Skocz do zawartości

Jaki rodzaj betonu do fundamentów domu i ogrodzenia.


Recommended Posts

Napisano
Witam,

Mam dylemat z doborem rodzaju betonu pod fundamenty. Kierownik budowy twierdzi że B15 wystarczy, natomiast kierownik ekipy budowlanej wybrałby B20. Który z nich ma rację ?

Czy beton B15 pod fundament do ogordzenia wystarczy ? Czy to prawda, że fundament pod ogrodzenie należy wylewać ponizej poziomu przemarzania a szerokość pomiędzy betonowymi słupami ogrodzenia nie może przekraczać 3 m (pomiędzy słupami będą drewnianie sztachety) ?

Z góry dziękuje,
CichY
Napisano
A co mówi projekt? Ja mam np. B20 i wydaje mi się, że różnica w cenie pomiędzy B15, a B20 jest na tyle niewielka, że nie trzeba się zastanawiać.

Pod ogrodzenie B15 wystarczy. Fundament pod ogrodzenie faktycznie dobrze jest dać poniżej przemarzania.
Napisano
W ławach fundamentowych klasę betonu dobiera się przede wszystkim ze względu na rodzaj gruntu. Przy gruntach przewarstwionych lepiej użyć wyższej klasy betonu, natomiast przy jednorodnych wystarczy B 15.

Teoretycznie fundament pod ogrodzenie powinien sięgać poniżej strefy przemarzania, ale na gruntach niewysadzinowych można posadowić go znacznie płycej. Natomiast rozstaw słupów zależy od konstrukcji nośnej przęseł ogrodzeniowych. Przy dużych rozpiętościach poprzeczki mogą bowiem ulec ugięciu.
Napisano
Ja również mam ławy z betonu B20. Nawet gdyby projekt dopuszczał słabszy beton to i tak lał bym B20. Ława to podstawa domu i tu nie ma miejsca na oszczędności. U mnie w wykopie była woda więc najpierw musiałem wylać warstwę chudziaka a na to dopiero właściwa ława B20.
  • 5 lata temu...
Napisano (edytowany)
Cytat

Ja również mam ławy z betonu B20. Nawet gdyby projekt dopuszczał słabszy beton to i tak lał bym B20. Ława to podstawa domu i tu nie ma miejsca na oszczędności. U mnie w wykopie była woda więc najpierw musiałem wylać warstwę chudziaka a na to dopiero właściwa ława B20.



Racja. Beton pod fundament musi mieć odpowiednią wytrzymałość, a także być odpornym na wilgoć oraz tzw karbonatyzację- korozja stali zbrojeniowej (info z http://www.betonnadom.pl/. Nie wiedziałem wcześniej o takich czynnikach, które dopiero przedstawił mi fachowiec.
Pozdrawiam Edytowano przez 10tolek (zobacz historię edycji)
  • 1 rok temu...
Napisano
Cytat

Racja. Beton pod fundament musi mieć odpowiednią wytrzymałość, a także być odpornym na wilgoć oraz tzw karbonatyzację- korozja stali zbrojeniowej (info z http://www.betonnadom.pl/. Nie wiedziałem wcześniej o takich czynnikach, które dopiero przedstawił mi fachowiec.
Pozdrawiam



Wybaczcie za odkopanie starego tematu ale ktoś, szukając w internecie informacji na temat betonu na fundamenty, może przez przypadek zobaczyć ten watek i błędne informacje tu podane, które należy sprostować.
Karbonatyzacja to nie korozja stali. Karbonatyzacja jest to reakcja stwardniałego betonu z CO2 z powietrza. W wyniku tego beton zwiększa swoją wytrzymałość (dojrzewa) ale i jednocześnie zmniejsza się jego odczyn (z zasadowego na prawie obojętny). Zmiana odczynu betonu ma właśnie wpływ na korozję stali (stal lubi odczyn zasadowy a im bliżej kwasowego tym łatwiej koroduje. Co najważniejsze, im mniejszy dopływ CO2 z atmosfery tym karbonatyzacja betonu przebiega wolniej (i tak jest to bardzo powolny proces). Można więc założyć, że w przypadku betonu pod ziemią (fundamenty) wpływ karbonatyzacji na korozję zbrojenia jest niewielki.
Najważniejszym tu czynnikiem jest odpowiednie obliczenie fundamentów aby nie powstały w nim zbyt duże rysy od obciążeń oraz dobór betonu najlepiej wodoszczelnego (z dopiskiem np. W6). Wtedy zabezpieczy się stal przed korozją.

Niestety w budownictwie, szczególnie jednorodzinnym, wiedza i techniki niektórych "fachowców" i "doradców" stoi na bardzo niskim poziomie. Trzeba uważnie zdobywać informację i przede wszystkim zawsze z kilku źródeł, bez polegania na zdaniu jednej osoby/firmy. Należy wystrzegać się też tych co najgłośniej mówią.

pozdrawiam icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Chcąc wylać poduszki pod nadproża, musimy je najpierw zaszalować. Tym właśnie będziemy się teraz zajmować.  
    • Drewniane podłogi to klasyka, która z czasem może wymagać miejscowych napraw – szczególnie wtedy, gdy pojawią się przebarwienia, plamy lub drobne uszkodzenia na pojedynczych deskach. Dobrą wiadomością jest to, że nie musisz od razu cyklinować całej powierzchni. Dzięki produktom marki Osmo można łatwo i estetycznie odnowić pojedynczą deskę, bez widocznych różnic w kolorze i strukturze. Krok 1: Wydzielenie uszkodzonej deski Najpierw dokładnie określ deskę, która wymaga renowacji. Następnie oklej jej krawędzie taśmą malarską, najlepiej niebieską lub różową, która jest delikatna i nie uszkadza powierzchni ani sąsiednich desek. Taśma zapobiegnie przypadkowemu przetarciu lub zabarwieniu sąsiednich fragmentów podłogi. Krok 2: Szlifowanie powierzchni Za pomocą papieru ściernego o gradacji 180 przeszlifuj powierzchnię deski. Usuniesz w ten sposób stare powłoki, przebarwienia oraz drobne rysy. Szlifuj zawsze wzdłuż włókien drewna, a po zakończeniu dokładnie odkurz i przetrzyj wilgotną ściereczką, by pozbyć się pyłu. Krok 3: Nadanie koloru – bejce olejne i woski dekoracyjne Osmo Kiedy powierzchnia jest sucha i czysta, czas na nadanie jej odpowiedniego odcienia. Użyj bejcy olejnej Osmo lub wosków dekoracyjnych Osmo, w zależności od wykończenia reszty podłogi. Aplikacja wygląda następująco: Nanieś niewielką ilość bejcy lub wosku przy pomocy gąbki lub miękkiej szmatki. Następnie wetrzyj preparat równomiernie w drewno, zgodnie z kierunkiem słojów. Nadmiar produktu zetrzyj czystą szmatką, tak by kolor był jednolity i bez smug. To bardzo ważny etap – dobór koloru musi być maksymalnie zbliżony do reszty podłogi. Warto wcześniej wykonać próbę na niewidocznym fragmencie lub na kawałku podobnego drewna. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Krok 4: Zabezpieczenie powierzchni – Wosk Twardy Olejny Osmo Po wyschnięciu koloru, nałóż warstwę ochronną – najlepiej sprawdzają się produkty: Osmo 3062 (półmat) Osmo 3065 (mat) Aplikacja: Nałóż cienką warstwę wosku twardego olejnego przy użyciu pędzla lub wałka. Pozostaw do wyschnięcia na 24 godziny. Delikatnie zmatow powierzchnię papierem ściernym (np. gradacja 240). Nałóż drugą, finalną warstwę tego samego produktu i pozostaw do pełnego wyschnięcia. Dodatkowe wskazówki: Zawsze pracuj w dobrze wentylowanym pomieszczeniu. Unikaj nakładania zbyt grubej warstwy – produkty Osmo są bardzo wydajne. Nie chodź po naprawianej powierzchni przez co najmniej 2–3 dni, aby powłoka miała czas się utwardzić. Jeśli odcień różni się od reszty, można dodać drugą warstwę koloru, ale zawsze wykonuj próbę wcześniej. Podsumowanie Dzięki odpowiednim materiałom i precyzyjnej pracy, renowacja pojedynczej deski podłogowej może być szybka i bardzo skuteczna. Produkty Osmo, takie jak bejce olejne, woski dekoracyjne i wosk twardy olejny, pozwalają na punktową naprawę bez konieczności renowacji całej podłogi. Kluczem do sukcesu jest dobranie odpowiedniego koloru i staranne wykonanie każdego etapu – od szlifowania po finalne zabezpieczenie powierzchni.  
    • Niekoniecznie. Wyłącznik instalacyjny nadmiarowo-prądowy. Zasada działania i cel stosowania
    • W skrzynce przyłączeniowej nie wywaliło. Wywaliło w skrzynce, którą mam w domu.  Po włączeniu b16 który wywaliło oraz po wyłączeniu i włączeniu RCD zasilanie wróciło i do tej pory nie wywala. Zastanawia mnie to, że podczas zwarcia na jednym obwodzie światła nie było w całym domu.
    • Może też wywaliło bezpiecznik w skrzynce przyłączeniowej? Jakie tam masz zabezpieczenia? Dostęp tam ma chyba tylko firma dostarczająca energię 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...