Skocz do zawartości

Trudny grunt - jak na tym postawić fundament?


Recommended Posts

Napisano

Witam,

Po wykonaniu wstępnego wykopu i ściagniecia warstwy humusu (ok. 50 cm) zrobiłem dziurę łopatą na ok. 70 cm i sprawdziłem, czy woda nie podchodzi.
Po konsultacji z KB i Inspektorem postanowiliśmy pogłębić wykop ok. 50-60 cm ze względu na korzenie. Pomyśleliśmy, jak już ponosimy większe koszty to może przed pogłębianiem zrobimy jeszcze badania geotechniczne.
Problem korzeni w wykopie został rozwiązany, ale jak to bywa zawsze można napotkać następny.

Oto wycinek z dokumentacji geotechnicznej:
2f8da800f362cbb2.gif

Na dodatek zwierciadło wody jest napięte i stabilizuje się na głębokości 1,05 do 1,3 m ppt.

W dokumentacji przedstawiono alternatywne sposoby posadowienia budynku.

1) Na palach - odpada bo koszty są straszne.

2) wymiana gruntu na gł. ok 70 cm i usunięcie korzeni, wykonanie warstwy chudego betonu o gr. ok. 20 cm na całym wykopie i wykonać podsypkę piaskową o gr. min 60 cm zagęszczaną co 30 cm.

Tak się składa że wykop już został pogłębiony. Pozostał sposób wymiany gruntu. Koncepcja jest następująca. Rezygnujemy z chudego betonu na dnie, wykop zasypujemy piaskiem ok. 60 - 70 cm zagęszczanym co 30 cm - od razu robimy ładny poziom. Na piasek pójdzie płyta zbrojona (nie mylić z płytą fundamentową) w obrysie podstawy budynku (+10 cm) o gr. ok 15 cm z betonu B-12,5 - to będzie zamiast chudego betonu pod ławą.
Na to papa na lepiku x2 i ława fundamentowa. Dodam, że mam fundament wzmacniany w związku z bliskością zakładów górniczych.

Tak wygląda przekrój gruntu:
f23a22c886a5ad45.jpg

2c1873b0ba87be1b.jpg

Taka ma być ława fundamentowa:
3d7bddb193b00d39.jpg

Max szerokość ław to 75 cm, przeważnie mają 55 cm.

Budynek to domek parterowy z poddaszem użytkowym.

Czy może proponujecie jakieś inne rozwiązanie posadowienia budynku? Czy tak będzie OK?

Z góry dzięki za odpowiedzi

Pozdrawiam

Napisano
Modyfikacja proponowanego przez projektanta rozwiązania nie jest wskazana, gdyż bezpośredni kontakt piasku nasypowego z gruntem rodzimym będzie prowadził do mieszania się obu warstw. Co prawda można tego uniknąć układając geowłókninę, ale spowoduje to dodatkowe koszty. Również płyta z betonu B 12 pod obciążeniem fundamentem może pękać, gdy grunt nieco osiądzie. Alternatywnym rozwiązaniem dla projektowanej wymiany gruntu może być wybudowanie fundamentu rusztowego (po dokonaniu odpowiednich wyliczeń przez projektanta) lub posadowienie domu na studniach fundamentowych. Jednak w każdym przypadku decydująca powinna być opinia projektanta, który w projekcie budynku powinien nanieść odpowiednie zmiany.
Napisano
Jak pisała Rredakcja - decyzje przy tak skomplikowanych warunkach powinien podjąć projektant.
Sam u sebie miałem podobną sytuację - wybrałem studnie fundamentowe - co do efektów to na razie się nic nie dzieje- ale stoii dopiero stan surowy - a studnie wykonałem na jesieni zeszłego roku.

tylko tych studni będzie sporo - ponad 20, ale za to dość płytkie - do 2,5m

Na tych glinach w II warstwie na oko da się już posadowić - ale niech to przeliczy jakiś konstruktor.
Gość Guest_Wojtek_*
Napisano
Ja też mialem problem z gruntem na którym stawialem fundamenty. Mieszanina: gliny, kaolinu, piachu i żużlu - teren po niewielkiej rekultywacji, tylko wody gruntowe ponizej 3 metrow. na szczęcie pogłębienie pomogło.

Zastanawialem sie nad zmiana tradycyjnego posadowienia na płytę pundamentową - nie jestem znawcą ale robi się to mniej więcej tak:
1- wywózka gleby z wykopu
2- nawierzienie piachu i zwiru
3- zagęszczenie na calej powierzchni pod budynkiem
4- wykonanie izolacji od gruntu ze styropianu
5 - zbrojenie i zalanie odpowiedniej grubości betonem na poziomie który będzie już naszym 0-em


Proponuję poszukać nazwy Legalet (ze słuchu) - zajmują się płytami fundamentowymi (projektowanie pod dany projekt chyba także).

Wymieniają zalety: dobra izolacja od gruntu łatwa do połączenia z izolacją pionową budynku. W płycie można zamontować powietrzne ogrzewanie podłogowe itp. nie znam kosztu.

odpada materiał na ściany fundamentowe, robocizna, izolacja, ławy fundamentowe, drenaż, chudziak itp.- wszystko jest w systemie.

Jestem laikiem - i piszę o tym, o czym słyszałem.
Napisano
Cytat

Proponuję poszukać nazwy Legalet (ze słuchu) - zajmują się płytami fundamentowymi (projektowanie pod dany projekt chyba także).


Panie Wojtku, a jak zrobić uziom płyty? Proszę tylko nie mówić, że nikt tego nie robi.
Gość Mishrak
Napisano
Doradzałbym stabilizację gruntu, koszt powinien być mniejszy a efekt lepszy. Jest wiele produktów, słyszałem o GEOFAST-cie zwłaszcza na grunty niestabilne. Pozdrawiam!
Napisano
Cytat

Panie Wojtku, a jak zrobić uziom płyty? Proszę tylko nie mówić, że nikt tego nie robi.



tak samo jak fundamentu - najlepiej przyspawać do zbrojenia bednarkę z jednej strony a z drugiej strony do sondy - pręta wbitego w ziemię
  • 8 miesiące temu...
Napisano
Witam,

rzeczywiście warunki nie ciekawe. U mnie były podobne, ale na szczęście nie było wody, więc geolog zalecił wymianę górnej warstwy i tak zrobiłem. Może na tej stronie coś znajdziesz - geotechnika

Pozdrawiam
M
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Ja też mialem problem z gruntem na którym stawialem fundamenty. Mieszanina: gliny, kaolinu, piachu i żużlu - teren po niewielkiej rekultywacji, tylko wody gruntowe ponizej 3 metrow. na szczęcie pogłębienie pomogło.

Zastanawialem sie nad zmiana tradycyjnego posadowienia na płytę pundamentową - nie jestem znawcą ale robi się to mniej więcej tak:
1- wywózka gleby z wykopu
2- nawierzienie piachu i zwiru
3- zagęszczenie na calej powierzchni pod budynkiem
4- wykonanie izolacji od gruntu ze styropianu
5 - zbrojenie i zalanie odpowiedniej grubości betonem na poziomie który będzie już naszym 0-em
Proponuję poszukać nazwy Legalet (ze słuchu) - zajmują się płytami fundamentowymi (projektowanie pod dany projekt chyba także).

Wymieniają zalety: dobra izolacja od gruntu łatwa do połączenia z izolacją pionową budynku. W płycie można zamontować powietrzne ogrzewanie podłogowe itp. nie znam kosztu.

odpada materiał na ściany fundamentowe, robocizna, izolacja, ławy fundamentowe, drenaż, chudziak itp.- wszystko jest w systemie.Jestem laikiem - i piszę o tym, o czym słyszałem.




Witam!
Taka ława fundamentowa razem z powietrznym ogrzewaniem do zalania na pow. ok. 135 m2 to koszt ok. 60000 PLN.
Pzdr
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

Witam,

Po wykonaniu wstępnego wykopu i ściagniecia warstwy humusu (ok. 50 cm) zrobiłem dziurę łopatą na ok. 70 cm i sprawdziłem, czy woda nie podchodzi.
Po konsultacji z KB i Inspektorem postanowiliśmy pogłębić wykop ok. 50-60 cm ze względu na korzenie. Pomyśleliśmy, jak już ponosimy większe koszty to może przed pogłębianiem zrobimy jeszcze badania geotechniczne.
Problem korzeni w wykopie został rozwiązany, ale jak to bywa zawsze można napotkać następny.

Oto wycinek z dokumentacji geotechnicznej:
2f8da800f362cbb2.gif

Na dodatek zwierciadło wody jest napięte i stabilizuje się na głębokości 1,05 do 1,3 m ppt.

W dokumentacji przedstawiono alternatywne sposoby posadowienia budynku.

1) Na palach - odpada bo koszty są straszne.

2) wymiana gruntu na gł. ok 70 cm i usunięcie korzeni, wykonanie warstwy chudego betonu o gr. ok. 20 cm na całym wykopie i wykonać podsypkę piaskową o gr. min 60 cm zagęszczaną co 30 cm.

Tak się składa że wykop już został pogłębiony. Pozostał sposób wymiany gruntu. Koncepcja jest następująca. Rezygnujemy z chudego betonu na dnie, wykop zasypujemy piaskiem ok. 60 - 70 cm zagęszczanym co 30 cm - od razu robimy ładny poziom. Na piasek pójdzie płyta zbrojona (nie mylić z płytą fundamentową) w obrysie podstawy budynku (+10 cm) o gr. ok 15 cm z betonu B-12,5 - to będzie zamiast chudego betonu pod ławą.
Na to papa na lepiku x2 i ława fundamentowa. Dodam, że mam fundament wzmacniany w związku z bliskością zakładów górniczych.

Tak wygląda przekrój gruntu:
f23a22c886a5ad45.jpg

2c1873b0ba87be1b.jpg

Taka ma być ława fundamentowa:
3d7bddb193b00d39.jpg

Max szerokość ław to 75 cm, przeważnie mają 55 cm.

Budynek to domek parterowy z poddaszem użytkowym.

Czy może proponujecie jakieś inne rozwiązanie posadowienia budynku? Czy tak będzie OK?

Z góry dzięki za odpowiedzi

Pozdrawiam

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Akurat żaluzje można całkowicie podnieść do góry jak i mieć je opuszczone i można zmieniać kąt lamelek. Lekko domkniemy żaluzje i światło wpada a nas nie widać.  Jeśli nie ten dział to przepraszam. Jestem tu nowy.   
    • A jak się okno odsłoni to co?   PS. Ogłoszenia to nie w tym dziale.
    • Plisy Warszawa taką frazę najcieniej wpisujemy szukając harmonijek na okna. Plisa to bardzo praktyczne rozwiązanie szczególnie jeśli chodzi o dolne kondygnacje w budynku. Wystarczy zasunąć je od dołu a górną część szyby zostawić osłonięta dzięki czemu ludzie przechodzący chodnikiem nas nie widzą a górą wpada nam światło. Co jest dużą przewagą tej osłony to trwałość szczególnie po wstawieniu aluminiowych końcówek/ przelotek, które się nie przecierają. Spory wybór materiału pozwoli każdemu na dobór odpowiedniego rozwiązania dla siebie. Jeśli jednak chcieli byśmy mieć podgumowany materiał i cieńszy możemy zastosować tzw podwójna plisę na jednej szybie. Zapraszam do zapoznania się z systemami i rozwiązaniami na stronie https://www.zaluzje-rolety-warszawa.pl/zaluzje-plisy/ A jeśli chcecie całą naszą ofertę to na stronę główną https://www.zaluzje-rolety-warszawa.pl/
    • Jaki rodzaj żaluzji wybrać? Żaluzje drewniane Warszawa to z pewnością produkt premium dodająca ciepła i elegancji pomieszczeniom. Nie trzeba montować dodatkowo karniszy i wieszać firan i zasłon gdyż po co zasłaniać drewniane lamele. Żaluzje drewniane możemy zamontować na oknie jak i do muru w zależności od szerokości lameli i potrzeby. Lamele o szerokości 50 mm w 99% montujemy do ściany/sufitu natomiast żaluzje 25 mm najlepiej sprawdzą się założone na oknie (na ramie lub w świetle szyby). Mamy jeszcze nietypowy rozmiar 35 mm i tu już zależy wszystko od głębokości listwy przy szybowej chodź zazwyczaj też wieszamy je na ścianie.  Żaluzje drewniane są osłoną droższą w porównaniu z żaluzjami aluminiowymi i jeśli zależy nam na ekonomi to wybór będzie oczywisty. Lamele aluminiowe występują w szerokościach; 16 mm, 25mm, 35mm, 50 mm. Dwie pierwsze szerokości wieszamy na oknie 35 mm dowolnie a żaluzje aluminiowe 50 mm do muru.  Wszystkie opcje można znaleźć na stronie http://www.zaluzje-rolety-warszawa.pl Oprócz wspomnianych osłon znajdziemy tu również rolety dzień noc, plisy warszawa, moskitiery i inne osłony.    
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...