Skocz do zawartości

Jak wyliczać koszty ogrzewania w kWh


j-j

Recommended Posts

Napisano
Mam pytanie dotyczące różnic w kosztach eksploatacyjnych domu bydowanego metodą tradycyjną a domu pasywnego:
- Dom tradycyjny- średnie zapotrzebowanie na ciepło (średnia zima) w naszym klimacie przeciętnego domu jednorodzinnego (spełniającego współczesne normy budowlane w zakresie izolacyjności ) - wynosi ok. 100 kWh / 1 m2
- Dom pasywny 15 kWh / 1 m2

Mam pytanie jak to jest przeliczane w stosunku do zapotrzebowanie na ciepło, skoro tradycyjnie ogrzewamy gazem i właśnie gaz zużywamy to jak to jest przeliczane na kWh?
Podobnie w pasywnym- za wentylację, np. pompę ciepła, c.w.u., mamy 15 kWh i chyba to rozmiem bo jest tu energia elektryczna potrzebna ale w przypadku gdy zamiast pompy ciepła mamy gazowe no to jak to się przelicza?
Chcialem policzyć koszty eksploatacyjne tych domów ale jeśli energia idzie szybciej w górę niż gaz to wraz z czasem coraz mnie opłacało się będzie posiadanie domu pasywnego. Pewnie źle to rozumiem więc prosze o pomoc.

pzdr
Gość Guest_T. Brzęczkowski_*
Napisano
Dobrze by było gdyby domy ogrzewane gazem, budowane z gotowych projektów zużywały 100 kWh/m2 rocznie. Niestety jest to przeważnie 200kWh/m2 i więcej. Pompa ciepła i gaz to elementy centralnego systemu ogrzewania, a centralne nie nadaje się do domów izolowanych zużywających faktycznie na wszystko 40 kWh/m2 rocznie (dyrektywa BBR 2006) W krajach gdzie istnieje tradycja izolowania domów, tam się nikogo na centralne nie namówi np Norwegia.. W domach zużywających 100kWh/m2 rocznie i mniej okres zwrotu nakładów na ciepłą pompę przekracza jej żywotność, więc naturalną koleją rzeczy jest, że ktoś kto montuje, sprzedaje, projektuje, produkuje takie pompy jest zdecydowanym przeciwnikiem izolowania domów. Podobnie zresztą, jak wszyscy od ogrzewania gazowego.
Ps. Co do 15kWh/m2 rocznie - to jest kłamstwo. Tyle zużywam na oświetlenie gotowanie, TV lodówka itd.
Zawsze lepiej, taniej, zdrowiej dom sktecznie izolować i wentylować, niż ogrzewać.
Napisano
W takim razie czym dogrzewać skoro centralne gazem i pompą się nie opłaca? Sama rekuperacja nie wystarczy musi być jeszcze chyba coś.
Ale jak te wartości zużycia gazu czy oleju na ogrzewanie są przeliczane na kWh?
Bo jak pisałem gdy jest pasywny i jest zużywana energia elektryczna (pompa ciepła dla cwu i ogrzewania, rekuperacja) to rozumiem skąd te kWh- jednostka energetyczna ale jak to się ma dla zużycia gazu, oleju, węgla itp
Bo jeśli koszty energii będą szybciej rosły np. od gazu to w pewnym momencie w przyszłości dom pasywny nie będzie opłacalny.
Czy to dobrze rozumiem?

pzdr
Napisano
musisz wziąć wartość opałową gazu lub oleju i i przeliczyć sobie m3 gazu lub litry oleju opałowego na kWh

dom pasywny to dom nie wymagający aktywnych systemów grzewczych - wystarcza odzysk ciepła (rekuperator). własćiwe wykorzystanie promieniowania słonecznego (duże powierzchnie przeszklone od strony południoej), etc.
Gość Guest_krzysiek_*
Napisano
z wystarczającą dokładnością można przyjąć, że 1 m3 gazu lub 1 litr oleju opałowego to 10 kWh - PROSTE !
Napisano
A czy ktoś potrafi mi mniej więcej podać jaki jest koszt na m-c?:
- dom tradycyjny- 100 kWh/m2 rok- ogrzewanie gazowe- koszt zużycia gazu
- dom pasywny- <15 kWh/m2 rok- ogrzewanie poprzez odzysk ciepła, słońce itp., czyli koszt prądu aby to wszystko chodziło
bez uwzględnienia normalnego prądu na TV, oświetlenie, pralka, komp, itp bo to tak samo w obu domach
Chcę tylko porównać cenę systemu tradycyjnego z pasywnym, po ilu latach się może zwrócić.
Bo mi wychodzi ze jesli wybuduje sie tradycyjnie (domek ok 90 m2) wg polskich norm czyli ok 100 kWh/m2 rok to np za gaz zaplace ok. 1500 zl rocznie czyli 125 zl m-c. Jesli wybuduje sie pasywnie to place za energie liczac 0.22 gr za kWh czyli ok 25 zl m-c
czyli roznica na m-c wychodzi 125-25=100 zł a rocznie 100/12+1200 zl/rok
Jesli pasywny dom jest drozszy od tradycyjnego o ok 50 000 to 50 000/1200zł=42 lata i dobiero sie zwroci. to chyba wielkie g... warte są te pasywne domy jesli nam panswo nie doplaca do budowy za te odnawialne energie. Nasz kasa jest tracona i na pewno nic nie zyskamy no chyba ze cos źle licze, a gazu zabraknie niby za 60 lat wiec niech sie martwia przyszle pokolenia icon_smile.gif.
Napisano
jeśli masz dzisiaj te 50 000, to wybuduj dom pasywny, bo kiedyś te 100 zł miesięcznie to może być dla Ciebie ogromny wydatek (oby nie, ale nigdy nie wiadomo)
  • 1 rok temu...
Napisano
Przyszłe pokolenia martwią się co najwyżej tym czy przyjdą na świat. A tak poważnie to przy tendencji do podwyżek cen gazu i elektryczności warto więcej wyrać teraz niż za parę lat zastanawiać się skąd brać pieniądze na rachunki. (Oczywiście jeśli nas stać na taki wydatek)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli pies nasiusiał na woskowaną podłogę i zostały plamy, to niestety – żadne preparaty czyszczące nie pomogą w 100%. Mocz zwykle wnika w drewno i trwale je przebarwia, więc jedyne naprawdę skuteczne rozwiązanie to miejscowe zeszlifowanie zniszczonych desek, a następnie ich ponowne wybarwienie i zabezpieczenie. Krok po kroku:   Zabezpieczenie sąsiednich desek Oklejamy dokładnie tylko te deski, które chcemy szlifować – najlepiej wzdłuż fug, używając dobrej jakości taśmy malarskiej. Nie chodzi tu o podciekanie (bo i tak robimy to w naturalnych liniach podziału), ale o to, żeby przy odrywaniu taśmy nie zerwać starego wosku z sąsiednich desek. Słaba taśma potrafi narobić więcej szkody niż pożytku. Szlifowanie Uszkodzone miejsce szlifujemy papierem 150–180, równomiernie, aż plama zniknie i kolor drewna będzie wyrównany. Nie trzeba schodzić głęboko, tylko do momentu, gdy drewno odzyska jednolity wygląd. Dobór koloru Trzeba dobrać kolor jak najbliższy reszcie podłogi. Sprawdzają się woski dekoracyjne Osmo, bejce lub ich mieszanki. Warto robić próby na kawałku drewna tego samego gatunku, żeby nie zepsuć efektu na gotowo. Zabezpieczenie Na koniec nakładamy warstwę (lub dwie) twardego wosku olejnego Osmo – najlepiej tę samą wersję, która była użyta wcześniej na całej podłodze. Daje to trwałe, estetyczne i jednolite wykończenie. Praca może być precyzyjna i czasochłonna, ale jeśli wszystko dobrze się dobierze i wykona starannie, efekt końcowy potrafi być niemal niewidoczny.
    • Dzień dobry. Jestem studentką kierunku Wzornictwo na Politechnice Bydgoskiej. W ramach pracy dyplomowej zbieram informację o meblach tarasowych i ich użytkowaniu. Byłabym bardzo wdzięczna za wypełnienie krótkiego formularza, znajdującego się pod linkiem:)   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeOvQz2W-S4ZiI0-XiNhwfsebG_Q9C2lab6VBYGZa37w-Os1Q/viewform?usp=header   Z góry dziękuję za poświęcony czas!
    • Cześć wszystkim! Jeśli ktoś z Was próbował kiedyś dobrać kolor nowego elementu do już istniejącej podłogi – wie, że to wcale nie jest takie proste, jak się wydaje. Zwłaszcza jeśli zależy nam, żeby wszystko wyglądało naturalnie, bez odcinających się plam i niepasujących odcieni. W przypadku produktów OSMO (bejce olejne, woski dekoracyjne) mamy kilka możliwości, ale trzeba wiedzieć, jak się za to zabrać, żeby nie stracić czasu, nerwów i materiału. Są dwa główne podejścia: Proste – gotowe kolory z palety OSMO. Wybierasz kolor z katalogu, wcierasz go delikatnie w drewno (tzw. metodą „półsuchego wycierania”) i zabezpieczasz bezbarwnym woskiem. Sprawdza się dobrze, ale... paleta kolorów jest ograniczona, więc czasem nie trafimy idealnie w odcień starej podłogi. Zaawansowane – mieszanie kolorów samodzielnie. To już wyższy poziom, ale daje większe możliwości. Można uzyskać bardzo zbliżony kolor – pod warunkiem, że mieszamy tylko bejce z bejcami lub tylko woski z woskami dekoracyjnymi. Nigdy na krzyż – mają inny skład chemiczny! 👉 Jeśli kogoś to interesuje, przygotowałem dokładny opis krok po kroku – jak dobrać kolor, jak mieszać, jak nakładać i jak zabezpieczać: Sprawdź szczegółową instrukcję tutaj → Dodałem też kilka praktycznych porad dla początkujących – m.in. jak testować kolory, czym najlepiej nakładać (szmatka, nie pędzel!) i na co uważać. Mam nadzieję, że się komuś przyda – jeśli macie swoje sposoby, też chętnie poczytam!
    • Komentarz dodany przez Gsds: Całe szczęście pozbyłem się badziewnej vh. Ciągle problemy od kad mam nową oczyszczalnie nie muszę pamiętać o jej istnieniu
    • Zakup przydomowej oczyszczalni ścieków to decyzja, która wymaga starannego przemyślenia. To inwestycja na dziesięciolecia, która wpłynie nie tylko na Twój budżet domowy, ale także na komfort codziennego życia i ochronę środowiska. Właściwy wybór pozwoli Ci uniezależnić się od miejskiej kanalizacji i znacznie ograniczyć koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, takich jak szambo. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/115715-jak-wybrac-przydomowa-oczyszczalnie-sciekow-kompletny-przewodnik-2025
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...