Skocz do zawartości

Okap, jak wybrać?


Recommended Posts

Napisano

Wybieramy okap kuchenny.
Wiele osób nie przykłada wagi do zakupu okapu. Lekceważą ten ważny element wyposażenia kuchni : ma ładnie wyglądać i nie kosztować zbyt dużo. Jednak takie podejście często mści się na wiele sposobów. Okap kuchenny do spełnienia wiele istotnych zadań. Oczyszcza powietrze z zapachów ,oparów i szkodliwych gazów(np. tlenek węgla) jakie pojawiają się podczas gotowania, pieczenia i smażenia. To właśnie one są najbardziej uciążliwą pozostałością po naszych kulinarnych wyczynach. Para wodna osiada i pozostaje na meblach co może prowadzić do pojawienia się wilgoci. Oprócz pary wodnej mamy również do czynienia z unoszącymi się w powietrzu drobinkami tłuszczu .Zapewne mieliście okazje przekonać się na własnej skórze jak trudny do usunięcia potrafi być osadzający się na szafkach tłusty nalot a pożółkłe ściany i meble skutecznie potrafią zburzyć piękny wygląd waszej wymarzonej kuchni. A przecież dobrze dobrany okap może was uchronić od tych przykrych konsekwencji. Dlatego też wybór okapu nie powinien być przypadkowy. Niniejszy artykuł ma na celu ułatwienie wam tego trudnego wyboru.

Dobrze dobrany okap kuchenny powinien pochłaniać nieprzyjemne zapachy oraz opary
przy jednocześnie najniższym poziomie emisji hałasu.

Zajmijmy się na początek skutecznością (wydajnością) naszego okapu.

Wydajnością okapu nazywamy ilość powietrza jaką okap jest w stanie oczyścić w ciągu godziny pracy z maksymalną prędkością. Wydajność podaje się w metrach sześciennych na godzinę (m3/h). Im wyższa wydajność tym większa szansa, że okap skutecznie oczyści powietrze w kuchni. Pamiętajmy jednak że zbyt silny ciąg powietrza bardzo szybko wychładza pomieszczenie a jeśli mamy kuchenkę gazową to dodatkowo pogarsza spalanie gazu. Dlatego też nie warto przesadzać z wydajnością okapu. Aby prawidłowo ustalić ten parametr waszego okapu zastosujcie się do poniższych wskazówek.
Wydajność naszego okapu jest ściśle zależna od kubatury (objętości) kuchni. Przyjmuje się, że okap powinien przefiltrowywać powietrze w pomieszczeniu od 6 (minimalnie) do 12 (maksymalnie) razy w ciągu godziny, średnio około 10 razy.

Aby obliczyć potrzebną nam wydajność skorzystamy z poniższego wzoru:

(powierzchnia) x (wysokość) x 6 = minimalna wydajność okapu

(powierzchnia) x (wysokość) x 12 = maksymalna wydajność okapu

Na przykład dla kuchni o powierzchni 10m2 i wysokości 2,5m minimalna wydajność wynosi:

10m2 x 2,5m x 6 =150m3

a maksymalna nie powinna przekraczać

10m2 x 2,5m x 12 =300m3

W dalszej części tego artykułu dowiecie się jeszcze jakie jeszcze inne czynniki należy wziąć pod uwagę obliczając wydajność waszego okapu. Nie wspominam tu o nich celowo aby nie komplikować niepotrzebnie tematu.

Zajmijmy się teraz drugim bardzo istotnym parametrem czyli głośnością będącą bardzo ważne kryterium wyboru przy zakupie naszego okapu.

Najgłośniejsze modele okapów potrafią przeszkadzać w prowadzeniu rozmów w trakcie gotowania, czy też zakłócić słuchanie ulubionej audycji radiowej. Na szczęście dzisiejsze technologie umożliwiają produkowanie coraz cichszych urządzeń. Producenci w dążąc do skonstruowania bardziej wydajnych i cichych urządzeń sięgają do osiągnięć współczesnej fizyki. Na rynku możemy spotkać tzw. okapy szczelinowe z funkcją zasysania obwodowego. Wykorzystano w nich efekt zwężki Venturiego, gdzie powietrze, przechodząc przez zwężone przestrzenie zasysania w panelu, zwiększa swoją prędkość, zwalniając ją po wessaniu do wnętrza okapu. Jest ono następnie dokładnie usuwane bez konieczności zwiększania ciśnienia, a to z kolei pozwala na uzyskanie lepszego wyciszenia okapu.
Okap zapewnia komfortową pracę wówczas gdy natężenie emitowanego przez niego hałasu nie przekracza 55 decybeli co pozwala na spokojną rozmowę, czy też nie zakłóca oglądania telewizji.
Wiodący producenci okapów np. Faber w swoich katalogach podają jak duże pomieszczenie okap może obsłużyć przy zachowaniu komfortowego dla człowieka poziomu głośności.
Jak sobie jednak radzić gdy producent nie podaje takich wartości?

Najprostszą radą na rozwiązanie tego problemu będzie zastosowanie się do poniższych wskazówek. W moich sugestiach posłużyłem się dużym uogólnieniem aby nie skomplikować zagadnienia są to jednak nadal wartości bardzo dobrze oddające stan rzeczywisty.

Maksymalna wydajność okapu powinna być o około 30% wyższa od zalecanej a jego maksymalna głośność nie powinna przekraczać 65 dbA (Co do poziomu hałasu- praktycznie wszystkie współczesne okapy nie przekraczają poziomu 65 dbA). Dzięki temu przy założeniu że na średnim biegu okap osiąga około 70% swojej maksymalnej wydajności a średni wzrost głośności to około 20%(pomiędzy poszczególnymi biegami w okapie z trój stopniową regulacją). Uzyskamy w ten sposób okap o wydajności i głośności na odpowiednim poziomie.
Na koniec jeszcze jedna dobra rada ? starajcie się w miarę możliwości zweryfikować głośność okapu podawaną przez producenta. Wartości te są często podawane w sposób wprowadzający w błąd nieświadomego klienta.

Kolejnym ważnym zagadnieniem jakie musimy rozważyć jest wielkość naszego okapu.

Wymiary okapu
Bardzo ważne są wymiary okapu, powinien być on przynajmniej tak szeroki jak płyta grzewcza, a najlepiej żeby był od niej trochę szerszy.
Na rynku możemy znaleźć okapy o różnych szerokościach. Najczęściej spotkacie okapy o szerokości 60 i 90cm. Można też spotkać modele o innych szerokościach : 50, 100 ,70,80 i 120 cm. Poniższa tabela ułatwi wam wybór okapu o odpowiedniej szerokości

Szerokość płyty Szerokość okapu
50cm 50-60cm
60cm 60-90cm
70cm 70-90cm
90cm 90-120cm

Są jednak od tej reguły pewne wyjątki. Mówię tu o okapach o wydajności od 700 m3/h. Przy tak dużych wydajnościach wielkość okapu przestaje mieć decydujące znaczenie, zwłaszcza jeżeli w okapie zastosowano pochłanianie szczelinowe.







Pochłaniacz czy wyciąg

Okapy mogą działać w jednym z dwóch trybów:

1) trybie pochłaniacza
2) trybie wyciągu

Większość okapów kuchennych to urządzenia ?2 w 1?, mogą spełniać zarówno funkcję wyciągu jak i pochłaniacza. Dla pewności jednak przed zakupem konkretnego modelu dowiedzcie się czy może on pracować w pożądany przez was sposób.
Przejdźmy jednak do sedna.
Pochłaniacz możemy zamontować w każdej kuchni. Tryb ten jest najbardziej przydatny w sytuacji gdy nie możemy z różnych względów podłączyć okapu do kanału wentylacyjnego. W takim ustawieniu okap pracuje w obiegu zamkniętym a powietrze jest oczyszczane przez system specjalnych, aktywnych filtrów węglowych. Filtry te dzięki szczególnym właściwościom węgla aktywnego wyłapują z powietrza cząsteczki zapachowe oraz inne szkodliwe substancje. Stosowanie filtrów węglowych wiąże się również z koniecznością ich wymiany co znacznie podnosi koszt użytkowania okapu. W zależności od intensywności gotowania i rodzaju stosowanego filtra węglowego koszt użytkowania pochłaniacza będzie się wahał od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie.
W związku z tym że w trybie pochłaniacza powietrze nie jest wymieniane a jedynie oczyszczane okap pracujący w ten sposób nie jest w stanie skutecznie wychwytywać wilgoci oraz obniżyć temperatury w pomieszczeniu.

Wyciąg przeznaczony jest do pracy z podłączeniem do komina wentylacyjnego. W tym trybie powietrze zasysane przez wentylator jest odprowadzane na zewnątrz budynku poprzez komin wentylacyjny. Takie rozwiązanie gwarantuje dobrą wymianę powietrza w pomieszczeniu, oraz zapewnia skuteczne odprowadzanie wilgoci oraz zapachów i tłustych oparów. Dodatkowym plusem jest skuteczne obniżenie temperatury w pomieszczeniu.
Musimy jednak pamiętać o ograniczeniach w stosowaniu wyciągów. Takiego okapu nie wolno podłączać do kominów wentylacji zbiorczej w wielorodzinnych domach piętrowych, gdyż może on zakłócać cyrkulację powietrza w budynku . Z tych samych powodów nie wolno podłączać okapu do przewodów kominowych odprowadzających spaliny z pieca lub kotła. O możliwość podłączenia okapu do komina wentylacyjnego najlepiej dowiedzieć się w administracji lub zajrzeć do projektu budynku w przypadku domów jednorodzinnych. Zwróćcie też uwagę na fakt że do sprawnego działania wyciągu potrzebne jest nie tylko odprowadzenie do kanału wentylacyjnego ale również zapewnienie dopływu świeżego powietrza.
Niezależnie od tego czy okap pracuje w trybie pochłaniacza czy wyciągu jest on wyposażony w filtry przeciw tłuszczowe. Chronią one elementy okapu przed zbytnim zabrudzeniem. Rozróżniamy kilka rodzai filtrów przeciw tłuszczowych:
? fizelinowe
jak sama nazwa mówi wykonane z fizeliny. Jest to rozwiązanie najprostsze i jednocześnie najtańsze. Filtry takie stosuje się w okapach uniwersalnych. Muszą być wymieniane co kilka miesięcy. Można nabyć filtry fizelinowe które w miarę zużywania zmieniają kolor informując nas o stopniu zużycia filtra.
? Metalowe
Wykonane z kilku warstw stalowej lub aluminiowej siatki. W przeciwieństwie do filtrów fizelinowych mogą być myte. Filtry stalowe charakteryzują się większą trwałością niż filtry aluminiowe i są mniej podatne na uszkodzenia mechaniczne.

RODZAJE OKAPÓW
Zastanówmy się teraz nad tym w jaki typ okapu chcemy wyposażyć naszą kuchnię. Oto rożne rodzaje okapów jakie możecie znaleźć na naszym rynku.
? Przyścienne .
Zgodnie z nazwą są to urządzenia przeznaczone do montażu przyściennego nad płytą kuchenną. Stanowią najliczniejszą grupę okapów. Są dostępne w ogromnej ilości wzorów , kształtów. Występują w szerokościach od 50 do 120cm.


? Narożne.
Ich przeznaczeniem jest montaż w rogu kuchni w komplecie z narożną płytą kuchenną. Ten typ okapów jest mało popularny. Duży wpływ na to mają zapewne ich wysokie w porównaniu do odpowiedników przyściennych ceny i niewielki wybór modeli. Najczęściej występują okapy boku 100cm.


? Wyspowe .
Montowane do sufitu nad wyspami kuchennymi. Są to urządzenia o dobrych parametrach i w miarę dużym wyborze rozwiązań stylistycznych. Najczęściej spotykane są urządzenia o szerokościach od 90 do 120cm,. Coraz bardziej popularne są również modele w kształcie sześcianu lub walca o szerokości (średnicy) około 45cm.


? Wiszące.
Montowane na linkach zamocowanych do sufitu. Stanowią nową grupę w tym segmencie rynku. Ze względu na sposób montażu przeznaczone do pracy w trybie pochłaniacza. Świetne rozwiązanie dla wysokich pomieszczeń z wyspą kuchenną.
? Podszafkowe (uniwersalne)
Najbardziej popularne w czasach PRL-u teraz również cieszą się dużą popularnością ale wypierane stopniowo przez inne typy okapów. Są przystosowane do montażu przyściennego lub do spodu szafki. Stanowią grupę najtańszych urządzeń o niewielkiej wydajności i stosunkowo dużej głośności. Występują w 2 szerokościach: 50 i 60cm.


? Grupa okapów do wbudowania.

? Teleskopowe (szufladowe).
Montuje się je w szafce znajdującej się nad płytą kuchenną. Spodnia płyta okapu przypomina szufladę (stąd też ich druga nazwa), którą wysuwamy w celu włączenia okapu na czas gotowania. Dużą zaletą tego typu okapów jest fakt iż mimo małych rozmiarów mogą zbierać opary bezpośrednio z nad całej płyty grzewczej. Na rynku spotkamy urządzenia o szerokości od 50 do 90cm.



? Wkłady okapowe(okapy wysepkowe)
Przeznaczone do zabudowania w obudowach wykonywanych na zamówienie lub szafkach. Dostępne są w szerokościach od 45 do 90cm. Ich główną zaletą są małe gabaryty oraz to że są praktycznie niewidoczne po zabudowaniu.

? Uchylne.
Montowane w szafce pionowo. Otwierane poprzez uchylenie dolnej części szafki. Nie widoczne po zabudowaniu tak jak okapy wysepkowe. Oferują możliwość zamontowania większych i wydajniejszych turbin oraz większą powierzchnię pochłaniania niż wkłady okapowe.

? Okap ścienny.
Nowatorskie rozwiązanie firmy Faber ? okap ścienny Concept. Przeznaczony jest do montażu w ścianie nad płytą kuchenną, z silnikiem zamontowanym niezależnie w innym miejscu domu lub na zewnątrz. Dzięki takiemu rozwiązaniu okap ten jest praktycznie bezgłośny. Gdyby nie wysoka cena i skomplikowany montaż rozwiązanie to na pewno zdobyło by ogromną popularność.

? Okapy blatowe.
Jedno z najnowszych rozwiązań w dziedzinie okapów. Charakteryzują się dużą wydajnością.
Możemy je podzielić na kilka grup:
Montowane na wysięgniku nad blatem kuchennym.
?
Montowane na blacie podobnie jak płyty kuchenne, nie wystają nad powierzchnię blatu.

Montowane na blacie kuchennym z widocznym elementem pochłaniającym opary który może być zamontowany na stałe lub też chowany w blacie.



FUNKCJE SPOTYKANE W OKAPACH.

Dzisiejsze okapy to nie tylko duża wydajność i niski poziom hałasu. Spotkamy w nich wiele ciekawych rozwiązań ułatwiających ich obsługę ,podnoszących komfort użytkowania i bezpieczeństwo. Oto parę przykładów takich rozwiązań.

Opóźnione wyłączenie ? pozwala na automatyczne wyłączenie się okapu po zaprogramowanym przez czasie. Dzięki temu nie musimy pamiętać o konieczności wyłączenia okapu po zakończeniu gotowania.

Możliwość łatwego demontażu turbiny ? umożliwia łatwiejszą konserwację elementów okapu.

Praca 24 godzinna ? tryb pracy, w którym urządzenie pracuje cały czas. Dzięki stałej wymianie powietrza w kuchni zachowywana jest optymalna wilgotność i temperatura a dodatkowo powietrze jest oczyszczane np. z dymu tytoniowego.

Tryb intensywny ? dodatkowy tryb pracy okapu przeznaczony do szybkiej wentylacji bardzo zanieczyszczonego powietrza. Przydatny w momencie gdy coś przypalimy, mało przydatny na co dzień ze względu na bardzo wysoki poziom hałasu.

Pilot zdalnego sterowania ? coraz bardziej popularne i już przystępne cenowo rozwiązanie. Ciekawa opcja dla mieszkań z aneksem kuchennym.

Regulacja oświetlenia ? w zależności od pory dnia i natężenia światła słonecznego możemy dostosować intensywność oświetlenia okapu do naszych potrzeb. Ciekawe rozwiązanie dla osób korzystających z płyt ze sterowaniem sensorowym. W płytach takich zbyt intensywne oświetlenie może powodować nieprawidłowe działanie panelu sterowania.


Sensor zapachu ?specjalnie dla zapominalskich :icon_smile:. Czujnik kontroluje wilgotność powietrza w kuchni, w przypadku wykrycia podwyższonej wilgotności okap włącza się automatycznie.


System wyciszający ? specjalne wkłady wyciszające okap, pozwalają obniżyć poziom hałasu nawet o 25%.

Wskaźnik zabrudzenia filtra ? przy pomocy wskaźnika urządzenie informuje nas o konieczności umycia filtrów przeciw tłuszczowych lub wymiany filtrów węglowych. Umożliwiając tym samym utrzymanie optymalnych parametrów pracy okapu.

Nie są to oczywiście wszystkie udogodnienia jakie spotkacie w nowoczesnych okapach. Jestem jednak przekonany że wymieniłem te najbardziej popularne.


Właściwy montaż i podłączenie.

Bardzo ważny jest właściwy montaż okapu, gdyż tylko tylko tak można wykorzystać jego możliwości. Urządzenie niewłaściwie zamontowane może być znacznie mniej wydajne i o wiele głośniejsze niż podaje specyfikacja producenta.
Bardzo istotną rzeczą jest rodzaj rur użytych do podłączenia okapu do wentylacji oraz ich długości i średnica a także wysokość na jakiej zamontowany będzie okap.
Rury spiralne będą głośniejsze od gładkich rur plastikowych.
Zastosowanie rury o średnicy mniejszej niż maksymalna powoduje spadek wydajności i głośniejszą pracę.
Zastosowanie zbyt długiego i wielokrotnie łamanego doprowadzenia do kanału wentylacyjnego również zmniejszy wydajność okapu.
Na jakiej wysokości zamontować okap?
Okap montujemy nad płytą kuchenną na takiej wysokości, aby nie przeszkadzał nam w pracy. Standardowo określa się, że odległość pomiędzy okapem a płytą grzewczą powinna wynosić około 70 cm. Jest to szczególnie ważne w wypadku płyt gazowych gdyż zbyt nisko zawieszony okap może mieć negatywny wpływ na proces spalania gazu lub w ekstremalnych przypadkach być przyczyną pożaru. Z drugiej strony okap zawieszony zbyt wysoko będzie dużo mniej wydajny.
Zadbajcie również o to aby poszczególne elementy okapu były solidnie zamontowane. W miarę możliwości starajcie się również stosować miękkie podkładki tłumiące wibracje.
Zastosowanie się do powyższych rad znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo użytkowania waszego okapu.

ZAKOŃCZENIE

Jestem przekonany że lektura niniejszego artykułu umożliw wam wybranie okapu odpowiadającego waszym wymaganiom. Jednocześnie jednak jestem świadomy iż nie wyczerpałem tematu tego poradnika. Jeżeli mają Państwo jakieś pytania lub też sugestie to bardzo proszę o kontakt mailowy. Będziemy wdzięczni za wszelkie sugestie i uwagi.

  • 3 tygodnie temu...
Gość stach
Napisano
Cytat

Wow! Ale czytania!


Koniecznie zwróćcie uwagę na ten fragment :!:
Powinien być umieszczony jako WSTĘP do tego artykułu :!: :!: :!:

"Wyciąg przeznaczony jest do pracy z podłączeniem do komina wentylacyjnego. W tym trybie powietrze zasysane przez wentylator jest odprowadzane na zewnątrz budynku poprzez komin wentylacyjny. Takie rozwiązanie gwarantuje dobrą wymianę powietrza w pomieszczeniu, oraz zapewnia skuteczne odprowadzanie wilgoci oraz zapachów i tłustych oparów. Dodatkowym plusem jest skuteczne obniżenie temperatury w pomieszczeniu.
Musimy jednak pamiętać o ograniczeniach w stosowaniu wyciągów. Takiego okapu nie wolno podłączać do kominów wentylacji zbiorczej w wielorodzinnych domach piętrowych, gdyż może on zakłócać cyrkulację powietrza w budynku . Z tych samych powodów nie wolno podłączać okapu do przewodów kominowych odprowadzających spaliny z pieca lub kotła. O możliwość podłączenia okapu do komina wentylacyjnego najlepiej dowiedzieć się w administracji lub zajrzeć do projektu budynku w przypadku domów jednorodzinnych. Zwróćcie też uwagę na fakt że do sprawnego działania wyciągu potrzebne jest nie tylko odprowadzenie do kanału wentylacyjnego ale również zapewnienie dopływu świeżego powietrza. "
Gość stach
Napisano
Cytat

A jak często należy wymieniać wkłady?


Nie ma reguły...
Przecież gospodyni domowa gotująca dla np. pięciu osób cztery posiłki dziennie inaczej eksploatuje ten okap niż singiel gotujący obiadek w niedzielę...
Napisano
Cytat

Nie ma reguły...
Przecież gospodyni domowa gotująca dla np. pięciu osób cztery posiłki dziennie inaczej eksploatuje ten okap niż singiel gotujący obiadek w niedzielę...


Jasne! Ale załóżmy, że to przeciętny dom z przeciętnym gotowaniem!!!
  • 2 miesiące temu...
Napisano
Witam,
jestem w trakcie remontu kuchni na etapie wyboru okapu - proszę o informację czy okap (chodzi dokładnie o model AMICA OKC 6661 I) powinien dotykać bocznych ścianek szafek wiszących czy raczej powinien być zachowany odstęp. Płyta kuchenki - gazowa o szerokości 60 cm. Zastanawiam się czy korzystniej kupić okap wymieniony wyżej (będzie zajmował całą powierzchnię pomiędzy wiszącymi szafkami) czy jego odpowiednik o szerokości 50 cm tak aby wyglądał lżej icon_smile.gif
Napisano
Cytat

A jak często należy wymieniać wkłady?




Dobry okap ma elektronikę informującą o czasie pracy urządzenia i powiadamia o potrzebie wymianie wkładu ewentualnie o konieczności wyczyszczenia go.

np: Mastercook Umbriel 90

Napisano
Cytat

Witam,
jestem w trakcie remontu kuchni na etapie wyboru okapu - proszę o informację czy okap (chodzi dokładnie o model AMICA OKC 6661 I) powinien dotykać bocznych ścianek szafek wiszących czy raczej powinien być zachowany odstęp. Płyta kuchenki - gazowa o szerokości 60 cm. Zastanawiam się czy korzystniej kupić okap wymieniony wyżej (będzie zajmował całą powierzchnię pomiędzy wiszącymi szafkami) czy jego odpowiednik o szerokości 50 cm tak aby wyglądał lżej icon_smile.gif




W moim przypadku okap nie styka się z szafkami ponieważ przenosi wibrację. Uważam, że między okapem a szafką powinno zachować się 5cm dystansu. Nawet ładniej wygląda i można wszędzie dotrzeć podczas sprzątania.

Napisano
Tak jak napisał wolfik36, jeśli jest to model niezabudowany należy go oddylatować. Spokojnie powinno wystarczyć 1,5cm luzu ale jeśli jest możliwość to lepiej dać więcej - łatwiej będzie utrzymać porządek. Ja u siebie mam 7,5cm.
Napisano
Witam,
a czy wymóg, że okap powienien byc min szerokości płyty gazowej wynika tylko z efektywności pochłaniania, czy jest to związane z jakimiś innymi względami-np. bezpieczeństwa?
Napisano
Cytat

Witam,
a czy wymóg, że okap powienien byc min szerokości płyty gazowej wynika tylko z efektywności pochłaniania, czy jest to związane z jakimiś innymi względami-np. bezpieczeństwa?




Z własnego doświadczenia wiem , że im szerszy okap tym lepszy efekt oczyszczania powietrza i "zbierania" oparów.
u mnie nad kuchenką 60cm wisi okap 90cm.
Napisano
Ja mam okap równy z kuchenką czyli 60=60. Generalnie chodzi właśnie o to, o czym wspomniał przedmówca. Po pierwsze skuteczność. Tu raczej chyba bardziej wchodzi w grę odległość nazwijmy to garnka od okapu - czyli zanim zapach grochówki rozejdzie się po kuchni i mieszkaniu niech chociaż w części trafi pod okap:). Kupując Amica i w zasadzie każdy inny okap trzeba też podpytać o dostępność filtrów węglowych (jeżeli ma pełnić funkcję pochłaniacza - czyli bez wylotu do kanału). Ja tak mam w bloku a filtra szukałem i szukałem aż znalazłem u producenta.
  • 8 miesiące temu...
Napisano (edytowany)
Witam,

właśnie stanąłem przed problemem zakupu okapu. Problem pojawia się przy doborze odpowiedniej wydajności, ponieważ mieszkam w kawalerce gdzie pokój jest bezpośrednio połączony z kuchnią i nie jestem do końca pewien jak mam traktować powierzchnię na której okap powinien działać. Powierzchnia użytkowa mieszkania (bez łazienki) to ok 25m^2. Stosując się do obliczeń podanych w pierwszym poście: 25x2,5x10=625m^3, co daje dosyć sporą objętość do filtrowania.

Druga rzecz to koszt okapu. Nie ukrywam, że zależy mi na stosunkowo tanim okapie (max 300pln) ponieważ kupuję go na mieszkanie, które będę wynajmować przez ok. 5 lat więc nie mam zamiaru inwestować dużych pieniędzy. I teraz kupić okap o słabszych parametrach (patrzy wydajność) ale lepszej firmy (Franke, Faber itp.) czy kupić okap przeciętnej firmy (amica, mastercock itp.) ale o lepszych parametrach (duża wydajność).

Dodam że jedyną opcją u mnie w mieszkaniu to okap typu pochłaniacz.

Z góry dziękuję za wszystkie rady. Edytowano przez Mateusz M. (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

Witam,

właśnie stanąłem przed problemem zakupu okapu. Problem pojawia się przy doborze odpowiedniej wydajności, ponieważ mieszkam w kawalerce gdzie pokój jest bezpośrednio połączony z kuchnią i nie jestem do końca pewien jak mam traktować powierzchnię na której okap powinien działać. Powierzchnia użytkowa mieszkania (bez łazienki) to ok 25m^2. Stosując się do obliczeń podanych w pierwszym poście: 25x2,5x10=625m^3, co daje dosyć sporą objętość do filtrowania.

Druga rzecz to koszt okapu. Nie ukrywam, że zależy mi na stosunkowo tanim okapie (max 300pln) ponieważ kupuję go na mieszkanie, które będę wynajmować przez ok. 5 lat więc nie mam zamiaru inwestować dużych pieniędzy. I teraz kupić okap o słabszych parametrach (patrzy wydajność) ale lepszej firmy (Franke, Faber itp.) czy kupić okap przeciętnej firmy (amica, mastercock itp.) ale o lepszych parametrach (duża wydajność).

Dodam że jedyną opcją u mnie w mieszkaniu to okap typu pochłaniacz.

Z góry dziękuję za wszystkie rady.



Otóż to, sam sobie w zasadzie odpowiedziałeś. Do zabudowy pod szafkę i pracy w trybie pochłaniacza kupisz za 300 PLN bez wysiłku. Wejdź na stronę przykładowo (http://www.amica.com.pl/pl,produkty-porownaj,10,2.html) lub (http://www.mastercook.pl/?page=produkty&ph_main_content_start=search&mcpc_id=1013). Wybierz te okapy, które odpowiadaja twoim warunkom zabudowy i okaże się, że w trybie pochłaniacza mają wydajność 300-350 m3/h.

Ja miałem w kuchni Mastercook i sprawdzał się wyśmienicie. Rura spiro zamaskowana w szafce a okap teleskopowy - podwieszony pod szafką i wysuwany na czas pracy. Można go wyłączyć klawiszem lub po wsunieciu rówineż sie wyłącza. Miał dużą wydajnośc jak na swoje rozmiary - to była tzw. "60", bo sa jeszcze "50". Mój model miał całkiem dobra wydajność - w trybie wyciągu aż 440 m3/h, co przy tak "szufladkowych" rozmiarach to dobre osiągi. W trybie pochłaniacza (bo tak u mnie pracował) pewno z 350-380 m3/h. Na stronie producenta tego parametru nie było. Na stronie Amica jest i widać że wydajność spada wtedy 10-15%.
Nie ma cudów. Zapachy z kuchni i tak beda niosły się na reszte lokalu. Tym bardziej że kubatura mała i cyrkulacja powietrza ograniczona.
Zwróć jedynie uwagę na dostępnośc filtrów węglowych. Ja trochę się naszukałem i trafiłem w końcu w sklepie firmowym producenta. Akurat do tego modelu potrzebny był filtr nakładany symetrycznie - jak nauszniki po obu stronach silnika. Poza tym wszystko OK.

Poza tym nie ma w tym wyższej matematyki - kwestia montażu (u Ciebie juz wszystko jasne), gustu i ceny.icon_smile.gif
Napisano
Dziękuję za szybką i profesjonalną wypowiedź.

Już wiem że kupię coś tańszego a większej mocy (mastercock, amica), tylko teraz jaka z tych firm? Polecany przez Ciebie Mastercock czy może coś innego? W sumie to zapewne nie ma większego znaczenia bo wykonanie i efekt będzie podobny jeżeli chodzi o tą półkę.

Reasumując, zakupię coś Polskiego, tańszego ale bardziej wydajnego. Jeszcze raz dziękuję za cenne uwagi.

Pozdrawiam,
Mateusz
Napisano
Cytat

Dziękuję za szybką i profesjonalną wypowiedź.

Już wiem że kupię coś tańszego a większej mocy (mastercock, amica), tylko teraz jaka z tych firm? Polecany przez Ciebie Mastercock czy może coś innego? W sumie to zapewne nie ma większego znaczenia bo wykonanie i efekt będzie podobny jeżeli chodzi o tą półkę.

Reasumując, zakupię coś Polskiego, tańszego ale bardziej wydajnego. Jeszcze raz dziękuję za cenne uwagi.

Pozdrawiam,
Mateusz




Cieszę się, że odpowiedź rozwiała część Twoich wątpliwości. Nie polecam jednej czy dwóch firm. Mogę jedynie pozytywnie wypowiedzieć o modelu, który posiadałem (został w poprzednim mieszkaniu razem z zabudowa kuchni). Wydajność okapów teleskopowych jest wystarczająca a same gabaryty znikome. Można je umiejętnie wkomponować w szafkę jeśli pełnią rolę pochłaniacza (nei musisz martwic się jak zamaskowac przewód odprowadzający opary po ścianie a jedynie część przewodu zostaje w szafce a wylot jest zamaskowany kratką u góry szafki.) lub marnowac miejsca w małej kuchni na obudowę przewodu zintegrowanego z okapem. Przeważnei jest tak, że w kuchni w bloku jest jeden wylot wentylacyjny a do niego nie możesz podłączyć okapu i po sprawie.

Poszukam fot ze starego mieszkania.

Powtarzam się, ale za 300-350 PLN masz juz okap, który niczym nie odbiega funkcjonalnością od tych dwukrotnie droższych.
  • 2 lata temu...
Napisano
Witam,

Jestem właśnie świeżo po montażu okoapu teleskopowego. Kuchnia jest w bloku i nie mogę podłączyć go do kanału wentylacyjnego, więc zdecydowałęm się na filtry aktywne. Gdy kupiłem okap i go uruchomiłem, jeszcze nie zamontowany, to nie działał jakoś strasznie głośno, ale po montażu, juz na 1 biegu hałasuje mocno.
Zauważyłem że fitry węglowe mają wkład granulowany, gdy włączony jest okap, ciąg powietrza jest na tyle duży, że te granulki sobie podskakują, nawet na 1 biegu! Gdy wyjąłem na chwilę te fitru to okazuje się że hałas znika.
Czy to jest poprawna sytuacja? Trochę mnie to zaskoczyło... Czy ktoś z Was miał taki problem.
Filtru rzekomo dostosowane do tego okapu, okap Teka CNL1 2002
  • 3 miesiące temu...
Napisano
Cytat

Witam,

Jestem właśnie świeżo po montażu okoapu teleskopowego. Kuchnia jest w bloku i nie mogę podłączyć go do kanału wentylacyjnego, więc zdecydowałęm się na filtry aktywne. Gdy kupiłem okap i go uruchomiłem, jeszcze nie zamontowany, to nie działał jakoś strasznie głośno, ale po montażu, juz na 1 biegu hałasuje mocno.
Zauważyłem że fitry węglowe mają wkład granulowany, gdy włączony jest okap, ciąg powietrza jest na tyle duży, że te granulki sobie podskakują, nawet na 1 biegu! Gdy wyjąłem na chwilę te fitru to okazuje się że hałas znika.
Czy to jest poprawna sytuacja? Trochę mnie to zaskoczyło... Czy ktoś z Was miał taki problem.
Filtru rzekomo dostosowane do tego okapu, okap Teka CNL1 2002



Po przeczytaniu Twojego postu zastanawiam się czy hałas nie jest przypadkiem "urodą" tej marki. Też mam Tekę i też wydaje dźwięki jak zajechany traktor icon_confused.gif
  • 4 miesiące temu...
Napisano
A ja tak osobiście nie miałem styczności z ta firmą,więc ciężko mi cokolwiek stwierdzić,ale czytając Wasze opinie oraz inne fora to jednak jest to częsta przypadłość wiec nie wykluczam wady fabrycznej,ale mogę być w błędzie.
  • 4 miesiące temu...
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Cytat

Dziwi mnie tylko, że niektórzy kupują okapy za grube pieniądze. To za mniejsze już nic znaleźć się nie da? Nic dobrego?



No właśnie. U nas teleskopówka amiki za kilkaset zł i spokojnie daje rady, a przy tym nie jest głośna.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez Obserwator: Jeszcze UE zapomniała o wprowadzenie czujnika sprawdzającego ile bąków puszczamy w domu i o jakich porach dnia. Tak na poważnie te wszystkie wymienione elementy i dodatkowe materiały to tak naprawdę większe zużycie energii, wszystkie potrzebują zasilania. Jedynym i najrozsądniejszym oraz najzdrowszym działaniem jest WYJŚCIE z UE i to jak najszybciej.
    • Introduction Dans un environnement professionnel où la réactivité et la qualité de communication sont devenues essentielles, la Lettre de motivation IA s’impose comme une solution innovante et performante. Grâce aux avancées de l’ Intelligence artificielle, les entreprises, salariés et entrepreneurs en France disposent désormais d’un outil puissant pour optimiser leurs échanges et renforcer leur image professionnelle. Cette technologie ne se limite pas à la simple rédaction : elle accompagne les acteurs économiques dans leurs stratégies de recrutement, de développement et de croissance. 1. Un gain de temps considérable pour les entreprises et les recruteurs Rédiger une lettre convaincante demande du temps, de la précision et une bonne maîtrise des codes professionnels français. Pour les recruteurs, analyser des centaines de candidatures devient également une tâche chronophage. La Lettre de motivation IA répond parfaitement à ces besoins en générant des textes personnalisés, structurés et pertinents en quelques secondes. Elle permet aux entreprises : de standardiser leur processus RH tout en maintenant une qualité rédactionnelle élevée ;   d’optimiser leur gestion du temps ;   de réduire les erreurs de communication grâce à un contenu cohérent et adapté au poste.   2. Un outil puissant pour les salariés et les professionnels en reconversion Dans un marché du travail compétitif, présenter une candidature professionnelle et bien formulée représente un véritable avantage. Les outils de génération de lettre assistés par l’IA offrent la possibilité de créer des contenus sur mesure, adaptés à chaque secteur d’activité, tout en respectant les attentes des recruteurs français. Que l’on cherche à évoluer dans sa carrière, à postuler en interne ou à changer de voie, la Lettre de motivation IA aide à mettre en avant compétences, expériences et motivations avec clarté et efficacité. 3. Un atout précieux pour les entrepreneurs et les start-ups Les porteurs de projets et start-ups doivent constamment convaincre : investisseurs, partenaires, incubateurs et futurs talents. Une communication bien structurée peut faire toute la différence. La Lettre de motivation IA devient alors un support stratégique pour : présenter un projet de manière professionnelle ;   accompagner les démarches de financement ;   recruter plus rapidement les profils clés ;   répondre efficacement aux appels à projets ou concours.   Grâce aux technologies d’Intelligence artificielle, les entrepreneurs bénéficient d’un outil flexible et fiable pour développer leur crédibilité dès les premières étapes de leur activité. 4. Accessibilité et personnalisation au service de tous La force de la Lettre de motivation IA réside également dans sa simplicité d’utilisation. Il suffit de fournir quelques informations essentielles — poste visé, compétences principales, contexte professionnel — et l’outil génère automatiquement un texte cohérent et personnalisable. Le ton, le style et la longueur peuvent ensuite être ajustés afin de correspondre exactement aux besoins de chaque utilisateur. Conclusion La Lettre de motivation IA représente bien plus qu’un outil de rédaction automatisé : c’est une véritable ressource stratégique pour les professionnels, entreprises et entrepreneurs en France. En améliorant la qualité de communication et en optimisant le temps de travail, elle contribue à renforcer la compétitivité dans un marché toujours plus exigeant. N’hésitez pas à explorer ces solutions innovantes et à tester leurs fonctionnalités pour découvrir comment elles peuvent transformer votre manière de communiquer et de développer vos activités.
    • Taras z drewna to inwestycja na długie lata, ale tylko pod warunkiem regularnej i prawidłowej konserwacji. Najważniejszym momentem w całym roku jest zabezpieczenie drewna przed zimą. To właśnie w tym okresie taras jest narażony na największe obciążenia: wilgoć, stojącą wodę, mróz, częste zmiany temperatury oraz ograniczone nasłonecznienie sprzyjające rozwojowi glonów i grzybów. Jako osoba pracująca na co dzień z produktami Osmo, przedstawiam sprawdzony i skuteczny sposób zabezpieczenia tarasu przed sezonem zimowym. Dlaczego warto zabezpieczać taras przed zimą Niezabezpieczone drewno bardzo szybko traci swoje właściwości. Wnika w nie woda, która zimą zamarza, powodując mikropęknięcia. Drewno szarzeje, staje się szorstkie i podatne na ścieranie oraz biodegradację. Wiosną często okazuje się, że konieczne jest szlifowanie lub nawet wymiana części desek. Oleje tarasowe Osmo działają inaczej niż lakiery. Wnikają głęboko w strukturę drewna, nie tworzą łuszczącej się powłoki i pozwalają drewnu oddychać. Dzięki temu wilgoć nie zostaje zamknięta wewnątrz desek. Krok pierwszy – dokładne czyszczenie tarasu Przed nałożeniem oleju taras musi być idealnie czysty. Stare osady, szarość i naloty biologiczne osłabiają skuteczność impregnacji. Najlepsze efekty daje zastosowanie Osmo Gel 6611 do usuwania starych powłok z  drewna lub specjalistycznego środka czyszczącego do tarasów. Preparat usuwa poszarzałe warstwy drewna, pozostałości starego oleju oraz zabrudzenia biologiczne. Po umyciu taras należy spłukać wodą i pozostawić do całkowitego wyschnięcia na minimum 24–48 godzin. Drewno musi być suche w dotyku i w strukturze. Krok drugi – wybór odpowiedniego oleju Osmo Dobór oleju zależy od rodzaju drewna oraz oczekiwanego efektu wizualnego. Osmo Olej Tarasowy Naturalny nr 007 polecany jest osobom, które chcą zachować naturalny kolor drewna. Chroni przed wodą i ścieraniem. Oleje tarasowe Osmo w wersjach kolorystycznych (takich jak Bangkirai 006, Modrzew 009 Szary 019 ) pozwalają jednocześnie zabezpieczyć i odświeżyć kolor tarasu. Dla tarasów bardzo nasłonecznionych szczególnie polecana jest jako pierwsza warstwa, wersja z filtrem UV 420, która znacznie ogranicza proces szarzenia drewna. Krok trzeci – prawidłowa aplikacja oleju przed zimą Olejowanie powinno odbywać się w odpowiednich warunkach atmosferycznych. Temperatura powietrza i podłoża nie powinna być niższa niż 10 stopni Celsjusza. Nie należy olejować przy zapowiedzi opadów w ciągu kolejnych 24 godzin. Olej nakłada się cienką warstwą przy pomocy wałka, pędzla lub pada do tarasów, zawsze wzdłuż słojów drewna. Nadmiar oleju należy równomiernie rozprowadzić, nie pozostawiając kałuż. Czas schnięcia to około 8–10 godzin do lekkiego użytkowania oraz 24 godziny do pełnej odporności. W przypadku tarasów regularnie konserwowanych zwykle wystarcza jedna warstwa oleju przed zimą. Krok czwarty – zabezpieczenie tarasu na czas zimy Na okres zimowy warto usunąć z tarasu donice i meble stojące bezpośrednio na deskach. Nie należy przykrywać tarasu szczelną folią, ponieważ prowadzi to do gromadzenia się wilgoci pod spodem. Bardzo ważny jest swobodny odpływ wody. Zimą nie wolno skuwać lodu ostrymi narzędziami, ponieważ prowadzi to do mechanicznych uszkodzeń powierzchni. Drewno zabezpieczone olejem Osmo nie chłonie wody, nie pęka, nie łuszczy się i bardzo łatwo odnawia się wiosną jedną warstwą oleju. Jak często olejować taras Tarasy zadaszone wystarczy olejować raz w roku. Tarasy odkryte i silnie nasłonecznione warto zabezpieczać dwa razy w roku – wiosną i przed zimą. Olejowanie jesienne pełni funkcję ochronnej impregnacji na trudny sezon. Najczęstsze błędy popełniane przy konserwacji tarasu Do najczęstszych błędów należą: olejowanie wilgotnego drewna, nakładanie zbyt grubej warstwy oleju, brak wcześniejszego czyszczenia powierzchni, stosowanie lakierów zamiast olejów oraz olejowanie przy zbyt niskiej temperaturze późną jesienią.
    • Na niektóre "damskie" oko wygląda jak "amelinium"  - po co wyprowadzać z błędu?
    • Zapach będzie jak się będą paliły. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...