Skocz do zawartości

Centrala wentylacyjna


Recommended Posts

Zasada działania wentylacji mechanicznej to pobieranie świeżego powietrza z zewnątrz w ilości ściśle określonej ( przez system kanałów), i ogrzewanie go ciepłem z powietrza usuwanego z budynku. W ten sposób jesteśmy w stanie odzyskać nawet do 92% ciepła z powietrza usuwanego. Możemy spotkać wiele typów rekuperatorów, a każdy z nich ma jakieś plusy i minusy. Najbardziej popularne i niezawodne są wymienniki krzyżowe, stosowane pojedynczo lub podwójnie w celu maksymalizacji odzysku. Są też wymienniki przeciwprądowe o zwiększonym stopniu odzysku w porównaniu z pojedynczym wymiennikiem krzyżowym. Inny rodzaj to wymienniki obrotowe, rurki ciepła – ale tych typów w domkach jednorodzinnych raczej nie spotykamy. Sprawność temperaturowa centrali wentylacyjnej określa ile można maksymalnie odzyskać ciepła z powietrza usuwanego. Dobra centrala w wymiennikiem krzyżowym zapewnia sprawność temperaturową 65-80% ( z uwzględnieniem wilgoci powietrza), centrala z dwoma wymiennikami krzyżowymi bądź dobrym przeciwprądowym to 70-92%. Należy jednak pamiętać, że centrale z wymiennikami o większym odzysku ciepła łatwiej ulegają szronieniu podczas mrozów. Działanie większości układów przeciwzamrożeniowych zmniejsza realną sprawność urządzeń bądź powoduje dodatkowe koszty eksploatacyjne (np. nagrzewnice wstępne). Często jest tak, że w okresie silnych mrozów centrale z wymiennikiem przeciwprądowym mogą mieć niższą skuteczność od tych z wymiennikiem krzyżowym. Rozwiązaniem optymalnym jest stosowanie gruntowego wymiennika ciepła (o małych oporach) bądź central z rozmrażaniem recyrkulacyjnym.
Jakie są zalety wentylacji z odzyskiem ciepła:
- pozwala nam na oszczędność energii cieplnej
- zastępuje nieefektywną wentylację grawitacyjną,
- dostarcza darmowe ciepło dzięki wymiennikowi,
- likwiduje problemy alergiczne dróg oddechowych, wpływa na dobre samopoczucie żytkowników ( filtracja powietrza )
- w domach osób palących skutecznie usuwa tzw. „smog nikotynowy”
- pozwala na kontrolowaną wymianę powietrza w domu,
- wymusza stałość wymiany i filtracji powietrza,
- likwiduje przeciągi i hałas uliczny usuwa wilgoć z łazienek i kuchni
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Spokojnie, nowy czy stary, wszystko jest w porządku. Forum jest od pytań właśnie.       I już wiemy, że można.      Dobrze kombinujesz. Chociaż jeśli w przewodach nie ma gruzu to ja bym to lekkie wydmuchał.        
    • Jest to dom jednorodzinny. (Jestem nowy na na tym forum i za błędy w odpowiedziach przepraszam)
    • 1. Kodeks cywilny (KC) stanowi: Art. 154 KC: Określa, że ogrodzenia między sąsiednimi nieruchomościami powinny być stawiane na granicy, a koszty budowy i utrzymania ponoszą właściciele sąsiednich działek po połowie, chyba że strony ustalą inaczej. A jeśli sąsiadowi coś nie pasuje, to wystarcza cofnąć się na swoją stronę 10 cm żeby stawiać to co się chce. Do wysokości 2,2 metra. Art. 144 KC: Zakazuje działań, które nadmiernie ingerują w korzystanie z sąsiedniej nieruchomości (np. zbyt wysokie ogrodzenie zasłaniające światło). Właśnie te 2,2 metra   2. Prawo budowlane (Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r.) stanowi: Zgłoszenie lub pozwolenie: Ogrodzenia o wysokości powyżej 2,2 m wymagają zgłoszenia do odpowiedniego organu administracji architektoniczno-budowlanej (starostwo powiatowe lub urząd miasta). W niektórych przypadkach, np. przy ogrodzeniach od strony dróg publicznych, może być wymagane pozwolenie na budowę. Art. 29 ust. 1 pkt 23: Ogrodzenia o wysokości do 2,2 m nie wymagają zgłoszenia, chyba że znajdują się w szczególnych lokalizacjach (np. przy zabytkach lub drogach publicznych). Art. 30: Zgłoszenie musi zawierać informacje o rodzaju, zakresie i sposobie wykonania prac oraz terminie rozpoczęcia budowy.   3. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego (MPZP): MPZP może określać szczegółowe wymagania dotyczące ogrodzeń, np. ich wysokości, materiału, kolorystyki czy prześwitu (np. zakaz pełnych ogrodzeń w określonych strefach). Jeśli działka nie jest objęta MPZP, stosuje się ogólne przepisy prawa budowlanego.   4. Warunki techniczne (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie):  § 41: Ogrodzenia nie mogą stwarzać zagrożenia dla bezpieczeństwa ludzi i zwierząt (np. ostre elementy na górze ogrodzenia są dopuszczalne tylko powyżej 1,8 m wysokości). § 43: Bramy i furtki muszą otwierać się do wewnątrz działki, jeśli znajdują się przy drodze publicznej.   Okna sąsiada nie mają żadnego znaczenia. Oczywiście, jesli ogrodzenie bedzie miało poniżej 220 cm.
    • Komentarz dodany przez Jacek80: Eko House - OSZUŚCI !!! Publikują fałszywe "rankingi", sprzedają kiepsko działające oczyszczalnie, kupują pozytywne komentarze i straszą prawnikami za pisanie niewygodnej prawdy na temat ich produktów oraz metod działania. Uważajcie na tych oszustów i manipulatorów!
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...