Skocz do zawartości

Wyrzutnia a dachówka z kominkiem odpowietrzającym/wentylacyjnym ?


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Mam takie pytanko, dekarze zabudowali mi na dachu 4 dachówki z kominkiem odpowietrzającym. Jeden kominek wykorzystam do odpowietrzenia pionu kanalizacji. Pozostałe 3 są wolne. Czy mogę te otwory wykorzystać jako wyrzutnię od centrali wentylacyjnej ? Połaczenie centrali z tymi 3 otworami poprzez rury łączone na czwórniku. Czerpnia tradycyjnie w ścianie po przeciwległej ścianie budynku niż wyrzutnia. Czy jakieś przepisy zabraniają takiego rozwiązania ? W pobliżu tych kominków nie mam okien dachowych. Wykorzystam w ten sposób wolne przewody wentylacyjne i nie musze robić wyrzutni w ścianie budynku.

newpeter
Napisano
Witam.

Jeśli chodzi o wyrzutnię powietrza z rekuperatora przez taką dachówkę , jak najbardziej jest to możliwe pod warunkiem że dachówki te posiadają daszek i odpowiedni przekrój czynny ( rzeczywista średnica otworów lub ich suma).
Jest to związane z oporem przepływającego powietrza i ilości tego powietrza.
Oczywiście przydało by się zdjęcie i opis techniczny dla pewności , ale za zwyczaj dachówki takie to odpowiednik rury 100mm średnicy, a zatem 3 sztuki powinny wystarczyć pod warunkiem, że kominek u góry nie będzie miał zbyt skomplikowanej "zaślepki". Otwór na dole nie musi się równać otworowi na górze pod kontem prześwitu - czyli tej naszej średnicy czynnej.
Proszę doprecyzować sprawę centrali i jej wydajności oraz średnicy dachówki - czynnej średnicy prześwitu, wtedy będziemy wiedzieli na pewno.
Napisano
Witam i dziękuje za odpowiedź,

Centrala bedzie mieć wydajność 400m3/h przy sprężu 100Pa. Na wyjściu brudnego powietrza centrala ma średnicę 200mm, więc zakładam, że średnica czynna wyrzutni powinna być podobnej wielkości. Dachówka z kominkiem wygląda tak jak na zdjęciu w załączniku. Średnica pojedynczej rury elastycznej jaka łączy się z dachówką to faktycznie około 100mm. Ponieważ mogę wykorzystać 3 takie otwory to łączna suma powierzchni czynnej powinna być zadawalająca.


newpeter

kominek1.bmp

kominek1.bmp

Napisano
Kominki umieszczone w dachówkach mogą służyć jako wyrzutnia systemu wentylacji mechanicznej, jednak pod warunkiem, że łączna powierzchnia ich przekroju będzie większa lub co najmniej równa powierzchni przekroju przewodu wyrzutni. Bardzo często popełnianym błędem jest „zamiana” jednej rury o średnicy 200mm na dwie rury o średnicy 100mm (czyli np. na dwa kominki dachowe). Okazuje się, że łączna powierzchnia przekroju dwóch rur o średnicy 100mm każda jest znacznie mniejsza niż powierzchnia przekroju rury o średnicy 200mm. Efekt – znaczne stłumienie możliwości pracy wyrzutni, zwiekszenie oporów i hałasu, a co za tym idzie obniżenie wydajności rekuperatora.

Polecam więc obliczenie pola powierzchni przekroju wszystkich trzech kominków. Jeśli będzie on większy lub co najmniej równy polu powierzchni przekroju rury wyrzutni – rozwiązanie powinno zadziałać.

Dla rozbudowanych instalacji zalecane jest zwiększenie wielkości czerpni i wyrzutni nawet o 25% w stosunku do średnicy otworu czerpni i wyrzutni w rekuperatorze – dla znacznego obniżenie hałasu oraz oporów pracy całego systemu wentylacyjnego. Oznacza to także często konieczność zastosowania zamiast 3 nawet 6 lub więcej kominków wentylacyjnych montowanych w dachówkach…
Polecam więc kalkulator i wykonanie odpowiednich obliczeń.
Napisano
Korzystając z obliczeń - powierzchnia otworu o średnicy 200mm to około 0,031 m2.
Trzy otwory o średnicy 100mm to 0,0234 m2 a więc różnica jest wyraźna.

Myślę że wiele będzie zależało od trybów pracy i wysilenia systemu, ale byłbym ostrożny w stosowaniu 3 dachówek jako wyrzutni i raczej proponowałbym jednak wykonanie dedykowanej wyrzutni w ścianie poddasza, szczególnie że jak widać powierzchnia otworu kominka jest o wiele większa niż suma otworów w "czapie" - a zatem raczej należy wykluczyć to rozwiązanie.
Napisano
Zauważyliście, jak bardzo uaktywnili się ostatnio eksperci? Jestem pełen podziwu... dla nich i... pewnie dla Władców Tego Forum icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Taras z naturalnego drewna to inwestycja w estetykę i komfort przestrzeni zewnętrznej. Aby jednak drewno zachowało swoje walory na długie lata, kluczowa jest odpowiednia impregnacja i konserwacja już na etapie przygotowania desek. Poniżej przedstawiamy sprawdzony sposób impregnacji nowej deski tarasowej, oparty na produktach marki OSMO. 1. Wstępna impregnacja – WR Aqua Osmo Pierwszym krokiem jest wstępne zabezpieczenie desek. Impregnat WR Aqua Osmo to bezbarwny środek ochronny na bazie wody, który skutecznie zabezpiecza drewno przed sinizną, pleśnią oraz szkodnikami. Kiedy? Impregnację wykonujemy przed montażem, najlepiej 2 dni przed planowanym olejowaniem. Jak? Środek nanosimy pędzlem lub wałkiem na wszystkie powierzchnie deski – zarówno widoczne, jak i niewidoczne – w jednej warstwie. Po co? Zapewnia to równomierną ochronę drewna i zapobiega jego degradacji od środka. 2. Olejowanie przed montażem – Osmo Olej Tarasowy Po upływie co najmniej 48 godzin od impregnacji WR Aqua, przystępujemy do pierwszego olejowania. Produkt: Olej tarasowy OSMO – bezbarwny lub kolorystycznie dobrany do naturalnego odcienia deski. Jak? Nakładamy z dwóch stron deski cienką warstwę oleju, używając pędzla, szmatki lub wałka. Pozwalamy na dokładne wchłonięcie i wyschnięcie. Dlaczego? Takie przygotowanie pozwala zabezpieczyć również powierzchnie deski, które po montażu będą niewidoczne, co znacząco zwiększa trwałość całej konstrukcji. 3. Montaż desek i finalne wykończenie Po wyschnięciu oleju przystępujemy do montażu tarasu. Gdy deski są już solidnie zamocowane, możemy wykonać drugą warstwę oleju tarasowego – tym razem tylko na widocznej stronie. Cel: Ta warstwa nadaje ostateczny wygląd i zapewnia pełną ochronę przed działaniem czynników atmosferycznych – deszczu, UV i zmian temperatury. Wskazówka: Prace najlepiej prowadzić w suchy, ciepły dzień, unikając pełnego słońca, które może zbyt szybko wysuszyć produkt. Dlaczego warto trzymać się tej kolejności? Poprawna impregnacja i olejowanie przed montażem to inwestycja w trwałość i wygląd tarasu. Chroniąc drewno z każdej strony, zapobiegamy jego wypaczaniu, pękaniu i przedwczesnemu starzeniu. Produkty OSMO tworzą elastyczną, mikroporowatą powłokę, która nie łuszczy się i pozwala drewnu oddychać, co jest szczególnie ważne przy konstrukcjach zewnętrznych.   Podsumowanie – schemat impregnacji nowej deski tarasowej: Impregnacja WR Aqua OSMO – minimum 2 dni przed olejowaniem Pierwsza warstwa oleju tarasowego – z dwóch stron przed montażem Montaż desek tarasowych Druga warstwa oleju – na wierzchnią, widoczną stronę po montażu
    • Planuje dzialke na wsi, lub na obszarze znacznie oddalonym od miasta (tak, wiem ma malo czasu - do polowy nast. roku, dlatego badam temat).
    • Mógłbyś to przetłumaczyć na język polski?
    • Nie we wszystkich lokalizacjach takie rozwiązanie jest dozwolone, Zależy gdzie masz działkę. 
    • Mieszkanie w budynku to akurat nie problem bo budowa i tak przeciągnie się przez dłuższy czas - tu akurat mam pomysł jak to rozwiązać.   Siec ciepłownicza – planuje ogrzewać dom piecem na paliwo stale i będę posiadał zbiornik na ciepłą wodę, którą podgrzeje piecem albo elektrycznie, więc logicznie rzecz biorąc nie powinienem potrzebować oświadczenia o podłączeniu do sieci ciepłowniczej.   Dziękuje za odp. - mam przynajmniej kolejny temat do poruszenia z radcą.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...