Skocz do zawartości

Strop gęstożebrowy


Recommended Posts

W budownictwie mieszkaniowym jedno- i wielorodzinnym najczęściej są stosowane stropy i stropodachy gęstożebrowe. Są one także projektowane w obiektach o skomplikowanej architekturze (wnęki, wykusze, ryzality) a także wszędzie tam, gdzie cechy takiego stropu są najbardziej wskazane dla budynku.

Stropy gęstożebrowe są poziomymi, usztywniającymi, przeponami zwiększającymi sztywność przestrzenną budynku, mogącymi przenosić znaczne, również dynamiczne obciążenia. Zastosowanie do ich wypełnienia lekkich pustaków stropowych sprawia, że są lekkie, a użyte żebra - zarówno gotowe, zrobione w fabryce, jak i wykonane ze stali zbrojeniowej i betonu bezpośrednio na placu budowy - gwarantują bezpieczeństwo, dobrą wytrzymałość i stabilizację całej bryły budynku.

Jest to istotne w perspektywie coraz częściej występujących silnych, huraganowych wiatrów. Bezpieczeństwo mechaniczne stropów gęstożebrowych, zwłaszcza ceramicznych, idzie w parze z odpornością ogniową. Podstawową zaletą stropów gęstożebrowych jest możliwość ich montażu na placu budowy bez użycia ciężkich maszyn. Deskowanie stosowane do budowy nie musi być pełne: powinno umożliwić wylanie żelbetonowych żeber, dla których naturalną formę stanowią odpowiednio ukształtowane pustaki stropowe to jest: być ułożone np. co 31cm dla stropów Ackermana. Deskowanie takie może być używane wielokrotnie.

Cechą docenianą w czasie eksploatacji budynku jest jakość, trwałość i estetyka oglądanego na co dzień sufitu. Stropy gęstożebrowe stanowią najlepsze podłoże do wykonania sufitu: są jednorodne więc pozwalają na równe i trwałe położenie tynku, unika się "klawiszowania" stropu - nie będzie spękań tynku jak wzdłuż płyt, ani smug widocznych na tynku (w wyniku przyciągania kurzu i wilgoci) jak na stropach belkowych. W każdym rodzaju stropu należy zadbać o odpowiednie docieplenie i izolację akustyczną.

Stropy gęstożebrowe wymagają cieńszej warstwy materiałów izolacyjnych niż stropy monolityczne. Wśród stropów gęstożebrowych najlepszym izolatorem hałasu jest strop ceramiczny, choć on również wymaga wyciszenia. Najgorzej tłumi hałas strop gęstożebrowy z pustakami styropianowymi.

Przy wykonywaniu każdego rodzaju stropu należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń projektanta: stosować zalecone grubości stali zbrojeniowej, klasy betonu i wielkości pustaków wypełniających. Producenci pustaków stropowych, zgodnie z normą, deklarują ich maksymalny ciężar jednostkowy - rzecz niezbędna przy projektowaniu stropu.

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Link do komentarza
  • 1 rok temu...
Witam, trochę może odświeżę temat. W projekcie domu mam strop teriva 1 24cm/60cm, poddasze użytkowe, nad salonem o rozpiętosci 4,9m mam zaplanowane belki o długości 5,1m. Moje pytanie dotyczy max obciążenia belki ścianką działową, na stropie nad salonem mam przewidzianą ściankę działową (rówolegle do belek stropowych) wykonaną z porothermu 11,5, długość jej to około 4,9mm a wysokość około 2,7m więc wyliczyłem że m2 ścianki ważyć będzie 88kg, natomiast cała ścianką będzie ważyć około 1200kg, będzie to pełna ścianka bez skosów, ponieważ jest od strony szczytu. Kierwonik budowy stwierdził że wystarczy zsunąć dwie belki do siebie i będzie ok, ja natomiast nie jestem do końca przekonany czy to wystarczy. Dlatego chciałbym uzyskać informacje jaki może oddziaływać max ciężar ścianki działowej na belkę stropową ??


Piotr

DSC01446.jpg

DSC01446.jpg

Link do komentarza
ja mam podobną sytuację tyle że stawiam działowe z ytonga 12 cm i kierownik tak samo mi polecił - 2 belki teriwy koło siebie w lini pod scianą dadzą radę - zobacz że bedzie tam nadbetonu z 25 cm !!! z zwykły monolit ma tylko 15 i mozna stawiac gdzie się chcę - ważne abys trafił dokładnie na te belki scianą i nie ma się co przejmowac - dla swiętego spokoju możesz je dozbroić prętami fi 12 mm żebr .
pozdro


ja mam podobną sytuację tyle że stawiam działowe z ytonga 12 cm i kierownik tak samo mi polecił - 2 belki teriwy koło siebie w lini pod scianą dadzą radę - zobacz że bedzie tam nadbetonu z 25 cm !!! z zwykły monolit ma tylko 15 i mozna stawiac gdzie się chcę - ważne abys trafił dokładnie na te belki scianą i nie ma się co przejmowac - dla swiętego spokoju możesz je dozbroić prętami fi 12 mm żebr .
pozdro
Link do komentarza
tak przewiduje technologia wykonania takich stropów, więc rewelacji tu żadnych nie ma
zresztą w necie pełno jest całych instrukcji na kładzenie terivy, możecie przy okazji zobaczyć, czy resztę stropu wykonali Wam poprawnie

a przy okazji
te peany n/t stropu gestożebrowego Pani ekspert są przesadzone, w paru miejscach można by podmienić sformułowanie "strop gęstożebrowy" na np. monilit i wtedy będzie git icon_smile.gif
Link do komentarza
Wracając do tematu połączenia dwóch belek do siebie pod ściankę działową, wyszło mi teraz że lepiej będzie gdy rozsunę środkowe dwie belki, na odlegołość około 18cm, wówczas mógłbym zastosować belkę zbrojoną 14cm x 21cm, wg tabel terivy w belce o długości 5,2mm są 2x8mm dołem, 1x8mm górą plus 1x8mm L=3640 + 1x8mm L=2840 zgrzane w środkowej części belki. Jeśli zastosuję zbrojenie 3x16mm dołem i 2X12mm górą będzie ok, czy lepiej dać dołem 4x16mm dołem??

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Dzień dobry, Zakupiłem dom, w którym wybiłem otwór okienny, który był w nim pierwotnie przewidziany, jednak później został zamurowany. W związku z tym, że otrzymałem okno, które pierwotnie zostało zakupione, musiałem zorganizować montaż na własną rękę (nie przez producenta). Nie mając pojęcia o temacie, posłuchałem wykonawcy i zrobił to tak, że wykuł otwór od wewnątrz, nie usuwając ocieplenia z zewnątrz, a następnie podkuty został porotherm poniżej wylewki, do warstwy izolacji poziomej ściany. Na izolację poziomą ściany została wylana wylewka betonowa, a następnie usunięte zostało z zewnątrz ocieplenie i na klinach i osadzone zostało okno (200kg) i zapianowane, Wygląda na to, że nie została zastosowana żadna podwalina pod oknem. Czy taki montaż można jeszcze jakoś poprawić aby zniwelować mostek termiczny od spodu i uniknąć przemarzania? Czy tutaj na plus wpływa to, że do gruntu jest około 50-60cm? Bardzo proszę o poradę.
    • Nie rozumiem, na co mam im dać czas? Co w tym czasie powinni zrobić ze swojej strony? "Bezboleśnie" miałem na myśli żeby było jak najmniej potrzeby kontaktu z nimi z mojej strony, bo z nimi nie da się dogadać w żaden sposób. Może czegoś nie zrozumiałem - jeżeli ja zawnioskuje o nowe przyłącze i każe by stare odłączyli, to sąsiedzi nie będą mieli swojego przyłącza, a co za tym idzie - prądu. Rozumiem, że w tym czasie oczekiwania, oni powinni ogarnąć swoje przyłącze? 
    • Zlecić wykonanie nowego przyłącza dla siebie (bo teraz się nie da inaczej, zgodnie z przepisami każdy musi mieć oddzielne i nowego przyłącza dla siebie i sąsiada nikt Ci nie wykona), a jeśli ma być bezboleśnie dla sąsiadów, to daj im termin. Dwa, trzy miesiące chyba im wystarczy. I po tym okresie zawnioskuj do Energi, aby Ciebie przepięli na nowe, a stare odłączyli od zasilania i zlikwidowali. 
    • Witam serdecznie  Przychodzę z problemem z którym ostatnio się borykam. Mieszkam w bliźniaku na wsi, który konstrukcyjnie został zrobiony tak, że na strychu po mojej stronie jest główny bezpiecznik prądu, podłączony do przyłącza elektrycznego. Obsługuje on oba mieszkania. Każdy ma swój licznik i bezpiecznik dla mieszkania, ale główny jest u nas, przez co jeżeli coś się stanie to obaj nie mamy prądu. statnio mieliśmy problemy z tym bezpiecznikiem, były przeciążenia i ciągle ten bezpiecznik się wywalał. Dodatkowym utrudnieniem może być fakt, że dostęp do strychu na którym znajduje się bezpiecznik główny, mamy tylko my.  Chcę zrobić tak, by każdy miał własne przyłącze, żeby takiego problemu nie było. Byłem w enerdze, czyli u mojego operatora, powiedziano mi tylko żebym zawnioskował o nowe przyłącze.  Niestety z sąsiedami nie da się dogadać, nikt tam nie pracuje i nie są skorzy do płacenia za cokolwiek. A może w końcu dojść do pożaru przez to, dlatego przyszedł czas by to załatwić. Ale jak to zrobić najbezboleśniej?   
    • Jeśli te roboty są równie dokładne, jak Twoje posługiwanie się językiem polskim, to żadna reklama nie pomoże...           Te same balkony??? Czyżby zmienił się właściciel firmy?      
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...