Skocz do zawartości

Jakie ogrzewanie wybrać dla MOJEGO domu?


adam_mk

Recommended Posts

Napisano
Pytanie tak zadane jest równie zasadne jak to w kawale o blondynkach – a mimo to zadaje je większość budujących!
Na początku i tak dla przypomnienia ten kawał…

Wsiadają dwie blondynki do autobusu i pierwsza pyta kierowcy:
-Czy dojadę tym autobusem do dworca?
Kierowca odpowiada
–Nie!
Druga blondynka pyta:
-A JA?!!!

Zwykle budujących na samym starcie opanowuje głupawka pospolita i długo nie puszcza…
W efekcie dochodzą do jedynie słusznego wniosku - że świat jest piękny a ludzie podli a wszelkiego typu fachowcy to się urodzili, aby ich okraść i zniszczyć!
Mało tu i na innych forach takich postów? icon_lol.gif

Wracając do tego domu, co to go ogrzać trzeba…
Przecież wybierając projekt już w tym samym momencie wybieracie sposób grzania, chłodzenia i wiele innych mechanizmów z domem związanych!
Późniejsze narzekania, że „ogrzewanie mnie zrujnuje!”, można sobie więc darować, puszczać mimo uszu i co najwyżej – westchnąć… Stało się! Wybrano, zbudowano i inaczej już nie będzie!!!

A wystarczyło tylko trochę pomyśleć…

Najmniejszą powierzchnię, która otacza największą przestrzeń ma… kula!
Potem w kolejności – sześcian, prostopadłościan i cała reszta świata…
A właśnie przez powierzchnię ucieka nam ciepełko i pcha się upał…
Odchodząc od idealnego (bo lepszy nie istnieje) kształtu kuli stosujemy coraz to lepsze materiały, aby zachować pewien stan równowagi termicznej bryły.
Im bardziej wymyślny kształt domu – tym droższy w budowie i utrzymaniu!
Ale te wymyślne podobają się najbardziej….
I SĄ TACY, co ich STAĆ na posiadanie domu O DOWOLNYM kształcie…
Obejrzyjcie pierwsze strony gazet…Zwykle – ich…

Ogrzać to jedno…
Potrzymać ogrzane przez chwilę – to inna bajka…
Akumulacja.
Im cięższy, bardziej masywny materiał – tym dłużej „trzyma” ciepło i „broni się” przed upałem.
No to… buduje się z porotermów, BK, i podobnych materiałów, płacąc za materiał kupę kasy, bo taki „letki i ciepły”…
A zwykła glina, która równych sobie parametrami materiałów dużo nie ma – leży cicho pod samymi nogami… Za darmo…
Nie głupawka? icon_lol.gif


O termoizolacji bryły i tak decyduje to, co na nią z wierzchu nałożymy. Ta kołderka czy sweterek z wełny, styro czy na co kto wpadnie… Rodzaj budulca na ściany tu żadnego znaczenia NIE MA!

Kolejnym absurdem jest kompletne pomieszanie pojęć związanych ze szczelnością domu…
Wynajduje się i kupuje za spore sumy najszczelniejsze okna na świecie po to…. żeby im wiertarką w ramie dziur narobić i nawietrzaki powciskać, bo z nagła objawił się problem wentylacji tego cudu budowlanego popełnianego na własne życzenie… icon_lol.gif
A jakby tego było mało, to większość domów od góry przykrywa się…WATĄ!!!
Waty są różne.
Mineralne, szklane, mieszane…
O współczynniku od 0,0000coś do 0,00000000coś
Rozterki, liczenie kasy, wybory i zgryzoty – a dom i tak WATĄ KRYTY!!!
I tego faktu jakoś się nie zauważa.
A przecież nie da się chmurki ogrzanego powietrza otoczonej oceanem chłodnego utrzymać we wnętrzu bryły WATĄ!
Wszystkie paroizolacje i paroprzepuszczalności koniecznych w tym przypadku warstw to tylko pudrowanie trupa, żeby ładniej wyglądał… Żywy się od tego nie zrobi.

Na koniec – piece…
Ten spala tyle a tamten więcej/mniej….
GDZIE? KIEDY? CZEMU?
A co to kogo obchodzi?
Żona w sklepie gadała z takim jednym, którego ciotka znała faceta co drewnem z lasu palił – i ogrzał! Taki miał piec!
Ploty, ploty i ploty zamiast rzetelnego policzenia zapotrzebowania na ciepło.
A jak się to zapotrzebowanie zna – to trzeba wybrać nośnik, lub zgodzić na taki, który jest dostępny.

Podsumowując:
Leśniczy prądem czy węglem grzać raczej nie będzie…
„Pan na tartaku” też…
OBAJ mają w.. butach ocieplenie domu…
W efekcie – ich domy mogą mieć bryłę dowolnego kształtu!
Wszyscy mają ten przywilej?
Nie?
No to mają OGRANICZENIA!
I powinni być tego świadomi zanim zaczną przygodę z budowaniem.

Pozdrawiam Adam M.
Napisano
Ja zasadziłam sobie wierzbę energetyczną...( jak taki opał zda egzamin to powiększę plantację )
Myślę,że dobrze się spisze w moim przyszłym CO i obniży koszty ogrzewania.

Został mi wybór odpowiedniego kotła ....by móc palić wierzbą,węglem drewnem itp...

W projekcie miałam CO na gaz ..... ( niestety finansowo na dłuższą metey takie ogrzewanie kosztowało by nas majątek )
więc zdecydowaliśmy sie na rozbudowanie domu o kotłownie....
Napisano
"więc zdecydowaliśmy sie na rozbudowanie domu o kotłownie.... "

A zbornie aby?
Bo komin z blachową wkładką dla pieca stałopalnego to do niczego jest.
Jak ma fi 100 to też do niczego...
A jak podłogowe, to bez chwili namysłu, to ta cała kotłownia jest do niczego, choćby ten piec darmo i z transportem dali...

Adam M.
Napisano
Ja cały czas sie waham nad ogrzewanie. Mieszkam na Śląsku, więc węgiel i miał powinny iść jako pierwsze na mojej liście i normalna kotłownia do tego. Ale ja jestem osobą w bloku wychowaną i dopiero teraz mającą ogrzewanie indywidualne(gaz) i nie wiem. Gaz fajny jest, tylko drogi. Ale jak będę miał "ciepły" dom i wentylację z odzyskiem ciepła to chyba dobrze powinno być?
Poza tym wróciłem do etapu szkieletu drewnianego i gdzie mam to ciepło akumulować? W podłodze i ściankach działowych. Nie będzie za mało? Może w płycie fundamentowej?
Tylko doszliśmy też z żona do etapu urządzania (zona) i widzą jej sie belki odkryte w dachu(izolacja nakrokwiowa). I jak to pogodzić z wentylacja mechaniczną, która jest przeważnie prowadzona w suficie podwieszanym? W ścianach mi sie nie widzi. W podłodze? Obok rurek z podłogówki?
Rany…
Przepraszam za rozpisywanie się. Dylematy mam.
Napisano
Cytat

"więc zdecydowaliśmy sie na rozbudowanie domu o kotłownie.... "

A zbornie aby?
Bo komin z blachową wkładką dla pieca stałopalnego to do niczego jest.
Jak ma fi 100 to też do niczego...
A jak podłogowe, to bez chwili namysłu, to ta cała kotłownia jest do niczego, choćby ten piec darmo i z transportem dali...

Adam M.




Jeśli sie człek na jakieś zmiany decyduje.to z głową potrzeba tych zmian dokonać.....
Wiadomo,że w komin nie włoży się rury,która jest dostosowana do gazowego pieca....
że kotłownie trzeba wyposażyć w dodatkowy kanał wentylacyjny....itp.

Podłogówki też nie będziemy mieć ... tylko klasyczne kaloryferki icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Ja cały czas sie waham nad ogrzewanie.
Tylko doszliśmy też z żona do etapu urządzania (zona) i widzą jej sie belki odkryte w dachu(izolacja nakrokwiowa). I jak to pogodzić z wentylacja mechaniczną, która jest przeważnie prowadzona w suficie podwieszanym? W ścianach mi sie nie widzi. W podłodze? Obok rurek z podłogówki?
Rany…



Bo podchodzisz od strony kulturalnego określenia - czyli od dupy strony. icon_biggrin.gif
Wybierając jakieś rozwiązanie – natychmiast je ujemnie punktujesz.
Proponuję zupełnie odmienna taktykę.
Chcesz coś mieć – sprawdź jakie są „plusowe” możliwości danego rozwiązania.
Dla chcącego, nie ma rzeczy niemożliwych.
Napisano
To poczytałem o tych płaskich kanałach do wentylacji i teoretycznie juz wiem, że mozna je zatopić w podłodze, w styropianie. A ameostaty na pozomie kolan. Coś jak na poddaszu. Czy ktoś ma zdjęcia kanałów w podłodze?
Napisano (edytowany)
Gdybym miała trochę pieniędzy i myślała przyszłościowo to na twoim miejscu pomysłałabym jeszcze o czymś takim jak panele słoneczne. W sumie nie jest to jakiś bardzo duży dodatkowy wydatek skoro i tak zamierzasz sporo gotówki w nim utopić icon_razz.gif a zwraca się, ojjj zwraca icon_smile.gif co ty na to ? icon_razz.gif Edytowano przez anhelika (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Gdybym miała trochę pieniędzy i myślała przyszłościowo to na twoim miejscu pomysłałabym jeszcze o czymś takim jak panele słoneczne. W sumie nie jest to jakiś bardzo duży dodatkowy wydatek skoro i tak zamierzasz sporo gotówki w nim utopić icon_razz.gif a zwraca się, ojjj zwraca icon_smile.gif co ty na to ? icon_razz.gif



Ja na to icon_biggrin.gif
Tez sobie tak myślałem o solarach.
A jeśli czytałaś teoretyczny "dom w jimtach" to jest teoretyczny. W moim prawdziwym domu nie bedzie tylu udziwnień i kasy nie tyle.

Napisano
Ja jestem ze Śląska a mieszkam w Zagłębiu...
Zaplanowałem sobie 180m2 solarka powietrzno-cieczowego.
Taka grzałeczka 180kW mocy (w szczycie)....
Na forsie nie sypiam - to sam se zrobię...
Adam M.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Dzieki, przemyśle. Dalej teoretyzuje nad moim budynkiem gospodarczym -domem z odzysku. Wczoraj dowiedzialem sie, że bedzie problem z kupnem bo jest kilku właścicieli. Ale dzięki temu mam czas pomyśleć icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
    • Muszę wymienić rynny i zastanawiam się, czy iść w te plastikowe, czy może zainwestować w metalowe? Plastikowe są tańsze, ale boję się, że słońce i mróz szybko je zniszczą. Metalowe z kolei są droższe, ale podobno niezniszczalne. Jakie macie doświadczenia z jednymi i drugimi? Które rynny są łatwiejsze w montażu i które wymagają mniej konserwacji? Chciałabym podjąć dobrą decyzję, żeby nie żałować za parę lat.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...