Skocz do zawartości

remont i nowa instalacje elektryczna


Recommended Posts

Szanowni Państwo

Zwracam się do Państwa z uprzejmą prośbą o pomoc w wyjaśnieniu kilku spraw związanych z energią elektryczną i udzieleniu fachowych porad. Mam nadzieję, iż Państwo, pomogą w rozwiązaniu nurtujących problemów.

W moim mieszkaniu chciałbym przeprowadzić remont. Chciałbym także wymienić instalację elektryczną. Niestety, w dziedzinie elektryczności nie jestem fachowcem, stąd też moja wielka prośba do Państwa o udzielenie fachowej pomocy.
Mieszkam w bloku (który ma prawie 40 lat) z tzw. wielkiej płyty; podejrzewam, że przewody elektryczne są aluminiowe, a z tego co słyszałem, obecnie stosowane są tylko miedziane. Czy to prawda?

Chciałbym zrobić tzw. aneks kuchenny. W administracji usłyszałem, że jeśli kuchnia nie jest oddzielnym pomieszczeniem, to już nie może być kuchni gazowej, tylko elektryczna; a jeśli kuchnia jest oddzielnym
pomieszczeniem, kuchnia gazowa może być stosowana. Jeśli to prawda, zastosowałbym kuchnię elektryczną, oczywiście na 230v, ale czy mimo wszystko, potrzebne są jakieś opinie czy zgody uprawnionych osób, instytucji? Jeśli zastosuję kuchnię elektryczną, będę musiał wypowiedzieć umowę na dostarczanie gazu, a wtedy chyba administracja tym
bardziej zainteresuje się moim remontem.

Domyślam się, że całość wymiany powinna dokonać osoba z uprawnieniami (jakimi i ile czasu takie uprawnienia są ważne? może Państwo mogą polecić takiego fachowca?) i czy po zakończeniu prac związanych z elektrycznością potrzebny będzie tzw. odbiór techniczny i kto tego dokonuje, a co za tym idzie, jakie są to koszta? Chciałbym też dowiedzieć się czy niezbędna będzie wymiana przewodu do licznika elektrycznego znajdującego się na klatce schodowej, wskazującego ilość zużytej energii elektrycznej i czy wymagana jest zgoda w przypadku zwiększenia lub zmniejszenia punktów elektrycznych w mieszkaniu, oraz np. zmiany miejsca ich usytuowania?

Będę bardzo wdzięczny, jeśli Państwo zechcą pomóc mi odpowiadając na tych kilka pytań, oraz prosiłbym o ewentualne przytoczenie aktów prawnych, jeśli takowe są i rozwiązują powyższe zagadnienia.

Reasumując, chciałbym dokonać wymiany instalacji elektrycznej we własnym mieszkaniu i na własny użytek, fachowo, rzetelnie i w zgodzie z obowiązującymi przepisami.


łączę wyrazy szacunku
Slawekk
Link do komentarza
Problemem jest to, że podajesz nawet orientacyjnie regionu, z którego jesteś. Więc jak ci polecać fachowca?

Jeśli planujesz kuchenkę elektryczną, to raczej bedziesz potrzebował zwiększenie przydziału mocy. I tu nie wiem jak jest u was: czy do ZE występuje administrator budynku, czy lokator. Musisz się dowiedzieć. Oczywiście, ze względu na to, ze instalacje w bloku mogą oddziaływać na siebie, administracja ma obowiązek znać zakres zmian, jaki ma być przeprowadzony. Tym się powinien zająć elektryk. On też powinien zapewnić pomiary powykonawcze i sporządzić protokół, który obowiązkowo ci zostawia.

Główne zasady są regulowane przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690,
oraz Prawo energetyczne i rozporządzenie "systemowe"

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1663277.html
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1663263.html
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1663300.html
Link do komentarza
Cytat

Problemem jest to, że podajesz nawet orientacyjnie regionu, z którego jesteś. Więc jak ci polecać fachowca?

Jeśli planujesz kuchenkę elektryczną, to raczej bedziesz potrzebował zwiększenie przydziału mocy. I tu nie wiem jak jest u was: czy do ZE występuje administrator budynku, czy lokator. Musisz się dowiedzieć. Oczywiście, ze względu na to, ze instalacje w bloku mogą oddziaływać na siebie, administracja ma obowiązek znać zakres zmian, jaki ma być przeprowadzony. Tym się powinien zająć elektryk. On też powinien zapewnić pomiary powykonawcze i sporządzić protokół, który obowiązkowo ci zostawia.

Główne zasady są regulowane przez Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690,
oraz Prawo energetyczne i rozporządzenie "systemowe"

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1663277.html
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1663263.html
http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1663300.html






hej, dzięki za pomoc; mam nadzieję, że te ustawy pomogą mi; faktycznie zapomniałem, jestem z Warszawy, a dokładnie Praga Południe, może znacie kogoś wartego polecenia, kto by fachowo i rzetelnie przeprowadził taką kompleksową wymianę?
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...