Skocz do zawartości

Ocieplenie domu z bala


Recommended Posts

Napisano (edytowany)
Witam

Mam kilka pytań odnośnie kolejności prac, przy wykończeniu domu z bala (bal 14x24cm).

Zastanawiam się nad tym, czy najpierw wykonać ocieplenie na ruszcie, od środka ( 20cm wełny Rockwoll), a następnie ocieplenie podłogi na gruncie i wylewkę (ogrzewanie podłogowe), czy zrobić to w odwrotnej kolejności tj. najpierw podłogę a potem ruszt i ocieplenie. Jak już jesteśmy przy wylewce to mam kolejne pytanie. Papa termozgrzewalna powinna być odizolowana od styropianu folią, czy styropian może leżeć bezpośrednio na papie ?

Kolejne pytanie dotyczy przerwy (pustki powietrznej) pomiędzy balem a wiatroizolacją. W Muratorze jest informacja, że pustka musi być, najlepiej wentylowana. Z ponawiercanymi otworami w podwalinie. Wszystko ok. ale jaki wtedy jest sens robienia domu z bala ocieplanego od środka, jeśli i tak ten bal przewiercamy na wylot ? Na innym forum czytałem w jakimś wątku, że pustka powietrzna nie jest konieczna, gdy wiatroizolacja ma paro przepuszczalność >5000, tylko folii o takich parametrach nigdzie nie widziałem (max 3000). Jaka folia dostępna na rynku , byłaby dobra do takiego zastosowania?

Kolejna sprawa to izolacja i ocieplenie kawałka podłogi na poddaszu. Dom ma podcień szczytowy i "sufit" nad tarasem jest podłogą na piętrze. Jak to powinno być prawidłowo zaizolowane i ocieplone ? Chodzi mi o kolejność warstw i jak te warstwy połączyć ze ścianami na parterze i piętrze, aby zachować ciągłość izolacji i ocieplenia ?

Ostatnie pytanie dotyczy izolacji dachu. Dach pełne deskowanie, papa, dachówka Sówka. Pomiędzy deskowaniem a wełną dawać wiatroizolację. Słyszałem różne opinie na ten temat. Jedni mówią, że to zbędny wydatek, ale nie zaszkodzi, inni mówią , że koniecznie musi być. Już sam nie wiem icon_sad.gif

Pozdrawiam
Piotr Witkowski


P.S. Kilka zdjęć dla zobrazowania problemu ocieplenia podcienia;
https://picasaweb.google.com/JanaWitkowska/...325117095656402
https://picasaweb.google.com/JanaWitkowska/...326264157583122 Edytowano przez VonPiter (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Witam

Mam kilka pytań odnośnie kolejności prac, przy wykończeniu domu z bala (bal 14x24cm).

Zastanawiam się nad tym, czy najpierw wykonać ocieplenie na ruszcie, od środka ( 20cm wełny Rockwoll), a następnie ocieplenie podłogi na gruncie i wylewkę (ogrzewanie podłogowe), czy zrobić to w odwrotnej kolejności tj. najpierw podłogę a potem ruszt i ocieplenie. Jak już jesteśmy przy wylewce to mam kolejne pytanie. Papa termozgrzewalna powinna być odizolowana od styropianu folią, czy styropian może leżeć bezpośrednio na papie ?

Kolejne pytanie dotyczy przerwy (pustki powietrznej) pomiędzy balem a wiatroizolacją. W Muratorze jest informacja, że pustka musi być, najlepiej wentylowana. Z ponawiercanymi otworami w podwalinie. Wszystko ok. ale jaki wtedy jest sens robienia domu z bala ocieplanego od środka, jeśli i tak ten bal przewiercamy na wylot ? Na innym forum czytałem w jakimś wątku, że pustka powietrzna nie jest konieczna, gdy wiatroizolacja ma paro przepuszczalność >5000, tylko folii o takich parametrach nigdzie nie widziałem (max 3000). Jaka folia dostępna na rynku , byłaby dobra do takiego zastosowania?

Kolejna sprawa to izolacja i ocieplenie kawałka podłogi na poddaszu. Dom ma podcień szczytowy i "sufit" nad tarasem jest podłogą na piętrze. Jak to powinno być prawidłowo zaizolowane i ocieplone ? Chodzi mi o kolejność warstw i jak te warstwy połączyć ze ścianami na parterze i piętrze, aby zachować ciągłość izolacji i ocieplenia ?

Ostatnie pytanie dotyczy izolacji dachu. Dach pełne deskowanie, papa, dachówka Sówka. Pomiędzy deskowaniem a wełną dawać wiatroizolację. Słyszałem różne opinie na ten temat. Jedni mówią, że to zbędny wydatek, ale nie zaszkodzi, inni mówią , że koniecznie musi być. Już sam nie wiem icon_sad.gif

Pozdrawiam
Piotr Witkowski


P.S. Kilka zdjęć dla zobrazowania problemu ocieplenia podcienia;
https://picasaweb.google.com/JanaWitkowska/...325117095656402
https://picasaweb.google.com/JanaWitkowska/...326264157583122


- najpierw ściana potem podłoga! Dlaczego tak mało izolacji!?
Papa? Papy są odporne na ultrafiolet nie są w gruncie "trwałe" do gruntu to izolacje z pcv.
Pustka powietrzna przed balem nie jest potrzebna gdy jest od wewnątrz paroizolacja - bal to też opór cieplny, szkoda się go pozbywać - zwiększy izolacyjność ściany.
Wiatroizolacja w dachu jest zamiast deskowania - więc gdy są deski jest ona zupełnie zbędna.
Napisano
1. Ocieplenie ściany ze względu na duży opór dyfuzyjny drewnianych bali musi posiadać warstwę folii paroizolacyjnej umieszczonej po wewnętrznej stronie ocieplenia. Konieczne jest też założenie folii paroprzepuszczalnej po stronie zewnętrznej wełny, którego zadaniem będzie przede wszystkim ochrona ocieplenia przed zawilgoceniem od zewnątrz. Układ warstw powinien wyglądać następująco:

- bale
- listwy dystansowe gr 3 cm i rożciagnięta na nich wiatroizolacja
- wełna mineralna
- ruszt pokryty folią paroizolacyjną
- wykończenie wewnętrzne (płyty g-k, boazeria).

Przy prawidłowej wentylacji pomieszczeń oraz starannym ułożeniu paroizolacji otwory wentylacyjne w balach nie będą konieczne, gdyż odparowanie ewentualnej wilgoci powinny zapewnić nieszczelności na połączeniu elementów konstrukcyjnych.

2. Najpierw wykonuje się podłogę a następnie wykańcza ściany.

3. Warstwy na stropie nad gankiem są takie same jak na ścianach.

4. Nie ma potrzeby układania papy termozgrzewalnej na podłodze – wystarczy folia.

5. Dach nad poddaszem ogrzewanym powinien mieć identyczny układ warstw jak na ścianach (deskowanie odpowiada balom), przy czym należy zapewnić cyrkulację powietrza między folią proprzepuszczalną a deskowaniem (szczeliny wentylacyjne przy okapie i w kalenicy)

Dachówkę układa się na ruszcie składającym się z kontrłat przybitych do deskowania i łat .
  • 3 tygodnie temu...
Napisano (edytowany)
Przepraszam, że tak długo nie odpisywałem, ale trochę jestem zarobiony i nie miałem kiedy usiąść do kompa.

Dwie odpowiedzi i dwie różne, jeśli chodzi o pustkę powietrzną pomiędzy balem, a folią wiatroizolacyjną icon_sad.gif
Mam jeszcze pytanie odnośnie izolacji ścian.
1.
Powiedzmy, ze będę robił pustkę powietrzną. Czy powinienem uszczelniać wszystkie szczeliny, np w narożnikach (jaskółczy ogon) , czy zostawić, aby była cyrkulacja powietrza pomiędzy balem, a wiatroizolacją.

2.
Ocieplenie 20 cm (możne to im mało, ale na takie ma przewidziany budżet), chce dać w dwóch warstwach po 10cm. I tu mam pytanie odnośnie tego czy robić ruszt ... najpierw pionowy, 10cm wełny, potem poziomy, 10cm wełny, paroizolacja i płyta KG, czy w postawić ściankę taka jak pod KG w odległości od bala 20 + 3 cm, pomiędzy wiatroizolacje, a tą ściankę włożyć wełnę (2x10cm), na to paroizolacja i KG.

Pozdrawiam
Piotr Witkowski Edytowano przez VonPiter (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

- najpierw ściana potem podłoga! .....



czyli odwrotnie, najpierw wylewka, a potem stelaż i ocieplenie na ścianach
ten pan słynie z tego, że lubi odwrotnie
niezależnie od sytuacji

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
    • Za wtyczkę jest 17.99. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...