Skocz do zawartości

Na co zwracać uwagę przy wyborze producenta domów drewnianych ?


Monnika

Recommended Posts

Napisano
Witam

Chciałam zasięgnąć informacji jak w temacie. Na co zwracać uwagę przy wyborze wykonawcy naszego domku?
Posiadam działkę i jestem zdecydowana na postawienie na niej domku drewnianego mieszkalnego (konstrukcja szkieletowa). W chwili obecnej w regionie górnego śląska powstało wiele firm, które zajmują się takową budową domów, dlatego też podejmowanie decyzji na którą z nich się zdecydować nie jest takie proste.

Jak sprawdzić czy drzewo użyte do budowy naszego domu zostało dobrze zaimpregnowane oraz odpowiednio przygotowane?

Jak dobrze zabezpieczyć drewno wystawione na warunki atmosferyczne panujące w Polsce?

Następną rzeczą jaka mnie trapi to jak użytkować taki dom aby w pięknym stanie służył nam przez długie lata?

Pytań mam sporo ale najważniejsze jest takie - czy drewniany dom za który na dzień dzisiejszy zapłacę o połowę mniej niż za murowany za parę lat będzie nadawał się do zamieszkiwania?

Bardzo proszę każdą osobę, która ma choć jakąś część wiedzy na ten temat o wypowiedź, dla mnie każda będzie bardzo cenna. A może są tutaj osoby, które budowały sobie dom tą metodą i mogą mi coś podpowiedzieć, doradzić?


Pozdrawiam serdecznie
Monika
  • 2 tygodnie temu...
Napisano
Nawet ważniejsza niż impregnacja jest odpowiednio niska wilgotność drewna (poniżej 20%). Drewno pod zadaszeniem (wiatą) schnie do tej wilgotności ok. 2 lata, może też być suszone komorowo, wówczas wysoka temperatura zabija też zarodniki grzybów i larwy szkodników drewna.

Drewno konstrukcyjne suszone komorowo i strugane stosuje się nawet nie impregnowane.

Drewno wilgotne wypacza się w czasie schnięcia (już jako element konstrukcji), trudno mu w ogóle wyschnąć a więc pojawia się grzyb.

Natomiast na elewację, jeśli jest wykonana z desek można stosować drewno nie suszone, bo i tak będzie narażone na kontakt z deszczem, ale na elewacji ma też jak wyschnąć. Trzeba tylko pamiętać o jego impregnowaniu co kilka lat.

Największym wrogiem wszelkich konstrukcji drewnianych jest wilgoć, dlatego dom drewniany musi być bardzo starannie wykonany (izolacje) i mieć mieć sprawną wentylację (usunie ona nadmiar pary wodnej z pomieszczeń).

Nie sposób opisać tu wszystkich elementów istotnych dla poprawnego wykonania domu szkieletowego. Na naszym rynku niestety wciąż trudno o dobrych sprawdzonych wykonawców. By sprawdzić firmę najlepiej dotrzeć do jej poprzednich klientów, którzy kilka lat już mieszkają w swoich domach. Wszelkie "niedoróbki" dość szybko się ujawniają.
Napisano
Dziękuje za odpowiedź i proszę o dalsze podpowiedzi. icon_smile.gif

Wilgotność drzewa ma być w podanych przez Pana parametrach. Przyjmijmy, że wykonawca zapewnia nas o tym, że drewno zostało odpowiednio suszone i jego wilgotność ma w granicach 16-18% - ale jak można sprawdzić wiarygodność informacji, którą podaje wykonawca? Nie jestem fachowcem , który swym sprawnym okiem jest w stanie określić jakość drewna oraz określić jakim procesom zostało ono poddane..a przecież zdrowe i odpowiednio przygotowane drewno to podstawa domu drewnianego.

Prosiłabym o podanie szerokości ścian nośnych i działowych w budynku drewnianym - mieszkalnym (normy), bo z moich rozmów telefonicznych z firmami nic nie wynika, każda z nich podaje inne wymiary..

Pozdrawiam serdecznie
Monika
Napisano
Wilgotność sprawdza się specjalnym wilgotnościomierzem do drewna, mają je np. dobrzy parkieciarze. Czasem można dostać zaświadczenie/certyfikat opisujący parametry drewna. Warto czegoś takiego zażądać i wpisać ten wymóg parametrów drewna do umowy, w razie potrzeby będzie się na co powołać, jeśli trzeba by dochodzić od niesolidnej firmy odszkodowania (jak ktoś odmówi, to lepiej nie zawracać sobie nim głowy).
Normowe minumum spełnia już ściana zewnętrzna o izolacji z 15 cm wełny ale warto zrobić grubszą, to w przyszłości mniejsze rachunki za ogrzewanie icon_smile.gif
Ściany wewnętrzne najlepiej zrobić z izolacją 10 cm, jeśli jest cieńsza to z izolacją dźwiękową są kłopoty. Tu bardzo ważny jest np. sposób oparcia na stropie (na pasku gumy lub filcu) i wypełnienie wszelkich szczelin.
Wariantów technologii szkieletowej jest wiele, i niestety trzeba porównywać szczegóły. Nie każdy też potrafi poprawnie ułożyć instalacje w "szkielecie".
Napisano
Dziękuje ślicznie za podpowiedź. icon_smile.gif

A co do drewna ..Przeważająca większość firm w Polsce, zajmująca się tą technologią, do budowy i wykończeń używa dwóch rodzajów drewna - sosny i świerka (względy finansowe) i teraz prosiłam bym o sugestie. Które drewno lepiej nadaje się na elew. zewn. a które na elew. wew. , które polecacie na podłogę?


Którą elewacje wew. i zew. polecacie i jakie są ich plusy i minusy - drewniana deska czy płyta typu farmacell (wew) a zew. tynk?

Pozdrawiam serdecznie
Monika
Napisano
Właściwości mechaniczne drewna świerkowego i sosnowego są podobne, tyle że świerk ma więcej sęków i ja wolałbym sosnę. Na podłogi, jako ostatnia warstwa (parkiet) nadają się co najwyżej do sypialni, bo są zbyt miękkie. Do tego deski to mało stabilny podkład pod okładziny podłogowe np. terakotę. Dlatego podłogi wykańcza się raczej płytami wiórowymi (najlepiej typu V100 czyli uodpornionymi na wilgoć) lub OSB.
Na parterze można wykonać też klasyczną podłogę na gruncie, tak jak w domu murowanym.
Ściany od wewnątrz wykańcza się zwykłymi płytami gipsowo-kartonowymi. Można też zastosować płyty wiórowe z atestem higienicznym do użytku w pomieszczeniach. Warto je zastosować tam, gdzie ściana może być łatwo uszkodzona np. w korytarzu lub gdzie będzie okładzina z płytek - w miejscach wilgotnych (łazienka, kuchnia) też powinna to być płyta V-00 a nie zwykła V20.
Co do elewacji to osobiście jestem zwolennikiem desek. Przy tynku bardzo trudno uniknąć jego pękania na styku z innymi materiałami a to grozi zawilgoceniem konstrukcji.
Napisano
Jeszcze co do elewacji. Jeśli będzie z desek, to w tym jednym przypadku drewno nie musi być suszone ani strugane. W Szwecji tak budują od lat, wychodząc z założenia, że na elewacji drewno i tak ma kontakt z wodą deszczową. U nas natomiast jest ostatnio moda na drewno suszone i strugane na elewację, ale to tylko zwiększa koszty.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Oto instrukcja krok po kroku, jak skutecznie odszarzyć i odnowić taras drewniany za pomocą Osmo -Gel 6609:     Krok 1: Przygotowanie tarasu Usuń meble ogrodowe i inne przedmioty z tarasu. Zamiataj taras, aby usunąć luźny brud, liście i inne zanieczyszczenia. Dokładnie zwilż powierzchnię wodą – to pomoże żelowi równomiernie wniknąć w drewno. Zabezpiecz metalowe elementy i rośliny – przykryj je np. folią, aby uniknąć uszkodzeń przez preparat. Krok 2: Aplikacja Osmo żel do odszarzania ;6609 Dokładnie wymieszaj preparat przed użyciem. Nałóż żel obficie pędzlem lub szczotką wzdłuż słojów drewna. Żel ma konsystencję zapobiegającą ściekaniu, więc nadaje się również na powierzchnie pionowe. Pozostaw żel na około 20 minut, nie dopuszczając do jego wyschnięcia. W razie potrzeby możesz lekko zwilżyć powierzchnię wodą w trakcie działania. Krok 3: Czyszczenie powierzchni Po upływie 20 minut, wyszoruj powierzchnię szczotką tarasową (np. Osmo szczotka do tarasów) zgodnie z kierunkiem słojów drewna. Dokładnie spłucz wodą, najlepiej z użyciem węża ogrodowego lub myjki niskociśnieniowej. Pozostaw drewno do całkowitego wyschnięcia – minimum 24–48 godzin. Krok 4: Ochrona drewna po odszarzeniu Po wyschnięciu drewna, zabezpiecz taras odpowiednim olejem do drewna Osmo, np.: Osmo Tarasowy Olej Ochronny (dla naturalnego wyglądu) Osmo Olej do tarasów z pigmentem (jeśli chcesz odświeżyć kolor) Aplikuj olej cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem do oleju, zgodnie z instrukcją producenta. Wskazówki dodatkowe: Pracuj w pochmurny, ale suchy dzień – nie stosuj środka w pełnym słońcu ani przed deszczem. Nie rozcieńczaj żelu – produkt jest gotowy do użycia. Wydajność: ok. 10 m² z 1 litra przy jednej aplikacji (w zależności od stopnia poszarzenia). Chcesz, żebym przygotował z tego wersję do druku lub do umieszczenia na stronie/sklepie?
    • Ostatnio wchodzę na poddaszę pod wieczór, a nagle się zachmurzyło, drzwi na przestrzał otwarte. Ubieram podkoszulek i nie wiem o co chodzi, bo podkoszulek mokry. Patrzę na higrometr, a tu 89%. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Dobrze, ze się w końcu dowiedziałeś. Przecież mrówki mają "mszycowe" farmy (albo fermy) i nie dadzą ich tknąć, bo mają darmową spadź, żarelko do oporu. Ja od dawna kleję lepem pnie wszystkich drzew i co się tylko da. To taka taśma, dwustronnie klejona. Jedna strona klei do drzewa (korę pnia trzeba w tym miejscu delikatnie zrównać, żeby szparami nie przechodziły pod spodem) i dookoła pociągnąć pasek, taki na 5 centymetrów. A wtedy warstwy wierzchniej żadna mrówka nie przejdzie. I po zawodach. Na rok jest spokój.     Nie skłaniaj się. Mnie schły gałązki wiśnio-czereśni. Wyszukałem gdzieś, ze to szkodnik, którego larwy żyją pod warstwą kory i stamtąd szkodzą. I ze walka z nimi jest bardzo trudna. Wiec drzewka poszły pod siekierę i mam spokój. U Ciebie też może być coś, co mieszka w ukryciu.  
    • Są układy do sterowania żyrandolem na dwóch przewodach + PE oddzielny (nawet w sklepie AVT są), więc nie ma problemu. 
    • Zrobiłem dziś doświadczenie ekologiczne. Zabrałem z Katalpy dwie żywotne larwy biedronki i przeniosłem na słoneczniki zaatakowane mszycami. W momencie zaczęły mszyce pożerać. Dwie minuty. Mrówki które o mszyce dbają, w momencie je zaatakowały. Tak agresywnie, że larwy biedronki okaleczone odpadły z rośliny jedna po drugiej. Wniosek? Tępić mrówki! Tępić! Nie ma z nich w ogrodzie pożytku.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...