Skocz do zawartości

Wiatraki


Recommended Posts

Napisano
Mały wiatrak na potrzeby własne - bez sprzedaży prądu dla Energetyki
1. wymagania prawne: pozwolenia, zgłoszenia,
2. parametry techniczne małych elektrowni
3. opłacalność instalowania wiatraka
4. „kompatybilność” z innymi urządzeniami, systemami domowymi
5. śmigło tradycyjne czy pionowe; rodzaj śmigła, a moc urządzenia – uwarunkowania wietrzne, montażowe i możliwe moce produkcyjne do osiągnięcia przy różnej sile wiatru oraz koszty urządzeń dla każdej z wersji
6. czy rodzaj śmigła ma znaczenie przy słabej sile wiatru oraz jak chroni się wiatraki przed silnymi wiatrami?
7. czy małe wiatraki można instalować na dachu domu i zaoszczędzić na budowie masztu? Za i przeciw dla takiego montażu (na kanale Discovery widziałem kiedyś film o pionowym wiatraku na poduszce magnetycznej zamontowany w kalenicy budynku na poziomej mini platformie)
8. producenci i ceny
Napisano
1. W przypadku instalacji autonomicznej (bez sprzedaży energii), to jedyne wymagane pozwolenia wynikają z przepisów prawa budowlanego. Maszt z fundamentem wymaga pozwolenia na budowę, maszt z odciągami prawdopodobnie uda się zrobić na zgłoszeniu.

2. Oferta jest bardzo szeroka. Należy wiedzieć czego oczekujemy. Dla zasilenia całego domu jednorodzinnego trzeba brać pod uwagę turbinę wiatrową o mocy 1 - 10 kW. W Polsce od razu warto rozpatrzyć zastosowanie systemu hybrydowego, czyli turbiny wiatrowej i modułów fotowoltaicznych.

3. W każdym przypadku trzeba wykonać oddzielne obliczenia. Opłacalność zależy od cen urządzeń, ilości i jakości urządzeń (inny będzie system do zasilenia oświetlenia podwórka, a inny do zasilania całego domu).

4. W większości przypadków taki system zasilania składa się z turbiny wiatrowej, kontrolera ładowania, akumulatorów i przetwornicy. Dobierając te urządzenia należy zwrócić uwagę na kilka parametrów, które muszą być kompatybilne. Generalnie nie ma problemu, ponieważ urządzenia te standardowo są produkowane tak, żeby mogły pracować w jednym ze standardowych napięć stałych, tzn. 12V, 24V lub 48V. Oczywiście zdarzają się urządzenia na inne napięcia, ale rzadko.

5. Turbina o pionowej osi obrotu jest zalecana do lokalizacji o bardzo dobrych warunkach wietrznych. Zwłaszcza w miejsca, gdzie często występują silne i bardzo silne wiatry. W przypadku przeciętnej lokalizacji lepiej będzie się sprawować turbina o poziomej osi obrotu.

6. Praktycznie każda turbina ma jakieś zabezpieczenie przed zbyt silnym wiatrem. Niektóre się zatrzymują, inne ustawiają bokiem do kierunku wiatru, jeszcze inne przyjmują pozycję tzw. "helikopter". Zabezpieczenia te sprawdzają się i ryzyko uszkodzenia turbiny przez silny wiatr jest minimalne.

7. Nie ma przeciwwskazań do montowania turbin na dachach, jednakże należy zwrócić uwagę na możliwości budynku. Turbina o masie kilkudziesięciu kilogramów przenosi dość znaczne obciążenia na konstrukcję budynku. Najmniejsze turbiny o mocy kilkuset wat i masie do kilkunastu kilogramów można z powodzeniem montować na praktycznie każdym budynku.

8. Oferta jest szeroka. W zależności od producenta, jakości, mocy itd ceny zaczynają się od 2000 zł. Najdroższe to już rząd milionów złotych. Dla domu jednorodzinnego cały zestaw (turbina, akumulatory i profesjonalna przetwornica współpracująca m. in. z siecią publiczną i generatorem spalinowym) kosztuje ok. 50 - 100 tys. zł.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Wie ktoś? Od ubiegłego roku ani widu, ani słychu, ani kukuryku. Wniosek zgłoszony, uznany za prawidłowy, przyjęty i... cisza. Może pieniądze gdzieś '"wyszły" i teraz ministerstwo czeka aż wrócą? Jak można tak lekceważyć ludzi? Jak się człowiek dzień spóźni z opłatą, to wielkie larum, procenty karne... A tu? Mamy was w doopie, mówi nam państwo. I miesiącami milczy.  A procenty na kredycie lecą.
    • Witam. Mam na oku działkę budowlaną. Dwa dni temu były robione badania geotechniczne i na ten moment sprawa wygląda tak, że w dwóch na trzy odwiertach wyszedł muł na głębokości 3,5m i 2,7m. W ostatnim z odwiertów były mady. Wody gruntowe na głębokości 2,5m. Na razie to tylko strzępki danych podanych na dzień po badaniu. Czekamy na dokumentację od geologa, ale jednak nieco mnie to zmartwiło - zwłaszcza te mady (nie wdawał się w szczegóły). Generalnie gość mówił, że dom da się postawić, ale trzeba wymienić muł, raczej zrobić płytę fundamentową. Na razie na opinię, jak wspomniałam, jeszcze musimy poczekać parę dni. Wiem, że bez konkretów ciężko coś wywróżyć. Niemniej, czy ktoś z obecnych miał styczność z takimi glebami i jest w stanie uchylić nieco rąbka tajemnicy, jak z takim fantem sobie poradził? Przekopałam wiele grup/forum i o ile o mule coś tam dało się wyczytać, tak na temat mad nie ma kompletnie nic. Z góry dzięki.  
    • A jak jest z grubością blachy? Pytam ze wzglądu na fakt, że w wielu przypadkach blacha stanowiła element instalacji piorunochronnej, a przy zmniejszaniu jej grubości ta rola staje się mocno wątpliwa. Rzekłbym nawet, ze "jednorazowa" 
    • Dzień dobry,   Analizując wybór blachodachówki, kluczowe jest rozważenie typu zastosowanej powłoki: poliestrowej lub poliuretanowej. Różnica w cenie, gdzie poliuretan jest droższy o około 30-40%, wynika bezpośrednio z odmiennych właściwości użytkowych i przewidywanej trwałości tych rozwiązań.   Powłoka poliestrowa stanowi standardową i bardziej ekonomiczną opcję. Zapewnia ona podstawowy poziom ochrony antykorozyjnej, a producenci zazwyczaj oferują na nią gwarancję do 15 lat. Jednakże, istotną cechą poliestru jest jego niższa odporność na zarysowania i uszkodzenia mechaniczne. Może to skutkować pojawieniem się defektów estetycznych podczas transportu, montażu, a także w późniejszej eksploatacji, na przykład w wyniku gradobicia. Ponadto, w miarę upływu lat, powłoka poliestrowa jest bardziej podatna na matowienie i blaknięcie koloru pod wpływem ekspozycji na promieniowanie słoneczne, co może obniżać estetykę dachu. Jest to odpowiednie rozwiązanie w przypadku ograniczonych środków finansowych oraz dla obiektów, gdzie dach nie będzie narażony na ekstremalne warunki środowiskowe czy mechaniczne.   Z kolei powłoka poliuretanowa, choć wiąże się z wyższym kosztem początkowym, oferuje znacząco lepsze parametry użytkowe. Jej wyróżniającą cechą jest wyjątkowa odporność na zarysowania i ścieranie, co minimalizuje ryzyko uszkodzeń mechanicznych i zapewnia dłuższą żywotność powłoki. Poliuretan tworzy grubszą i bardziej elastyczną warstwę ochronną, co przekłada się na doskonałą ochronę antykorozyjną elementu. Kluczowym atutem jest również niezwykła odporność na promieniowanie UV, która gwarantuje długotrwałe zachowanie intensywności i świeżości koloru dachu. Gwarancje producentów na powłoki poliuretanowe często wynoszą 30 lat lub więcej, a po wieloletniej eksploatacji dachy te zazwyczaj zachowują niemal pierwotny wygląd.   Decyzja o wyborze między poliestrem a poliuretanem powinna być podyktowana bilansem między kosztem początkowym a długoterminową wartością. Jeśli priorytetem jest maksymalna trwałość, niezmienny wygląd estetyczny oraz minimalizacja przyszłych kosztów konserwacji czy ewentualnej wymiany, inwestycja w poliuretan jest uzasadniona, pomimo wyższego nakładu początkowego. W dłuższej perspektywie, jego superiorne właściwości mogą przynieść wymierne korzyści. W sytuacji, gdy budżet jest ściśle ograniczony i akceptowane są potencjalne, delikatne zmiany estetyczne w kolorze po kilku latach, wybór wysokiej jakości poliestru od renomowanego producenta może być wystarczającym kompromisem. _____________________________ Blachodachówki panelowe - Blachy Pruszyński https://pruszynski.com.pl/produkt/pokrycia-dachowe/blachodachowka-panelowa-modulowa/
    • Jeśli tapeta jest rozciągliwa, to ten facet robi to źle. Ruchy raklą na połowie pasa rozciągają go i pas się wygina jak tory kolejowe na zakręcie. .  To się powinno robić rolką gumową,  Ale jeśli tapeta jest nierozciągliwa, to dobrze. Jednak nierozciągliwą tapetę klei się inna technologią. Klej nanosi się na powierzchnię (dużo kleju, tak żeby położoną tapetę można było przesuwać ręką), a tapeta jest sucha.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...