Skocz do zawartości

Dom z bali


Alinka

Recommended Posts

Napisano
Efektywność termiczna domów drewnianych jest wyższa, a dla domów z drewna pełnego parametry energetyczne są jeszcze lepsze. Drewno ma zdolność do samoregulacji wilgotności, stwarza niepowtarzalny, trudny do uzyskania w innych technologiach mikroklimat.

Budowa domu do stanu surowego trwa miesiąc, a ?sucha technologia? (montaż drewnianych elementów łączonych w narożach specjalnymi zacięciami i tyblami) umożliwia postawienie ścian konstrukcyjnych w niecały tydzień. Dom drewniany nie wymaga prac mokrych, dzięki czemu budowa domu drewnianego może odbywać się w okresie zimowym.

Lekka konstrukcja domu drewnianego do minimum ogranicza wielkość fundamentów. Poza tym ich konstrukcja zezwala na łatwe przebudowy, rozbudowy czy modernizacje. Mała grubość ścian zewnętrznych zapewnia, że domy drewniane przy takich samych wymiarach zewnętrznych mają powierzchnię użytkową większą o około 2% niż domy murowane. Mała bezwładność cieplna ścian z drewna pozwala na szybkie ogrzanie budynku po wychłodzeniu.
  • 3 tygodnie temu...
  • 2 lata temu...
Napisano
Na innych forach pisalem już podobne kwestie, ale licze na porady icon_smile.gif troche leniwie zrobie i wkleję dokladnie to samo icon_smile.gif

Chciałbym wybudować w przyszłym roku dom z bali. Wyslalem już sporo zapytań do firm z prośba o wycene przykladowego projektu. Niestety tu zaczely się schody, bo co mail to odpowiedzi bardzo rozne(ceny zawieraja rożne skladowe), może za malo sprecyzowalem maila.

Kilka wnioskow i tak zdolalem już wysnuć:
jest malo firm, które robią domy z prawdziwych bali czyli minimum 16cm i które jednocześnie suszą je i dobrze(szczelnie) łączą stosując bardziej zaawansowane łączenia niż tylko bal do bala na tzw. obłap.
Większość firm robi imitacje bali (cienkie deski w srodku ocieplenie)

Dalej będę probowal i popisze z firmami wg mnie najlepszymi(spelniajace kryterium powyzej) i zglebie troche temat . Potem się z nimi umowie na spotkania i zobaczymy co wyjdzie. W międzyczasie licze ze ktos mi cos podpowie analizujac ta sytuacje.

Tak na marginesie uprzedzam, ze jestem dociekliwy i nieufny


Powyższe dot. suszenia bali zostało mi już raz potwierdzone:
...drewno sezonowane i suszone to nie to samo.
W suszonym nie ma zarodników pleśni czy robaków. W sezonowanym są.

To byla odpowiedź dot. górali, którzy w większości używaja mokrego ewentualnie sezonowanego drewna.

Pojawia sie argument dostepnosci suszarni (slyszalem ze jest ich malo) stad firmy ida na latwizne.


Co sadzicie o tym wszystkim?

Chcialbym, zeby ktos mi potwierdzil lub zanegował kwestie suszenia bali, dostępności suszarni, łączeń itp.

Jesli tak jest faktycznie a wszystko na to wskazuje to moje kryterium szukania tej wlasciwej firmy dosc znacznie sie zawezi
Napisano
gdzieś dzwonią, ale czy to na sumę, czy obiad to nie wiadomo

suszenie i sezonowanie to nie to samo technologicznie - efekt końcowy ten sam
jeżeli suszenie w temperaturze (pewnie max ze 40stC) zabija zarodniki pleśni i robactwo to cud nie technologia
używanie drwna mokrego do wykonania konstrukcji domu z bala - moim zdaniem niezłe wyzwanie

co do łączeń to mają być skuteczne i tyle, jakie to są zaawansowane, bo mi się wydaje, że im prostsze tym niezawodniejsze

a jeżeli wysyłasz pytania do różnych firm i liczysz na porównywalne oferty to najlepiej zrób własną specyfikację/zestawienie robót, co przy Twej dociekliwosci i nieufności nie powinno być problemem
i taką (np tabelę) wysyłaj z prośbą o wypełnienie wartościami, wtedy będziesz miał co porównywać

Napisano
łączenia zaawansowane to chociażby pióro wpusty, czy poprostu obce piora, slyszalem też o patencie mbal czy cos takiego ale to chyba ma jedna firma w Polsce chronione patentami i jest to na pewno drozsze rozwiazanie (mbal).

Co do uscislania zapytan to byl moj blad faktycznie, ale teraz na bazie roznych odpowiedzi z roznych firm moge dopytac brakujace dane ujednolicając wypowiedzi. Troche to wiecej roboty ale cos blad zrobilem na poczatku icon_smile.gif - teraz go naprawiam icon_smile.gif

Pozdrawiam

Napisze w wolnej chwili jak cos mi nowego sie wydarzy, moze w miedzy czasie ktoś jakąs zlota mysl wniesie w ten temat icon_smile.gif

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Schody za drzwiami na strych mają 94 cm szerokości, a szerokość w miejscu docelowych nowych drzwi to 83 cm. Kolega Franz sugeruje usunięcie drzwi drewnianych i montaż nowych technicznych, ale to chyba nie wchodzi w grę bo obecne drzwi korespondują wizualnie z pozostałymi drzwiami drewnianymi w przedpokoju. Ponadto u mnie wejście na strych jest w miejscu rzucającym się w oczy, więc musi zostać zachowana spójność pomieszczenia.
    • Dla mnie montaż drzwi za drzwiami to patologia(jeszcze w tak ciasnym miejscu). Wyrwałbym te istniejące i wstawił jakieś proste drzwi techniczne byle z wypełnieniem styropianem lub wełną i uszczelką opadającą. Dodatkowo zmieniłbym kierunek otwierania do wewnątrz strychu. Węgarek na ścianie można dokleić z gazobetonu, nie jest on konieczny ale ułatwi ustawienie ościeżnicy. Ościeżnica najlepiej drewniana, a jeśli stalowa to szczelnie wypianowana(na kilka warstw). Najważniejsze żeby pozbyć się przedmuchów.
    • Jaką szerokość mają te schody na strych?   Montaż drugich drzwi ma - moim zdaniem - sens.
    • Czy przy pokryciu z blachodachówki panelowej można uznać za poprawne takie wykonanie okapu, w którym membrana zostaje wprowadzona do rynny, a przestrzeń wentylacyjna opiera się na kontrłacie 25 mm, biorąc pod uwagę wymagania dotyczące prawidłowej cyrkulacji powietrza i ochrony warstwy wstępnego krycia? Czy tak jest dobrze wykonane i wg standardów obecnie obowiązujących?
    • Witam wszystkich,   proszę o pomoc w następującej sprawie: mieszkam w domu szeregowym z lat 80 XX wieku. Ma piwnicę, dwa piętra mieszkalne i strych, z pełnym deskowaniem membraną i blachodachówką, ale bez ocieplenia wełną. Otóż w przedpokoju na I piętrze jest bardzo zimno mimo sporego żeliwnego grzejnika. Długo zastanawiałem się, jaka jest tego przyczyna i w końcu odkryłem że winne muszą tu być drzwi prowadzące na strych, a konkretnie ich cienkie, pojedyncze szyby (vide zdj. nr 1). Dowodem na to jest fakt, że po przyłożeniu ręki do zamkniętych drzwi (od strony mieszkalnej) czuć, że przez nie przenika nawet nie chłód, ale wilgotny, lekki mróz.   Po otwarciu wspomnianych drzwi (zdj. 2) jest spocznik, a za nim schody na strych. Na razie NIE CHCĘ ocieplać strychu, toteż przyszło mi do głowy, że gdyby za tymi drewnianymi schodami na strych zamontować kolejne, dość grube i ocieplone drzwi, to są duże szanse, że problem zimnego przedpokoju by zniknął. Proszę zwrócić uwagę, że miejsce montażu nowych drzwi ma tę cechę, że z 1 strony jest gruby, wystający bok ściany (zdj. 4), a z drugiej gładka ściana (zdj. 5), toteż w niej należałoby chyba zrobić jaką podkonstrukcję, do której można by doczepić ościeżnicę nowych drzwi. Proszę o sugestie, czy montaż nowych drzwi ma sens i jak go wykonać.   z góry dziękuję Maciek 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...