Skocz do zawartości

Panele podłogowe - oznaczenia


Recommended Posts

Napisano
Znalazłem ciekawą stronkę w BD. Wreszcie w jednym miejscu są zgromadzone rozmaite oznaczenia paneli icon_smile.gif

https://budujemydom.pl/abc/907_panele_podlogowe_-_tlumaczymy_oznaczenia/
Napisano

A tu fajna strona o panelach:

http://www.cyberbaba.pl/content/view/1159/93/

Panele podłogowe - z nami łatwiejszy wybór

Wybieramy panele podłogoweObecnie modnym materiałem do wykańczania podłóg są panele podłogowe. W każdym specjalistycznym sklepie z materiałami budowlanymi znajdziemy ich szeroką gamę. Kupno wydaje się banalnie proste, ale czy tak jest w rzeczywistości? Jak dokonać właściwego wyboru? Na co należy zwrócić uwagę, aby towar pozornie ładny i solidny nie okazał się bublem i by służył nam przez wiele lat? Oto podstawowe informacje i wskazówki.
Panele podłogowe - podstawowe informacje

Panele podłogowe mają przewagę nad parkietem czy mozaiką ze względu na ich prosty montaż i demontaż ( łączą się na pióro i wpust bez użycia kleju - można położyć je samodzielnie). Ponadto taka podłoga nadaje się od razu do użytkowania bez konieczności cyklinowania i lakierowania. Aby dokonać prawidłowego wyboru nie można jedynie kierować się ich wyglądem, należy najpierw chociaż pobieżnie poznać materiał i jego cechy.

Trzeba wiedzieć, że panele podłogowe dzielą się na dwie grupy:

panele drewniane (wierzchnia warstwa to fornir) i panele laminowane (z powłoką z laminatu). Te pierwsze są niestety droższe, ponieważ widoczna warstwa jest wykonana z wysokiej jakości drewna, często drogiego lub egzotycznego.
Panele drewniane

Najczęściej wykonane są z trzech warstw różnych gatunków drewna trwale ze sobą połączonych.

Warstwa wierzchnia wykonana ze szlachetnej odmiany drewna o grubości 2,2-3,6mm, pokryta fabrycznie kilkoma warstwami lakieru utwardzonego promieniami UV lub olejowana (lakier jest wykończeniem trwalszym, zaś olej uwydatnia strukturę drewna i pogłębia jego kolor).

Warstwa środkowa tzw. rdzeń z listewek z drewna iglastego( świerka lub sosny), rzadziej z płyty pilśniowej, płyty wiórowej lub sklejki.

Warstwa spodnia ze sklejki lub z okleiny z drewna iglastego, ma przeciwprężnie oddziaływać na warstwę środkową.
Jak właściwie wybrać panele drewniane?

Kupując panele drewniane najpierw powinniśmy wybrać wzór, który będzie nam się podobał i pasował do wnętrza. Potem ważna jest trwałość materiału, czyli ich odporność na ścieranie i oczywiście cena oraz długość okresu gwarancji.

Trwałość paneli drewnianych jest uzależniona od twardości drewna użytego na wierzchnią warstwę. Poszczególne gatunki drewna mają różna naturalna twardość. Jest ona oznaczona liczbą twardości Bitnera (BHN). Im wyższa liczba, tym twardsza podłoga.

Najtwardsze gatunki drewna to drewno egzotyczne: wenge, merbau, iroko, sukupira, jatoba ( twardość powyżej 4).

Twarde gatunki to: wiąz, jawor, dąb, orzech, klon, jesion, grusza i grab (3-4).

Do średnio twardych zalicza się drewno modrzewia, brzozy, olchy i wiśni ( 2-3).

Do miękkich gatunków drzew jest zaliczane drewno drzew iglastych: sosny, świerka i jodły( 1,5-1,:icon_cool:.

Do pomieszczeń o dużym natężeniu ruchu (np. pokoje dzienne) polecane są panele z warstwą licową z twardego drewna, do korytarzy czy na schody najlepiej wybrać drewno egzotyczne, zaś w sypialniach wystarczające są panele z miękkiego drewna.

Należy pamiętać, że ślady zużycia bardziej widoczne są na podłogach jasnych o drobnej ziarnistości, a na ciemnych podłogach szybciej widać kurz.

Koszt paneli drewnianych zależy głównie od drewna użytego na wierzchnią warstwę. Im drewno twardsze i mniej u nas dostępne tym panele są droższe.
Jak dbać o panele drewniane po ułożeniu?

Odpowiednio dobrane panele pod względem ich stopnia twardości powinny starczyć nam na wiele lat. Ale żeby przedłużyć ich żywotność, najlepiej przestrzegać paru podstawowych zasad:

*

Nóżki mebli najlepiej podkleić podkładami z filcu, aby uniknąć porysowań podłogi.
*

Wycierać do sucha rozlaną wodę lub inny płyn, aby nie dopuścić do ich zamoknięcia.
*

Systematycznie odkurzać i przecierać lekko wilgotną szmatką, lub stosować do mycia specjalne preparaty przeznaczone do tego typu posadzek.
*

Przed wejściem do mieszkania położyć wycieraczkę, która zapobiegnie wnoszeniu z zewnątrz piasku.
*

W miejsca szczególnie narażone na zniszczenia (np. korytarz) zaleca się położyć dywanik.

Można je odnawiać poprzez cyklinowanie i lakierowanie, podobnie jak tradycyjny parkiet.
Panele laminowane
Z czego są wykonane panele laminowane?

Zazwyczaj są zbudowane z czterech warstw z materiałów drewnopochodnych oraz tworzyw sztucznych.

Zewnętrzną część laminatu tworzy kilkuwarstwowa powłoka utwardzonej żywicy melaninowej odpornej na uderzenia, ścieranie i zarysowania.

Następnie warstwy dekoracyjnej wykonanej z laminatu, którego nadruk przypomina materiały naturalne (drewno, kamień lub płytki ceramiczne).

Potem jest warstwa nośna z płyty pilśniowej oraz warstwa przeciwprężna z laminatu lub preparowanego papieru.

Niektóre panele wyposażone są w dodatkową warstwę wyciszającą.
Jakie panele laminowane wybrać?

Swoim wyglądem przypominają podłogi z naturalnego drewna, lecz są całkowicie sztuczne. Ich zaletą jest łatwość montażu. Nie wymagają cyklinowania, ani lakierowania. Jest to podłoga odporna na zarysowania, uderzenia i łatwa w eksploatacji. Wadą tych podłóg jest brak możliwości renowacji zniszczonych paneli, nadają się jedynie na wymianę na nowe.

Panele laminowane mają zwykle większą trwałość i odporność na ścieranie niż lakiery paneli drewnianych.

Jest pięć klas ścieralności warstwy wierzchniej. Mają one oznaczenia od AC1 do AC5. Im wyższa klasa ścieralności tym twardsza warstwa wierzchnia.

W domach jednorodzinnych, w sypialniach wystarczą w zupełności panele klasy AC3. W korytarzach, kuchniach i hallach powinno się stosować panele wyższych klas.

Podłoga z paneli laminowanych ma dwa słabe punkty; słabą odporność na wilgoć oraz wysoki poziom hałasu podczas chodzenia.
Jak dbać o panele laminowane?

Panele dobrej jakości są odporne na zarysowania, zaplamienia, a nawet na wysoką temperaturę. Poplamienie gorącym tłuszczem czy niedopałkiem papierosa zmywa się bez problemu wodą z dodatkiem środka do mycia. Trzeba jednak wiedzieć, że te najlepsze nie są tanie, a ich cena jest równa cenie paneli drewnianych.
Na co zwracać uwagę przy kupowaniu i transporcie paneli

Kupując panele należy obejrzeć je pod kątem występowania ewentualnych uszkodzeń, widzianych gołym okiem usterek takich jak: różnic kolorystycznych, różnic w wymiarach itd. Jest to ważne jeżeli będziemy musieli zgłosić ewentualną reklamację.

Podczas transportu paneli należy zachować szczególną ostrożność, aby nie uszkodzić krawędzi. Zakupione paczki powinny być foliowane.

Przed montażem należy przechowywać materiał przez 48 godzin w pomieszczeniu, w którym będzie układany.

Nie wolno przyklejać paneli na stałe do podłoża lub ścian, ponieważ jest to „podłoga pływająca”, co oznacza, że może zmienić swój wymiar pod wpływem temperatury lub wilgotności.

Najlepiej kupować produkty znanego producenta, ponieważ udzielają oni nawet 25 letniej gwarancji i mamy pewność, że produkt był wcześniej odpowiednio przechowywany.

oprac. asja

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...