Skocz do zawartości

Rury z tworzywa


Recommended Posts

Napisano
Na tej stronie:
http://www.plastech.pl/wiadomosci/artykul_...ntaktach-z-woda

znalazłem taki fragment:
Jest rzeczą powszechnie znaną i udowodnioną, że głównym przyczynkiem do skażenia ciepłej wody bakteriami legionella jest niewłaściwe projektowanie instalacji. Namnażanie siê bakterii najintensywniej zachodzi w tych częściach układu, gdzie zastój wody jest zbyt długi, a jej temperatura wynosi ok. 37 st. C. Tym samym więc należy unikać występowania w instalacji martwych odgałęzień, długich zastojów wody, przewymiarowania instalacji i zakresu temperatur 25 - 50oC. Zgodnie z ostatnim raportem holenderskiego instytutu badawczego KIWA Water Research nie stwierdzono istotnych różnic pomiędzy wszystkimi stosowanymi materiałami instalacyjnymi w formowaniu się biofilmu i namnażaniu bakterii legionella.

Tak więc opowieści o "strasznych" rurach z tworzywa, to zwykłe bajki.
  • 3 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
  Cytat

Czy to prawda, że przy rurach z tworzywa istnieje niebezpieczeństwo nadmiernego mnożenia się bakterii w domowej instalacji wodociągowej?

Rozwiń  

Wszystkie rury i kształtki (systemy) do instalacji do wody pitnej muszą posiadać atest PZH (Państwowy Zakład Higieny), atest ten jest dopuszczeniem systemu do stosowania w instalacjach służących do przesyłania wody do spożycia. Rury i kształtki tworzywowe (PVC, PE czy PP) są stosowane w instalacjach do wody pitnej od kilkudziesięciu lat w Europie i producenci posiadają dopuszczenia wydawane przez PZH.
Napisano
To się nazywa odpowiedzieć na pytanie w taki sposób, aby nie odpowiedzieć icon_smile.gif Jan_13 nie pytał o atesty i dopuszczenia, tylko o pojawiające się informacje o nadmiernym mnożeniu się drobnoustrojów w instalacjach tworzywowych. Chyba, że ewentualne drobnoustroje zabija się pokazując im atest PZH i tłumacząc, że nie powinno ich być icon_smile.gif Po tak znanej i cenionej firmie należałoby się spodziewać poważnego potraktowania pytania.
Napisano
"Stosowanie rur z tworzyw sztucznych w kontakcie z wodą pitną nie stanowi większego zagrożenia związanego z rozwojem bakterii niż z wykorzystaniem innych materiałów.
Jeżeli system instalacji wodociągowej jest poprawnie zaprojektowany , wykonany przez instalatora to nie ma żadnych zagrożeń zdrowotnych.
Należy jednak pamiętać aby:
- nie dopuszczać do tworzenia martwych stref w instalacji (z braku cyrkulacji wody dochodzi tam do zużycia wolnego chloru, który zabezpiecza przed rozwojem bakterii znajdujących się w wodzie. Po takim zużyciu bakterie znajdujące się w wodzie mogą zacząć się intensywnie rozwijać. Dotyczy to nie tylko materiałów z tworzyw ale również metali.)
- w instalacjach wody zimnej panowała temperatura niższa niż 25stC
- w instalacjach ciepłej wody użytkowej panowała temperatura min. 60 stC. Jeśli temperatura niższa niż 60 stC (wg Polskich wymagań min. 55 st C) to należy stosować dezynfekcję termiczną całej instalacji. Szczegółowe dane można znaleźć w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury w sprawie Warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

W wielu studiach naukowych i intensywnych badaniach dopuszczających, zostało udowodnione, że rury z tworzyw sztucznych nie wpływają na jakość wody pitnej i spełniają z dużym marginesem bezpieczeństwa różne surowe wymogi dotyczące ludzkiego zdrowia. Dotyczy to wszystkich rodzajów wody pitnej, niezależnie od wartości pH wody i innych aspektów jej jakości.

Według KIWA (www.kiwawaterresearch.eu) i badań wykonanych przez Ofi (www.ofi.co.at) praktycznie nie ma istotnych różnic pomiędzy poszczególnymi materiałami stosowanymi do budowy instalacji ciepłej i zimnej wody tak w przypadku tworzyw sztucznych jak i innych materiałów.

Szczegółowe informacje można znaleźć na w/w stronach oraz na stronie Polskiego Stowarzyszenia Producentów Rur i Kształtek z Tworzyw Sztucznych (PRIK), na której to znajduje się biuletyn informacyjny wydany przez PRIK i TEPPFA pt." Tworzywa sztuczne bezpiecznym i trwałym materiałem w instalacjach ciepłej i zimnej wody oraz centralnego ogrzewania." (www.prik.pl/publikacje.php)".

  • 2 tygodnie temu...
  • 3 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
  • 4 miesiące temu...
  • 1 rok temu...
Napisano
Jeżeli chodzi o higieniczność to bardzo dobrym wyborem są rury miedziane, które nie wydzielają szkodliwych substancji. Ponadto miedź jest gazoszczelna i ma neutralny smak, co wpływa znacząco na jakość wody. Również nie ulega korozji, przez co jest materiałem długowiecznym. Pozdrawiam.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Czy to wszystko jest zgodne z projektem? Bo jeżeli tak, to projektanci się nie popisali. Osobiście jestem zwolennikiem innego układu: - górna powierzchnia ściany fundamentowej (w tym przypadku górna powierzchnia wieńca) jest na tym samym poziomie co chudziak;  - w efekcie izolacja przeciwwilgociowa pozioma na ścianach fundamentowych oraz pod ścianami nośnymi oraz działowymi jest na tym samym poziomie. Łatwo jest dobrze ułożyć i zrobić duże zakłady; - na chudziaku mamy wówczas wszędzie warstwę izolacji przeciwwilgociowej, warstwę izolacji cieplnej, warstwę wylewki podłogowej (jastrychu).  Na tym etapie budowy można jeszcze wszystko zrobić w ten sposób. Ale uwaga! Trzeba przeliczyć ostateczną wysokość ścian, otworów okiennych, drzwiowych oraz schodów i tego wszystkiego pilnować.  W ten sposób unikamy problemów z układaniem izolacji przeciwwilgociowej, mostkami cieplnymi w otworach drzwiowych itd. Chociażby jak teraz zrobić przejście rur ogrzewania podłogowego w "progach", gdzie w wewnętrznych ścianach nośnych będą otwory drzwiowe?
    • Jeżeli już coś pęka  w takiej sytuacji, to właśnie ściana działowa. Warstwa 10 cm betonu spoczywającego na zagęszczonym piasku jest całkiem solidna. Tu zaś pod ścianami działowymi jest jeszcze pogrubiona i zbrojona.  Natomiast co do brakującej izolacji przeciwwilgociowej, to jej zrobienie będzie kłopotliwe. U dołu ściany trzeba będzie nawiercić otwory pod kątem i wsączyć w ścianę preparat uszczelniający. Ale to w sumie problem wykonawców, skoro popełnili błąd.
    • Witam, Jestem na etapie zamawiania okien do domu i z tego powodu urodziło mi się kilka pytań.  Na fundamencie z bloczków betonowych został wylany wieniec. Z zewnątrz cały fundament wraz z wieńcem został zaizolowany oraz ocieplony 10cm warstwą styropianu przeznaczonego na fundament. Wnętrze zostało już zasypane piaskiem i zagęszczone. W chwili obecnej sytuacja na posadzce wygląda tak, że wylany zostanie chudziak (10cm), 15cm styropianu (ogrzewanie podłogowe) 6cm wylewka i 1.5-2cm na płytkę/panel - co daje nam 33cm. Tyle też właśnie pozostało miejsca między "piaskiem" a górną krawędzią wieńca.Finalnie więc, docelowa posadzka zrówna mi się niejako z górną krawędzią wieńca oraz izolacją poziomą. Czy to jest poprawnie wykonane? W otworach okiennych natomiast  wychodzi, że okno balkonowe będzie osadzone bezpośrednio  na wieńcu (na widocznej izolacji). Czy to jest okej? Nie będzie się w tych miejscach tworzył koszmarny mostek termiczny? Jeśli przyszłaby podwalina to okno mi się podniesie, co za tym idzie powstanie próg? Nie będzie przemarzać? Inna sprawa, że wieńce na wew. ścianach są na tej samej wysokości, więc wszędzie tam gdzie mam próg, to albo docelowa posadzka (panel) przyjdzie odrazu na wieniec, albo będę musiał go podkuć?  Bardzo proszę o Państwa opinie.
    • Pojawiła się nowa naklejka na podrobionych narzędziach Hilti TE16.   Młot Hilti Hammer Drill TE 16 2200W / Nowy Lombard / Cz-wa    
    • nawet, jeśli to beton od sciany zewnetrznej do ściany zewnętrznej budynku, czyli ileś metrów? - niestety nie widać, jakie sa wymiary. No może... A beton 15 to nie mocarz - ale może jestem zbyt ostrożny 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...