Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza - dach niemal płaski


Recommended Posts

Witam, proszę o fachową poradę. Wiele jest artykułów w necie na temat ocieplenia poddaszy, trudno mi jednak znaleźć rozwiązanie mojego przypadku. Mam dach jednospadowy z 10% spadkiem, kryty papą na pełnym deskowaniu. Wysokość pomieszczenia na poddaszu wynosi od 260 do 360 cm. Planuję sufit podwieszany poziomy w dwóch płaszczyznach niższy w niższej części i wyższy w wyższej. Krokwie mają 16 cm wysokości. Jak Ocieplić taki dach? Czy dać np. 10 cm między krokwiami (z tego co wiem muszę zostawić szczelinę wentylacyjną nad ociepleniem) i z 15 cm położyć na suficie? Czy też całe ocieplenie w dwóch czy jednej warstwie położyć na suficie podwieszanym? Czy nad ociepleniem dać folię paroprzepuszczalną? Czy jest to zbytek przy pełnym deskowaniu?
I jeszcze pytanie o niuanse połączenia ocieplenia przy murze: Czy budowlańcy dobrze zrobili ciągnąc mur nad wieńcem niemal do desek dachu (została szpara wentylacyjna ok. 3-5 cm)? Czy nie powinno tam być więcej miejsca, żeby połączyć ocieplenie poddasza z przyszłym ociepleniem ścian (dwuwarstwowych)?
Długi ten mój wywód, ale mam nadzieję że jakiś fachowiec przebrnie przez niego i zechce mi udzielić mądrej porady...
Link do komentarza
Cytat

Witam, proszę o fachową poradę. Wiele jest artykułów w necie na temat ocieplenia poddaszy, trudno mi jednak znaleźć rozwiązanie mojego przypadku. Mam dach jednospadowy z 10% spadkiem, kryty papą na pełnym deskowaniu. Wysokość pomieszczenia na poddaszu wynosi od 260 do 360 cm. Planuję sufit podwieszany poziomy w dwóch płaszczyznach niższy w niższej części i wyższy w wyższej. Krokwie mają 16 cm wysokości. Jak Ocieplić taki dach? Czy dać np. 10 cm między krokwiami (z tego co wiem muszę zostawić szczelinę wentylacyjną nad ociepleniem) i z 15 cm położyć na suficie? Czy też całe ocieplenie w dwóch czy jednej warstwie położyć na suficie podwieszanym? Czy nad ociepleniem dać folię paroprzepuszczalną? Czy jest to zbytek przy pełnym deskowaniu?
I jeszcze pytanie o niuanse połączenia ocieplenia przy murze: Czy budowlańcy dobrze zrobili ciągnąc mur nad wieńcem niemal do desek dachu (została szpara wentylacyjna ok. 3-5 cm)? Czy nie powinno tam być więcej miejsca, żeby połączyć ocieplenie poddasza z przyszłym ociepleniem ścian (dwuwarstwowych)?
Długi ten mój wywód, ale mam nadzieję że jakiś fachowiec przebrnie przez niego i zechce mi udzielić mądrej porady...


murarz znał się na rzeczy jest tak jak powinno być ,elewacji nie łączy się z ociepleniem poddasza,przy ociepleniu steropianem musicie zostawić taką samą szczelinkę jak murarz,układając wełne zostawiasz jak wspominałeś wentylację między wełną a deskami najlepiej przybijając listewki do desek przy samych krokwach i rozciągasz między nimi sznurek bądz drut lub linkę wtedy masz pewność że wełna rozpręży się tylko do sznurka [ważne ]w krokwy zazwyczaj wkładam 10 ,a 5 pod krokwy ale w poprzek żeby nie było mostków[wełne rozwijasz i czekasz aż się trochę rozpręzy,następnie robisz stelaż do sufitu podwieszanego ,do stelażu przyklejasz taśmą dwustronną folię najlepiej odbijającą[ze sreberkem],robiłem też tak ,że dawaliśmy nad folię steropian5 efekt w lato jakby była klimatyzacja.między węłnę a deski żadna folia jest nie potrzebna.
Link do komentarza
Cytat

murarz znał się na rzeczy jest tak jak powinno być ,elewacji nie łączy się z ociepleniem poddasza,przy ociepleniu steropianem musicie zostawić taką samą szczelinkę jak murarz,układając wełne zostawiasz jak wspominałeś wentylację między wełną a deskami najlepiej przybijając listewki do desek przy samych krokwach i rozciągasz między nimi sznurek bądz drut lub linkę wtedy masz pewność że wełna rozpręży się tylko do sznurka [ważne ]w krokwy zazwyczaj wkładam 10 ,a 5 pod krokwy ale w poprzek żeby nie było mostków[wełne rozwijasz i czekasz aż się trochę rozpręzy,następnie robisz stelaż do sufitu podwieszanego ,do stelażu przyklejasz taśmą dwustronną folię najlepiej odbijającą[ze sreberkem],robiłem też tak ,że dawaliśmy nad folię steropian5 efekt w lato jakby była klimatyzacja.między węłnę a deski żadna folia jest nie potrzebna.



Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czy jednak na pewno masz rację? W artykule ( https://budujemydom.pl/stan-surowy/termoizolacja/a/8264-dom-bez-mostkow-termicznych ) znalazłem rysunek z którego wynika, że ocieplenie dachu powinno być pociągnięte nad murłatą aż do ocieplenia ścian. W przeciwnym razie powstaje tam mostek termiczny. Czy się mylę?

DSC01446.jpg

Link do komentarza
Cytat

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czy jednak na pewno masz rację? W artykule ( https://budujemydom.pl/stan-surowy/termoizolacja/a/8264-dom-bez-mostkow-termicznych ) znalazłem rysunek z którego wynika, że ocieplenie dachu powinno być pociągnięte nad murłatą aż do ocieplenia ścian. W przeciwnym razie powstaje tam mostek termiczny. Czy się mylę?

[attachment=2174:dom_bez_...cz12_438.jpg]


jeśli masz murłat drewniany to nie wiele jest tam miejsca,robimy zawsze tak jak opisywałem i jest dobrze,jeśli zablokujesz lub zmniejszysz tą szczelinkie wentylacyjną będziesz miał większe problemy niż mostek ,który przy szczelnym dołożeniu wełny do ściany nie powstanie ,a czy napisali w tym artykule jak jest w przypadku dachu gdzie w jednym miejscu jest 10 cm. wełny a w drugim 5 cm.
Link do komentarza
OK. Zdaje się że i tak nie mam już innego wyjścia, nie będę przecież wycinał bloczków pod dachem a szczeliny oczywiście nie mam zamiaru zatykać. W poprzedniej odpowiedzi pisałeś o 10 cm między krokwiami i 5 pod. A te 5 cm w jaki sposób zamocowane? Na krokwiach? Na ruszcie? Czy na ruszcie z sufitu podwieszanego? Pomysł z dołożeniem styropianu też wydaje mi się ciekawy. Zależy mi na komforcie cieplnym ale muszę liczyć koszty...
Link do komentarza
Cytat

OK. Zdaje się że i tak nie mam już innego wyjścia, nie będę przecież wycinał bloczków pod dachem a szczeliny oczywiście nie mam zamiaru zatykać. W poprzedniej odpowiedzi pisałeś o 10 cm między krokwiami i 5 pod. A te 5 cm w jaki sposób zamocowane? Na krokwiach? Na ruszcie? Czy na ruszcie z sufitu podwieszanego? Pomysł z dołożeniem styropianu też wydaje mi się ciekawy. Zależy mi na komforcie cieplnym ale muszę liczyć koszty...


drugą warstwę mocuję w ten sposób ,że przybijam do krokiew tylko w poprzek kontrłaty co 60cm. wkładam między nie węłne 5 i mocuję za pomocą sznurka i zszywacza i na to dopiero ruszt ,na steropianie dużo nie zaoszczędzisz a efekt sam się przekonasz ,dobrze by było jak byś pod płyty dał folię odbijającą,zwykle inwestorzy każą robić z płyt zwykłych ale wskazane by były ognioochrronne
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • U mnie też taki w piwnicy na krzywej podłodze stoi, ale wypoziomowane od wagi i też już parę lat jest ok. Też miałem problem z tymi blaszko-języczkami, ale o dziwo się trzyma kupy, ale nie pomyślałem żeby je zagiąć. Choć 120kg to raczej bałbym się tam położyć. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Mam trzy takie regały i bardzo je sobie chwalę. Owszem, przy składaniu pierwszego popełniłem błąd, wierząc bezkrytycznie w instrukcje sprzedawcy i nie zaginałem "języczków" wsuwanych w wycięcia kątowników, no i regał mi się rozsypał już pod koniec montowania. Ale gdy wszystkie zagiąłem (łatwe to nie jest, ale da się). regał jest lekki i nie do zdarcia. Nośność jednej półki to 125 kg, więc w warunkach domowych spokojnie wystarcza do niemal wszystkiego. Nawet w garażu.   Regałów niczym nie mocuję do ścian. Nie ma potrzeby. Oczywiście, jeśli stoją na wyrównanym i pewnym podłożu.  Da się je kupić w cenie poniżej 80,00 PLN, więc uważam, że naprawdę warto.   PS. To się nie chwieje, zapewniam!
    • Komentarz dodany przez agata: czy ktos wie czy kostka z brukbet jest warta uwagi? przymierzamy sie w koncu do zakupu
    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...