Skocz do zawartości

Fundamenty - nietypowy dylemat


ecapitals

Recommended Posts

Otóż mam taki spory dylemat. Zrobiono wykop pod fundamenty (budynem mały, niepodpiwniczony) na gł. 100cm i szer. 40 cm. Ponieważ grunt jest bardzo dobry i stabilny z kierownikiem budowy ustaliliśmy, że lejemy beton w grunt bez szalowania do wysokości poziomu "0". Projekt przewidywał ławy 60cm x 30 cm i ścianę fundamentową o gr. 25 cm. Wszystko było fajnie do momentu, jak dzień po wykopie zaczęło lać i lało, lało, lało kilka dni. Efekt - poobsypywały się górne krawędzie, w niektórych miejscach dość znacznie. No i padły dwa pomysły jak to teraz rozwiązać ten problem.

Pomysł 1.

w wykop wstawiamy konstrukcję wykonaną z deski o gr. 2 cali, szer. ok. 30 cm, podpartą na króciakach. Konstrukcja opiera się na dnie wykopu, u dołu rozparta jest prętem stalowym, u góry zaś zbita króciakiem, który trzyma całość aby się nie rozjeżdżało w trakcie lania betonu. W miejsca, gdzie są spore ubytki ziemi wrzucamy cegły i zasypujemy ziemią. Lejemy beton do poziomu gruntu, a jak zastygnie usuwamy deski.

Pomysł 2.

na wykopie umieszczamy konstrukcję składającą się z poprzecznie położonego króciaka, zaklinowanego na obu krańcach kołkami, aby był stabilny. Do tegoś króciaka podwieszamy deski 2 calowe o szer. 30 cm, stosując oczywiście podpórki, aby deski nie rozjeżdżały się. Lejemy beton stospniowo do poziomu "A". Zanim operator pompy "obejdzie cały wykop dookoła beton powinien już na tyle złapać, że możemy lać warstwę od poziomu "A" do poziomu "B". Po co ta przerwa?? A po to, aby wyeliminować podniesienie konstrukcji z desek i wlewanie betonu pomiędzy deski a grunt. Tym sposobem otrzymujemy też gotową ściankę o grubości 25 cm, na której dalej będziemy stawiać pustaczki betonowe.

Za pomysłem 2 przemawia przede wszystkim strona finansowa, gdyż taki zabieg pozwoli zaoszczędzić ok. 3,5 m3 betonu i pozwoli w całości wykorzystać deski.

Ale proszę o opinie jak to widzicie, szczególnie osoby znające się na rzeczy. Jest to dla mnie ważne, gdyż nie ma raczej innego rozwiązania tego problemu, a jeśli się mylę, to będę wdzięczny za propozycje i podpowiedzi.

Mogę mailem przesłać zeskanowane rysunki obu wersji, których niestety nie mogę tutaj zamieścić.
Link do komentarza
Żadna z proponowanych technologii nie jest prawidłowa. Posadowienie budynku bez ław fundamentowych praktykuje się jedynie przy domach drewnianych - w innych przypadkach można to zrobić wyłącznie po zbadaniu gruntu i wyliczeniu nacisków jednostkowych pochodzących od konstrukcji budynku.

W przedstawionej sytuacji należy wylać ławy fundamentowe zgodnie z projektem a następnie wymurować ściany fundamentowe z bloczków betonowych.
Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • To chyba chybiony i fałszywy argument, bo klimatyzator jednak dmucha powietrzem zagrzanym do o wiele wyższej temperatury niż te 22 stopnie, chcąc osiągnąć zadaną temperaturę i pewnie to jest o wiele wyższa temperatura niż 30 st. Nie mierzyłem ale tak na wyczucie to znacznie przkracza trzydziestkę. Więc to akurat w drugą stronę działa, jeśli chodzi o tę "róznicę temperatur", czyli na korzyść hydrauliki. 
    • Ogrzewanie hydrauliczne, które występuje w 99% nowych polskich domach jest mniej efektywne i droższe niż bezpośrednie ogrzewanie pompą powietrze-powietrze, bo COP zależy od różnicy temperatur, a wodę trzeba ogrzać do ok 30°C, za powietrze do 22°. Proponuję zainteresować się systemem HVAC. V-wentylacja z odzyskiem ciepła wykonana pod ilość mieszkańców, a nie na kubaturę. Musi być, gdy chcemy używać klimatyzacji, bo latem przy chłodzeniu wentylacja grawitacyjna nie działa i oddychamy coraz bardziej zużytym powietrzem, co prowadzi do różnych dolegliwości. AC- jakość powietrza, za którą odpowiadają rewersyjne pompy ciepła (klimatyzatory). Temperatura cały rok, a wilgotność, która tworzy zaduch latem (tryb dry). H- ogrzewanie, czyli w przypadku, gdy klimatyzacja nie da rady (zazwyczaj kilka dni w roku) do uruchamiają się maty grzewcze. Ogrzewanie oporowe to COP 1, ale ono jest w tym systemie tylko wspomaganiem na wypadek ekstremalnych mrozów, awarii, czy dla komfortu, gdy ktoś chce bardziej dogrzać pokój. Poza tym pompy ciepła wciąż działają, więc zużycie jest śladowe. Dlaczego potrzebne są maty? Czy nie można dobrać większej mocy klim? Chodzi o to, że sezon grzewczy trwa ponad pół roku, a średnia temperatura w tym czasie w ostatnich latach to +5C i wciąż rośnie. Jeśli pompa będzie za duża to przez większość sezonu będzie działać on-off i łączne zużycie wyjdzie 2-3x większe. Jeśli rekuperacja jest zrobiona zgodnie ze sztuką, czyli działa na 20-30m3//osobę to klimy 30W/m2 są wystarczające. Cały system wychodzi przy okazji najtaniej i zapewnia zużycie poniżej 15kWh/m2. Ponadto warto wiedzieć, że powietrze nawiewane z anemostatów po odzysku ciepła jest tylko o kilka stopni chłodniejsze od domowego. Gdy podajemy je z góry to zapobiega ścieleniu się ciepłego przy suficie, a samo zanim opadnie zdąży się ogrzać. Daje to komfort w strefie przebywania ludzi. System musi być kompletny i dobrze przemyślany. 
    • A stoją zapewne obok siebie... więc jak zrobi się z nich  "kątownik" - będą stały jeszcze stabilniej...
    • Może być różnie, bo one są dość wiotkie. Zależy też, jak równa jest posadzka w garażu.
    • Komentarz dodany przez G: Beton nie kosztuje 200-250. Ceny z przed pandemi
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...