Skocz do zawartości

optymalizacja ustawień kondensata


wojtaszekm

Recommended Posts

Napisano
Jestem posiadaczem kotła beretta kompakt grenn 16 S e.s.i. Dom z poddaszem użytkowym 173m2 kubatura ok. 430 m3. Ściany suporex 24 ocieplone 10cm styropianu. Zasobnik c.w.u. 120l ustawiony na 43 stopnie. Czas działania cyrkulacji dostosowany do obecności w domu. Zastanawiam sie nad optymalizacja ustawień kotła. tzn.
1. jaką krzywą grzewczą mu ustawić (fabrycznie ma 20 (2.0))
2. jaką temperaturę zasilania co, aby zużycie gazu było sensowne.
To będzie mój drugi sezon - w tamtym roku chodził na ustawieniach fabrycznych, bo wygrzewałem dom - temp. 18 w dzień i 17 w nocy. Palił ok 10m3 gazu
( może on ma tyle palić a ja się czepiam - chociaż można poeksperymentować przecież)
Kocioł ma zewnętrzną sondę temperatury (instalator mówił że to pogodówka), Mam tez podłączony do niego regulator pokojowy Auraton 2005 TX plus.

Mam małe dziecko wiec ustawienia na regulatorze są następujące: noc od 23 do 6 - temperatura 20 st. dzień od 6 do 23 temperatura 21 st.
Napisano
ja się podpinam pod pytanie. Kocioł mam inny (die dietrich) ale narazie tez eksterymentujemy... ustawilismy temperaturę wody najpierw 55 st i było wsciekle gorąco, teraz 45 st. (dalej mocno ciepło..) nie mamy jeszcze sterownika temperatur ale zamontujemy lada dzień. Tez mam małe dzieci ale w związku z tym że zalezy mi na ich odporności icon_cool.gif na noc bedzie 18 st na dzien 19 lub 20 max.
Napisano
Cytat

Jestem posiadaczem kotła beretta kompakt grenn 16 S e.s.i. Dom z poddaszem użytkowym 173m2 kubatura ok. 430 m3. Ściany suporex 24 ocieplone 10cm styropianu. Zasobnik c.w.u. 120l ustawiony na 43 stopnie. Czas działania cyrkulacji dostosowany do obecności w domu. Zastanawiam sie nad optymalizacja ustawień kotła. tzn.
1. jaką krzywą grzewczą mu ustawić (fabrycznie ma 20 (2.0))
2. jaką temperaturę zasilania co, aby zużycie gazu było sensowne.
To będzie mój drugi sezon - w tamtym roku chodził na ustawieniach fabrycznych, bo wygrzewałem dom - temp. 18 w dzień i 17 w nocy. Palił ok 10m3 gazu
( może on ma tyle palić a ja się czepiam - chociaż można poeksperymentować przecież)
Kocioł ma zewnętrzną sondę temperatury (instalator mówił że to pogodówka), Mam tez podłączony do niego regulator pokojowy Auraton 2005 TX plus.

Mam małe dziecko wiec ustawienia na regulatorze są następujące: noc od 23 do 6 - temperatura 20 st. dzień od 6 do 23 temperatura 21 st.


no spalanie jak spalanie przy takich temp jak masz teraz ustawione to powinno palic ok 13m bo na zwykłym pali ok 13-14m na dobe a co do krzywych to ustawiaj tak zebys nie zmarzł cyli min i od tego korekta w góre wtedy uzyskasz optimum
Napisano
Cytat

no spalanie jak spalanie przy takich temp jak masz teraz ustawione to powinno palic ok 13m bo na zwykłym pali ok 13-14m na dobe a co do krzywych to ustawiaj tak zebys nie zmarzł cyli min i od tego korekta w góre wtedy uzyskasz optimum



ok 13m na dobę przy tych temepraturach - to gdzie tu oszczędności z kondnesata??? Mam nadzieję ze do moich warunków tempereturowych i powierzchniowych da się ustawic piec tak, żeby palił mniej
Napisano
Cytat

no spalanie jak spalanie przy takich temp jak masz teraz ustawione to powinno palic ok 13m bo na zwykłym pali ok 13-14m na dobe a co do krzywych to ustawiaj tak zebys nie zmarzł cyli min i od tego korekta w góre wtedy uzyskasz optimum



pokombimuję sam - może ktoś coś napisze i zweryfikuje moje myślenie - ustawiłem krzywą 12,5 i temperatura max. ma kotle 53 st. - zobaczę jak się bezi nagrzewał dom i ile gazu zeżre
Napisano
Cytat

my dziś ustawialiśmy
Temperatura wody 50 st
Na sterowniku temp 19 st noc, 20 st dzień, i 21 st na ranne wstawanie i wieczorną kapiel dzieci
Nie wiem ile zużywa ale w domu jest bardzo ciepło:)



kropeczka_ns sprawdź do jakiej temperatury temperetury nagrzewa Ci pomieszczenia??? Tylko do zadanej?? Bo u mnie grzeje o 0,25 st ponad i się wyłącza. Napisz jaka masz powierzchnię domu, kubaturę, no i ile gazu Ci pożera Twój kociołekprzy Twoich nastawach i obecnych temperaturach (może będziemy mieli jakieś punkty do porównań i bedziemy jkręcić dalej przy ustawieniach). Ja zmniejszyłem tepm z 53 do 51 st. na kotle
Napisano
Cytat

ustawiłem krzywą 12,5 i temperatura max. ma kotle 53 st. - zobaczę jak się bezi nagrzewał dom i ile gazu zeżre


Krzywa oprócz nachylenia posiada również poziom, zmieniając nachylenie przy temperaturach takich jak teraz niewiele zmienisz gdyż wpływa ono znacząco na temperaturę zasilania kotła w okresach sporego mrozu. W okresie przejściowym należałoby posterować poziomem krzywej grzewczej.
Dla przykładu: jest to mój pierwszy sezon grzewczy, budynek jest aktualnie w trakcie ocieplania ( porotherm 30 + styropian 12cm). Powierzchnia do ogrzania to ~260m2 w tym 105m2 parteru a reszta to poddasze użytkowe. Aktualnie pracuje około 60m2 podłogówki + 10m2 ogrzewania ściennego na obiegu z mieszaczem + 9 grzejników. Kocioł to kondensat viessmanna z zasobnikiem C.W.U. 300l (120 litrów grzane przez kocioł i ustawione na 42 st.C.)
Sterowanie grzania pogodowo z ustawieniem temperatury normalnej 20 stopni i zredukowanej na noc 18 stopni. Podłogówki sterowane pogodowo bez czujnika temperatury wewnętrzej (nie do końca rozumiem jak to działa icon_wink.gif)
Krzywe grzewcze kotła ustawione przez panów instalatorów wyglądały następująco: dla obiegu grzejników 1.4 i poziom 0, dla obiegu podłogówek 0.6 i poziom 0. KOcioł grzał wodę zasilania do około 50-55 stopni, w domu było za ciepło a zużycie dobowe gazu wynosiło około 9 m3 (przy temperaturach zewnętrznych rzędu 2-5 stopni C w dzień)
Zacząłem się więc bawić w kodowanie kotła i po 3 dobach osiągnąłem zużycie dobowe gazu na poziomie 4.5-5.5 m3.
Aktualnie krzywe wyglądają tak: obieg grzejnikowy: nachylenie 1.1, poziom -5; obieg podłogówek: nachylenie 0.5, poziom -3. Temperatura na zasilaniu utrzymywana jest w okolicach 30 stopni ( teraz nawet mniej przy temp. zewnętrznej +6) a podłogi nie parzą icon_wink.gif Temperatura w pomieszczeniach utrzymuje się na poziomie 20-20,5 stopnia pomimo otwartej cały dzień bramy garażowej. Jak panowie skończą ocieplanie pobawimy się dalej icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Krzywa oprócz nachylenia posiada również poziom, zmieniając nachylenie przy temperaturach takich jak teraz niewiele zmienisz gdyż wpływa ono znacząco na temperaturę zasilania kotła w okresach sporego mrozu. W okresie przejściowym należałoby posterować poziomem krzywej grzewczej.
Dla przykładu: jest to mój pierwszy sezon grzewczy, budynek jest aktualnie w trakcie ocieplania ( porotherm 30 + styropian 12cm). Powierzchnia do ogrzania to ~260m2 w tym 105m2 parteru a reszta to poddasze użytkowe. Aktualnie pracuje około 60m2 podłogówki + 10m2 ogrzewania ściennego na obiegu z mieszaczem + 9 grzejników. Kocioł to kondensat viessmanna z zasobnikiem C.W.U. 300l (120 litrów grzane przez kocioł i ustawione na 42 st.C.)
Sterowanie grzania pogodowo z ustawieniem temperatury normalnej 20 stopni i zredukowanej na noc 18 stopni. Podłogówki sterowane pogodowo bez czujnika temperatury wewnętrzej (nie do końca rozumiem jak to działa icon_wink.gif )
Krzywe grzewcze kotła ustawione przez panów instalatorów wyglądały następująco: dla obiegu grzejników 1.4 i poziom 0, dla obiegu podłogówek 0.6 i poziom 0. KOcioł grzał wodę zasilania do około 50-55 stopni, w domu było za ciepło a zużycie dobowe gazu wynosiło około 9 m3 (przy temperaturach zewnętrznych rzędu 2-5 stopni C w dzień)
Zacząłem się więc bawić w kodowanie kotła i po 3 dobach osiągnąłem zużycie dobowe gazu na poziomie 4.5-5.5 m3.
Aktualnie krzywe wyglądają tak: obieg grzejnikowy: nachylenie 1.1, poziom -5; obieg podłogówek: nachylenie 0.5, poziom -3. Temperatura na zasilaniu utrzymywana jest w okolicach 30 stopni ( teraz nawet mniej przy temp. zewnętrznej +6) a podłogi nie parzą icon_wink.gif Temperatura w pomieszczeniach utrzymuje się na poziomie 20-20,5 stopnia pomimo otwartej cały dzień bramy garażowej. Jak panowie skończą ocieplanie pobawimy się dalej icon_smile.gif


OK zdzich44 - super mi to wyjaśniłeś, załapałem o co chodzi z krzywymi grzewczymi. Powiedz tylko w jakich cyklach (jeżeli w ogóle icon_biggrin.gif ) pracuje Twój kociołek??? Przy temperaturze zasilania ok 30 st. musi chyba sobie pracować długo.
Napisano
Nie obserwuję załączeń palnika icon_razz.gif Kocioł utrzymuje w miarę stałą temperaturę wody, włącza się raczej często i na krótko a woda krąży w ciągłym obiegu. Grzejniki są ciągle chłodne lub lekko ciepłe.
Wydaje mi się, że o to właśnie chodzi, taniej jest chyba utrzymać 30 stopni na zasilaniu niż cyklicznie ogrzewać od np. 18 do 60 stopni?
Napisano
Cytat

Nie obserwuję załączeń palnika icon_razz.gif Kocioł utrzymuje w miarę stałą temperaturę wody, włącza się raczej często i na krótko a woda krąży w ciągłym obiegu. Grzejniki są ciągle chłodne lub lekko ciepłe.
Wydaje mi się, że o to właśnie chodzi, taniej jest chyba utrzymać 30 stopni na zasilaniu niż cyklicznie ogrzewać od np. 18 do 60 stopni?



Może w doborze odpowiedniej krzywej i jej poziomu leży klucz do oszczędnego grzania - no ale ja musze grzać powyżej 20 st w nocy ,bo mam małeg synka...
Napisano
Cytat

ok 13m na dobę przy tych temepraturach - to gdzie tu oszczędności z kondnesata??? Mam nadzieję ze do moich warunków tempereturowych i powierzchniowych da się ustawic piec tak, żeby palił mniej


dla temperatur jakie sobie załozyłes ,
a co ty myslałes ze te 4% oszednoosci to jakos szczególnie odcujesz ? mając kondensata?
Napisano
Cytat

dla temperatur jakie sobie załozyłes ,
a co ty myslałes ze te 4% oszednoosci to jakos szczególnie odcujesz ? mając kondensata?



czytając różne wpisy na tym forum można zauważyć znaczące rozbieżności w zużyciu gazu do ogrzewania nawet w podobnych warunkach (metraż, kubatura, docieplenie), więc..... skoro można zużywać 5 czy 6 m gazu na dobę to ja tak chcę zamiast 8 czy 10ciu osiągając ten sam komfort cieplny.....
Napisano
Cytat

Może w doborze odpowiedniej krzywej i jej poziomu leży klucz do oszczędnego grzania - no ale ja musze grzać powyżej 20 st w nocy ,bo mam małeg synka...


Po pierwsze dzieci nie należy przegrzewać icon_wink.gif a po drugie przy obecnych temperaturach dom się w nocy nie wychładza, pomimo nocnej temperatury ustawionej na 18 stopni mam ciągle 20. Zobaczymy co będzie jak przyjdą mrozy...
Napisano
Cytat

Po pierwsze dzieci nie należy przegrzewać icon_wink.gif a po drugie przy obecnych temperaturach dom się w nocy nie wychładza, pomimo nocnej temperatury ustawionej na 18 stopni mam ciągle 20. Zobaczymy co będzie jak przyjdą mrozy...



w jakim wariancie kocioł zużyje mniej gazu dla osiagniecia zadanej tempertury - dłuższe cykle pracy przy niższej temp zasilania czy wyższa temp na wyjściu a krótsze grzenie
Napisano
Nie do końca rozumiem pytanie gdyż temperatura na wyjściu zależy od ustawionej krzywej grzewczej a kocioł automatycznie moduluje zapotrzebowanie na moc. Pompa obiegowa pracuje w trybie ciągłym przy minimalnej (zależnej od krzywej) temperaturze zasilania. Po mojemu "cykl pracy" kotła to moment pracy palnika. Mam wrażenie, że myślisz o czym innym.
Napisano
Cytat

ok 13m na dobę przy tych temepraturach - to gdzie tu oszczędności z kondnesata??? Mam nadzieję ze do moich warunków tempereturowych i powierzchniowych da się ustawic piec tak, żeby palił mniej



doświadczalnie pogrzebałem w ustawieniach kociołka i na razie jest zadowalajaco - 6 m3 gazu na dobę. Powiedzcie mi jeszcze jaka jest zależność i ewentualny wpływ regulatora pokojowego na pogodówkę (czy w ogóle istniej między nimi jakaś korelacja i wpływ jednego na drugie)
Napisano
Cytat

Przykład z instrukcji serwisowej mojego kociołka: 7e518e7375e709cem.jpg



Czyli co?? zmiana temperatury na regulatorze pokojowym tak jakby przesuwa krzywą grzewczą w zależności od tego jakiej zmiany dokonujemy na pokojowym w stosunku do "czystej" krzywej grzewczej. Dobrze rozumuję??
Napisano
Cytat

@wojtaszekm - jak tam kombinacje z kotłem?



ostatecznie wyszło tak - krzywa 1,0 poziom 0 (na razie), na regulatorze pokojowym 21 w dzień, 20,5 w nocy, c.w.u = 44 st.C, cyrkulacja włączana wtedy kiedy potrzebna ) włącznik dobowy odpowiednio zaprogramowany, rurki zasilania i powrotu przy zasobniku zaizolowane otuliną. Przy temperaturach z ostatnich dni (spisywałem wiernie stan gazomierza o 7 i 19 odczytując temperaturę zewnętrzną z sondy kotła) miałem takie zużycia gazu: np: 27.10 - temp rano i wieczorem 9 st. - zużycie dobowe 3,27 m3, 28.10 - temp rano 6 a wieczorem 4 st. C - zużycie dobowe 5,45 m3. Jak na razie jestem zadowolony biorąc pod uwagę zadaną temperaturę w pomieszczeniu , metraż i kubaturę mojego domu. Fakt - przyjdą mrozy zużycie wzrośnie, ale nie pali teraz 8, czy 9 m3 przy porównywalnych temperaturach tak jak w ubiegłym roku

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • 🟩 SIATKI I PRĘTY KOMPOZYTOWE GRP – MĄDRA ALTERNATYWA DLA STALI ✅ 3x tańsze. ✅ 9x lżejsze. ✅ Bez rdzy. ✅ Z CE i ISO. Jeśli nadal zbroisz beton stalą, to wiedz, że istnieje sprawdzone i certyfikowane rozwiązanie: kompozytowe zbrojenie z włókna szklanego GRP od TROKOTEX – polskiego producenta z 40-letnim doświadczeniem. 🧱 Co oferujemy: 🔹 Siatki kompozytowe GRP – na fundamenty, wylewki, posadzki, podłogi, prefabrykaty 🔹 Pręty kompozytowe GRP (w kręgach i odcinkach) – od fi6 do fi16 mm 🔹 Produkty z certyfikatem CE, ISO 9001, ISO 14001, KOT 💪 Dlaczego kompozyt? Nie koroduje – odporność na sól, wilgoć, chemię Nie przewodzi ciepła – idealny pod ogrzewanie podłogowe Lekki – łatwy transport i montaż bez ciężkiego sprzętu Wytrzymały – nie ustępuje stalowym zamiennikom Ekonomiczny – mniej strat, niższe koszty robocizny Ekologiczny – żywotność do 100 lat, zero rdzy i strat 📦 Kup online: 👉 https://sklep.trokotex.pl/ Próbki wysyłamy GRATIS.
    • A to już zależy od zastosowanego impregnatu i efektu jaki chce uzyskać inwestor.
    • To nie przepisy się zmieniły tylko ich interpretacja.  Te zawarte w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych w tym względzie nie zmieniły się od ich przyjęcia w 2002 r. Prawie tak samo brzmiały stosowne zapisy w rozporządzeniu z roku 1994 (to też § 14), chociaż były nieco bardziej szczegółowe i lepiej sformułowane. Największe znaczenie mają więc zapisy rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2022 Poz. 1225, z późniejszymi zmianami).   § 14. 1. Do działek budowlanych oraz do budynków i urządzeń z nimi związanych należy zapewnić dojście i dojazd umożliwiający dostęp do drogi publicznej, odpowiednie do przeznaczenia i sposobu ich użytkowania oraz wymagań dotyczących ochrony przeciwpożarowej, określonych w przepisach odrębnych. Szerokość jezdni stanowiącej dojazd nie może być mniejsza niż 3 m. 2. Dopuszcza się zastosowanie dojścia i dojazdu do działek budowlanych w postaci ciągu pieszo-jezdnego, pod warunkiem że ma on szerokość nie mniejszą niż 5 m, umożliwiającą ruch pieszy oraz ruch i postój pojazdów. 3. Do budynku i urządzeń z nim związanych, wymagających dojazdów, funkcję tę mogą spełniać dojścia, pod warunkiem że ich szerokość nie będzie mniejsza niż 4,5 m.   Obecnie te przepisy są przez część urzędników interpretowane w ten sposób, że zasadniczo droga prowadząca do budynku powinna mieć przynajmniej 5 m. To jest niejako punkt wyjścia. Natomiast 4,5 m dojścia to przypadek szczególny, co do którego nie ma jasnej interpretacji. Natomiast 3 m to w tej interpretacji minimalna szerokość samej jezdni, jeżeli jest ona częścią drogi, obejmującej również choćby chodnik.  Natomiast dawniej interpretowano to w ten sposób, że wystarczająca minimalna szerokość drogi wynosi 3 m i przynajmniej tyle musi mieć jej jezdnia. Na tej podstawie akceptowano drogi o szerokości 3 m. Ponadto przypominam, że w razie braku chodnika pieszy może zgodnie z prawem poruszać się po jezdni, kierowca ma zaś obowiązek zachowania w takiej sytuacji szczególnej ostrożności.   Dotychczasowe stanowisko sądów i opinie prawników przychylają się jednak do starej interpretacji, uznając 3 m za wystarczającą szerokość drogi dojazdowej. Polecam do przeczytania:   https://www.mpoia.pl/index.php/dzialalnosc/zespol-rzeczoznawcow?view=article&id=1790&catid=39 https://serwisy.gazetaprawna.pl/nieruchomosci/artykuly/1494335,jaka-szerokosc-drogi-dojazdowej-do-dzialki-nowe-prawo-budowlane.html   Generalnie stanowisko jest takie, że to właśnie § 14.1 zawierający wymóg dostosowania drogi do potrzeb, a przy tym zapewnienia jezdni o szerokości nie mniejszej niż 3 m jest podstawową ogólną regulacją. Natomiast te zawarte w kolejnych (§ 14.2 oraz § 14.3) są przypadkami szczególnymi. Na to wskazuje sama konstrukcja tego przepisu, kolejność podania wymagań. Ponadto wskazuje na to również brzmienie § 14 w wersji z roku 1994.   Jest więc podstawa, żeby odwoływać się od decyzji. Tu przepisy prawa nie są jednoznaczne, to kwestia ich interpretacji. Ewentualnie jest też możliwość wystąpienia do właściwego ministra o jednorazową zgodę o odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych. Jest tu jeszcze jedno ważne zastrzeżenie. Jeżeli w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub w decyzji o warunkach zabudowy określono minimalną szerokość dróg dojazdowych to podważyć te zapisy będzie trudno. Samorząd ma bowiem prawo zamieścić tam wymagania ostrzejsze, niż przewidują to przepisy ogólne. Ale i tak nie jest to sytuacja bez szans, skoro przy tej drodze już są zabudowane działki. Wymóg zapewnienia szerszej drogi tylko w odniesieniu do niektórych działek prowadzi przecież w takiej sytuacji do absurdu. Ale to trudna droga i należałoby się powoływać już na tzw. klauzule generalne. PS. w załączniku umieszczam stary wariant rozporządzenia z 1994 r. Nowy zacytowałem w odpowiedzi.    WT 1994 D19950046.pdf
    • Podobno z tego co nam urzędnik dzisiaj powiedział to że od tego roku ściśle trzymają się tych 5M bo w 2024 roku jeszcze by z tym nie było problemu... Z tego co podpowiedział to napisać odwołanie i możliwe że uda się uzyskać ustępstwo od tych wytycznych i otrzymać pozytywną decyzję, muszę liczyć na trochę szczęścia
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...