Skocz do zawartości

Jaka moc kotła do mojego domu? Błąd w projekcie?


Recommended Posts

Napisano
Witam wszystkich!
Najpierw opiszę jaki mam dom, narazie w SSO ale ciągle pracę idą do przodu.
http://www.wybieramydom.pl/projekty_domow/8498-ewa-ii-b.html
Pustak 24cm , ocieplenie zewnątrz 15cm styropian, blachodachówka pod którą pójdzie wełna ok 25cm. Podłoga na parterze styropian ok 8cm na poddaszu ok 3-4.
Powierzchnia użytkowa domu 114,1m3+28,6m3 garaż i kotłownia ( w garażu też będzie 1 kaloryfer ) razem 142,7m3, kubatura netto 457,6m3 butto 594,6m3, wysokość pomieszczeń ok 2,5-2,7m Powierzchni użytkowa będzie trochę większa ponieważ mamy podniesione o 1,5 pustaka w górę dzięki czemu nie mamy ścian kolankowych. Ogrzewanie większość kaloryfery , jedynie podłogówka w łazience, kuchni i korytarzu.

Na początku nie zagłębiałem się w temacie , ale jak poczytałem okazało się , że za duży piec to tak samo , źle jak za mały. Według tego co znalazłem to zapotrzebowanie takiego domu 70W/m2x150m=10,5kW . A w projekcie mam o mocy 25kW. Jest jeszcze coś takiego, że zapotrzebowanie na moc cieplną 9135W i wskaźnik zapotrzebowania ciepła w odnoszeni do kubatury 18,2 W/m3
Zapotrzebowanie dla przygotowanie kąpieli w wannie , w systemie zasobnikowym : zużycie wody 160l o temp 40'
Qcw=260(40'-10' ) x 1,2 x 1,15 x 1,683 = 11kW

Jeszcze nie wiem czym będzie ogrzewane , drewnem (bo mam swój las) i węglem , ekogroszkiem bo wygodniej czy gazem bo najwygodniej a jest na osiedlu.

Ale co myśleć o tym kotle w projekcie? Podają 2x większy niż wychodzi z obliczeń.
Napisano
No jak słusznie zauważyłeś, masz dużo za duży ten kocioł 25kw. Prawdopodobnie, ale to trzeba by było policzyć dokładnie, wystarczy 12kw - dla nowo budowanych domów projektowe obciążenie cieplne nie przekracza 8-9kw
Ty nie masz obliczonego tego parametru (a tego nie liczy się w taki sposób jak piszesz, to nie takie proste)
bez liczenia to mogę powiedzieć że piec na paliwa stałe 15kw (bo chyba taki masz na myśli) w zupełności wystarczy, będzie wręcz trochę przewymiarowany. Tylko precyzyjne obliczenia dadzą odpowiedź czy starczy 12kw lub coś pośredniego
Napisano
Czyli błąd w projekcie? Który jest z 2009r ? Dobrze , że wcześniej to zauważyłem . Zawsze lepiej nawet 15kw niż 25kw.
A jak dokładnie obliczyć zapotrzebowanie?

Tzn ? Jak to zrobić? W kuchnia, łazience będzie wentylacja z komina wentylacyjnego, w garażu nie, chyba , że z kotłowni ale pewnie nie można się wpinać w kanał wentylacyjny komina do ogrzewania?
Napisano
Czy błąd w projekcie - nie wiem - piec 25kw na pewno wystarczy do ogrzania tego domu, tam samo jak 35kw i 50kw icon_biggrin.gif
a o kosztach eksploatacji w projekcie nic nie ma przecież icon_lol.gif

Parametr o którym pisałem to projektowe obciążenie cieplne - nie ma go w pakiecie który jest do projektu - co osobiście uważam za nieporozumienie. Liczy się to w audytorze OZC np purmo OZC lub sankom OZC. Jak jesteś techniczny, to sam policzysz, jak nie, to trzeba komuś kumatemu zlecić. To jeśli chodzi o CO. Dodatkowo przyjmuje się 0,25kw/osobę, czyli dla 4 osób dodatkowo 1kw. Tylko często jest mylone projektowe obciążenie cieplne z tymi obliczeniami które są do projektu - uważaj na to. A te obliczenia z projektu to są delikatnie mówiąc, mało warte. (podobnie jak ŚE)
A ogrzewanie garażu sobie odpuść...ewentualnie można trochę styro przykleić na ścianę garaż/dom
Napisano
A dlaczego odpuścić ogrzewanie garażu? Chciałem dać jakiś mały kaloryfer aby w zimie było parę stopni a jak trzeba coś pomajsterkować co lubię to odkręcić kaloryfer i aby temp była z 15'

Czyli reasumując maksymalnie piec 15kW ale jeszcze najlepiej to policzyć. Samemu jak?

Czy nie ważne jakie zasilanie będzie czy gaz czy węgiel to moc kotła taką samą się wybiera?
Napisano
jak chcesz majsterkować - to zmienia postać rzeczy. Ja w moim garażu dostawionym do domu nawet w największe mrozy miałem parę stopni (garaż ocieplony) - więc piszę z własnego doświadczenia.

można samemu próbować przegryźć się przez ten program (OZC) lub zlecić to komuś do policzenia

ściągnij program i licz - jak dasz radę
http://www.sankom.pl/wersje-bezplatne
słyszałem , że policzenie tego kosztuje 300zł
wyniki wyglądają tak jak tutaj:
http://forum.muratordom.pl/showthread.php?...l=1#post5878342

bez wzgledu na to czu gaz czy węgiel tak samo moc się wybiera. Przy piecach na paliwa stałe musisz uwzględnić sprawność kotła (np 80%)
Napisano
bez wzgledu na to czu gaz czy węgiel tak samo moc się wybiera. Przy piecach na paliwa stałe musisz uwzględnić sprawność kotła (np 80%)


tzn?
Napisano
Cytat

bez wzgledu na to czu gaz czy węgiel tak samo moc się wybiera. Przy piecach na paliwa stałe musisz uwzględnić sprawność kotła (np 80%)


tzn?



tzn, że mając piec na paliwo stałe 12kw np. na ekogroszek ze sprawnością 80%, to masz do dyspozycji tak naprawdę 0,8*12=9,6kw. I dlatego pisałem, że dla 12kw trzeba to dokładnie policzyć, bo po uwzględnieniu sprawności, wychodzi na styk. Przy 15kw nie ma już tego problemu,bo 0,8*15kw=12kw. Piece gazowe mają albo 90% (stare) albo 105%(kondensacyjne) - tutaj zresztą nie ma zazwyczaj problemu z przewymiarowaniem pieca, bo jest modulacja. np jest kocioł 14kw z modulacją 3-14kw
Napisano
Aha czyli tak jak wcześniej pisałeś 14-15kW będzie odpowiedni. nie wiem o co chodzi ale spotkałem się ze stwierdzeniem , że gazowy bierze sią 2x wiekszą moc niż paliwo stałe co jest bajką? Jakiś dwufazowy czy coś.
Napisano
Cytat

Aha czyli tak jak wcześniej pisałeś 14-15kW będzie odpowiedni. nie wiem o co chodzi ale spotkałem się ze stwierdzeniem , że gazowy bierze sią 2x wiekszą moc niż paliwo stałe co jest bajką? Jakiś dwufazowy czy coś.



kocioł dwufunkcyjny to inna sprawa, bo on grzeje CWU przepływowo - i to dlatego musi mieć większą moc.
kotły jednofunkcyjne mają takie same zasady doboru jak opisałem wyżej

tutaj jest na ten temat:

https://budujemydom.pl/instalacje/ogrzewanie-podlogowe-i-grzejniki/porady/409-kociol-jedno-czy-dwufunkcyjny
Napisano
Czyli normalnie i lepiej montuje się kocioł jednofunkcyjny i do tego zasobnik na wodę jeżeli chcieć aby on jeden ogrzewał dom i ciepłą wodę ?

Jeszcze jedno pytanie z ogrzewaniem gazu. Czy potrzeba podłączoną mieć tą instalację, kocioł w kotłowni do kanalizacji,szamba?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • No wyszło petarda i nic się z tym nie dzieje. 
    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...