Skocz do zawartości

DGP w praktyce...


makacz

Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie
Pytanie kieruję do osób które ogrzewają domy kominkiem z dystrubucją gorącego powietrza, a mianowicie:
- jaki metraż mają Wasze domy i jaką macie moc wkładu
- do ilu pomieszczeń maksymalnie można doprowadzic gorące powietrze.
- czy praca turbiny jest słyszalna i w jakim stopniu
- i wszystko co mozecie powiedziec i doradzic na ten temat

Pytam ponieważ ogrzewam domek 80m kw wkładem 12 KW który stoi w pokoju (22 m kw) i zamierzam rozprowadzic ciepłe powietrze tak aby wszędzie była w miarę równa temperatura.

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi i porady!
Napisano
Warto przeczytać: Kominek z wsadem i wkładem https://budujemydom.pl/bd/artykuly/519/


Fragment artykułu: W systemie DGP gorące powietrze może być rozprowadzane na dwa sposoby: obieg swobodny, czyli grawitacyjny i obieg wymuszony. Pierwszy ze sposobów umożliwia napływ powietrza wyłącznie do pomieszczeń przylegających do kominka – tak zwany efekt kominowy polegający na tym, że nagrzane powietrze unosi się do góry w głównym kanale nawiewnym niczym dym w kominie. Takie rozwiązanie ma jednak ograniczenia, gdyż ciepłe powietrze może być rozprowadzane na boki na odległość jedynie 3 m od osi kominka, zatem nie ogrzejemy w ten sposób zbyt wielu pomieszczeń.

Obieg wymuszony umożliwi ogrzanie dużego domu. Dzięki zastosowaniu wentylatorów, inaczej zwanych turbinami - pokonuje się opór ruchu powietrza w kanałach. Turbiny montowane są pod wkładem kominowym lub nad nim. W pierwszym rozwiązaniu turbina ma wydajność ok. 150 m3/godz. i jest nazywana turbiną nadmuchową na zimne powietrze. Turbina umieszczona nad wkładem ma wydajność nawet do 600 m3/godz. i jak podają eksperci, można w ten sposób efektywnie ogrzać od 8 do 10 pomieszczeń
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Witam serdecznie
Pytanie kieruję do osób które ogrzewają domy kominkiem z dystrubucją gorącego powietrza, a mianowicie:
- jaki metraż mają Wasze domy i jaką macie moc wkładu
- do ilu pomieszczeń maksymalnie można doprowadzic gorące powietrze.
- czy praca turbiny jest słyszalna i w jakim stopniu
- i wszystko co mozecie powiedziec i doradzic na ten temat

Pytam ponieważ ogrzewam domek 80m kw wkładem 12 KW który stoi w pokoju (22 m kw) i zamierzam rozprowadzic ciepłe powietrze tak aby wszędzie była w miarę równa temperatura.

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi i porady!



dom 230 m. pow użytk.
powietrze rozprowadzone do 6 pomieszczeń
założeniem było wspomaganie trzdycyjnej instalacji wodno-gazowej dla zmniejszenia zyzycia gazu
turbina załącza się i wyłącza automatycznie podczas palenia wkominku
odgłosy pracy przypominaja stary ruski odrzutowiec i dlatego prawie nie uzywam i serdecznie odradzam
osobiście nigdy wiecej bym w takie rozwiazanie nie zainwestował .

Pozdrawiam
Napisano
Mam u siebie zaprojektowane dwa kominki
- jeden w salonie - ogrzewać ma dodatkowo dwa pokoje dzieci leżące bezpośrednio u góru (tj, jeden nad kominkiem drugi 1m w bok)
- drugi w gabinecie - ogrzewać ma sypialnię i pracownie leżące bezpośrednio nad
czyli mam rozprowadzenie typowo grawitacyjne.
Tak naprawdę to się nie łudzę, że będę tymi kominkami ogrzewał domek (planuje jakieś sporadyczne okresy palenia raczej z przyczyn estetycznych niż aby ogrzać dom).
W ogrzewaniu będę miał czujki które wyłączą mi piec jeżeli będzie za ciepło. Czyli jak będę palił w kominku to piec sam się wyłączy.
Napisano
Ma turbine 500m3 dospelu i nie narzekam - słychć tylko w jednym pomieszczeniu, gdzie kratka jest ok. 1m od turbiny i do tego połączona na aluflex, bo brakło ruru "miękkej ocieplonej". Poza tym pomieszczeniem błoga cisza. Pracuje dobrze, rozprowadzenie do 5 pomieszczeń
Napisano
Cytat

jaki metraż mają Wasze domy i jaką macie moc wkładu


Mam stary dom z cegły 120m2. Kominek 14kW z DGP wymuszoną wentylatorem eksploatuję 4 lata.
Cytat

do ilu pomieszczeń maksymalnie można doprowadzic gorące powietrze.


Do ilu chcesz, przy czym im więcej pomieszczeń, tym trudniej.
Cytat

czy praca turbiny jest słyszalna i w jakim stopniu


Mój wentylator jest słyszalny. W jakim stopniu? 34dB(A) w salonie z kominkiem, poniżej 30dB(A) w sypialniach. Osobiście mierzyłem. W salonie to dużo, ale można wytrzymać. W sypialniach praktycznie nie słychać wcale. Byłoby mniej, gdybym zamiast turbiny kominkowej, zastosował wentylator kanałowy tłoczący powietrze do kominka. Jednak wtedy moja instalacja byłaby zupełnie inna. Mój dom nie ma podpiwniczenia, więc nie mogę jej przerobić na taką właśnie.
Cytat

i wszystko co mozecie powiedziec i doradzic na ten temat


Po pierwsze - odradzam DGP grawitacyjną, bo:
- nie można w niej zastosować filtrów, więc rozprowadza kurz,
- grzeje powietrzem o za wysokiej temperaturze nawet do 150 stC - co powoduje zjawisko przypiekania kurzu, które jest szkodliwe dla dróg oddechowych człowieka,
- nawiew bardzo gorącego powietrza pod sufitem powoduje duże zróżnicowanie temperatury góra-dół na parterze np. pod sufitem 28 stC a przy podłodze 16 stC.

Po drugie - odradzam stosowanie turbin kominkowych dostępnych na rynku. Są głośne, a trudno je wygłuszyć, bo muszą być chłodzone. Mają za mały przepływ do 600m3/h, aby rozprowadzać moc kilkunastu kW niską temperaturą do 60 stC, więc nie eliminują zjawiska przypiekania kurzu.

Po trzecie - radzę zastosować tłoczenie powietrza konwekcyjnego do kominka z dużym przepływem, aby nie przypiekać kurzu i uzyskać małe zróżnicowanie temperatury góra-dół na parterze. Można zastosować tani (poniżej 1000 zł) wentylator kanałowy o dużym przepływie 800 - 1500m3/h. Można ten wentylator łatwo wygłuszyć, bo nie wymaga intensywnego chłodzenia.

Po czwarte - radzę dać dobry filtr przed (tj. od strony ssącej) wentylatorem tłoczącym powietrze do kominka. Dzięki temu wnętrze obudowy kominka zewnętrzne powierzchnie wkladu kominkowe będą czyste od kurzu.

Po piąte - radzę przed filtrem mieszać powietrze świeże (do 200m3/h) pobierane z zewnątrz z powietrzem powrotnym odbieranym z mieszkania. Mały pobór świeżego powietrza z zewnątrz - w okresie zimowym bardzo suchego - pozwala utrzymać także w zimie wystarczającą wilgotność powietrza w mieszkaniu.

Po szóste - radzę zastosować wywiew mechaniczny. W połączeniu z nawiewem mechanicznym - realizowanym przez wentylator DGP tłoczący do kominka mieszankę świeżego powietrza z powrotnym - będzie stanowił wentylację mechaniczną nawiewno-wywiewną, a wtedy wentylacja grawitacyjna jest zbędna, a nawet zgodnie z przepisami niedopuszczalna.

Po siódme - radzę tak zbudować kominek, aby możliwe było odkurzanie obudowy kominka w środku i wkladu z zewnątrz.
Napisano
I zpunktem siódmym mojego przedmówcy zgadzam się najbardziej..... zdejmuję kratki wlotowe i prubuje odkurzać komore podkominkiem i wokół, ale jest ciężko, a jednak przydałoby się, zwłaszcza po szlifowaniu obudowy z gipsu na czysto...
Napisano
Czy nie lepiej wobec tylu przedstawionych niedogodności zrezygnować z budowy komia i kominka i te pieniądze przeznaczyć na zakup pompy ciepła? Działa niemalże bezszelestnie i bezawaryjnie, nie wymaga obsługi, wyposażona jest w automatykę, a fachowo dobrana i zamontowana jest tańsza w eksploatacji! icon_mrgreen.gif
Napisano
Mr. Green
To nie są niedogodności ogrzewania kominkowego, tylko po prostu błędy, których można uniknąć. I napisałem jak to zrobić. Natomiast prawdziwe niedogodności są następujące - gromadzenie, rąbanie, suszenie i noszenie drewna, wynoszenie popiołu, konieczność bieżącej obsługi i nadzoru kominka podobnie jak zwykłej kotłowni na paliwo stałe, czyszczenie komina itp.
Tych niedogodności nie ma instalacja z PC.
Ale instalacja z PC kosztuje znacznie więcej jako inwestycja. Kominek z instalacją DGP kosztuje 8 – 15 tys. zł. Natomiast instalacja z PC 30 – 60 tys. zł.
A koszty eksploatacji? Myślę, że są podobne.
Proszę wyprowadzić mnie z błędu, jeśli się mylę. Otóż PC, aby wyciągnąć z ziemi 13kW potrzebuje zasilania energią elektryczną z mocą 4kW. Policzmy więc i porównajmy koszt ogrzewania w ciągu jednej godziny tą samą mocą 13kW:
1. Kominek z DGP (sprawność kominka 0,65)
- energia elektryczna (wentylator) - 0,3[kWh]*0,3[zł/kWh]=0,09[zł]
- drewno - 13[kWh]*0,2[zł/kg]/(0,65*4[kWh/kg])=1,00[zł]
Razem: 1,09[zł].
2. PC:
- energia elektryczna – 4[kWh]*0,3[zł/kWh]=1,20[zł]

Mr. Green
Proszę wskazać jakie mogą być popełnione błędy w instalacji z PC i jak ich uniknąć. Obiecuję, że nie nazwę ich niedogodnościami.
Gość gawel
Napisano
odpowiadając na pytania: moj domek ma 130 m kw powierzchni i wkad 16kW Tarnawa, powietrze mam rozprowadzone do 5 pomeszczen i zgadzam sie z przedmowcami że ilość punktow dustrybucji gp jest w zasadzie dowolna. Ponieważ oprócz dgp mam ogrzewanie elektryczne, kominek musial byc niezalezny od prądu więc udrekę z kurzem i halasem czyli turbiną sobie darowalem. Jak pokazala praktyka moje dgp dziala niezawodnie bo nie bardzo ma sie w nim co popsuc icon_mrgreen.gif
Napisano
Mr. Green
Proszę wskazać jakie mogą być popełnione błędy w instalacji z PC i jak ich uniknąć.


Przy pompie ciepła typu powietrze-woda trudno popełnić jakiekolwiek błędy - poza doborem mocy pompy i grzałki (włączanej przy temperaturach poniżej - 20*C, jest takich dni ok. 5 % w skali roku).

Przy pompie ciepła solanka-woda błędem może być zbyt mała moc dolnego źródła - kolektora poziomego lub sondy pionowej, zbyt mała odległość miedzy rurami kolektora (polecam zachowanie odstępu 1 m, a widziałem rurę ułożoną w jednym wykopie wykonanym łyżką koparki 60 cm - BŁĄD!), zbyt długie pętle kolektora - nie powinny być dłuższe niż 100 m, błędem mogą być też pętle kolektora różnej długości - wszystkie pętle powinny mieć jednakową długość. Rury dolnego źródła wychodzące z domu muszą być zaizolowane specjalną otuliną, rozdzielacz dolnego źródła powinien być umieszczony w podziemnej studzience na głębokości 1,5 m - widziałem rozdzielacz na zewnętrznej ścianie budynku!, przy małych instalacjach możliwe jest umieszczenie rozdzielaczy 3-4 obwodowych w pomieszczeniu technoicznym.
Można jeszce pisać o wielu aspektach montażu pomp ciepła np. dobór odpowiedniej pojemności zbiornika buforowego, ale właściwie każdy profesjonalista instalujący pompy ciepła wie jak to zrobić dobrze i nie ma sensu tutaj rozpisywać się o tym, a użytkownik dobrze dobranej i zamontowanej pompy ciepła nie powinien pamiętać, że ma cokolwiek zamontowane w domu, a jeśli z natury jest dociekliwy to niech weźmie udział w szkoleniu organizowanym przez dystrybutorów pomp ciepła - zapraszają chętnie każdego icon_mrgreen.gif
Napisano
Mr. Green
Dziękuję. Problem jednak w tym, że niestety nie tylko profesjonaliści instalują PC. Więc jeśliby Pan dorzucił parę wskazówek jak inwestor i przyszły użytkownik nie znający się na PC może odróżnić profesjonalistę od nieprofesjonalisty, to będę wdzięczny i chyba nie tylko ja.
Napisano
Decydując się np. na operację oddajemy swoje życie w ręce chirurga i anestezjologa - jakimi kryteriami kierujemy się podejmując tę decyzję (przy założeniu, że mamy wybór)? Podobne decyzje podejmujemy w życiu cały czas i jedną z nich jest wybór specjalisty, który stawia nasz dom, wykonuje dach, instalację elektryczną czy też montuje pompę ciepła. I tak naprawdę trafność podjętej decyzji można ocenić dopiero po latach, a zależy ona od naszego doświadczenia, umiejętności oceny ludzi, zaufania jakim możemy obdarzyć fachowca i od szczęścia. icon_mrgreen.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z drewna to inwestycja na długie lata, ale tylko pod warunkiem regularnej i prawidłowej konserwacji. Najważniejszym momentem w całym roku jest zabezpieczenie drewna przed zimą. To właśnie w tym okresie taras jest narażony na największe obciążenia: wilgoć, stojącą wodę, mróz, częste zmiany temperatury oraz ograniczone nasłonecznienie sprzyjające rozwojowi glonów i grzybów. Jako osoba pracująca na co dzień z produktami Osmo, przedstawiam sprawdzony i skuteczny sposób zabezpieczenia tarasu przed sezonem zimowym. Dlaczego warto zabezpieczać taras przed zimą Niezabezpieczone drewno bardzo szybko traci swoje właściwości. Wnika w nie woda, która zimą zamarza, powodując mikropęknięcia. Drewno szarzeje, staje się szorstkie i podatne na ścieranie oraz biodegradację. Wiosną często okazuje się, że konieczne jest szlifowanie lub nawet wymiana części desek. Oleje tarasowe Osmo działają inaczej niż lakiery. Wnikają głęboko w strukturę drewna, nie tworzą łuszczącej się powłoki i pozwalają drewnu oddychać. Dzięki temu wilgoć nie zostaje zamknięta wewnątrz desek. Krok pierwszy – dokładne czyszczenie tarasu Przed nałożeniem oleju taras musi być idealnie czysty. Stare osady, szarość i naloty biologiczne osłabiają skuteczność impregnacji. Najlepsze efekty daje zastosowanie Osmo Gel 6611 do usuwania starych powłok z  drewna lub specjalistycznego środka czyszczącego do tarasów. Preparat usuwa poszarzałe warstwy drewna, pozostałości starego oleju oraz zabrudzenia biologiczne. Po umyciu taras należy spłukać wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia na minimum 24–48 godzin. Drewno musi być suche w dotyku i w strukturze. Krok drugi – wybór odpowiedniego oleju Osmo Dobór oleju zależy od rodzaju drewna oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Osmo Olej Tarasowy Naturalny nr 007 polecany jest osobom, które chcą zachować naturalny kolor drewna. Chroni przed wodą i ścieraniem. Oleje tarasowe Osmo w wersjach kolorystycznych (takich jak Bangkirai 006, Modrzew 009 Szary 019 ) pozwalają jednocześnie zabezpieczyć i odświeżyć kolor tarasu. Dla tarasów bardzo nasłonecznionych szczególnie polecana jest jako pierwsza warstwa, wersja z filtrem UV 420, która znacznie ogranicza proces szarzenia drewna. Krok trzeci – prawidłowa aplikacja oleju przed zimą Olejowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura powietrza i podłoża nie powinna być niższa niż 10 stopni Celsjusza. Nie należy olejować przy zapowiedzi opadów w ciągu kolejnych 24 godzin. Olej nakłada się cienką warstwą przy pomocy wałka, pędzla lub pada do tarasów, zawsze wzdłuż słojów drewna. Nadmiar oleju należy równomiernie rozprowadzić, nie pozostawiając kałuż. Czas schnięcia to około 8–10 godzin do lekkiego użytkowania oraz 24 godziny do pełnej odporności. W przypadku tarasów regularnie konserwowanych zwykle wystarcza jedna warstwa oleju przed zimą. Krok czwarty – zabezpieczenie tarasu na czas zimy Na okres zimowy warto usunąć z tarasu donice i meble stojące bezpośrednio na deskach. Nie należy przykrywać tarasu szczelną folią, ponieważ prowadzi to do gromadzenia się wilgoci pod spodem. Bardzo ważny jest swobodny odpływ wody. Zimą nie wolno skuwać lodu ostrymi narzędziami, ponieważ prowadzi to do mechanicznych uszkodzeń powierzchni. Drewno zabezpieczone olejem Osmo nie chłonie wody, nie pęka, nie łuszczy się i bardzo łatwo odnawia się wiosną jedną warstwą oleju. Jak często olejować taras Tarasy zadaszone wystarczy olejować raz w roku. Tarasy odkryte i silnie nasłonecznione warto zabezpieczać dwa razy w roku – wiosną i przed zimą. Olejowanie jesienne pełni funkcję ochronnej impregnacji na trudny sezon. Najczęstsze błędy popełniane przy konserwacji tarasu Do najczęstszych błędów należą: olejowanie wilgotnego drewna, nakładanie zbyt grubej warstwy oleju, brak wcześniejszego czyszczenia powierzchni, stosowanie lakierów zamiast olejów oraz olejowanie przy zbyt niskiej temperaturze późną jesienią.
    • Na niektóre "damskie" oko wygląda jak "amelinium"  - po co wyprowadzać z błędu?
    • Zapach będzie jak się będą paliły. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Może to korytko jest grubsze. Na pewno jest drogie 10 zł mb.  https://www.ekombig.pl/suche-systemy/394-al-panel-prosty.html
    • Czyli to inox, nierdzewka. A Tytan w skladzie ma kwas fosforowy, który reaguje ze stalą nierdzewną.    https://allegro.pl/kategoria/srodki-czyszczace-srodki-do-lazienek-323418?string=MATMAT TRISOL
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...