Skocz do zawartości

Pokrycie domu gontem osikowym


Recommended Posts

Napisano
Planuję pokrycie dachu gontem osikowym. Dom z założenia ma być wybudowany w technologii tradycyjnej murowanej z częściowym wykończeniem w drewnie i tynku.
Z tąd takie moje pytania:
1. Czy kożystaliście z bejcowanych deszczółek czy z wyłącznie koloru naturalnego. Ciekawi mnie jak z czasem zmienia się kolor tych bejcowanych, ponieważ zależy mi na konkretnym odcieniu.
2. Czy stosowaliści tylko zalecany kąt pochylenia połaci 40-45 stopni? Przyznam, że chciałabym trochę mniejszy ponieważ dom jest parterowy.
3. Jak zachowuje się gont na ścianie północnej w porówaniu do pozostałych str świata. Jeśli ktoś mógłby to zobrazować zdjęciami byłabym wdzięczna.
Napisano
Cytat

Planuję pokrycie dachu gontem osikowym. Dom z założenia ma być wybudowany w technologii tradycyjnej murowanej z częściowym wykończeniem w drewnie i tynku.
Z tąd takie moje pytania:
1. Czy kożystaliście z bejcowanych deszczółek czy z wyłącznie koloru naturalnego. Ciekawi mnie jak z czasem zmienia się kolor tych bejcowanych, ponieważ zależy mi na konkretnym odcieniu.
2. Czy stosowaliści tylko zalecany kąt pochylenia połaci 40-45 stopni? Przyznam, że chciałabym trochę mniejszy ponieważ dom jest parterowy.
3. Jak zachowuje się gont na ścianie północnej w porówaniu do pozostałych str świata. Jeśli ktoś mógłby to zobrazować zdjęciami byłabym wdzięczna.



Gont osikowy to na altany

Konserwacja dachu z gontu drewno świeże niczym nie malowane można pokryć następującymi preparatami:

produkt podkładowy
Valtti Base - preparat do drewna zawierający olej lniany, zabezpiecza przed działaniem wilgoci, glonów, grzybów i innych mikroorganizmów. Wydajność - do 8-10 m2 z 1 litra produktu na warstwę dla szlifowanego, gładkiego drewna; 4-5 m2 z 1 litra na warstwę dla tarcicy. Produkt nie służy do barwienia.
produkt nawierzchniowy
Valtti Color - półprzezroczysty, matowy impregnat do stosowania na zewnętrznych elementach drewnianych. Kolorystyka z karty Tikkurila. Wydajność - do 8-10 m2 z 1 litra na warstwę dla szlifowanego, gładkiego drewna; 4-8 m2 1 litra na warstwę tarcicy.
Lub
Valtti Extra - półprzezroczysty, połyskowy impregnat tworzący powlokę, do zewnętrznych produktów drewnianych. Kolorystyka z karty Tikkurila. Wydajność - do 10-12 m2 1 litra na warstwę dla szlifowanego, gładkiego drewna; 4-8 m2 litra na warstwę tarcicy.

Gonty na pokrycie domu najlepiej łupane z drewna modrzewiowego, cedrowego, jodłowego dębowego nie wymagają impregnacji, inne
(np.świerkowe) powinno się konserwować impregnatami zabezpieczającymi przed grzybami, pleśniami oraz owadami.Można to zrobić jeszcze przed położeniem pokrycia, zanurzając elementy w roztworze impregnatu, lub nanieść go na ułożone pokrycie pędzlem, wałkiem albo rozpylaczem. Co kilka-kilkanaście lat należy powtórzyć impregnację od wilgoci, glonów, grzybów i innych mikroorganizmów. Takie pokrycie dobrze wentylowane wytrzymuje nawet 50 lat i więcej .

Trwałość pokrycia zależy też od konta nachylenia dachu im mniejszy kont tym dłużej zalega wilgoć woda wnika głębiej i stosuje się więcej warstw .
Każde pokrycie gontami potrzebuje ciągłego i równomiernego na – i odpowietrzania, tak by materiał po zawilgoceniu mógł możliwie szybko wyschnąć. By zapewnić prawidłową wentylację gontu układa się go na łatach o grubości co najmniej 24 mm przy nachyleniu połaci od 40' do 90' ( grubość łat zwiększa się wraz ze zmniejszaniem się stopnia nachylenia połaci dachowej ), stosując uprzednio pełne deskowanie i warstwę papy termozgrzewalnej.

Gdy na dachu pojawią się mchy lub glony, można oczyścić go parą wodną. Po pokryciu trzeba się poruszać po drabinie zawieszonej na szczycie dachu

DREWNO BARDZO TRWAŁE: Modrzew, Dąb, Wiąz, Cis, Cyprys, Daglezja, Kasztan, Orzech, Heban, Eukaliptus.
DREWNO ŚREDNIO TRWAŁE: Jodła, Sosna, Świerk, Buk, Jesion.
DREWNO NIETRWAŁE: Brzoza, Jawor., Lipa, Olsza, Osika, Topola, Wierzba.
Napisano
Dzięki animus ale chciałam otrzymać bardziej praktyczne informacje. Chodzi mi głównie o zabarwienie łupek oraz to jak długo ten kolor pozostaje bez zmian. Szukam ciekawej alternatywy dla lekkiego pokrycia dachu o kącie pochylenia ok 35 stopni. Miałam nadzieję, że uda mi się przekonać do gontów - nie udało się więc wracam do opcji blachy icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Dzięki animus ale chciałam otrzymać bardziej praktyczne informacje. Chodzi mi głównie o zabarwienie łupek oraz to jak długo ten kolor pozostaje bez zmian. Szukam ciekawej alternatywy dla lekkiego pokrycia dachu o kącie pochylenia ok 35 stopni. Miałam nadzieję, że uda mi się przekonać do gontów - nie udało się więc wracam do opcji blachy icon_smile.gif




A nie da się położyć dachówki waga 1m2 - około 31kg :
http://www.dachowka.pl/index.php/strona/41

Może Struktonit :
http://www.ambit.gda.pl/pliki/Euronit/Euro..._dachowkowa.pdf

Albo może Łupki dachowe z UPCV :

http://translate.googleusercontent.com/tra...Vf3_ZNITGfaEfNg
Napisano
Muszę poczytać o tych łupkach dachowych z upcv. Wyglądają dosyć delikatnie. Dachówki mnie nie przekonują - może dlatego, że są teraz bardzo popularne a ja szukam czegoś wyróżniającego icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • u mnie gaz wygrywa - rachunki dużo niższe niż przy indukcji, a gotuję sporo. mam dużą płytę solgaz optimex 4+2 i bardzo sobie chwalę. wygląda nowocześnie, gotuje się na szkle, więc łatwo się czyści, a dzięki technologii bezpłomieniowej gaz zużywa się dużo mniej niż w tradycyjnych palnikach.
    • Bedzie 12-14 cm perlitu wsypane w podloge. Rurki nie beda zalane jastrychem. Plan jest polozyc na  legarach plyty włóknowo-cementowe lub włóknowo-gipsowej dla usztywnienia i  wzmocnienie podloza, nastepnie plyty farmacel 25 lub dfe *jak na zdjeciu* wloknowo-gipsowe powrotne na calej powierzchni zeby weszko mi rurek w spirale co 10 cm. potem hydroizolacja i terakota. jest maly grzejniczek ok 60x60 jedno plytowy. woda do niego trafia goraca, niewiem pewnie ze 60 st.    Bedzie tam brodzik kompozutowy schedpol ktory raczej bedzie izolowal cieplo z podlogowki.    niestety elektryczna mata potrzebuje pradu ktory tani nie jest
    • Dzień dobry, Robię generalny remont na poddaszu 22 letniego domu parterowego o powierzchni poddasza 140mkw po podłodze, dachu wielospadowym ze słupami i dachówką betonową na 390mkw. W związku z tym usunąłem wylewkę i styropian i chce upewnic sie ze nie bede musial kuć nowej. Generalnie mimo braku dykatacji na takiej powierzchni strop wygląda dobrze poza jednym fragmentem jak na zdjęciu. Wydaje mi się, że to jakoś wzmacniano przed pierwszą wylewką? Co to jest? Widzę że i tak pęknięcie poszło i zrobiło się takie U. Czy tam coś trzeba dodatkowo wzmacniać? Niby stoi 20 lat dom, ale będzie podłogówka i 2 cm wyżej wylewki i nowe ścianki GK, meble, płytki zamiast paneli, więc trochę wagi dojdzie. Ponadto zauważyłem że ktoś beztrosko sobie wykuł wzmocnienie stropu i tak zostawił. Teraz mam szanse to jakoś wzmocnić bo prętów nie przeciął a naprężenia tam będą ściskające. Czym to uzupełnić? Gotowa masa naprawcza wymieszana z kamieniami? To jest aż 5cm głębokie. Nie sypie się, trzeba gruntować? Poza tym w narożnikach domu widzę pęknięcia po przekątnej. Chyba mniej niebezpieczne, ale czy na pewno? Szkoda, że nie pomyśleli o dylatacji!
    • Od dołu folia paroizolacyjna bezpośrednio pod płyty g-k, chociaż jeżeli zaraz nad nimi jest OSB to i tak para wodna zbytnio przez nią nie przejdzie. Bardziej mnie zastanawia całość od góry, bo skuteczność wentylacji przestrzeni z wełną będzie bardzo słaba, gdy zostawimy 2 cm poziomej szczeliny pomiędzy wełną i płytą OSB, płyty też rozsuniemy po 2 m. Bezpieczniej byłoby od góry ułożyć deski i pomiędzy nimi zrobić odstępy po 2 cm. Płyty to jest jednak duża ciągłą powierzchnia. 
    • Po pierwsze, skoro to podłoga na legarach to jak wygląda sprawa z konstrukcją i izolacją tej podłogi? Ile tam jest lub będzie izolacji? Czy rurki mają być zalane w warstwie jastrychu? Po drugie, skoro w tej łazience jest dość chłodno to czym jest teraz ogrzewana? Jakimś grzejnikiem? Na ile gorąca woda do niego trafia? Wtedy będzie można ocenić jaką ma moc. Po trzecie, mam nadzieję, że podłogówka ma tu uzupełniać ogrzewanie grzejnikiem, nie je całkowicie zastąpić? Bo prawdopodobnie w takiej słabo izolowanej łazience nie będzie w stanie tego zrobić. Ta łazienka jest mała, powierzchni z podłogówką będzie tam więc ok. 1,5 m2. Nawet naprawdę mocno grzejąca podłoga (jak na podłogówkę) nie odda więc do pomieszczenia więcej jak ok. 200-300 W mocy. To mało, jako jedyne źródło ciepła się nie sprawdzi. Przy okazji, dlaczego nie zaplanowano ogrzewania pod prysznicem? Po czwarte, nie wiem czy warto w takiej łazience męczyć się z robieniem wodnej podłogówki. Efekt ciepłej podłogi z powodzeniem zapewniłaby tam elektryczna mata pod płytkami. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...