Skocz do zawartości

porównanie pomp ciepła o stałej i modulowanej mocy


vin

Recommended Posts

Witam serdecznie,
Jestem osobą, która od co najmniej roku myśli o zastosowaniu pompy ciepła i jestem zdecydowany by zainstalować ją w swoim nowo budowanym domu (300 m2 ogrzewania podłogowego, ściany: ytong 40cm + 10 cm wełny mineralnej, poddasze 25 cm supermata isover, podłoga 21 cm styropian, okna z szybami 0,5; odwierty 300m. Zapotrzebowanie na moc zostało oszacowane na 11-13 KW.
Zależy mi na takim rozwiązaniu węzła co by był zdecydowanie jak najbardziej sprawny. Prawie jestem zdecydowany na pompę NIBE, albo 1145, 1245, lub 1150, 1250 - czyli stała bądź modulowana moc. Co sądzicie na ten temat? Czy dysponuje ktoś konkretnymi danymi potwierdzającymi namacalne korzyści wynikające ze stosowania pompy z modulowaną mocą (myślę o danych takich jak SPF). Z danych do których udało mi się dotrzeć wynika, że pompa z mocą modulowaną jest widocznie bardziej sprawna. Mam świadomość, że sprawność układu zależy od bardzo wielu czynników, ale co warto zastosować w układzie kotłowni by system był jak najbardziej sprawny. Wiem, że układ powinien być jak najprostszy bez dodatkowych buforów i pomp. Na ile sensowne jest stosowanie ogrzewania w drugiej taryfie bez zastosowania dodatkowego buforu przy sporym zładzie mojej podłogówki (ok. 350l)? Wg informacji z Biawaru, jeżeli na 1KW mocy przypada 20l zładu podłogówki nie ma potrzeby stosowania buforu. Czy rzeczywiście tak jest? czy nie należy się obawiać częstego zał/wył sprężarki - jak zapewniają w Biawarze?
Zależy mi na wypowiedzi HenoKa i innych speców, których wypowiedzi na różnych forach śledzę od jakiegoś czasu.
Pozdrawiam
Link do komentarza
Cytat

W kwestii formalnej - te 350l zladu podlogowki to nie pomylka?


Nie, nie jest to pomyłka. Nie pamiętam dokładnych danych. Powierzchnia podłogówki to ok. 300m2, w sumie kilka kilometrów rur. Jeżeli dobrze pamiętam ma 28 pętli. Projekt podłogówki został wykonany przez dostawcę rur - firmę Herz.
Link do komentarza
Modulowana moc przy 100% podłogówki i prądzie dwutaryfowym jest niepotrzebna więc będzie to zbędnym wydatkiem.
Co innego instalacja grzejnikowa, ale wtedy nie ma takich korzyści z pompy ciepła, no może poza bezobsługowością.
Gdyby ceny były podobne to można się zastanawiać nad modulowaną, ale niestety trzeba sporo dopłacić.
Te 20 litrów bardziej dotyczy instalacji z grzejnikami a nie podłogówki.
Dobrze kombinujesz z rezygnacją z bufora, tylko nie instaluj wtedy "automatyki podłogowej".
Link do komentarza
Cytat

Modulowana moc przy 100% podłogówki i prądzie dwutaryfowym jest niepotrzebna więc będzie to zbędnym wydatkiem.
Co innego instalacja grzejnikowa, ale wtedy nie ma takich korzyści z pompy ciepła, no może poza bezobsługowością.
Gdyby ceny były podobne to można się zastanawiać nad modulowaną, ale niestety trzeba sporo dopłacić.
Te 20 litrów bardziej dotyczy instalacji z grzejnikami a nie podłogówki.
Dobrze kombinujesz z rezygnacją z bufora, tylko nie instaluj wtedy "automatyki podłogowej".


Czy nie uważasz, że mając pc z modulowaną mocą zarówno podczas tańszej taryfy, kiedy pc (po właściwym jej ustawieniu - ale jakim?) zużywała by większą porcję tańszej energii elektrycznej (niejako ładując podłogówkę jako bufor) jak podczas droższej taryfy gdy jedynie w razie potrzeb (np. podczas dużych mrozów) doładowywała by podłogówkę jako bufor płacilibyśmy mniej za energię elektryczną? Podobno w modulowanych pc również pompy obiegowe DZ i GZ są modulowane. Myślę, że w takim układzie bez zbiornika buforowego i dodatkowej pompy była by szansa by układ był bardziej sprawny.
Czy ma ktoś w tym względzie jakieś konkretne doświadczenie?
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
Cytat

Modulowana moc przy 100% podłogówki i prądzie dwutaryfowym jest niepotrzebna więc będzie to zbędnym wydatkiem.


A czy modulowana moc nie sprawia, że pompa rzadziej się załącza (mniejsze prądy rozruchowe, zużycie), bo może pracować dłużej, ale z mniejszą mocą?
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Inna lokalizacja czyli jaka? Przecież to podstawowa informacja, inaczej każda odpowiedź będzie wróżeniem z fusów.
    • Jako użytkownik pompy ciepła od 2022r., kiedy wybierałem ją do siebie, wziąłem pod uwagę : - Pompa ciepła powietrzna czy gruntowa, - Ile mam wolnego gruntu wokół domu,    - powietrzna nie wymaga dużo miejsca, jakieś 2 - 3 m. kw.    - gruntowa - sama pompa jak wyżej ale trzeba jeszcze dodać miejsce na rury pod ziemią, skąd będzie pobierane ciepło a to już jakieś kilkadziesiąt m. kw. - Ile chcę wydać pieniędzy,    - powietrzna tańsza (mój wybór, jakieś kilkanaście tyś) ale zimą traci na wydajności, przy niskich temperaturach, chyba około -15 st. C będzie się wspomagać wbudowanymi grzałkami el.    -gruntowa droższa (sąsiad wymieniał w zeszłym roku starą na nową - ponad 50 tyś. zł.), zima czy lato wydajność taka sama bo wymiana ciepła odbywa się w stałych warunkach, - split czy monoblok,    - split to część urządzenia na zewnątrz a część wewnątrz domu, wymaga trochę miejsca, na przykład w piwnicy a w podłogówce płynie woda,    - monoblok (mój wybór) to jedynie sterownik na ścianie w pomieszczeniu techn., jakieś 20 x 15 cm. ale w podłogówce musi płynąć glikol (droższa opcja niż woda) bo wymiana ciepła odbywa się na zewnątrz a glikol zapobiega przed zamarznięciem rur.   Poza tym dobierz dobrze moc pompy do powierzchni ogrzewanej podłogi, nie kupuj zapasu mocy bo sprężarka będzie się niepotrzebni uruchamiać a to wiąże się z zużywaniem części ruchomych.  Pompa najwydajniejsza jest we współpracy z ogrzewaniem podłogowym. Do montażu znajdź "doświadczonego" montera z uprawnieniami do instalacji urządzeń konkretnych producentów (ważne). Zapobiegnie to temu, że po zamontowaniu pompy, pierwsze rachunki za prąd nie wyniosą kilka, kilkanaście tyś. zł. a tak się już zdarzało, na przykład złe ustawienia pompy przy rozruchu (ja płacę 47 zł. co drugi miesiąc). Dobry monter dobierze Ci konkretny model pompy do Twojego domu i zaproponuje inne urządzenia współpracujące jeśli będzie robił całą instalację wodno-kanalizacyjną na budowie.  Nie warto tu rozdrabniać się na kilku fachowców.   Moja pompa to Panasonic. Myślałem o Stiebel Eltron ale w mieście gdzie mieszkam nie było certyfikowanych monterów a innych nie chciałem. Mam serwis roczny na miejscu. Pompa działa już trzeci rok. Krótko mówiąc sprawdza się.
    • Witam. Mam pytanie czy majac hektar ziemi rolnej w dwóch różnych lokalizacjach ( 0,3h jedna dzialka i 0.7h druga) można postawić dom w zabudowie zagrodowej. Dom chcialabym postawić jeszcze w innej lokalizacji niż powyższe działki rolne. Bardzo proszę o podpowiedź.
    • Siema wszystkim, Planuję ogarnąć pompę ciepła do nowego domu (150 m², pod Warszawą) i trochę w tym temacie raczkuję. Niby teraz wszyscy to montują, ale jak przychodzi co do czego, to człowiek głupieje od tych wszystkich opcji i cen.   Macie może jakieś doświadczenia? Ile Was wyniosła pompa razem z montażem? Bo jak patrzę na oferty, to czasem różnice są po 20-30 tys. zł między firmami i nie wiem o co chodzi.   Dom będzie dobrze zaizolowany, nowa technologia, więc myślę że pompa powietrze-woda da radę, ale jak macie jakieś tipy typu co warto sprawdzić przed podpisaniem umowy albo czego unikać, to będę wdzięczny za każdą radę.   Z góry dzięki!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...