Skocz do zawartości

Białe wykwity na klinkierze


Recommended Posts

Na słupkach, kilkuletniego ogordzenia, wykonanych z cegły klinkierowej zaczeły pojawiać się białe wykwity. W dotyku jest to proszek przypominający wapno.

Co to jest i jak z tym walczyć?
Nie muszę dodawać, że te białe plamy wyglądają koszmarnie.

pozdrawiam
Link do komentarza
icon_confused.gif Błędy konstrukcyjne icon_confused.gif A niby co miałoby być żle zrobione co powodowałoby pojawianie się białych wykwitów?
Według mnie - choć zaznaczam nie jestem w tej dziedzinie ekspertem - białe wykwity pojawiają pod wplywem reakcji wody (czesto kwasne deszcze) i zwiazkow zawatych w mieszankach betonowych.Co gorsza sa problemy z tego usunieciem a juz zupelnie nie polecam czyszczenia/szorowania klinkieru.Czesto bialy proszek o ktorym piszesz po prostu wsiaka i plamy sa juz na stałe....Wiem cos o tym bo podobny problem mam z klinkierem uzywanym przy ogrodzeniu!
Pozostaje poczekac jeszcze na rady innych osob!
Link do komentarza
Białe wykwity na cegłach klinkierowych są efektem krystalizacji soli zawartych w samym materiale, zaprawie oraz w wilgoci podciąganej z gruntu. Moga również pojawiać się na murach sąsiadujących z jezdnią, ktorą podczas zimy posypywano solą. Skuteczność zwalczania tych nalotów zależy od przyczyny, jaka powoduje ich występowanie. Stosunkowo łatwo moż, na pozbyć się nalotów powstałych w wyniku "solenia" jezdni . Wystarczy wyszczotkować powierzchnię na sucho a następnie spłukać obficie silnym strumieniem wody. Natomiast trwałe usunięcie wykwitów związanych z wysalaniem się zaprawy nie gwarantuje pełnego powodzenia - z czasem naloty mogą pojawić się ponownie. Również wykwity zwiazane podsiąkanie wilgoci z gruntu mogą powracać. Praktycznie jedyną prostą metodą przynajmniej czasowego pozbycia sie wykwitów jest usuniecie nalotów w opisany powyżej sposób oraz zaimpregnowanie powierzchni muru preparatem do klinkieru , który uszczelnia mikropory . Zabieg impregnacji należy powtarzać co trzy = cztery lata. Radykalne zabezpieczenie muru przed pojawieniem się wykwitów zapewnia ułożenie klinkieru na izolacji przeciwwilgociowej (dwie warstwy papy na lepiku) która zapobiegnie podciąganiu wilgoci z gruntu, oraz murowanie i spoinowanie na specjalnych zaprawach do klinkieru zawierający tras reński.
Link do komentarza
A więc ogrodzenie jest przy ulicy, ale też od sąsiada - wykwity są wszędzie więc sól drogowa odpada. Możliwe natomiast jest podciąganie wody z gruntu - bo izolacji poziomej nie ma. Cegły klinkierowe murowane były na zaprawie cementowej zwykłej, bez dodatków.
Jeśli wysalanie się zaprawy miałoby wpłynąć na cegły to sól musiałaby wniknąć w cegły i "wyjść" na jej lico. A więc wychodzi, że tak się dzieje.

Gdyby nie zastosować preparatów zaprawa się kiedys powinna i tak sama 'wysolić' ?
Link do komentarza
A więc ogrodzenie jest przy ulicy, ale też od sąsiada - wykwity są wszędzie więc sól drogowa Pozwolę. sobie powtórzyć już moją odpowiedź w innej sprawie również dotyczących białych nalotów na cegle klinkierowej :

Wykwitami są sole wapna i magnezu.
Najczęściej wychodzi to z zapraw na skutek stosowania wadliwego cementu. Należy stosować cementy portlandzkie bez domieszek. Ta sama zaprawa do murowania i fugowania. Operacja winna być wykonywana w jednym cyklu.
Literatura podaje wiele sposobów usuwania tych wykwitów.
Ja proponuję usuwanie poprzez szczotkowanie na sucho. Sprawdziłem przy realizacji jednego, co prawda komina, ale skutek był zamierzony.
Zmywanie woda powoduje dalsze wymywanie związków i powstawanie wykwitów.
Innym rozwiązaniem jest stosowanie past, które nakłada się na powierzchnie fug i po pewnym czasie zmywa wodą pod ciśnieniem – myjka Karcher. Pasty można nabyć w sklepach z masami do fugowania klinkieru oraz w skaldach z klinkierem. Nie polecam ponieważ jest to drogie rozwiązanie a do tego trzeba pożyczyć Karchera

Jak chodzi o problem wilgoci podciąganej z gruntu to w przypadku ogrodzeń jest prawie nie do uniknięcia. Bardzo rzadko stosuje się izolacje poziomą
Problem związany z solą którą podczas zimy posypywano drogi a następnie przez rozbryzgi znalazła się na murkach ogrodzenia z cegły klinkierowej można zablokować jest wnikanie w cegłę i w zaprawę fugową poprzez zastosowanie środków impregnujących
Stosowanie takich środków jest jedynie zasadne przy braku wykwitów solnych z samej zaprawy oraz braku zawilgocenia cegły, ponieważ powyższe środki impregnacyjne uniemożliwią wydostawanie się wilgoci z muru ogrodzenia
Link do komentarza
  • 3 tygodnie temu...
Cement bez dodatków ma ok. 18% wapna. Tu jest pierwotna przyczyna.

Zasada - nie dawać wody, w szcególności pod ciśnieniem, bo dalej będzie wymywać wapno.
Co schodzi na sucho, to usunąć, reszte delikatnie można potraktować kwasem np. cytrynowym 5% roztwór.

Po zakończeniu prac fugi zahydrofobować preparatem silikonowym, ograniczy nasiąkliwość i woda nie będzie mogła kontynuować tego procesu.
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Cytat

Na słupkach, kilkuletniego ogordzenia, wykonanych z cegły klinkierowej zaczeły pojawiać się białe wykwity. W dotyku jest to proszek przypominający wapno.
Co to jest i jak z tym walczyć?
Nie muszę dodawać, że te białe plamy wyglądają koszmarnie.
pozdrawiam


Cze.Oczyścić na sucho cegłę i jeśli jest miejsce choć kilka mm to zafugować fugą do klinkieru.Nie będzie wykwitów z zaprawy.Pozdro.
Link do komentarza
  • 6 miesiące temu...
Witam.Ja również mam problem z tymi wykwitami na cegle.Ogrodzenie po zimie wygląda fatalnie.Większość cegły ma biały nalot.Do budowy ogrodzenia zastosowałem cegłę klinkierową marki ROBEN, zaprawa tylko i wyłącznie KREISEL do klinkieru kolor czarny (na opakowaniu pisało iż ma dodatki przeciwdziałające występowaniu wykwitów).Obowiązkowo zastosowałem izolację poziomą (wykonana poprawnie i solidnie).Słupki okrywane przed deszczem przez 18 dni (prace wykonywano w czerwcu,pogoda piękna).Droga boczna nie posypywana solą.Gdzie tkwi błąd.Czy to wina zaprawy,cegły czy wykonawców.Dodam iż ta sama firma budowała ogrodzenie u znajomego stosując inną cegłę i zaprawę lecz po zimie wykwitów brak.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 1 miesiąc temu...
Cytat

Witam.Ja również mam problem z tymi wykwitami na cegle.Ogrodzenie po zimie wygląda fatalnie.Większość cegły ma biały nalot.Do budowy ogrodzenia zastosowałem cegłę klinkierową marki ROBEN, zaprawa tylko i wyłącznie KREISEL do klinkieru kolor czarny (na opakowaniu pisało iż ma dodatki przeciwdziałające występowaniu wykwitów).Obowiązkowo zastosowałem izolację poziomą (wykonana poprawnie i solidnie).Słupki okrywane przed deszczem przez 18 dni (prace wykonywano w czerwcu,pogoda piękna).Droga boczna nie posypywana solą.Gdzie tkwi błąd.Czy to wina zaprawy,cegły czy wykonawców.Dodam iż ta sama firma budowała ogrodzenie u znajomego stosując inną cegłę i zaprawę lecz po zimie wykwitów brak.


Mimo użycia dobrej jakości cegieł i zaprawy oraz fugi do klinkieru miałem reklamację dotyczącą wykwitów.Po zbadaniu sprawy doszedłem do wniosku że przyczyną jest automatyczna deszczownia systematycznie zlewająca słupki i miałem rację.Po przesunięciu tryskaczy tak by woda nie sięgała słupków i oczyszczeniu nalotu temat nie wrócił.Bob icon_biggrin.gif
Link do komentarza
  • 5 miesiące temu...
Cytat

Mimo użycia dobrej jakości cegieł i zaprawy oraz fugi do klinkieru miałem reklamację dotyczącą wykwitów.Po zbadaniu sprawy doszedłem do wniosku że przyczyną jest automatyczna deszczownia systematycznie zlewająca słupki i miałem rację.Po przesunięciu tryskaczy tak by woda nie sięgała słupków i oczyszczeniu nalotu temat nie wrócił.Bob icon_biggrin.gif


Sprawa jest zgoła powszechna. Wykwity to sole wapnia które są wypłukiwane z zaprawy przez deszcze opadowe. Jest im tym wiecej im bardziej zanieczyszczony był cement użyty do budowy i im świeższa jest zaprawa. To zjawisko można zminimalizować korzystając ze specjalnych zapraw do klinkieru mających w swoim składzie tras reński. W Polsce firmą produkującą zaprawy z dodatkiem trasu jest Sopro.
Ponieważ sole wapnia są rozpuszczalne a już wykwity się pojawiły można z tym nie walczyć, gdyż w miarę wiązania zaprawy wykwitów jest coraz mniej, a stare są łatwo usuwalne. Do ewentualnego usuwania wykwitów nie polecam stosowania środków na bazie stężonego kwasu gdyż oprócz tego że usuną istniejące, spowodują rozpuszczanie pozostałych węglanów w zaprawach i powstawanie kolejnych wykwitów. Można też na czas słoty i niepogody przez jakiś czas osłaniać słupki klinkierowe workami foliowymi.
Praktyczne i proste porady dotyczące podstawowych dylematów przy montażu okładzin znajdziesz TU
Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Witam wszystkich jeśli chodzi o wykwit to
proszę przeczytać to :

Stosowanie zapraw cementowo-wapienne do murowania elewacji z cegły klinkierowej kojarzy się przede wszystkim z powstawaniem białych nalotów. Tak sądzi wielu wykonawców i inwestorów, jednak to właśnie zaprawę z wapnem powinno się używać do wznoszenia murów i elewacji z klinkieru.

Wykwity solne są przyczyną wielu reklamacji i niezadowolenia klientów. Czasami za ich pojawienie się, odpowiedzialna jest zaprawa murarska. I nie ma tutaj specjalnego znaczenia czy jest to zaprawa przygotowana z gotowej, suchej mieszanki, czy też wykonana na budowie.

Jakie więc zaprawy należy stosować przy murowaniu elewacji oraz ogrodzeń z cegły klinkierowej? Odpowiedź jest prosta: oczywiście cementowo-wapienne! To stwierdzenie przeczy jednak krążącej wśród wykonawców opinii, że do wznoszenia elewacji z cegły klinkierowej należy używać wyłącznie te zapraw, które nie zawierają wapna hydratyzowanego.

Skąd te rozbieżności między powszechnie słyszanymi opiniami o wapnie, a dobrą praktyką murarską? Być może stąd, że większość białych nalotów pojawiających się na cegle lub na łączeniach cegła-zaprawa ma jasne zabarwienie. Wiele osób sądzi więc, że przyczyną ich powstawania jest wapno hydratyzowane z zaprawy.

W wyniku licznych badań i testów stwierdzono, że naloty pojawiające się na cegle klinkierowej można podzielić na dwie grupy: wykwity solne (w większości chlorki, siarczki, siarczany) oraz wykwity wapienne. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku ich źródłem jest cement portlandzki zawarty w zaprawie lub betonie. Na kostce brukowej występują wykwity wapienne, chociaż do jej produkcji nie używa się wapna hydratyzowanego.

Badania potwierdziły również, że wapno hydratyzowane dodawane do zaprawy, ogranicza do minimum możliwość pojawienia się wykwitów solnych na elewacji z klinkieru. Dlaczego? Otóż, aby wystąpiły wykwity muszą zaistnieć ku temu specjalne warunki. Konieczne jest źródło soli rozpuszczalnej w wodzie (cegła, składniki zaprawy, otoczenie, atmosfera, grunt, etc.) oraz woda, w której te sole ulegają rozpuszczeniu.
Więc proszę sienie bać jeśli ktoś powie że użyje zaprawy cementowo-wapiennej do murowania klinkieru, zwłaszcza że jest tańsza.

ja osobiście zajmuję się klinkierem i odrodzeniami od 4 lat i tym wygrywam że nie mam wykwitów bo stosuje zaprawę cementowo-wapienną
Link do komentarza
  • 2 lata temu...
  • 1 rok temu...
  • 2 lata temu...
Cytat

"Jak chodzi o problem wilgoci podciąganej z gruntu to w przypadku ogrodzeń jest prawie nie do uniknięcia. Bardzo rzadko stosuje się izolacje poziomą "


Powiem tak - obowiązkiem każdego wykonawcy biorącego sie za budowę ogrodzenia jest...wykonanie izolacji poziomej,jest to absolutnie podstawowa i nie podlegająca dyskusji czynnosc która nalezy wykonac.!



To logiczne, wznosząc ściany tez daje sie izolacje poziomą parteru. Wracając do wykwitów. W podobnym temacie wypowiedział się Ekspert Silikony.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...