_biggrin.gif
a o kosztach eksploatacji w projekcie nic nie ma przecież icon_lol.gif

Parametr o którym pisałem to projektowe obciążenie cieplne - nie ma go w pakiecie który jest do projektu - co osobiście uważam za nieporozumienie. Liczy się to w audytorze OZC np purmo OZC lub sankom OZC. Jak jesteś techniczny, to sam policzysz, jak nie, to trzeba komuś kumatemu zlecić. To jeśli chodzi o CO. Dodatkowo przyjmuje się 0,25kw/osobę, czyli dla 4 osób dodatkowo 1kw. Tylko często jest mylone projektowe obciążenie cieplne z tymi obliczeniami które są do projektu - uważaj na to. A te obliczenia z projektu to są delikatnie mówiąc, mało warte. (podobnie jak ŚE)
A ogrzewanie garażu sobie odpuść...ewentualnie można trochę styro przykleić na ścianę garaż/dom
Link do komentarza
A dlaczego odpuścić ogrzewanie garażu? Chciałem dać jakiś mały kaloryfer aby w zimie było parę stopni a jak trzeba coś pomajsterkować co lubię to odkręcić kaloryfer i aby temp była z 15'

Czyli reasumując maksymalnie piec 15kW ale jeszcze najlepiej to policzyć. Samemu jak?

Czy nie ważne jakie zasilanie będzie czy gaz czy węgiel to moc kotła taką samą się wybiera?
Link do komentarza
jak chcesz majsterkować - to zmienia postać rzeczy. Ja w moim garażu dostawionym do domu nawet w największe mrozy miałem parę stopni (garaż ocieplony) - więc piszę z własnego doświadczenia.

można samemu próbować przegryźć się przez ten program (OZC) lub zlecić to komuś do policzenia

ściągnij program i licz - jak dasz radę
http://www.sankom.pl/wersje-bezplatne
słyszałem , że policzenie tego kosztuje 300zł
wyniki wyglądają tak jak tutaj:
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post5878342

bez wzgledu na to czu gaz czy węgiel tak samo moc się wybiera. Przy piecach na paliwa stałe musisz uwzględnić sprawność kotła (np 80%)
Link do komentarza
Cytat

bez wzgledu na to czu gaz czy węgiel tak samo moc się wybiera. Przy piecach na paliwa stałe musisz uwzględnić sprawność kotła (np 80%)


tzn?



tzn, że mając piec na paliwo stałe 12kw np. na ekogroszek ze sprawnością 80%, to masz do dyspozycji tak naprawdę 0,8*12=9,6kw. I dlatego pisałem, że dla 12kw trzeba to dokładnie policzyć, bo po uwzględnieniu sprawności, wychodzi na styk. Przy 15kw nie ma już tego problemu,bo 0,8*15kw=12kw. Piece gazowe mają albo 90% (stare) albo 105%(kondensacyjne) - tutaj zresztą nie ma zazwyczaj problemu z przewymiarowaniem pieca, bo jest modulacja. np jest kocioł 14kw z modulacją 3-14kw
Link do komentarza
Cytat

Aha czyli tak jak wcześniej pisałeś 14-15kW będzie odpowiedni. nie wiem o co chodzi ale spotkałem się ze stwierdzeniem , że gazowy bierze sią 2x wiekszą moc niż paliwo stałe co jest bajką? Jakiś dwufazowy czy coś.



kocioł dwufunkcyjny to inna sprawa, bo on grzeje CWU przepływowo - i to dlatego musi mieć większą moc.
kotły jednofunkcyjne mają takie same zasady doboru jak opisałem wyżej

tutaj jest na ten temat:

https://budujemydom.pl/instalacje/ogrzewanie-podlogowe-i-grzejniki/porady/409-kociol-jedno-czy-dwufunkcyjny
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Podłączony będzie odpływ z umywalki i brodzika. Dziura została zabetonowana,  Wylewka poziomująca nie da rady bo byłby stopień do łazienki. Równać będziemy pod brodzikiem pianką i klejem Harmonijka bo nie wyjadę na brodzik inaczej.   Z
    • Mówię tutaj o sznurowaniu przed ukladaniem wełny, by zapewnić  przerwę między paroizolacja a wełna. Trzeba to robić?
    • Witam, jaka wełnę wybrać do ocieplenia poddasza i jego zabudowy ? Jaka taka wełna powinna mieć lambdę i jaka grubość? Czy sznurować paroizolację przed wełna?   Parametry domu:   -Dom parterowy -Powierzchnia 185m2 z dachem czterospadowym wykonanym z blachodachówki -Brak deskowania jest tylko paroizolacja.
    • Tę dziurę trzeba czymś wypełnić, a o sufit pytam, bo część budynków z tych lat miała kratkę ściekową (z wanny lub brodzika) tak wykonaną, że odpływ z tej kratki biegł przez strop i wychodził gdzieś na środku sufitu u sąsiadów z piętra niżej i y tych sąsiadów podłączony był do pionu... i przy wypełnianiu dziury po kratce ściekowej, mógłbyś zalać sąsiada... Teraz, jak odkułeś dalszą część swojej wylewki widzę, że odpływ jest ukryty  w stropie... Dziurę można zapełnić np. częściowo pianką niskoprężną i  równać zaprawą wyrównawczą...   Bardzo nie podoba mi się ta harmonijkowa rurka Nie możesz zrobić tego odpływu NORMALNYMI  kształtkami??? Co tam masz podłączone?  
    • Zapytam bardzo delikatnie, a po jakąż ciężką cholerę chcesz tak robić? Przy takim podłączeniu przewodów, w życiu różnicówki nie załączysz i będzie bardzo widowiskowa klapa. W ogóle Twój tok myślenia poszedł w złym kierunku, dlatego wróć do źródeł. Ty masz różnicówkę podłączyć standardowo i nic więcej!!! Weź to poprzednie zdanie w ramkę, wytnij i powieś nad łóżkiem, abyś to czytał każdego ranka. Schemat podłączenia RCD trójfazowego w instalacji jest klasyczny i żadnych kombinacji!!! Fazy masz podłączyć tam, gdzie są zaciski fazowe (możesz nawet wszystkie trzy fazy), neutralny tam gdzie jego miejsce, a przewodem ochronnym PE różnicówkę omijasz. I nie ma na kuchence zadnego przewodu PEN, on nie istnieje!!! Tam ma być tylko PE. A co z różnicówki wychodzi, co powinieneś wykorzystać, to już zdecydował producent. I na załączonym schemacie masz to wyraźnie narysowane.   Mała uwaga. końcówki N obwodów kuchenki mostkujesz na kuchence. Od kuchenki odchodzi jeden przewód N, który podłączasz w N różnicówki. I tyle! Czyli schemat 2 z tą zmianą, że nie ma N1 i N2. Ma być jedno N. I jedno PE. Żadnego PEN tam być nie może. I żadnego niebieskiego na zacisk fazowy!!! 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...