Skocz do zawartości

Ocieplenie poddasza - dach niemal płaski


Recommended Posts

Napisano
Witam, proszę o fachową poradę. Wiele jest artykułów w necie na temat ocieplenia poddaszy, trudno mi jednak znaleźć rozwiązanie mojego przypadku. Mam dach jednospadowy z 10% spadkiem, kryty papą na pełnym deskowaniu. Wysokość pomieszczenia na poddaszu wynosi od 260 do 360 cm. Planuję sufit podwieszany poziomy w dwóch płaszczyznach niższy w niższej części i wyższy w wyższej. Krokwie mają 16 cm wysokości. Jak Ocieplić taki dach? Czy dać np. 10 cm między krokwiami (z tego co wiem muszę zostawić szczelinę wentylacyjną nad ociepleniem) i z 15 cm położyć na suficie? Czy też całe ocieplenie w dwóch czy jednej warstwie położyć na suficie podwieszanym? Czy nad ociepleniem dać folię paroprzepuszczalną? Czy jest to zbytek przy pełnym deskowaniu?
I jeszcze pytanie o niuanse połączenia ocieplenia przy murze: Czy budowlańcy dobrze zrobili ciągnąc mur nad wieńcem niemal do desek dachu (została szpara wentylacyjna ok. 3-5 cm)? Czy nie powinno tam być więcej miejsca, żeby połączyć ocieplenie poddasza z przyszłym ociepleniem ścian (dwuwarstwowych)?
Długi ten mój wywód, ale mam nadzieję że jakiś fachowiec przebrnie przez niego i zechce mi udzielić mądrej porady...
Napisano
Cytat

Witam, proszę o fachową poradę. Wiele jest artykułów w necie na temat ocieplenia poddaszy, trudno mi jednak znaleźć rozwiązanie mojego przypadku. Mam dach jednospadowy z 10% spadkiem, kryty papą na pełnym deskowaniu. Wysokość pomieszczenia na poddaszu wynosi od 260 do 360 cm. Planuję sufit podwieszany poziomy w dwóch płaszczyznach niższy w niższej części i wyższy w wyższej. Krokwie mają 16 cm wysokości. Jak Ocieplić taki dach? Czy dać np. 10 cm między krokwiami (z tego co wiem muszę zostawić szczelinę wentylacyjną nad ociepleniem) i z 15 cm położyć na suficie? Czy też całe ocieplenie w dwóch czy jednej warstwie położyć na suficie podwieszanym? Czy nad ociepleniem dać folię paroprzepuszczalną? Czy jest to zbytek przy pełnym deskowaniu?
I jeszcze pytanie o niuanse połączenia ocieplenia przy murze: Czy budowlańcy dobrze zrobili ciągnąc mur nad wieńcem niemal do desek dachu (została szpara wentylacyjna ok. 3-5 cm)? Czy nie powinno tam być więcej miejsca, żeby połączyć ocieplenie poddasza z przyszłym ociepleniem ścian (dwuwarstwowych)?
Długi ten mój wywód, ale mam nadzieję że jakiś fachowiec przebrnie przez niego i zechce mi udzielić mądrej porady...


murarz znał się na rzeczy jest tak jak powinno być ,elewacji nie łączy się z ociepleniem poddasza,przy ociepleniu steropianem musicie zostawić taką samą szczelinkę jak murarz,układając wełne zostawiasz jak wspominałeś wentylację między wełną a deskami najlepiej przybijając listewki do desek przy samych krokwach i rozciągasz między nimi sznurek bądz drut lub linkę wtedy masz pewność że wełna rozpręży się tylko do sznurka [ważne ]w krokwy zazwyczaj wkładam 10 ,a 5 pod krokwy ale w poprzek żeby nie było mostków[wełne rozwijasz i czekasz aż się trochę rozpręzy,następnie robisz stelaż do sufitu podwieszanego ,do stelażu przyklejasz taśmą dwustronną folię najlepiej odbijającą[ze sreberkem],robiłem też tak ,że dawaliśmy nad folię steropian5 efekt w lato jakby była klimatyzacja.między węłnę a deski żadna folia jest nie potrzebna.
Napisano
Cytat

murarz znał się na rzeczy jest tak jak powinno być ,elewacji nie łączy się z ociepleniem poddasza,przy ociepleniu steropianem musicie zostawić taką samą szczelinkę jak murarz,układając wełne zostawiasz jak wspominałeś wentylację między wełną a deskami najlepiej przybijając listewki do desek przy samych krokwach i rozciągasz między nimi sznurek bądz drut lub linkę wtedy masz pewność że wełna rozpręży się tylko do sznurka [ważne ]w krokwy zazwyczaj wkładam 10 ,a 5 pod krokwy ale w poprzek żeby nie było mostków[wełne rozwijasz i czekasz aż się trochę rozpręzy,następnie robisz stelaż do sufitu podwieszanego ,do stelażu przyklejasz taśmą dwustronną folię najlepiej odbijającą[ze sreberkem],robiłem też tak ,że dawaliśmy nad folię steropian5 efekt w lato jakby była klimatyzacja.między węłnę a deski żadna folia jest nie potrzebna.



Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czy jednak na pewno masz rację? W artykule ( https://budujemydom.pl/stan-surowy/termoizolacja/a/8264-dom-bez-mostkow-termicznych ) znalazłem rysunek z którego wynika, że ocieplenie dachu powinno być pociągnięte nad murłatą aż do ocieplenia ścian. W przeciwnym razie powstaje tam mostek termiczny. Czy się mylę?

DSC01446.jpg

Napisano
Cytat

Dziękuję bardzo za odpowiedź. Czy jednak na pewno masz rację? W artykule ( https://budujemydom.pl/stan-surowy/termoizolacja/a/8264-dom-bez-mostkow-termicznych ) znalazłem rysunek z którego wynika, że ocieplenie dachu powinno być pociągnięte nad murłatą aż do ocieplenia ścian. W przeciwnym razie powstaje tam mostek termiczny. Czy się mylę?

[attachment=2174:dom_bez_...cz12_438.jpg]


jeśli masz murłat drewniany to nie wiele jest tam miejsca,robimy zawsze tak jak opisywałem i jest dobrze,jeśli zablokujesz lub zmniejszysz tą szczelinkie wentylacyjną będziesz miał większe problemy niż mostek ,który przy szczelnym dołożeniu wełny do ściany nie powstanie ,a czy napisali w tym artykule jak jest w przypadku dachu gdzie w jednym miejscu jest 10 cm. wełny a w drugim 5 cm.
Napisano
OK. Zdaje się że i tak nie mam już innego wyjścia, nie będę przecież wycinał bloczków pod dachem a szczeliny oczywiście nie mam zamiaru zatykać. W poprzedniej odpowiedzi pisałeś o 10 cm między krokwiami i 5 pod. A te 5 cm w jaki sposób zamocowane? Na krokwiach? Na ruszcie? Czy na ruszcie z sufitu podwieszanego? Pomysł z dołożeniem styropianu też wydaje mi się ciekawy. Zależy mi na komforcie cieplnym ale muszę liczyć koszty...
Napisano
Cytat

OK. Zdaje się że i tak nie mam już innego wyjścia, nie będę przecież wycinał bloczków pod dachem a szczeliny oczywiście nie mam zamiaru zatykać. W poprzedniej odpowiedzi pisałeś o 10 cm między krokwiami i 5 pod. A te 5 cm w jaki sposób zamocowane? Na krokwiach? Na ruszcie? Czy na ruszcie z sufitu podwieszanego? Pomysł z dołożeniem styropianu też wydaje mi się ciekawy. Zależy mi na komforcie cieplnym ale muszę liczyć koszty...


drugą warstwę mocuję w ten sposób ,że przybijam do krokiew tylko w poprzek kontrłaty co 60cm. wkładam między nie węłne 5 i mocuję za pomocą sznurka i zszywacza i na to dopiero ruszt ,na steropianie dużo nie zaoszczędzisz a efekt sam się przekonasz ,dobrze by było jak byś pod płyty dał folię odbijającą,zwykle inwestorzy każą robić z płyt zwykłych ale wskazane by były ognioochrronne

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pytałem dlatego, ze do przenośnych lepszy jest przewód z oplotem bawełnianym, taki jak przy żelazkach, Ale do stacjonarnego ten może być. 
    • Dzięki za szybką odp. To jest zwykły piekarnik do zabudowy (Whirlpool), więc stacjonarny.
    • Podsumujmy sytuację, bo nie jestem pewien czy dobrze rozumiem. Jeżeli coś jest inaczej to proszę o sprostowanie. Ciśnienie i przepływ wody zimnej są wystarczające.  Zbyt niskie jest ciśnienie i/lub przepływ wody ciepłej. Tu proszę o doprecyzowanie - jest mały strumień wody pod dobrym ciśnieniem, czy duży strumień wody pod zbyt niskim ciśnieniem? Jak jest przygotowywana woda ciepła? Bo z opisu wnioskuję, że jest ona jakoś centralnie podgrzewana w budynku, jednak nie jest wystarczająco ciepła i dopiero na poddaszu dogrzewa ją do wystarczającej temperatury elektryczny podgrzewacz.    Układ jest więc nieco dziwny, ale tak zrozumiałem opis.  Trzeba przede wszystkim sprawdzić jakie jest ciśnienie i jak duży jest strumień wody przed tym podgrzewaczem. Jeżeli przed podgrzewaczem, na jego przyłączach jest wszystko w porządku to problem tkwi w podgrzewaczu. On może bardzo zmniejszać strumień (przepływ) wody i jej ciśnienie. To typowa cecha modeli przepływowych. Jak się to ustali to można myśleć co robić dalej.
    • Nie chodzi mi nawet o formalną ekspertyzę, ale o to żeby temu przyjrzał się konstruktor. Bo o ile płytkie rysy nie są zmartwieniem, to głębokie pęknięcia mogą stanowić już poważny problem. A na odległość nikt tego nie jest w stanie sprawdzić.  Warstwa wyrównująca ze styrobetonu lub jakiegoś innego betonu z lekkim kruszywem (keramzyt, perlit) jak najbardziej może być. Trzeba tylko pilnować pewnej minimalnej grubości bo takie lekkie betony są słabe. Próby wyrównywania dużych nierówności samym styropianem zdecydowanie odradzam, tego się faktycznie nie da zrobić dobrze. Co jest na dole, jakie są pomieszczenia poniżej tego stropu? Bo od tego oraz źródła ciepła zależy na ile skutecznej izolacji cieplnej potrzebujemy. Jeżeli i tak są tam pomieszczenia ogrzewane, zaś ciepło zapewnia kocioł to izolacja cieplna może być słaba, po prostu strop będzie się nieco bardziej nagrzewał i część ciepła oddawał ku dołowi. Wtedy wystarczy styrobeton, bez warstwy styropianu.  Przy czym nawet w tym wariancie dałbym folię budowlaną na styrobeton. Jako warstwę rozdzielającą go od jastrychu. Na to rury ogrzewania podłogowego, na nie siatka stalowa i jastrych. Dzięki siatce dość cienka warstwa jastrychu będzie pewniejsza, a tu raczej nie będzie można zbytnio go pogrubiać ze względu na masę. Ale dopuszczalne obciążenie to właśnie powinien określić wezwany konstruktor.  Przy okazji uprzedzam, że mocowanie rur, gdy pod folia nie ma styropianu jest nieco upierdliwe. Ale się da to zrobić. Dajemy dwie warstwy w miarę grubej folii i spinki wbijamy w nią pod skosem. 
    • Może i więcej, bo metr przewodu to jakieś 4 PLN, a wtyczka w sklepie 3,95 PLN.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...