Skocz do zawartości

Piec do sauny - dylemat


Recommended Posts

Przy doborze pieca saunowego należy odpowiedzieć na wiele pytań:

- jakie będą potrzeby cieplne sauny, .. jaka liczba osób będzie przebywać w cyklu saunowym lub poszczególnych etapach (wejściach),

- jakie klimaty chcemy stworzyć w saunie (tradycyjnej sauny fińskiej, łagodnej łaźni parowej, a może wiele pośrednich między sauną i łaźnią),

- jaki będzie kształt sauny: prostokątna, z łukami, wielokątna, jak duże powierzchnie zostaną przeszklone?

Podstawowym kryterium jest zwykle kubatura sauny i na tej podstawie w sposób wielce uproszczony można określić moc pieca. Ogólnie należy przyjąć, że na 1m3 kubatury potrzebny jest 1 kW mocy pieca. Na rynku polskim dla saun domowych jest wiele pieców o mocach 3,5-9 kW, które można zainstalować w saunach o kubaturze od 4-12 m3. Najkorzystniej jest wykonać przyłącze trójfazowe.

Dokładne wymogi przyłączy podać winna firma sprzedająca lub instalująca piec saunowy, która posiada stosowne uprawnienia. Dla sauny domowej mogę polecić dobór pieca w zespole z generatorem pary oraz systemem sterowania temperaturą i wilgotnością.

Obecnie produkowane są systemy pozwalające w sposób ciągły uzyskiwać odpowiedni żądany stosunek temperatury i wilgotności. Dzięki zaawansowanym układom elektronicznym gwarantują przyjemne, zdrowe i bezpieczne korzystanie z klimatów sauny fińskiej, szwedzkiej, sanarium, tylarium, łaźni parowej. Systemy te pozwalają na ekstrakcje olejków eterycznych jak i ziół suchych na łaźni wodnej, co może być oryginalnym połączeniem zdrowego i przyjemnego przebywania w saunie dla osób posiadających ograniczenia lub przeciwwskazania do korzystania z sauny fińskiej.
Link do komentarza
  • 2 tygodnie temu...
  • 2 tygodnie temu...
  • 4 tygodnie temu...
Cytat

Po co komu sauna w domu - chyba po to żeby się znudziła. Czy nie lepiej wyjść do ludzi do publicznej sauny czy na basen? Oj ludzie ludzie niedługo se kręgielnie w domu będziecie robić.....icon_smile.gif


kręgielnia to może przesada ale pokój bilardowy z barem jak najbardziej ......
a sauna to zbedny wydatek chyba ze ktos juz w domu ma basen
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
  • 4 tygodnie temu...
  • 4 lata temu...
  • 2 miesiące temu...
Temat może i stary, ale co mi szkodzi skrobnąć kilka słów.

Zanim jeszcze wiedziałem, gdzie w domu staną ściany byłem pewien, że saunę do niego wcisnę. I udało się. Z resztą sauny wykonywane na wymiar nie są wcale droższe niż gotowce widywane na wystawkach marketów.

Zdecydowałem się na piec 6kW - także siła musi być pod saunę podciągnięta, im mocniejszy piec tym proces wstępnego nagrzewania sauny jest krótszy. Piec jest dwufunkcyjny: czyli zarówno sauna sucha, jak i mokra/z generatorem pary. Wykonana ze świerku skandynawskiego z elementami drewna afrykańskiego. Cena obu materiałów była podobna. W cenie był zagłówek i wiaderko z chochelką. Dokupiłem dodatkowo głośniki wodoodporne, które zabudowali w saunie.

Projekt przygotowaliśmy emailowo, a firma przyjechała na montaż po ok. miesiącu. Śmigali do mnie gdzieś z zachodniopomorskiego. O dziwo firma z mojej okolicy była chętna na wykonanie sauny za ok. 30% wyższą cenę.

Co do utrzymania higieny to jest do tego specjalny płyn, dokupiłem też ozonator, którym częściej ozonuję saunę niż klimę w aucie.

W razie pytań: gemini@mailmix.pl icon_smile.gif
Link do komentarza
  • 2 miesiące temu...
Cytat

Temat może i stary, ale co mi szkodzi skrobnąć kilka słów.

Zanim jeszcze wiedziałem, gdzie w domu staną ściany byłem pewien, że saunę do niego wcisnę. I udało się. Z resztą sauny wykonywane na wymiar nie są wcale droższe niż gotowce widywane na wystawkach marketów.

Zdecydowałem się na piec 6kW - także siła musi być pod saunę podciągnięta, im mocniejszy piec tym proces wstępnego nagrzewania sauny jest krótszy. Piec jest dwufunkcyjny: czyli zarówno sauna sucha, jak i mokra/z generatorem pary. Wykonana ze świerku skandynawskiego z elementami drewna afrykańskiego. Cena obu materiałów była podobna. W cenie był zagłówek i wiaderko z chochelką. Dokupiłem dodatkowo głośniki wodoodporne, które zabudowali w saunie.

Projekt przygotowaliśmy emailowo, a firma przyjechała na montaż po ok. miesiącu. Śmigali do mnie gdzieś z zachodniopomorskiego. O dziwo firma z mojej okolicy była chętna na wykonanie sauny za ok. 30% wyższą cenę.

Co do utrzymania higieny to jest do tego specjalny płyn, dokupiłem też ozonator, którym częściej ozonuję saunę niż klimę w aucie.

W razie pytań: gemini@mailmix.pl icon_smile.gif



Należy jednak uważać na piec, który zamierzamy kupić. Ja skusiłem się na
http://harvia.pl/sklep-internetowy/piec-ha...-nowej-gwiazdy/

Wybrałem model BC60, bo tak wynikało z tabelki mocy i kubatury, chociaż należało wybrać trochę mocniejszy, ale tak naprawdę nie należało w ogóle wybierać tego modelu. Piec posiada wewnątrz obudowy sondę odpowiedzialną za jego temperaturę. Ja lubię saunę suchą, fińską, gdzie temperatura mierzona pod sufitem przy pierwszym wejściu jest g bliska 95*C, przy drugim 91*C a na ostatnie ustawiam 88*C. Przez wiele lat tak ustawiałem i to są moje nastawy, oczywiście przy wilgotności najniższej z możliwych, czyli blisko 10%. Ten piec, obojętnie co by z nim robić nie umożliwiał podgrzanie mojej sauny do temperatury powyżej 72*C. Gdy pominąłem regulator termiczny i podłączyłem na "sztywno", to grzałki grzały i temperaturę uzyskiwałem, ale regulacji już żadnej nie było. Istniało również niebezpieczeństwo, że przy odpoczynku przysną i saunę przegrzeję lub nawet doprowadzę do zapłonu, gdyby temperatura przekroczyła np. 130*C. Podpowiadali mi, żeby bez ograniczenia termicznego nie używać, bo można spalić chałupę.
Byłem zmuszony zakupić inny piec z czujnikiem temperatury zewnętrzym. Tu już nie mam żadnych problemów, uzyskuję temperaturę taką, jaką zechcę. Niestety, pozostał mi ten podgrzewacz nowiutki z Harvi i nie wiem, co mam z nim zrobić, bo do sauny suchej fińskiej dla mnie się nie nadaje. Rozmowy ze Sprzedawcą nie mają sensu, pozostaje tylko sąd.
Ostrzegam więc przed piecami z zabudowanymi wewnętrzymi czujnikami regulacji temperatury chyba, że 72*C Was satysfakcjonuje.
Link do komentarza
  • 3 lata temu...

Jaki piec do sauny? Wszystko zależy od sauny, a przede wszystkim o jej wielkości. Piec musi mieć odpowiednią moc żeby dał nagrzać saunę do odpowiedniej temperatury. Nie warto tez kupować pieca o dużej mocy do małej sauny bo wydasz więcej pieniędzy a nie będziesz mógł w całości wykorzystać potencjału takiego pieca. Najlepiej kupować piece znanych i renomowanych producentów takich jak: Harvia, Narvi, Helo czy Tylo. Jak chcesz kupic dobrej jakości i odpowiedniej mocy piec do swojej sauny w sklepie fachowcy na pewno Ci w tym pomogą.

Link do komentarza
  • 8 miesiące temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • za 100 lat opowiem, jak działa teraz działa -  8 lat
    • Witam wszystkich forumowiczów! Mam problem z wykonaną przez siebie studnią głębinową. Podam kilka parametrów.  Głębokość studni 30m Filtr studzienny na dnie 3m Woda zaczyna się na głębokości ok 7m. Rura studzienna od spodu nie jest zaślepiona. Rury nie mogę już głębiej wcisnąć więc musi pozostać na tej głębokości co jest. Podczas czyszczenia źródła (pompowania wody) od spodu dostaje się piach i trzeba go wybierać na okrągło szlamówką. Czy są jakieś metody aby zamknąć rurę od spodu po wybraniu całego piachu? Z góry dziękuję za udzielone rady.   
    • Dałem go tylko dla przykładu, żeby zobrazować prawidłowy układ warstw frakcji kruszywa.         Twoje „sito” tylko inaczej się nazywa, ale prawdopodobnie  jest tak samo drobne jak geowłóknina otaczająca dren.  
    • przecież nie napisałem, że stosowanie rur drenażowych to jedyne rozwiązanie. Pytał a rury - to odpowiedziałem - proponujesz, by dedert wywalił teraz rury i studnie? Sposób francuski być może jest wieczny - tylko dlaczego nie jest powszechny - skoro najlepszy?   w ogóle nie przeczytałeś to, co napisałem - tylko dorobiłeś teorię.   Kamień ma pozwolić wodzie opadowej i gruntowej przejśc do rury drenażowej. Ma też stanowić jej otoczkę - by ta warstwa - powierzchnia oddzielała część nawodnionego terenu od budynku. Najważniejszym filtrem przepuszczającym wodę z gruntu ma być geowłóknina, potem ten kamień.  Nie ma żadnego systemu sit - natomiast ten drobny kamień przy geowłókninie, przy rurze i przy izolacji fundamentu ma po prostu być bezpieczniejszy dla tych elementów, bo będzie mniej je kaleczył. Akurat o tym drobnym kamieniu na styrofoam przeczytałem przy instrukcji producenta płyt. Ja tak zrobiłem - bo na zdrowy rozum pasuje.   W systemie francuskim jest rzeczywiście sysyem sit - ten drobny kamień działa jak geowłóknina wg mnie, dalej jest logicznie coraz grubszy - dołem gruby, bo łatwo woda powinna tam przemieszczać się.  Minusy - kwestia podłoża i gruntu wokół - jeśli będzie to teren wód gruntowych z odpowiednim gruntem dla zrobienia szlamu, błotka - to zapchanie takiego kamienistego drenu wydaje się dość prawdopodobne.   Natomiast jeśli poziom wód gruntowych jest niżej - to może być i wieczne.   Co dają studzienki i rury wg mnie? Sprawdzenie i możliwość czyszczenia rur drenażowych, przepłukanie, odszlamienie. W systemie francuzkim nic nie sprawdzisz bez wykopów.    widzę, że piszemy równocześnie     i to samo - o dziwo. jasne - u mnie rura drenarska pcv nie jest owinięta geowłókniną - geowłóknina oddziela ziemię wykopu od kamienia i drenażu.   natomiast dlatego daje się podsypkę pod rurę, a nie daje się na dno wykopu, by ta część pyłu i zanieczyszczeń z kamienia i jeszcze, co tam się przedostanie - siadła pod rurą, a nie w rurze.   co do wiecznoczności - nie wydaje mi się,by przy stojącej wodzie gruntowej i mulistym gruncie jakikolwiek system drenów był wieczny. Wtedy raczej wanna i ciężkie izolacje - a dreny sobie trza odpuścić.   Ja nie mam w ogóle wód gruntowych, bo jestem na zboczu (nie ma problemu z odprowadzeniem wody) i u mnie była kwestia wody opadowej oraz gliny wokół ruszonej kiedyś w czasie budowy domu - oraz izolacji od spodu, której nie było na części - to stary dom. No i tej się nadal nie da zrobić (chyba że przy wielkich kosztach - więc trza było poprawić otoczenie. Po zrobieniu tych drenów (i przyłożeniu płyt styro i folii kubełkowej na sucho) w ciągu 3 lat wszystko się wysuszyło....jest super Nawet tam, gdzie nie mam piwnicy (tam akurat so odizolowane fundamenty od ściany) - ale od strony zbocza - też zrobiłem dreny na głębokość tylko ok 60 cm i też są suche fundamenty pod ścianą - wcześniej były mokre. Izolację przykładałem na sucho do muru fund. + folia kubełkowa - potem ta drobna frakcja kamienia i grubszy     ale czy to wieczne - napiszę za 100 lat może    
    • Myślę, że jak ładnie „poprosisz portfelem” to chłopaki przyjadą też do ciebie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...