Pablo Napisano 3 września 2006 Udostępnij #1 Napisano 3 września 2006 Witam,Po wykonaniu wstępnego wykopu i ściagniecia warstwy humusu (ok. 50 cm) zrobiłem dziurę łopatą na ok. 70 cm i sprawdziłem, czy woda nie podchodzi. Po konsultacji z KB i Inspektorem postanowiliśmy pogłębić wykop ok. 50-60 cm ze względu na korzenie. Pomyśleliśmy, jak już ponosimy większe koszty to może przed pogłębianiem zrobimy jeszcze badania geotechniczne. Problem korzeni w wykopie został rozwiązany, ale jak to bywa zawsze można napotkać następny.Oto wycinek z dokumentacji geotechnicznej:Na dodatek zwierciadło wody jest napięte i stabilizuje się na głębokości 1,05 do 1,3 m ppt.W dokumentacji przedstawiono alternatywne sposoby posadowienia budynku.1) Na palach - odpada bo koszty są straszne.2) wymiana gruntu na gł. ok 70 cm i usunięcie korzeni, wykonanie warstwy chudego betonu o gr. ok. 20 cm na całym wykopie i wykonać podsypkę piaskową o gr. min 60 cm zagęszczaną co 30 cm.Tak się składa że wykop już został pogłębiony. Pozostał sposób wymiany gruntu. Koncepcja jest następująca. Rezygnujemy z chudego betonu na dnie, wykop zasypujemy piaskiem ok. 60 - 70 cm zagęszczanym co 30 cm - od razu robimy ładny poziom. Na piasek pójdzie płyta zbrojona (nie mylić z płytą fundamentową) w obrysie podstawy budynku (+10 cm) o gr. ok 15 cm z betonu B-12,5 - to będzie zamiast chudego betonu pod ławą.Na to papa na lepiku x2 i ława fundamentowa. Dodam, że mam fundament wzmacniany w związku z bliskością zakładów górniczych.Tak wygląda przekrój gruntu:Taka ma być ława fundamentowa:Max szerokość ław to 75 cm, przeważnie mają 55 cm.Budynek to domek parterowy z poddaszem użytkowym.Czy może proponujecie jakieś inne rozwiązanie posadowienia budynku? Czy tak będzie OK?Z góry dzięki za odpowiedziPozdrawiam Link do komentarza
Redakcja Napisano 6 września 2006 Udostępnij #2 Napisano 6 września 2006 Modyfikacja proponowanego przez projektanta rozwiązania nie jest wskazana, gdyż bezpośredni kontakt piasku nasypowego z gruntem rodzimym będzie prowadził do mieszania się obu warstw. Co prawda można tego uniknąć układając geowłókninę, ale spowoduje to dodatkowe koszty. Również płyta z betonu B 12 pod obciążeniem fundamentem może pękać, gdy grunt nieco osiądzie. Alternatywnym rozwiązaniem dla projektowanej wymiany gruntu może być wybudowanie fundamentu rusztowego (po dokonaniu odpowiednich wyliczeń przez projektanta) lub posadowienie domu na studniach fundamentowych. Jednak w każdym przypadku decydująca powinna być opinia projektanta, który w projekcie budynku powinien nanieść odpowiednie zmiany. Link do komentarza
Slawku Napisano 7 września 2006 Udostępnij #3 Napisano 7 września 2006 Jak pisała Rredakcja - decyzje przy tak skomplikowanych warunkach powinien podjąć projektant.Sam u sebie miałem podobną sytuację - wybrałem studnie fundamentowe - co do efektów to na razie się nic nie dzieje- ale stoii dopiero stan surowy - a studnie wykonałem na jesieni zeszłego roku.tylko tych studni będzie sporo - ponad 20, ale za to dość płytkie - do 2,5mNa tych glinach w II warstwie na oko da się już posadowić - ale niech to przeliczy jakiś konstruktor. Link do komentarza
Gość Guest_Wojtek_* Napisano 8 września 2006 Udostępnij #4 Napisano 8 września 2006 Ja też mialem problem z gruntem na którym stawialem fundamenty. Mieszanina: gliny, kaolinu, piachu i żużlu - teren po niewielkiej rekultywacji, tylko wody gruntowe ponizej 3 metrow. na szczęcie pogłębienie pomogło.Zastanawialem sie nad zmiana tradycyjnego posadowienia na płytę pundamentową - nie jestem znawcą ale robi się to mniej więcej tak:1- wywózka gleby z wykopu2- nawierzienie piachu i zwiru3- zagęszczenie na calej powierzchni pod budynkiem 4- wykonanie izolacji od gruntu ze styropianu5 - zbrojenie i zalanie odpowiedniej grubości betonem na poziomie który będzie już naszym 0-emProponuję poszukać nazwy Legalet (ze słuchu) - zajmują się płytami fundamentowymi (projektowanie pod dany projekt chyba także).Wymieniają zalety: dobra izolacja od gruntu łatwa do połączenia z izolacją pionową budynku. W płycie można zamontować powietrzne ogrzewanie podłogowe itp. nie znam kosztu.odpada materiał na ściany fundamentowe, robocizna, izolacja, ławy fundamentowe, drenaż, chudziak itp.- wszystko jest w systemie.Jestem laikiem - i piszę o tym, o czym słyszałem. Link do komentarza
Jacek K. Napisano 8 września 2006 Udostępnij #5 Napisano 8 września 2006 Cytat Proponuję poszukać nazwy Legalet (ze słuchu) - zajmują się płytami fundamentowymi (projektowanie pod dany projekt chyba także). Panie Wojtku, a jak zrobić uziom płyty? Proszę tylko nie mówić, że nikt tego nie robi. Link do komentarza
Gość Mishrak Napisano 8 września 2006 Udostępnij #6 Napisano 8 września 2006 Doradzałbym stabilizację gruntu, koszt powinien być mniejszy a efekt lepszy. Jest wiele produktów, słyszałem o GEOFAST-cie zwłaszcza na grunty niestabilne. Pozdrawiam! Link do komentarza
Gość ja Napisano 8 września 2006 Udostępnij #7 Napisano 8 września 2006 Cytat Panie Wojtku, a jak zrobić uziom płyty? Proszę tylko nie mówić, że nikt tego nie robi. tak samo jak fundamentu - najlepiej przyspawać do zbrojenia bednarkę z jednej strony a z drugiej strony do sondy - pręta wbitego w ziemię Link do komentarza
mike21pl Napisano 6 czerwca 2007 Udostępnij #8 Napisano 6 czerwca 2007 Witam,rzeczywiście warunki nie ciekawe. U mnie były podobne, ale na szczęście nie było wody, więc geolog zalecił wymianę górnej warstwy i tak zrobiłem. Może na tej stronie coś znajdziesz - geotechnikaPozdrawiamM Link do komentarza
wolfik36 Napisano 21 czerwca 2007 Udostępnij #9 Napisano 21 czerwca 2007 MYSLE ZE CIEKAWYM ROZWIAZANIEM BYLABY WYMIANA GRUNTU NA GłęBOKOśC 1 M I WYKONANIE PłYTY FUNDAMENTOWEJ 300 MM ZBROJONEJ WIEńCAMI.POZDRAWIAM : Link do komentarza
BRAMER Napisano 22 czerwca 2007 Udostępnij #10 Napisano 22 czerwca 2007 Cytat Ja też mialem problem z gruntem na którym stawialem fundamenty. Mieszanina: gliny, kaolinu, piachu i żużlu - teren po niewielkiej rekultywacji, tylko wody gruntowe ponizej 3 metrow. na szczęcie pogłębienie pomogło.Zastanawialem sie nad zmiana tradycyjnego posadowienia na płytę pundamentową - nie jestem znawcą ale robi się to mniej więcej tak:1- wywózka gleby z wykopu2- nawierzienie piachu i zwiru3- zagęszczenie na calej powierzchni pod budynkiem 4- wykonanie izolacji od gruntu ze styropianu5 - zbrojenie i zalanie odpowiedniej grubości betonem na poziomie który będzie już naszym 0-emProponuję poszukać nazwy Legalet (ze słuchu) - zajmują się płytami fundamentowymi (projektowanie pod dany projekt chyba także).Wymieniają zalety: dobra izolacja od gruntu łatwa do połączenia z izolacją pionową budynku. W płycie można zamontować powietrzne ogrzewanie podłogowe itp. nie znam kosztu.odpada materiał na ściany fundamentowe, robocizna, izolacja, ławy fundamentowe, drenaż, chudziak itp.- wszystko jest w systemie.Jestem laikiem - i piszę o tym, o czym słyszałem. Witam!Taka ława fundamentowa razem z powietrznym ogrzewaniem do zalania na pow. ok. 135 m2 to koszt ok. 60000 PLN. Pzdr Link do komentarza
zibi25 Napisano 6 listopada 2008 Udostępnij #11 Napisano 6 listopada 2008 Cytat Witam,Po wykonaniu wstępnego wykopu i ściagniecia warstwy humusu (ok. 50 cm) zrobiłem dziurę łopatą na ok. 70 cm i sprawdziłem, czy woda nie podchodzi. Po konsultacji z KB i Inspektorem postanowiliśmy pogłębić wykop ok. 50-60 cm ze względu na korzenie. Pomyśleliśmy, jak już ponosimy większe koszty to może przed pogłębianiem zrobimy jeszcze badania geotechniczne. Problem korzeni w wykopie został rozwiązany, ale jak to bywa zawsze można napotkać następny.Oto wycinek z dokumentacji geotechnicznej:Na dodatek zwierciadło wody jest napięte i stabilizuje się na głębokości 1,05 do 1,3 m ppt.W dokumentacji przedstawiono alternatywne sposoby posadowienia budynku.1) Na palach - odpada bo koszty są straszne.2) wymiana gruntu na gł. ok 70 cm i usunięcie korzeni, wykonanie warstwy chudego betonu o gr. ok. 20 cm na całym wykopie i wykonać podsypkę piaskową o gr. min 60 cm zagęszczaną co 30 cm.Tak się składa że wykop już został pogłębiony. Pozostał sposób wymiany gruntu. Koncepcja jest następująca. Rezygnujemy z chudego betonu na dnie, wykop zasypujemy piaskiem ok. 60 - 70 cm zagęszczanym co 30 cm - od razu robimy ładny poziom. Na piasek pójdzie płyta zbrojona (nie mylić z płytą fundamentową) w obrysie podstawy budynku (+10 cm) o gr. ok 15 cm z betonu B-12,5 - to będzie zamiast chudego betonu pod ławą.Na to papa na lepiku x2 i ława fundamentowa. Dodam, że mam fundament wzmacniany w związku z bliskością zakładów górniczych.Tak wygląda przekrój gruntu:Taka ma być ława fundamentowa:Max szerokość ław to 75 cm, przeważnie mają 55 cm.Budynek to domek parterowy z poddaszem użytkowym.Czy może proponujecie jakieś inne rozwiązanie posadowienia budynku? Czy tak będzie OK?Z góry dzięki za odpowiedziPozdrawiam Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się