Skocz do zawartości

2 źródła + 2 obiegi CO


Jaruś

Recommended Posts

Napisano
Witam

Planuję w domu wykonać instalację CO. Wymyśliłem sobie, że będą dwa obiegi: podłogówka i kalaryfery, którymi będę mógł niezależnie sterować, tzn załączać np. obieg podłogówki wcześniej niż kaloryfery. W instalacji będą dwa źródła ciepła: piec gazowy i kominek z płaszczem wodnym.
Niestety instalatorzy odradzają mi takie rozwiazanie, tłumacząc m.in. , że nie będzie można sterować temperaturą podłogówki gdzy będzie pracował kominek lub bardzo wysokimi kosztami sterowania !

Mam pytanie czy ktoś z Was ma takie rozwiązanie lub posiada wiedzę na ten temat.
Z góry dziękuję za wszystkie uwagi.
Napisano
Cytat

Witam

Planuję w domu wykonać instalację CO. Wymyśliłem sobie, że będą dwa obiegi: podłogówka i kalaryfery, którymi będę mógł niezależnie sterować, tzn załączać np. obieg podłogówki wcześniej niż kaloryfery. W instalacji będą dwa źródła ciepła: piec gazowy i kominek z płaszczem wodnym.
Niestety instalatorzy odradzają mi takie rozwiazanie, tłumacząc m.in. , że nie będzie można sterować temperaturą podłogówki gdzy będzie pracował kominek lub bardzo wysokimi kosztami sterowania !

Mam pytanie czy ktoś z Was ma takie rozwiązanie lub posiada wiedzę na ten temat.
Z góry dziękuję za wszystkie uwagi.


A może troszkę uwagi ( kasy ) na izolację? Ekscytacja ogrzewaniem szybko mija, gdy przyjdą rzchunki.
Napisano
Cytat

Dwa systemy grzewcze...
Czemu nie jeden a dobry? Dwa kiepskie dalej będą złe...
Dwie kuchnie, dwa salony...
Dwa garaże?

Czemu podwójnie?

Adam M.



A czemu nie? i dlaczego jeden ma być dobry a dwa kiepskie ?
Chyba nie za bardzo zastanowiłeś się przed odpowiedzią.
A dwa dlatego, że można wybrać czy ogrzewać drewnem bo tańsze i jednocześnie mieć pełną automatykę czyli piec gazowy! jak już jest kominek to czemu nie podpiąć go do ogrzewania.

A który to jest dobry system ??? Rózne systemy mają swoje wady i zalety, a łącząc je można część tych wad wyelimionować.
I na koniec pytanie zadałem celem uzyskania odpowiedzi, a nie wszczynania dyskusji CO LEPSZE.

Pozdrowienia
Napisano
Cytat

A może troszkę uwagi ( kasy ) na izolację? Ekscytacja ogrzewaniem szybko mija, gdy przyjdą rzchunki.



A czy jedno z drugim się wyklucza ???
Co mają dwa obiegi do izolacji ???

Od komentarza się powstrzymam icon_sad.gif

Pozdrowienia
Napisano
Gdyby to się dało połączyć... nie byłoby tyle zamieszania i zwalczania izolacji. W domach izolowanych nie da się zastosować centralnego ogrzewania. To raz . Dwa izolowanie domu wymaga kasy izolacja marginalizuje rolę ogrzewania. Mając więc określoną kasę na dom , trzeba wybrać : czy większe środki na izolację czy systemy ogrzewania.
Napisano
Jaruś
Skoro wiesz lepiej to po co pytasz?
Dużo tego już postawiłeś? (ja - tak)
Dużo widziałeś różnych realizacji w działaniu? (ja co sezon kilkanaście różnych).
Lubisz dublować.
Rozumiem, że zakładasz, że jedno a dobre to mało.
Rób, jak Ci rozum każe.
Zrobisz - to zbierzesz laury albo baty...
Czego byś nie wybrał - i tak zapłacisz sam za realizację.
TY jesteś inwestorem.
TY decydujesz i TY płacisz.
TY będziesz z tym żył (jakiś czas).

Adam M.
Napisano
Wiele różnych źródeł ciepła da się powiązać jednym buforem.
Tyle, że trzeba to zaprojektować i znaleźć na niego miejsce.
Wtedy można go grzać prądem, solarami, płaszczem kominka, kotłem - śmieciuchem, pompą ciepła, piecem gazowym - czy pocierać szmatką (tarcie to ciepło) lub zapalić pod nim ognisko.
I wszystko to, co wymieniłem, JEDNOCZEŚNIE lub po kolei...
To funkcja pozyskania i gromadzenia potrzebnego ciepła.
TEN BUFOR, traktowany jako napęd systemu grzewczego, najlepiej sprawdzi się przy zasilaniu podłogówki.
Napchany do 90stC da spory zapas dla niskotemperaturowego systemu podłogowego (35stC w mrozy).
Tyle, że tę podłogówkę trzeba zrobić DOBRZE.
Ten problem już dawno został opanowany przez wiele firm. (dobrze wykonane podłogowe).
Budujesz dom czy jaką ruderę?
WIESZ , że nie wolno Ci postawić czegoś gorszego niż 0,3W/ 1m2 x stK ?
A to oznacza około 40W z 1m2 podłogi. W MROZY!
A podłogowe, normalnie, może dać 90W.
Jak MUSI - daje i 120W (ale nie lubi!).

Wiesz Ty chociaż, CO budujesz?
Mnie się wydaje - że jeszcze nie.

Adam M.
Napisano
Cytat

Gdyby to się dało połączyć... nie byłoby tyle zamieszania i zwalczania izolacji. W domach izolowanych nie da się zastosować centralnego ogrzewania. To raz . Dwa izolowanie domu wymaga kasy izolacja marginalizuje rolę ogrzewania. Mając więc określoną kasę na dom , trzeba wybrać : czy większe środki na izolację czy systemy ogrzewania.



Witam

Wielkość izolacji i tak zwiększyłem, niestety domu pasywnego nie zbuduję bo nie pasuje do wybranego projektu, więc czymś muszę ogrzewać.

Pozdrowienia
Napisano
Cytat

Witam

Wielkość izolacji i tak zwiększyłem, niestety domu pasywnego nie zbuduję bo nie pasuje do wybranego projektu, więc czymś muszę ogrzewać.

Pozdrowienia


Nie lubię domów pasywnych... Minimalna grubość styropianu od gruntu to 30 cm - co to ma do projektu? Ekonomiczna izolacja termiczna to taka przy której nieekonomiczne jest ogrzewanie centralne. By dom nie izolowany ogrzewać starymi pośrednimi systemami - zdecydowanie polecam uwagi Adama.
Napisano
Witam

adam_mk ""

Pytam się bo nie wiem, niestety Twoja pierwsza odpowiedź jest pytaniem na pytanie icon_sad.gif bez słowa wyjaśnienia.
Skoro mam mieć w domu kominek dlaczego nie może być z płaszczem wodnym, a ponieważ na ogrzewanie tylko kominkiem się nie zdecyduję, więc muszę mieć drugie źródło czyli piec gazowy.

Widziałem w interneci schematy takich instalacji, widziałem u znajomych kominek+piec gazowy podłączone do jednego obiegu. Spytałem się czy można zastosować dwa obiegi osobno sterowane. Czy to coś złego i dlaczego jak zrobię dwa obiegi to buduję ruderę a nie dom icon_smile.gif Nie pojmuję tego, pewnie za głupi jestem.

Ale wracając do tematu to zadałem pytanie czy ktoś ma takie rozwiązanie lub wiedzę na ten temat!!!
Jeżeli uważasz że to złe rozwiazanie to napisz dlaczego. Twierdzisz, że masz wiedzę to napisz sensownie dlaczego tak uważasz. Dzięki pytaniom dowiedziałem się o buforze, sprzęgle hydraulicznym, sterowaniu pogodowym itp.

Pytasz się czy wiem co buduję? Jakbym wiedział jaką instalację wybrać to nie zadawałbym pytania.

Pozdrowienia
Napisano
Cytat

domu kominek dlaczego nie może być z płaszczem wodnym,

z kilku powodów... robi się mniej przyjemnie a kominek to radocha nie grzanie. Proszę też policzyć koszt wymiany instalacji... "płaszcz" nie jest wieczny - gwarancje są na 2 do 5 lat! Potem co? Czekać aż się rozszczelni?
Napisano
Cytat

z kilku powodów... robi się mniej przyjemnie a kominek to radocha nie grzanie. Proszę też policzyć koszt wymiany instalacji... "płaszcz" nie jest wieczny - gwarancje są na 2 do 5 lat! Potem co? Czekać aż się rozszczelni?



Wg mnie jedno drugiemu nie przeszkadza, chcę palić w kominku to palę, jak nie działa piec gazowy. Dlatego dwa systemy grzewcze. Jest wiele rzeczy, które mają służyć 10, 15, 20 lat w domu a gwarancja jest na 2, 3 lata. Tu niestety mam Pan rację, jest to jakieś ryzyko.

Pozdrowienia
Napisano
Cytat

Nie lubię domów pasywnych... Minimalna grubość styropianu od gruntu to 30 cm - co to ma do projektu? Ekonomiczna izolacja termiczna to taka przy której nieekonomiczne jest ogrzewanie centralne. By dom nie izolowany ogrzewać starymi pośrednimi systemami - zdecydowanie polecam uwagi Adama.



Obawiam się że na takie zmiany to już za późno. A tak z ciekawości jak nie centralne ogrzewanie to jakie?

Pozdrowienia
Napisano
Przy domach izolowanych straty na zasobniku i cyrkulacji dorównują lub przewyższają zapotrzebowanie minus zyski. Dlatego najtańsze w eksploatacji i jedyne świetnie sterowalne jest indywidualne ogrzewanie elektryczne - 15kWh/m2 x 55gr rocznie... Przy okazji niewielka inwestycja w niecentralny system pozwala wydać więcej kasy na izolację.
Napisano
Budujesz...
Przyjęcie założenia, że Ci do łba wpadł kaprys - to se z nudów coś postawisz - jest chyba błędem.
Założenie - że WIESZ co budujesz powinno być prawidłowe.
A tak się składa, że opisujesz podejścia niespójne, nielogiczne, i do tego uważasz - że optymalne.

Z tą wiedzą...
Jestem fizykiem (no, też fizykiem).
Tak się składa, że mnie jest doskonale wszystko jedno co stawiam, byle było funkcjonalnie poprawne.
To inwestor wie, co mu jest potrzebne!
Poczytałeś w sieci...
To co?
Założysz promienniki, kaloryfery, podłogówkę i nadmuchowe jednocześnie?
Bo takie systemy są i się da...
To czemu nie?

DALEJ twierdzę, że nie przemyślałeś tego domu.
Wielu, bardzo wielu rzeczy nie wiesz i tu tej wiedzy nie nabędziesz w 4 minuty!!!
Twoje życzenie - wiesz to powiedz - jest ABSURDALNE!
Tyle, że o tym też nie wiesz...
Jak POWIEDZIAŁEM, to Ci się nie spodobało, bo nie wiesz CO powiedziałem.
Nie operujemy (jeszcze) tym samym zestawem pojęć w tej dziedzinie.

Wiesz, że kominek NIE MA PRAWA BYĆ JEDYNYM ŹRÓDŁEM CIEPŁA W DOMU?
(przepisy)
Wiesz, że nowobudowany dom powinien mieć system wentylacyjny i do tego SPRAWNY!!!
(przepisy)
Wiesz , że musi być energooszczędny?
(przepisy)
Wiesz, że dom powinien być SZCZELNY?
(dobrze pojęte własne dobro)

Do tego jeszcze powinien być "ładny", suchy, tani w utrzymaniu, funkcjonalny itd, itp...

Poskładanie tego wszystkiego w spójny komplet nie jest łatwe i KAŻDY INWESTOR powoli dochodzi do ostatecznej wizji tego, co chce zbudować.
Zwykle - poznaje po kolei ze 30 zawodów.
Im dogłębniej tym dla niego lepiej i taniej.
icon_lol.gif

Zdarza mi się czasem pomagać w konceptualizacji jakiego budynku i instalacji (wszelkich!).
Wyrwałeś fragment z całości (system grzewczy) i zastanawiasz się jaki.
A dom to całość.
Najlepszy i najtańszy system w niedostosowanym do niego domu się nie sprawdzi.

Wydaje mi się, że powinieneś sporo poczytać o różnych podejściach do problemu budowania.
Tu, na forum, ale też i w sieci.
Dostęp do tej wiedzy jest.
Fakt!
Wymaga sporo czasu i poświęcenia...
Ale bubla postawić przecież nie chcesz?

Przedstaw całą koncepcję domu.
Pomyślimy (sporo nas tu jest) jak ją poskładać w spójną całość.

Adam M.
Napisano
Witam

Nie wiem czy do końca się zrozumieliśmy, więc może zacznę od początku opisując może bardziej szczegółowo.
W domu (projekt można zobaczyć po linkiem http://www.domoweklimaty.pl/index.php?page...;project_id=740 z przerobionym na garaż jednostanowiskowy) zamiast instalacji CO z piecem olejowym chcę zainstalować piec gazowy oraz kominek z płaszczem wodnym !!

Czy tu już jest błąd z mojej strony ???!!!

W pokojach planuję ogrzewanie kaloryferami natomiast kuchnia, łazienka i przedsionki podłogówka.
W zasadzie pytanie polegało na tym czy mogę zrobić osobne dwa obiegi (kaloryfery i podłogówka) niezaleznie sterowane, tzn aby załączały się i wyłączały o różnych porach.

Dodam, że dom jest już w stanie surowym otwartym z 0 wylewką, więc załóżmy że grubość izolacji jest ustalona.

Moje pytanie: czy da się tak sterować tymi dwonma obiegami niezależnie bez wielkich nakładów finansowych, czy ktoś ma takie rozwiązanie lub ma wiedzę jak to zrobić???

Pozdrowienia
Napisano
Teraz jest jasność!
Da się to tak zbudować i nawet będzie działało....
Ale...
Po co robić coś nie do końca dobrze, zaledwie znośnie, jak naprawdę DA SIĘ LEPIEJ?

Mam chyba prawo założyć, że te kaloryfery, ich obecność, to nie skutek zamiłowania do oglądania ich jako sprzętu, tylko konieczność - bo grzać trzeba.

Jak wielu przed Tobą, zostałeś zatruty marketingiem głoszącym, że tylko kaloryfery w superekspresowym tempie z pełnego wychłodzenia do pełnego komfortu cieplnego doprowadzają dom.
TO JEST PRAWDA!!!
Ale...
NAPRAWDĘ budujesz tak dupiaty dom, który nie grzany wychładza się superekspresowo?
Wychodzisz do pracy a on po 2 godzinach ma temperaturę otoczenia...
Wtedy - tylko Regulusy! (takie kaloryfery).
Jeżeli nie...
Jeżeli "trzymasz się norm i zdrowego rozsądku", to zbudujesz dom, który niezależnie od aury i warunków ZEWNĘTRZNYCH będzie oferował STAŁĄ temperaturę wnętrz i przyjazny mikroklimat - a do tego utrzymanie tego stanu nie zrujnuje Cię finansowo.
Zwykła matematyka, 5 minut namysłu i mały spacer po sieci pokazują, że najoszczędniejsze systemy grzewcze to te niskotemoperaturowe.
Podłogówka.
Z kolei te same zabiegi prowadzą do wniosku, że najtańsze w uzyskaniu ciepło pochodzi z wysokotemperaturowych palenisk stałopalnych pieców/kotłów.
I tworzy się konflikt.
I ludziska usiłują zmieścić autobus w pudełku od zapałek...
Wychodzi z tego albo wielkie pudełko zapałek, albo mały autobus...
Jakby nie patrzał - do dupy, a kosztuje!
Wspomniałeś o kotle gazowym.
Pewnie kondensat...
No, to przy kaloryferach to sobie NIE POKONDESUJE!!!
Dla podłogówki sobie wymieszasz co należy i zagra, ale samo istnienie kaloryferów wyłącza tę kondensację, co jest 1/3 ceny kotła!
NADAL podobają Ci się zgłoszone przez Ciebie pomysły?
Pół tego (i podobnych) forum jest na ten temat!
Ludziska od lat budują i optymalizują co się da.
EST MODUS IN REBUS! (jak mawiał Pan Zagłoba).
Bufor ciepła.
W niego pchasz co masz i co wymyślisz (źródła ciepła) i nim napędzasz system grzewczy.
Tym lepiej i sprawniej i TANIEJ im większe są "widełki" pomiędzy temperaturą źródła a odbioru.
Czyli: Kominek z PW - bufor - podłogówka.
Lub (jak masz lenia) Piec gazowy - bufor - podłogówka.
Lub (jak zakręcą jaki kurek) Grzały w II taryfie - bufor - podłogówka.
Ale...
Powinien, na normalny dom, mieć tonę!
No i musi się gdzieś zmieścić.

Chcesz zrobić DWA systemy i osobno je sterować (Po jaką cholerę? Masz nadmiary kasy?).
MUSISZ zbudować dwa systemy zasilania: 35stC i 55stC.
Dwie pompy, dwa zespoły regulatorów, dwa podmieszania/zawory termostatyczne....
Jak weźmiesz w hurtowni DWA zestawy to pewnie dadzą Ci upust... tak z 10zł...
Rur też wyjdzie dwukrotnie więcej, bo MUSISZ zbudować DWA systemy dystrybucji tego ciepła generowanego PUNKTOWO (jakimś źródłem).

No to teraz poszukaj sobie błędów w swoim rozumowaniu.
Nie znajdziesz - rób to co wymyślisz.
Znajdziesz - zmień jakieś założenia.
I tak zapłacisz za to Ty.
I na etapie budowy i za eksploatację...

Adam M.

"Moje pytanie: czy da się tak sterować tymi dwonma obiegami niezależnie bez wielkich nakładów finansowych, czy ktoś ma takie rozwiązanie lub ma wiedzę jak to zrobić???"

Da się!
Jest ta wiedza! Są doświadczenia!
NIE DA SIĘ BEZ SPORYCH NAKŁADÓW!!!
Raczej unika się tych rozwiązań, bo wiele osób, które tak mają, opisuje, że TERAZ zrobili by inaczej.
A.M.
Napisano
Cytat

Witam

Planuję w domu wykonać instalację CO. Wymyśliłem sobie, że będą dwa obiegi: podłogówka i kalaryfery, którymi będę mógł niezależnie sterować, tzn załączać np. obieg podłogówki wcześniej niż kaloryfery. W instalacji będą dwa źródła ciepła: piec gazowy i kominek z płaszczem wodnym.
Niestety instalatorzy odradzają mi takie rozwiazanie, tłumacząc m.in. , że nie będzie można sterować temperaturą podłogówki gdzy będzie pracował kominek lub bardzo wysokimi kosztami sterowania !

Mam pytanie czy ktoś z Was ma takie rozwiązanie lub posiada wiedzę na ten temat.
Z góry dziękuję za wszystkie uwagi.



Ja mam 3 źródła ogrzewania Piec, kominek, solary i nie wiem w czym problem icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Teraz jest jasność!....
A.M.



Witam

Dzięki za odpowiedź.
Co do błędów w rozumowaniu (swoim) to raczej nie znajduję. Dwa obiegi to u mnie raczej konieczność niż zachcianka. W nienaruszalnym icon_smile.gif założeniu domu są okna i podłoga drewniana, więc chcę wstawic podłogówkę gdzie się da. Ogrzewanie ścienne też odpada biorąc planowane umeblowanie. Z drugiej strony nie przewymiaruję grzejników zbyt dużo bo jak sam napisałeś nie służą do oglądania.

"Chcesz zrobić DWA systemy i osobno je sterować (Po jaką cholerę? Masz nadmiary kasy?)." - to przecież po to sie pytam !!! icon_smile.gif

Pozdrowienia
Napisano
Cytat

...założeniu domu są okna i podłoga drewniana.....



Możesz rozwinąć tę odkrywczą myśl. ale bez wypisywania bzdur, że podłogówka i drewno się pogryzą?
Co ma piernik do wiatraka?
Rozumiem. Lubisz drewno. (ja też).
Nadal nie wiem, gdzie ta konieczność i na czym polega...
Adam M.
Napisano
Cytat

Witam

Planuję w domu wykonać instalację CO. Wymyśliłem sobie, że będą dwa obiegi: podłogówka i kalaryfery, którymi będę mógł niezależnie sterować, tzn załączać np. obieg podłogówki wcześniej niż kaloryfery. W instalacji będą dwa źródła ciepła: piec gazowy i kominek z płaszczem wodnym.
Niestety instalatorzy odradzają mi takie rozwiazanie, tłumacząc m.in. , że nie będzie można sterować temperaturą podłogówki gdzy będzie pracował kominek lub bardzo wysokimi kosztami sterowania !

Mam pytanie czy ktoś z Was ma takie rozwiązanie lub posiada wiedzę na ten temat.
Z góry dziękuję za wszystkie uwagi.


nie wiem jakie masz plany aco do zródeł energi ale jesli bedzie to gaz i kominek to kocioł G 144Eko z automatyką 2107M do tego podłaczone drógie zródło i nic Cie nie interesuje obojętnie z kórego zródła bedzie energia to sterownik na d tym zapanuje

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Deweloper dokonuje tu dość dziwnej nadinterpretacji przepisów zawartych w warunkach technicznych (WT).  przede wszystkim mamy tam bowiem następujący zapis § 146. 1. Wyloty przewodów kominowych powinny być dostępne do czyszczenia i okresowej kontroli, z uwzględnieniem przepisów § 308. Ten warunek musi być koniecznie spełniony. Przede wszystkim trzeba więc zadać deweloperowi pytanie, w jaki sposób jest on spełniony w tym konkretnym budynku.    Kolejna sprawa to sam § 308. § 308. 1. W budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych należy zapewnić wyjście na dach co najmniej z jednej klatki schodowej, umożliwiające dostęp na dach i do urządzeń technicznych tam zainstalowanych.   2. W budynkach wysokich (W) i wysokościowych (WW) wyjścia, o których mowa w ust. 1, należy zapewnić z każdej klatki schodowej.   3. Jako wyjście z klatki schodowej na dach należy stosować drzwi o szerokości 0,8 m i wysokości co najmniej 1,9 m lub klapy wyłazowe o wymiarze 0,8 x 0,8 m w świetle, do których dostęp powinien odpowiadać warunkom określonym w § 101.    Proszę zwrócić uwagę na konstrukcję tego przepisu. Zaczyna się on od określenia jakich obiektów dotyczy (W budynkach o dwóch lub więcej kondygnacjach nadziemnych). W logiczny sposób wskazano tu liczbę kondygnacji, jako kryterium stosowania przepisu. Kwestia obecności lub braku klatki schodowej jest drugorzędna.  Ewentualnie można powoływać się na jeszcze jeden zapis z WT, jako dopuszczający zastosowanie drabin zewnętrznych.   § 101. 1. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych względami użytkowymi, jako dojście i przejście między różnymi poziomami mogą służyć drabiny lub klamry, trwale zamocowane do konstrukcji.   To jednak już tyko dopuszczenie pewnego rozwiązania w szczególnym przypadku. Pozostaje kwestia oceny, czy jest tu uzasadnione.  Osobiście upierałbym się, że w budynku szeregowym, który ma przynajmniej 2 kondygnacje naziemne (np. parter i poddasze użytkowe) wymagane jest wykonanie wyłazów dachowych w każdym z segmentów, ewentualnie wspólnej przymocowanej na stałe drabiny zewnętrznej. Przecież, jeżeli zrobimy tylko jeden wyłaz, to i dostęp do niego będzie tylko z tego jednego segmentu. To zaś nie zapewnia spełnienia zakładanych funkcji - możliwości czyszczenia kominów i konserwacji dachu każdego segmentu.  Niestety, to wszystko jest jedynie interpretacją. Wiążącą interpretację może dać tylko wyrok sądu.
    • Jednak musiało zadziałać któreś z zabezpieczeń, które obejmowało całą instalację. Najczęściej problemem jest właśnie brak selektywności pomiędzy zabezpieczeń pomiędzy rozdzielnicą domową i zabezpieczeniami przy liczniku. Które z nich zadziała to w większości przypadków loteria.  Ale opis problemu jest dziwny. Wyłącznik różnicowoprądowy musiał jednak zadziałać, skoro potem manipulacje tylko przy nim wystarczyły, żeby przywrócić zasilanie.
    • Powłoka poliuretanowa to obecnie najlepszy stosunek ceny do jakości dla osób, które chcą mieć dach  w prawie niezmienionej postaci "na lata". Pamiętaj, że  robocizna też jest ważna, chyba że sam pokryjesz  ten dach. Dodać trzeba też, że blacha blasze nierówna. Blachodachówka zazwyczaj teraz produkowana jest z blachy stalowej ocynkowanej o grubości niecałe 0,4 mm, a jeszcze parę lat temu  najczęściej spotykanym rozmiarem było 0,55 mm 
    • Herezja. Ch-ki B, C, czy D w zakresie zwarciowym są identyczne. Polecam Ci ten tekst z linku powyżej..  Selektywności nie da się uzyskać stosując klasyczne automaty nadprądowe.  Dla osiągnięcia selektywności trzeba by stosować zabezpieczenia selektywne na zasilaniu, ale energetyka się na to nie godzi. 
    • Masz "szybszy" B16 w tamtej skrzynce.     Zwarcie było na tyle silne, że "wybiło" wcześniej wyłącznik (B16 w skrzynce głównej), zanim ten w domowej skrzynce  zareagował Wyłączniki nadprądowe działają zarówno na przeciążenie, jak i zwarcie. Zadziała ten, który pierwszy wykryje przekroczenie granicy prądu zwarciowego — i ma najszybszy czas reakcji.   Jeśli tamten B16   był bliżej źródła zasilania (np. w skrzynce licznikowej lub głównej), to on mógł szybciej zareagować, przy zwarciu prąd "idzie do źródła", i pierwszy bezpiecznik, który to wykryje, wyłącza zasilanie.     Jeśli dwa bezpieczniki B16 są szeregowo, to nie ma gwarancji, że zadziała ten "bliżej zwarcia". Zadziała ten, który zareaguje szybciej — a czas reakcji bywa różny (nawet w identycznych modelach).       Gdy ten B16   wyłączył się, (najprawdopodobniej zabezpiecza całą instalację domową), zostało  odcięte zasilanie wszystkich obwodów — zarówno światła, jak i gniazd.       Jeśli ten B16 wyłącza się jako pierwszy przy zwarciu również w innych obwodach, prawdopodobnie, zabezpieczenia nie są dobrane selektywnie, główne zabezpieczenie powinno  mieć wyższy prąd lub charakterystykę C/D, a domowe np. B10., albo trzeba zastosować  C16 lub D16.      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...