Skocz do zawartości

Cyrkulacja C.W.U. - dwa obiegi


wtatarek

Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie,
Szukam rozwiązania następującego problemu.
Mam już prawie w całości wykonaną instalację wodną. W instalacji istnieją dwa obiegi cyrkulacji, a dokładnie mówiąc, do kotłowni, gdzie znajduje się węzeł wodny, powracają dwie rury cyrkulacji. Jedna z łazienki i kuchni na parterze, druga z łazienki na pierwszym piętrze. W/g projektu, te dwie rurki mają poprzez trójnik wejść do jednej pompy, która "zaciąga" wode i wprowadza ją do wejścia termy (też przez trójnik, tam gdzie wpada zimna woda).
Jaką mam pewność, że oba obiegi będą działały? Według mnie sprawniejszy będzie ten obieg, w którym będzie mniejszy opór. Czy jest jakaś metoda na wyrównanie prędkości w tych dwóch obiegach? Myślałem o zastosowaniu rozdzielacza C.O. do podłogówki ale nie wiem czy to dobry pomysł... Rozważam też użycie dwóch pomp, wtedy jest gwarancja, że wszystko będzie pracować. Ale jedna pompa to koszt 330zł (Grundfos 15-14B) i ona też nie pracuje za darmo ;-)
Z góry dziękuję za wskazówki.
Pozdrawiam użytkowników,
Wiktor
Napisano
A ja na Twoim miejscu dałbym se spokój z cyrkulacją. To jest dom jednorodzinny i zapewne nie masz "kilometr" do łazienki czy kuchni . Wydatki jakie poniesiesz na cyrkulacje nie będą adekwatne do uzyskanego efektu, co innego gdyby to był budynek jakieś użyteczności publicznej.
Co do rozdzielacz to połącz ze sobą dwa,trzy trójniki i efekt będziesz miał taki jakbyś miał rozdzielacz od podłogówki tym bardziej ,że Ty potrzebujesz tylko jedną belkę. A żeby wyregulować to na wyjściu trójnika możesz dać zawór motylkowy i za pomocą niego dokręcając odkręcając regulować.
Napisano
Masz racje, budynek jest nieduży i pewnie długo na CW bym nie czekał, ale jednak zdecydowałem się na tą cyrkulacje i rurki już leżą. Teraz tylko kwestia tego węzła. Chciałbym żeby to fajnie chodziło. Masz racje z tym zaworem ale powinien być jeszcze jakiś wskaźnik, który pokaże, że ta woda tam krąży,... jakkolwiek... Tylko nie licznik (choć pewnie to najtańsze rozwiązanie)
Uogólniając moje pytanie:
Czy jest jakiś patent analogiczny do rozdzielacza ogrzewania podłogowego, który można zastosować w przypadku kilku obiegów cyrkulacji c.w.u. z wykorzystaniem jednej pompy?
Pozdrowienia,
Wiktor
Napisano (edytowany)
Cytat

A ja na Twoim miejscu dałbym se spokój z cyrkulacją. To jest dom jednorodzinny i zapewne nie masz "kilometr" do łazienki czy kuchni . Wydatki jakie poniesiesz na cyrkulacje nie będą adekwatne do uzyskanego efektu, co innego gdyby to był budynek jakieś użyteczności publicznej.
Co do rozdzielacz to połącz ze sobą dwa,trzy trójniki i efekt będziesz miał taki jakbyś miał rozdzielacz od podłogówki tym bardziej ,że Ty potrzebujesz tylko jedną belkę. A żeby wyregulować to na wyjściu trójnika możesz dać zawór motylkowy i za pomocą niego dokręcając odkręcając regulować.



wszystko zależy od tego jakie są konkretne odległości...
akurat u mnie nie wyobrażam sobie żeby miało nie być cyrkulacji - ze względu na odległośći.
Od zasobnika do łazienki na parterze mam około 10mb rurek, a do łazienki na poddaszu jest około 14mb - miałem do wyboru albo kotłownia pod łazienkami i krótkie rurki z CWU a dużo DZ w domu albo mało rurek DZ w domu a dłuższe rurki z CWU - wybrałem te drugie rozwiązanie.
A w moim przypadku wydatek na cyrkulację nie jest jakoś szokująco duży(trochę dodatkowych rurek i pompa cyrkulacyjna) a koszty eksploatacyjne też nie - koszt podgrzania CWU w miesiąch letnich to około 30zł/m (wiem,wiem, mam PC), pompka cyrkulacyjna nie pracuje cały czas, tylko okresowo - można ustawić czasookres pracy i postoju.
Więc w moim konkretnym przypadku - warto mieć cyrkulację
Gdy zasobnik jest przez ścianę, to nie ma to sensu
Z drugiej strony, w domu rodziców (dużo wiekszym niż mój) dużo dłużej czekało się na ciepłą wodę, bo nie ma tam cyrkulacji - no ale to jest komfort - i dodatkowo mam sporo mniejsze zużycie ZWU niż moja rodzina w swoim domu icon_lol.gif Edytowano przez adiqq (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Czy jest jakiś patent analogiczny do rozdzielacza ogrzewania podłogowego, który można zastosować w przypadku kilku obiegów cyrkulacji c.w.u. z wykorzystaniem jednej pompy?
Pozdrowienia,
Wiktor



Cytat

Co do rozdzielacz to połącz ze sobą dwa,trzy trójniki i efekt będziesz miał taki jakbyś miał rozdzielacz od podłogówki tym bardziej ,że Ty potrzebujesz tylko jedną belkę. A żeby wyregulować to na wyjściu trójnika możesz dać zawór motylkowy i za pomocą niego dokręcając odkręcając regulować.


Wstawiając redukcje średnic i trójniki o większym przekroju masz rozdzielacz jak znalazł.


Z drugiej strony taki rozdzielacz
http://instbud.com.pl/rozdzielaczraf/roz22.jpg

to koszt około 30zł

Do tego przepływomierz
Brak obrazka

i możesz regulować tą swoja instalacje do woli

Tylko jak pisze mhtyl, czy naprawdę warto.
To że rurki już pociągnięte to przecież nie problem.
Napisano
Zgadzam się z Adiggiem, cyrkulacja to wygoda, w poprzednim domu nie miałem, teraz się cieszę komfortem ciepłej wody, a koszty, wiadomo za darmo nic nie ma, choć w moim przypadku przy braku kanalizacji pewnie są oszczędności, bo wywóz szamba kosztuje

pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Witam Mam problem spowodowany brakiem uzyskania pozwolenia na budowę przez to że droga prowadząca do działki (wewnętrzna , prywatna ) ma 3.5 metra szerokości a nie 5 m , dodam że moja działka i dwie przed moja są jedyne nie zabudowane licząc od wjazdu z drogi publicznej na drogę wewnętrzną a dalej za moją działka jest około 6-7 domów.  I jak to działa że tamte domy dostały pozwolenie a ja nie dostałem i działka przed moją również nie dostała pozwolenia  bo rozmawiałem z sąsiadem.   Czy oprócz służebności jest jakaś inna szansa odwołania się i sensowna argumentacja tego przypadku ? Ktoś może miał podobną sytuację w ostatnim czasie ?    
    • No i tym samym zwiększyć śliskość nawierzchni    
    • Jak fugę wykorzystałbym rzadki beton. Jak trochę przyschnie, zamieść całość a po całkowity wyschnięciu fug, przeczyścić kamienie wodą, można czymś zaimpregnować (pod warunkiem, że kamienie się ładnie doczyszczą)
    • Instrukcja olejowania nowego tarasu drewnianego z zastosowaniem produktów Osmo   Aby zapewnić trwałość, odporność na warunki atmosferyczne oraz estetyczny wygląd tarasu, niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie drewna jeszcze przed montażem. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób pracy z wykorzystaniem renomowanych produktów marki Osmo. 1. Gruntowanie – Osmo WR Aqua 4001 Wszystkie elementy drewniane – deski tarasowe i legary – gruntujemy preparatem WR Aqua 4001. Grunt aplikujemy z każdej strony, zwracając szczególną uwagę na krawędzie oraz spód desek. Po nałożeniu preparatu drewno musi schnąć przez minimum 24 godziny w suchym, przewiewnym miejscu. 2. Pierwsza warstwa Oleju Tarasowego Osmo – przed montażem Po wyschnięciu gruntu nakładamy pierwszą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Olej nanosimy: Z obu stron desek tarasowych (góra i dół), Na wszystkie powierzchnie legarów. Dzięki temu drewno jest zabezpieczone zarówno od strony ekspozycji, jak i od strony gruntu/wilgoci. 3. Montaż tarasu Po całkowitym wyschnięciu oleju deski i legary montujemy zgodnie z zasadami sztuki budowlanej. Prace należy prowadzić w suchych warunkach pogodowych. 4. Druga warstwa Oleju Tarasowego Osmo – po montażu Po zamontowaniu desek, na ich widoczną (górną) stronę nakładamy drugą warstwę Oleju Tarasowego Osmo. Zapewnia to pełną ochronę przed działaniem promieni UV, deszczem i śniegiem oraz nadaje drewnu piękne, naturalne wykończenie. 5. Zabezpieczenie końcówek desek – Osmo 5735 Impregnat do czoła deski Na zakończenie każdą czołówkę (końcówkę) deski zabezpieczamy specjalnym impregnatem Osmo 5735. Zapobiega to nadmiernemu wnikaniu wilgoci przez czoła, co jest szczególnie ważne, ponieważ właśnie tam drewno najbardziej chłonie wodę i jest narażone na pękanie.   Dodatkowe wskazówki: Drewno przed impregnacją i olejowaniem powinno mieć wilgotność poniżej 20%. Idealne warunki pracy: temperatura od +10°C do +30°C, brak opadów i wysoka wilgotność względna powietrza. Do aplikacji zaleca się używać pędzla do drewna, wałka lub specjalnych akcesoriów Osmo.  
    • Dzięki za podpowiedź. Osobiście, skupiam się na lepszych parametrach (choć tu różnica w nich jest niewielka) bo będę potrzebował ich później do świadectwa energetycznego przy wniosku o dofinansowanie pompy ciepła. Z trudnościami w układaniu jakoś sobie spróbuję poradzić.   Szukając jakiegoś "haczyka", myślałem właśnie o parametrach nie podanych w opisie ale skoro ich nie podali, to raczej są mniej istotne i do pełnej oceny tych produktów pozostaje tu pewnie to, co opisałeś, czyli wygoda w układaniu, rozwarstwianie, pylenie, itp. W międzyczasie spróbowałem porównać wełnę szklaną "piano", czyli tą którą używałem dotychczas, z "KT37", czyli jedną z tych, które chcę dokupić i wydają się jednakowe. Jedyna różnica poza długością w rolce i ceną to ta, że sprzedawane są w dwóch innych marketach budowlanych pod różną nazwą.   Podsumowując, jeśli nie ma zbyt dużych różnic między "Uni-matą 38" a "KT 37", to zamówię tą "KT 37". Jest tańsza za metr kw., delikatnie cieplejsza i ma takie same właściwości, jak "Isover Piano", którego używałem dotychczas.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...