Skocz do zawartości

Dobór złoża - rdzawa woda


Recommended Posts

Witam Wszystki.

Mam pytanie do ekspertów w dziedzinie uzdadatniania wody.
Dom jednorodzinny zasilany ze studni - poziom wody dość wysoki i po wypompowaniu woda bardzo szybko napelnia studnie - ok 5min 5 kręgów. Niestety woda ze studni ma rdzawą barwę - obecnie załozone 3 małe filtry ekodafi które wytrzymuja ok miesiąc czasu - po wymianie wyglądją tak:

Brak obrazka


Dostałem od szwagra który stał się szczęśliwym posiadaczem miejskiej wody - filtr który używał przez kilka lat, model 1354 z głowicą Fleck 2510, do celów transportowych złoże zostało usunięte - zresztą i tak już miało ok 8lat.

Byłem pewny że takie zabarwienie daje znacznie przekroczona zawartość żelaza - jakie było moje zdziwienie kiedy dziś odebrałem wynik analizy wody:

Brak obrazka

Czy jest możliwe żeby mangan był przyczyną takiej rdzawki?
Jakie zastosować złoże do tego filtra aby się jej pozbyć? Dodam że filtr działał z aspiratorem i regenerował złoże tylko przez płukanie zwrotne.

Pozdrawiam.
Link do komentarza
Gość qbek17
Te małe filterki wyglądają tragicznie. Czy masz jakiś filtr na początku rury w studni? Może woda leci z mułem? Jeśli nie ma za dużo żelaza, a manganu masz ok 0,7 mg/l to nie możliwe żeby sam mangan nadał taki kolor. Prędzej jakieś zanieczyszczenia organiczne...?

Co do rodzaju złoża to najpierw trzeba ustalić co chce się usunąć. Na tą chwilę można zmniejszyć twardość, przewodność, mangan, amoniak i mętność - duży wybór icon_wink.gif Jak już to ustalisz to trzeba dobrać wydajność pompy i filtra - 13x54 to spory zbiornik. No i nie radzę korzystać ze wszystkich komponentów sprzed 8 lat... icon_smile.gif
Link do komentarza
Cytat

Te małe filterki wyglądają tragicznie. Czy masz jakiś filtr na początku rury w studni? Może woda leci z mułem? Jeśli nie ma za dużo żelaza, a manganu masz ok 0,7 mg/l to nie możliwe żeby sam mangan nadał taki kolor. Prędzej jakieś zanieczyszczenia organiczne...?

Co do rodzaju złoża to najpierw trzeba ustalić co chce się usunąć. Na tą chwilę można zmniejszyć twardość, przewodność, mangan, amoniak i mętność - duży wybór icon_wink.gif Jak już to ustalisz to trzeba dobrać wydajność pompy i filtra - 13x54 to spory zbiornik. No i nie radzę korzystać ze wszystkich komponentów sprzed 8 lat... icon_smile.gif



Założony jest tylko filtr siatkowy przed zaworem zwrotnym, muł odpada bo w studni go nie ma, studnia wyczyszczona nasypany gruby kamyczek i zrobiona cembrowina czy jak się to nazywa z desek dębowych.
Pompa która jest w studni to SIGMA EVGU 1,1kW 380V o wydajności ok 54l/min, zbiornik hydroforowy o pojemności 200L tak to wyglada:

1c7d1d73431676cf.jpg

zależy mi tylko na usunięciu tej rdzawki aby nie trzeba było się mordować z czyszczeniem wanny, umywalki i WC, wodę do celów spozywczych ze względu na małe dziecko przywoże w butlach z innego ujęcia.
Zależy mi aby dobrać złożę do tego filtra co już mam, do maksymalnie 2 lat będzie woda miejska.
Link do komentarza
Gość qbek17
Jeśli chcesz stosować złoże do usunięcia tylko "koloru" to musisz stwierdzić co go powoduje.
Ze zdjęcia wynika, że masz zamontowane 3 filtry szeregowo i wszystkie są tak samo brudne. Czy możesz stwierdzić, że woda jest lepsza przy świeżych wkładach? Tzn czy kwestią jest ich wydajność i żywotność czy może mimo nowych wkładów woda nadal ma ten sam kolor?
Link do komentarza
Gość qbek17
Czyli wynika z tego, że masz następujące opcje icon_wink.gif :
1. wymieniać wkłady co 2 tygodnie
2. zamontować większe korpusy z większymi wkładami (typu BB)
3. zamontować posiadany zbiornik zasypany złożem filtracyjnym, np FilterAg czy Turbidex.

Opcja pierwsza nie wymaga inwestycji icon_wink.gif
Opcja druga wymaga inwestycji w nowe korpusy i nadal trzeba wymieniać wkłady - patrz aktualna sytuacja.
Opcja trzecia wymaga wykonania instalacji ale jest szansa że to będzie ostatni wydatek icon_wink.gif
Polecałbym Turbidex gdyż usuwa on także amoniak, a poziom filtracji jest zbliżony do filtrów polipropylenowych (ok 5 mikronów). Wymaga tylko regularnego płukania wstecznego (twoja pompa powinna dać radę) i od czasu do czasu można go chlorować. Karta złoża: http://alamowaterpoland.com/ftp/ulotki/tur...turbidex_pl.pdf
Link do komentarza
Cytat

powinieneś dać na przód 2xpolipropylen 5 mikronów, a za nim jeden 2 mikrony. I powiedz mi, jak Ty wymieniasz te wkłady, skoro wszystkie klucze (aż 3 icon_smile.gif ) wiszą zamknięte? icon_wink.gif




Te filtry to prowizorka żeby coś było, na dłuższą metę bez sensu szt 10zł czyli miesięcznie 30zł a jak wspomniałem w miarę jest przez 2 tyg. Klucze wiszą na haczykach więc zdjąć to nie problem icon_smile.gif
Link do komentarza
Witam,

Rdzawa woda najczęściej uzyskuje swą barwę i mętność w wyniku obecności jonów żelaza Fe3+, efekt ten zaczyna być zauważalny organoleptycznie przy zawartościach żelaza powyżej 0,5 mg/dm3 i dużej zawartości tlenu rozpuszczonego w wodzie (powyżej 4 mg/dm3). Jeśli odczyn wody jest poniżej pH 6,8, mętność będzie mniejsza a barwa wyższa.

Rozpuszczone w wodzie związki manganu dają z reguły barwę nie podnosząc mętności. Barwa wywołana obecnością manganu w wodzie z reguły nie przekracza 40, chyba że mamy do czynienia z kompleksami organicznymi, czemu towarzyszy podwyższona utlenialność (powyżej 2,5 mgO2/dm3). Kolor wody zanieczyszczonej manganem jest szaro-brunatny lub czasami żółtawo-zielony. Związków manganu z reguły nie udaje się uznać z wody za pomocą filtrów przeciwsedymentowych przy zwykle występujących odczynach pH 6,8-7,8. Przy odczynie powyżej 8,5 staje się to możliwe ponieważ związki manganu stają się wtedy gorzej rozpuszczalne w wodzie.

W prezentowanym przypadku mamy do czynienia z wodą o dużej mineralizacji całkowitej (przewodność 1232 mikrS/cm), metną - 17 mg/dm3 i zawierającą duże ilości amoniaku - 1,93 mg/dm3. Woda ta pochodzi ze studni podskórnej i jej profil fizykochemiczny jest dość typowy dla takich przypadków. Podejrzewam jednak, iż jeśli chodzi o zawartość żelaza w cytowanej analizie ujęto tylko zdysocjowane jego formy - zawartość żelaza ogólnego jest prawdopodobnie większa. Wskazuje na to charakterystyczny rdzawy osad na filtrach oraz wysoka mętność.

Użycie będącego w posiadaniu użytkownika studni automatycznego filtra 13x54 z głowicą Fleck 2510 i inżektorem jest jak najbardziej zasadne. Proponuję wypełnienie go wielowarstwowym złożem: żwir kwarcowy 5-8 jako podkład wys. Ok. 10 cm, Defeman lub inna ruda manganu frakcja 0.5-1.5 mm wys 40 cm i chalcedonit lub FilterAg 08-1,6 mm 30 cm.

8-letnią głowicę należy wyremontować ? wymiana tłoka i uszczelnień. Aspirator zamontować przed hydroforem. Powinno pomóc, choć może się okazać że część manganu pozostanie i wtedy potrzebny będzie drugi stopień filtracji np. 10x54 z crystalright.

Użycie filtrów na wkłady w tym przypadku odpada. Po pierwsze będą się szybko zapychać i to nawet te duże, po drugie nie usuną na pewno manganu ani amoniaku.

Z poważaniem
Paweł Polak
Kierownik Działu Instalacji Secura BC Sp. z o.o.
Link do komentarza
Gość qbek17
Pawel_77 stwierdził, że interesuje go tylko usunięcie zabarwienia i osadów - nie interesowało go usunięcie manganu czy amoniaku. Jeśli wierzyć badaniom (z zamieszczonego obrazka wynika, że były robione według jakiejś normy) to żelaza w wodzie nie ma - na oko oczywiście wygląda to inaczej.
Dodatkową informacją jest to że woda zaraz po wymianie wkładów jest lepszej jakości - wskazuje to na skuteczność tej formy filtracji.
Na pewno wstawienie do instalacji odżelaziacza nie zaszkodzi, ale czy pomoże? Poza tym przy ciężkim złożu odżelaziającym wymagana byłaby duża wydajność pompy (dodatkowy koszt).
Link do komentarza
  • 1 miesiąc temu...
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Podpytałem znajomego, który się tym zajmował zawodowo i powiedział, że w tym przypadku, tu zgodził się z wypowiedzią usera Mathir, lepiej wiercić od nowa.


Czuję się dowartościowany icon_smile.gif

Cytat

Podpytałem znajomego, który się tym zajmował zawodowo i powiedział, że w tym przypadku, tu zgodził się z wypowiedzią usera Mathir, lepiej wiercić od nowa.


Czuję się dowartościowany icon_smile.gif
Link do komentarza
Niestety często się zdarza, że woda na danym terenie ma zbliżone parametry niezależnie od głębokości. Oczywiście nie dosłownie - mam na myśli takie własności.... "naturalne", a nie zanieczyszczenia przenikające z powierzchni.

Kopanie głębiej też ma swoje granice, bo poniżej pewnej głębokości (chyba coś ok.30metrów) wymagane są specjalne pozwolenia. Do tego im głębiej tym większe koszty kopania i pompowania, a nie ma gwarancji, że woda będzie lepsza.
Link do komentarza
Cytat

Skoro sondy pionowe pomp ciepła mogą mieć 100 metrów, to i wodę można pociągnąć. A z takiej głębokości powinna być czysta!


Koszty kopania i pompowania wody z głębokości 100 m przekroczą chyba koszt wszelkiego możliwego uzdatniania icon_smile.gif pomijając już kwestie formalności i wymaganych pozwoleń z tym związanych...
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...