Skocz do zawartości

Folia kubełkowa a kostka brukowa


Recommended Posts

Witam. Mam pytanie odnośnie technologii kładzenia kostki brukowej na płycie garażu podziemnego. Nad garażem mieści się plac, na którym pod miejsca parkingowe ułożono warstwę kostki brukowej.
Kolejno zaczynając od płyty ułożono następujące warstwy:
-grunt
-1xpapa podkładowa
-1xpapa mostowa
-folia kubełkowa z fizeliną
-styropian ekstrudowany
-folia PE
-podsypka piaskowo-żwirowa
-kostka brukowa

Jaka jest funkcja (oprócz funkcji wodochronnej) kładzenia folii kubełkowej pod kostką brukową?
Na zielonych dachach folia ta magazynuje część wody we wgłębieniach zapewniając odpowiednie warunki dla roślinności, nadmiar wody jest usuwany do kanalizacji.
W przypadku parkingu układanego kostką brukową nie ma potrzeby magazynowania wody, tak mi się wydaje.
Z góry dziękuję za odpowiedź icon_smile.gif
Link do komentarza
A to nie jest tak, że folia kubełkowa ma umożliwić wydostanie się wody, aby nie zalegała na papie i nie powodowała jej niszczenia przy kolejnych cyklach zamarzania i rozm...
Tylko ten "grunt" - chyba chodziło o strop, nie?
Czyli ochrona dla papy, czasem też przeciw korzennie możną ją zastosować. Edytowano przez Ireneusz Pasek (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
W miejscu tej foli kubełkowej powinna być warstwa drenująca, czy ta folia jest właściwym materiałem dla drenaży poziomego - wątpię, ale może ma taki atest ?
Ciekawym rozwiązaniem jest ten grunt pod "1xpapa podkładowa" - to tak jakby tej papy i "mostowej" również nie było - na gruncie powinien być beton podkładowy. A właściwie nawet to nie powinien być "grunt" tylko porządny nasyp budowlany.
Link do komentarza
Cytat

Folia kubełkowa z fizeliną pełni funkcje warstwy drenażowej umożliwiając odprowadzenie przecieków przez warstwę ociepleniową. Oczywiście pod pojęciem "grunt" należy rozumieć preparat gruntujący, a nie warstwę gleby.


Tak, chodziło mi o preparat gruntujący.
Funkcja warstwy drenażowej umożliwiającej odprowadzenie przecieków przez warstwę ociepleniową to jest to icon_smile.gif Dodam, że folia kubełkowa na parkingu została ułożona odwrotnie jak folia kubełkowa na zielonym dachu, więc nie ma możliwości zastoju wody pod kostką brukową.
Link do komentarza
Cytat

Witam. Mam pytanie odnośnie technologii kładzenia kostki brukowej na płycie garażu podziemnego. Nad garażem mieści się plac, na którym pod miejsca parkingowe ułożono warstwę kostki brukowej.
Kolejno zaczynając od płyty ułożono następujące warstwy:
-grunt
-1xpapa podkładowa
-1xpapa mostowa
-folia kubełkowa z fizeliną
-styropian ekstrudowany
-folia PE
-podsypka piaskowo-żwirowa
-kostka brukowa

Jaka jest funkcja (oprócz funkcji wodochronnej) kładzenia folii kubełkowej pod kostką brukową?
Na zielonych dachach folia ta magazynuje część wody we wgłębieniach zapewniając odpowiednie warunki dla roślinności, nadmiar wody jest usuwany do kanalizacji.
W przypadku parkingu układanego kostką brukową nie ma potrzeby magazynowania wody, tak mi się wydaje.
Z góry dziękuję za odpowiedź icon_smile.gif



W takim układzie materiałów folia kubełkowa pełni funkcje osłonowe i drenujące, czyli osłania papę przed zastoinami wody a jednocześnie jest dodatkową warstwą wodonośną zmniejszającą napór wody.
Link do komentarza
Cytat

Witam. Mam pytanie odnośnie technologii kładzenia kostki brukowej na płycie garażu podziemnego. Nad garażem mieści się plac, na którym pod miejsca parkingowe ułożono warstwę kostki brukowej.
Kolejno zaczynając od płyty ułożono następujące warstwy:
-grunt
-1xpapa podkładowa
-1xpapa mostowa
-folia kubełkowa z fizeliną
-styropian ekstrudowany
-folia PE
-podsypka piaskowo-żwirowa
-kostka brukowa

Jaka jest funkcja (oprócz funkcji wodochronnej) kładzenia folii kubełkowej pod kostką brukową?
Na zielonych dachach folia ta magazynuje część wody we wgłębieniach zapewniając odpowiednie warunki dla roślinności, nadmiar wody jest usuwany do kanalizacji.
W przypadku parkingu układanego kostką brukową nie ma potrzeby magazynowania wody, tak mi się wydaje.
Z góry dziękuję za odpowiedź icon_smile.gif



Witam,

w analizowanym przekroju podbudowy parkingu nad garażem zaprojektowano tzw. geokompozyt drenażowy (= folia wytłaczana-kubełkowa z geowłókniną).
W tym przypadku oczywiście nie ma potrzeby magazynowania wody, jak najbardziej za to wskazane jest odprowadzenie nadmiaru wody z warstw podbudowy.
Materiał ten jest wówczas układany wytłoczeniami skierowanymi do góry, do których przygrzana jest geowłóknina filtracyjna.

Przy okazji materiał ten pełni dodatkowe funkcje:
- regulacja pary wodnej pod warstwą ocieplenia ze styropianu ekstrudowanego
- blokada antykorzenna i ochrona papy termozgrzewanej przed uszkodzeniem mechanicznym.

Materiał taki produkujemy w naszym zakładzie pod nazwą GXP DREN i proponujemy na poziomie 10,90 - 19,90 zł w zależności od gramatury (625 g/m2 - 1125 g/m2), wysokości wytłoczeń (8mm, 10mm, 20 mm) i wytrzymałości na ściskanie (120-420 kN/m2).
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...