Skocz do zawartości

porównanie pomp ciepła o stałej i modulowanej mocy


vin

Recommended Posts

Napisano
Witam serdecznie,
Jestem osobą, która od co najmniej roku myśli o zastosowaniu pompy ciepła i jestem zdecydowany by zainstalować ją w swoim nowo budowanym domu (300 m2 ogrzewania podłogowego, ściany: ytong 40cm + 10 cm wełny mineralnej, poddasze 25 cm supermata isover, podłoga 21 cm styropian, okna z szybami 0,5; odwierty 300m. Zapotrzebowanie na moc zostało oszacowane na 11-13 KW.
Zależy mi na takim rozwiązaniu węzła co by był zdecydowanie jak najbardziej sprawny. Prawie jestem zdecydowany na pompę NIBE, albo 1145, 1245, lub 1150, 1250 - czyli stała bądź modulowana moc. Co sądzicie na ten temat? Czy dysponuje ktoś konkretnymi danymi potwierdzającymi namacalne korzyści wynikające ze stosowania pompy z modulowaną mocą (myślę o danych takich jak SPF). Z danych do których udało mi się dotrzeć wynika, że pompa z mocą modulowaną jest widocznie bardziej sprawna. Mam świadomość, że sprawność układu zależy od bardzo wielu czynników, ale co warto zastosować w układzie kotłowni by system był jak najbardziej sprawny. Wiem, że układ powinien być jak najprostszy bez dodatkowych buforów i pomp. Na ile sensowne jest stosowanie ogrzewania w drugiej taryfie bez zastosowania dodatkowego buforu przy sporym zładzie mojej podłogówki (ok. 350l)? Wg informacji z Biawaru, jeżeli na 1KW mocy przypada 20l zładu podłogówki nie ma potrzeby stosowania buforu. Czy rzeczywiście tak jest? czy nie należy się obawiać częstego zał/wył sprężarki - jak zapewniają w Biawarze?
Zależy mi na wypowiedzi HenoKa i innych speców, których wypowiedzi na różnych forach śledzę od jakiegoś czasu.
Pozdrawiam
Napisano
Cytat

W kwestii formalnej - te 350l zladu podlogowki to nie pomylka?


Nie, nie jest to pomyłka. Nie pamiętam dokładnych danych. Powierzchnia podłogówki to ok. 300m2, w sumie kilka kilometrów rur. Jeżeli dobrze pamiętam ma 28 pętli. Projekt podłogówki został wykonany przez dostawcę rur - firmę Herz.
Napisano
Modulowana moc przy 100% podłogówki i prądzie dwutaryfowym jest niepotrzebna więc będzie to zbędnym wydatkiem.
Co innego instalacja grzejnikowa, ale wtedy nie ma takich korzyści z pompy ciepła, no może poza bezobsługowością.
Gdyby ceny były podobne to można się zastanawiać nad modulowaną, ale niestety trzeba sporo dopłacić.
Te 20 litrów bardziej dotyczy instalacji z grzejnikami a nie podłogówki.
Dobrze kombinujesz z rezygnacją z bufora, tylko nie instaluj wtedy "automatyki podłogowej".
Napisano
Cytat

Modulowana moc przy 100% podłogówki i prądzie dwutaryfowym jest niepotrzebna więc będzie to zbędnym wydatkiem.
Co innego instalacja grzejnikowa, ale wtedy nie ma takich korzyści z pompy ciepła, no może poza bezobsługowością.
Gdyby ceny były podobne to można się zastanawiać nad modulowaną, ale niestety trzeba sporo dopłacić.
Te 20 litrów bardziej dotyczy instalacji z grzejnikami a nie podłogówki.
Dobrze kombinujesz z rezygnacją z bufora, tylko nie instaluj wtedy "automatyki podłogowej".


Czy nie uważasz, że mając pc z modulowaną mocą zarówno podczas tańszej taryfy, kiedy pc (po właściwym jej ustawieniu - ale jakim?) zużywała by większą porcję tańszej energii elektrycznej (niejako ładując podłogówkę jako bufor) jak podczas droższej taryfy gdy jedynie w razie potrzeb (np. podczas dużych mrozów) doładowywała by podłogówkę jako bufor płacilibyśmy mniej za energię elektryczną? Podobno w modulowanych pc również pompy obiegowe DZ i GZ są modulowane. Myślę, że w takim układzie bez zbiornika buforowego i dodatkowej pompy była by szansa by układ był bardziej sprawny.
Czy ma ktoś w tym względzie jakieś konkretne doświadczenie?
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Modulowana moc przy 100% podłogówki i prądzie dwutaryfowym jest niepotrzebna więc będzie to zbędnym wydatkiem.


A czy modulowana moc nie sprawia, że pompa rzadziej się załącza (mniejsze prądy rozruchowe, zużycie), bo może pracować dłużej, ale z mniejszą mocą?
Napisano
Cytat

A czy modulowana moc nie sprawia, że pompa rzadziej się załącza (mniejsze prądy rozruchowe, zużycie), bo może pracować dłużej, ale z mniejszą mocą?


Patrzyłeś na ceny obu wersji? Tam jest odpowiedź.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...