Skocz do zawartości

Podcinanie ścian


Recommended Posts

Napisano
I znowu ja... icon_wink.gif Ale mówią, że kto pyta nie bładzi.

Mam problem z grzybem w pokoiku 2,5 x 5 m i to samo w takiej samej kuchni. Grzyb na ścianach szczytowych. Grubość ścian 38 cm, cegła, od pokoiku na fundamencie z kamienia, kuchnia podpiwniczona w całości cegłą, okna plastikowe....Podłoga w kuchni 30 - 50cm nad poziomem gruntu (nachylenie terenu). Zapewne brak rynien też jest powodem. Poprzedni właściciel naprawiał podłogę w pokoiku (wymieniał deski, podłoga biała) a na ziemi rozłożył czarną folię co mnie troche zastanawia. Mój błąd, że zatkałem na zimę otwór w ścianie pod podłogą i sie wszystko zaczęło kisić...W tym m-cu chce zerwać podłogę, wybrać cześc ziemi i nasypać "świeżej", no i styropian, folia itp. I tak pomyślałem, że przy okazji prucia podłogi można by było podciąć ścianę i dać papę, ale czy to będzie miało sens, czy dużo pomoże?
Napisano
Cytat

I znowu ja... icon_wink.gif Ale mówią, że kto pyta nie bładzi.

Mam problem z grzybem w pokoiku 2,5 x 5 m i to samo w takiej samej kuchni. Grzyb na ścianach szczytowych. Grubość ścian 38 cm, cegła, od pokoiku na fundamencie z kamienia, kuchnia podpiwniczona w całości cegłą, okna plastikowe....Podłoga w kuchni 30 - 50cm nad poziomem gruntu (nachylenie terenu). Zapewne brak rynien też jest powodem. Poprzedni właściciel naprawiał podłogę w pokoiku (wymieniał deski, podłoga biała) a na ziemi rozłożył czarną folię co mnie troche zastanawia. Mój błąd, że zatkałem na zimę otwór w ścianie pod podłogą i sie wszystko zaczęło kisić...W tym m-cu chce zerwać podłogę, wybrać cześc ziemi i nasypać "świeżej", no i styropian, folia itp. I tak pomyślałem, że przy okazji prucia podłogi można by było podciąć ścianę i dać papę, ale czy to będzie miało sens, czy dużo pomoże?


Najpierw sprawdż czy faktycznie nie ma izolacji poziomej,nawet w dość starych budynkach jednak występuje.Bob icon_biggrin.gif
Napisano
Na firmy mnie nie stać-niestety.I tak szczęście że udało sie rodzicom kupić mi ten domek (46tys.) Ale wszystko robie sam,grubsze rzeczy z ojcem - pięknie nie będzie ale można miło mieszkaćicon_smile.gif Pół roku wode do kąpania codziennie grzałem w kociołku na westwalce i z tym kotłem do łazienki...A teraz mam CO i ciepłą wodę w kranie...Jak to człowiek nie docenia pewnych "drobaizgów"...

Co do podcinania - sąsiad 2lata temu podcinał z synem cały dom. 2 tygodnie ale wielka chata. U mnie tylko sciana 5m. Codzienie po metrze piłką - da sie zrobić tylko nie wiem jak zaprawe potem wcisnąć między pape a cegły - chyba jakąś grubszą blaszką. Zrobić sie da wszystko, kwestia czy jest sens ale to już wiemy icon_wink.gif
Napisano
Cytat

Na firmy mnie nie stać-niestety.I tak szczęście że udało sie rodzicom kupić mi ten domek (46tys.) Ale wszystko robie sam,grubsze rzeczy z ojcem - pięknie nie będzie ale można miło mieszkaćicon_smile.gif Pół roku wode do kąpania codziennie grzałem w kociołku na westwalce i z tym kotłem do łazienki...A teraz mam CO i ciepłą wodę w kranie...Jak to człowiek nie docenia pewnych "drobaizgów"...

Co do podcinania - sąsiad 2lata temu podcinał z synem cały dom. 2 tygodnie ale wielka chata. U mnie tylko sciana 5m. Codzienie po metrze piłką - da sie zrobić tylko nie wiem jak zaprawe potem wcisnąć między pape a cegły - chyba jakąś grubszą blaszką. Zrobić sie da wszystko, kwestia czy jest sens ale to już wiemy icon_wink.gif


Mąż mówi że jak izolować to wszystkie ściany a nie 5m bo tam coś nie halo. icon_sad.gif
Napisano
Cytat

Mąż mówi że jak izolować to wszystkie ściany a nie 5m bo tam coś nie halo. icon_sad.gif



Hej!To zapytaj męża co "nie halo" icon_wink.gif Wszystkich nie moge bo:
1. Musiał bym zdemolować 1 pokój /podłoga itp/ a zrobiony jest już na cacy i wilgoci nie ma tam ani ani.
2. Druga ściana frontowa jest cała z kamienia o szer 50 cm a tego nie podetnę.

Zostają mi 2 sciany szczytowe po 5m... A dlatego chcę podciąć jedną bo tam akurat zrywam starą podłoge więc i tak bedzie demolka więc przy okazji podciął bym choć tę.
Napisano
Cytat

Hej!To zapytaj męża co "nie halo" icon_wink.gif Wszystkich nie moge bo:
1. Musiał bym zdemolować 1 pokój /podłoga itp/ a zrobiony jest już na cacy i wilgoci nie ma tam ani ani.
2. Druga ściana frontowa jest cała z kamienia o szer 50 cm a tego nie podetnę.

Zostają mi 2 sciany szczytowe po 5m... A dlatego chcę podciąć jedną bo tam akurat zrywam starą podłoge więc i tak bedzie demolka więc przy okazji podciął bym choć tę.



Straszna robota. Poczekajmy na Boba z ostatecznym werdyktem: czy można czy nie można podcinać tylko jefną ścianę. Choć on już cos powiedział na temat. icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Hej!To zapytaj męża co "nie halo" icon_wink.gif Wszystkich nie moge bo:
1. Musiał bym zdemolować 1 pokój /podłoga itp/ a zrobiony jest już na cacy i wilgoci nie ma tam ani ani.
2. Druga ściana frontowa jest cała z kamienia o szer 50 cm a tego nie podetnę.

Zostają mi 2 sciany szczytowe po 5m... A dlatego chcę podciąć jedną bo tam akurat zrywam starą podłoge więc i tak bedzie demolka więc przy okazji podciął bym choć tę.


Mąż mówi że nie halo to tak jak kiepsko,żle .Coś pisałeś o pleśni ,to jest nie halo.Częściowe izolowanie może skutkować przeniesieniem tego nie halo na inną ścianę. icon_sad.gif
Napisano
Cytat

Straszna robota. Poczekajmy na Boba z ostatecznym werdyktem: czy można czy nie można podcinać tylko jefną ścianę. Choć on już cos powiedział na temat. icon_biggrin.gif


Mąż sroce spod ogona nie wypadł i mówi że ciekaw co Bob mysli o jego poradach? icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Mąż mówi że nie halo to tak jak kiepsko,żle .Coś pisałeś o pleśni ,to jest nie halo.Częściowe izolowanie może skutkować przeniesieniem tego nie halo na inną ścianę. icon_sad.gif



Tylko do końca nie wiadomo co jest tego przyczyną. Udział swój ma tu brak rynien,zatkanie wentylacji pod podłogą, szczelne okna. Dom wiele lat nie był ogrzewany. Gdy kupiłem, ściany wszędzie były mokre na wysokość 1m, spuchnięta farba. Za to wentylacja była wyśmienita: spalone drzwi zewnętrzne i nie osłonięte wejście na strych. Wiało w całej chałupie icon_smile.gif

W tym m-cu podłogę zerwe i wyleje z izolacją, założe rynny.W pokoju jest komin i może bym kratkę wentylacyjną założył? No a przy okazji podciął tę ściane żeby za rok nie demolować znowu podłogi a tak myśle o ogrzewaniu podłogowym.

To pytanie tylko jedno: Podcinać tę jedną ściane przy okazji remontownia czy albo wszystkie albo żadnej?

PS. Wiosną usunąłem grzyba preparatem, którego nazwy nie pamiętam i do dziś grzyba nie ma, no ale okna całymi dniami otwarte i pogoda też sucha.
Napisano
Cytat

Tylko do końca nie wiadomo co jest tego przyczyną. Udział swój ma tu brak rynien,zatkanie wentylacji pod podłogą, szczelne okna. Dom wiele lat nie był ogrzewany. Gdy kupiłem, ściany wszędzie były mokre na wysokość 1m, spuchnięta farba. Za to wentylacja była wyśmienita: spalone drzwi zewnątrzne i nie osłonięte wejście na strych. Wiało w całej chałupie icon_smile.gif

W tym m-cu podłogę zerwe i wyleje z izolacją, założe rynny.W pokoju jest komin i może bym kratkę wentylacyjną założył? No a przy okazji podciął tę ściane żeby za rok nie demolować znowu podłogi a tak myśle o ogrzewaniu podłogowym.

To pytanie tylko jedno: Podcinać tę jedną ściane przy okazji remontownia czy albo wyszystkie albo żadnej?


Mąż mówi że lepszy rydz niż nic. icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Straszna robota. Poczekajmy na Boba z ostatecznym werdyktem: czy można czy nie można podcinać tylko jefną ścianę. Choć on już cos powiedział na temat. icon_biggrin.gif


Można się jeszcze odwołać do adamisa bardziej zasłużony na forum niż moja skromna osoba icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Bob już chyba ma dosyć moich pytań icon_smile.gif
Ale zapytam: Czy fundament z kamienia też ma takie zdolności do podciągania wody?


Oczywiście że taki fundament mniej podciąga kapilarnie wodę,sam kamień prawie wcale ,ale czymś jest połączony np zaprawą cementową i ona ,,ciagnie" wodę.Bob icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Oczywiście że taki fundament mniej podciąga kapilarnie wodę,sam kamień prawie wcale ,ale czymś jest połączony np zaprawą cementową i ona ,,ciagnie" wodę.Bob icon_biggrin.gif



To ja wiem że zaprawa między nimi ciągnie więc tak mnie nachodzi że to może nie jest główną przyczyną wilgoci. Bo na przykład druga szczytowa jest cała z cegły i w piwnicy widać że aż woda z nich kapie...
Napisano
Cytat

I znowu ja... icon_wink.gif Ale mówią, że kto pyta nie bładzi.

Mam problem z grzybem w pokoiku 2,5 x 5 m i to samo w takiej samej kuchni. Grzyb na ścianach szczytowych. Grubość ścian 38 cm, cegła, od pokoiku na fundamencie z kamienia, kuchnia podpiwniczona w całości cegłą, okna plastikowe....Podłoga w kuchni 30 - 50cm nad poziomem gruntu (nachylenie terenu). Zapewne brak rynien też jest powodem. Poprzedni właściciel naprawiał podłogę w pokoiku (wymieniał deski, podłoga biała) a na ziemi rozłożył czarną folię co mnie troche zastanawia. Mój błąd, że zatkałem na zimę otwór w ścianie pod podłogą i sie wszystko zaczęło kisić...W tym m-cu chce zerwać podłogę, wybrać cześc ziemi i nasypać "świeżej", no i styropian, folia itp. I tak pomyślałem, że przy okazji prucia podłogi można by było podciąć ścianę i dać papę, ale czy to będzie miało sens, czy dużo pomoże?



Troche mało tych szczegułów, ale:
Jeśli nie ma izolacji poziomej, to ja bym ją zrobił najpierw ( i dach bym też naprawił w pierwszej kolejności).

Sciane raczej nie podetniesz piłką i nie wciśniesz papy - bo to nic nie da. Jeśli sam to masz robić - to ja bym wykuwał warstwę cegły (ale wten sposób że metr bieżący wykucia, metr bieżący nieruszonej ściany - na zmianę --- chodzi o to by ci sie ściany ne zawaliły). Potem bym wyrównał podłoże (na fundamencie i na to dał 3x papę na lepiku. Następnie zalał pozostałą szczelinę betonem.
Potem trzeba znowu wykuć te pozostałe części ścian które były nieruszone i zrobić to samo, co z tamtymi odcinkam.
Żeby izolacja pozioma (te 3x papa na lepiku) -się połączyły, musisz wcześniej zostawić po bokach i zwinąć 10cm odcinki pap bez lepiku, bo zlepikiem je nie zwiniesz.
I następnie nałożysz te odcinki kolejno na te nowe metrowe - i to bedzie połączenie na zakład (ok 10cm) .
Jak widzisz ciężka robota i żmudna we własnym zakresie.
Wiem, że są firmy, które robią to piłą mech. i wciskaja rzeczywiście izolacje - ale to specjalist. metoda.
Powodzenia
Napisano
Cytat

To ja wiem że zaprawa między nimi ciągnie więc tak mnie nachodzi że to może nie jest główną przyczyną wilgoci. Bo na przykład druga szczytowa jest cała z cegły i w piwnicy widać że aż woda z nich kapie...


Ja nie rozróżniam głównych i drugorzędnych przyczyn powstawania zawilgoceń w budynku.System rynnowy prawidłowo odprowadzający wodę opadową z dachu,plus prawidłowo wykonana izolacja pozioma budynku to podstawa zabezpieczeń budynku przed wilgocią.Do tego należy dodać jeszcze zagadnienia wentylacji ,ogrzewania,ociepleń ,,skopanie" których prowadzi też do zawilgoceń.Bob
Napisano
Cytat

Ja nie rozróżniam głównych i drugorzędnych przyczyn powstawania zawilgoceń w budynku.System rynnowy prawidłowo odprowadzający wodę opadową z dachu,plus prawidłowo wykonana izolacja pozioma budynku to podstawa zabezpieczeń budynku przed wilgocią.Do tego należy dodać jeszcze zagadnienia wentylacji ,ogrzewania,ociepleń ,,skopanie" których prowadzi też do zawilgoceń.Bob



Oczywiście, masz rację. Tylko o tym trzeba pomyśleć przy budowie domu, a kiedy mieszkasz w "skopanym" domu to sprawa się komplikuje i chyba najprościej wyburzyć i postawić poprawnie nowy... a tak podcinaj teraz cały dom w którym musisz mieszkać a przecież jeszcze są inne skopane rzeczy. Więc człowiek ratuje sie jak może, szuka kompromisu, sposobów. Dlatego chcę "naprawić" ile sie da i na ile mnie stać. Wiem, że izolacja pozioma powinna być, chodziło o to, czy jest sens ładować się w koszta i robotę podcinając tę jedną ścianę na kamiennym fundamencie przy okazji robienia podłogi bo chyba są jakieś granice opłacalności, tak jak przy ocieplaniu na przykład. Kiedyś może będę się budował to postaram się pomyśleć o wszystkim icon_smile.gif
Napisano
Cytat

Kiedyś może będę się budował to postaram się pomyśleć o wszystkim icon_smile.gif



Po takich przygodach jakie masz teraz budowa własnego domu to będzie małe piwo. icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

Po takich przygodach jakie masz teraz budowa własnego domu to będzie małe piwo. icon_biggrin.gif



Człowiek uczy się całe życie:) Rok temu nie miałem zielonego pojęcia jak zaprawe zrobić a teraz to nawet piwnicę otynkowałem i wiem co to podciąganie kapilarne a za rok będę sam pokrycie dachu zmieniał tak że przykro mi ale będę pytał...
Napisano
Cytat

Człowiek uczy się całe życie:) Rok temu nie miałem zielonego pojęcia jak zaprawe zrobić a teraz to nawet piwnicę otynkowałem i wiem co to podciąganie kapilarne a za rok będę sam pokrycie dachu zmieniał tak że przykro mi ale będę pytał...


A pytaj sobie.Od tego jest forum i niespełnieni nauczyciele icon_biggrin.gif w postaci forumowiczów takich jak ja i kilkadziesiąt innych osób icon_biggrin.gif .To chyba wolontariat jakiś?Bob icon_biggrin.gif
Napisano
Cytat

"...Jeśli nie ma izolacji poziomej, to ja bym ją zrobił najpierw ( i dach bym też naprawił w pierwszej kolejności).
Sciane raczej nie podetniesz piłką i nie wciśniesz papy - bo to nic nie da. Jeśli sam to masz robić - to ja bym wykuwał warstwę cegły (ale wten sposób że metr bieżący wykucia, metr bieżący nieruszonej ściany - na zmianę --- chodzi o to by ci sie ściany ne zawaliły). Potem bym wyrównał podłoże (na fundamencie i na to dał 3x papę na lepiku. Następnie zalał pozostałą szczelinę betonem...."



Na dach to już trzeba troche kasy a to może w przyszłym roku...

A co myslicie o tym:
"...Mur podcina się odcinkami długości 1-1,5 m. Po wycięciu szczeliny grubości do 14 mm przedmuchuje się ją sprężonym powietrzem, na przykład przy użyciu sprężarki tłokowej.
Następnie w szczelinie zakładana jest izolacja: z dwóch warstw papy zgrzewalnej(...) Materiał izolacyjny wkłada się odcinkami długości 1-1,5 m na zakład - co najmniej 10-centymetrowy. Następnie co 25-30 cm w szczelinę wbijane są kliny z polipropylenu (koniecznie w miejscu łączeń materiału izolacyjnego).
(...) Po zaklinowaniu szczeliny wprowadza się w nią (przez pakery - rurki połączone z wężem podajnika ciśnieniowowibracyjnego albo pompy ślimakowej) zaprawę cementową, która jest modyfikowana środkami uszczelniającymi..."
Źródło

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Cześć wszystkim, dołączyliśmy do forum, aby przedstawić Wam naszą ofertę. Tworzymy dla Firm i Osób Prywatnych.     Szukasz sprawdzonego partnera do realizacji sufitów napinanych i innych elementów dekoracyjnych? Gładki Sufit to firma z 15-letnim doświadczeniem na rynku, która stawia na jakość, innowację i zadowolenie klienta. Działamy na terenie całego kraju, gwarantując szybką i sprawną realizację każdego projektu.   Dlaczego warto wybrać Gładki Sufit? Doświadczenie i profesjonalizm: - Nasze 15-letnie doświadczenie to gwarancja perfekcyjnego wykonania i dbałości o każdy szczegół. Znamy branżę od podszewki i wiemy, jak sprostać najbardziej wymagającym oczekiwaniom. Najlepsze materiały w atrakcyjnych cenach: - Dzięki wynegocjowanym cenom z dostawcami, możemy zaoferować Ci najwyższej jakości podzespoły w konkurencyjnych cenach. Nie uznajemy kompromisów – nie montujemy tanich, śmierdzących folii ani wadliwych LED-ów czy zasilaczy. Stawiamy na trwałość i bezpieczeństwo. Indywidualne podejście: Często profile wykonujemy sami, aby idealnie dopasować je do specyfiki Twojego zlecenia. To pozwala nam na realizację nawet najbardziej nietypowych i skomplikowanych projektów. Szybkość realizacji: Montaż sufitu napinanego, np. w przedpokoju, zajmuje nam około 3 godzin. Szanujemy Twój czas i staramy się, aby prace przebiegały sprawnie i bez zakłóceń.   Co oferujemy? Nasze usługi to znacznie więcej niż tylko sufity napinane. Materiał, który wykorzystujemy do sufitów, z powodzeniem montujemy również na ścianach, tworząc unikalne i spójne aranżacje. Ponadto, specjalizujemy się w projektowaniu i tworzeniu: Nowoczesnych lamp: od subtelnych podświetleń po designerskie konstrukcje, które staną się ozdobą każdego pomieszczenia. Efektownych reklam: Nietypowy sufit podświetlany z Logo wyróżnią Twoją Firmę. Ścianek działowych: lekkich i estetycznych konstrukcji, które pozwolą Ci elastycznie zaaranżować przestrzeń. Elementów dekoracyjnych: trójwymiarowych form, półek – wszystko, co pozwoli Ci stworzyć wnętrze z charakterem. Akustycznych paneli: idealnych do biur, sal konferencyjnych czy domowych kin, poprawiających komfort akustyczny.   Naprawy i poprawki po innych wykonawcach Czy Twoja poprzednia ekipa zawiodła, a efekt końcowy jest daleki od oczekiwań? Oferujemy również kompleksowe naprawy i poprawki po źle wykonanych zleceniach.   Zaufaj naszemu doświadczeniu i daj nam szansę na przywrócenie blasku Twoim wnętrzom. Skontaktuj się z nami już dziś i pozwól nam zrealizować Twoje wizje! Gładki Sufit – jakość, na którą zasługujesz. https://gładki-sufit.pl
    • EQ Entrance to najnowsza propozycja renomowanej firmy Konsport, która łączy w sobie estetykę, funkcjonalność i bezpieczeństwo. Jest to idealne rozwiązanie dla nowoczesnych systemów ogrodzeniowych. Multifunkcyjny słupek furtkowy z zadaszeniem wyznacza nowe standardy w projektowaniu przestrzeni zewnętrznych. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/wokol-domu/ogrodzenia/polecane/110363-zwieksz-bezpieczenstwo-swojego-domu-z-eq-entrance-funkcjonalnym-slupkiem-furtkowym
    • Dzień Dobry,   Cześć, szukam właśnie sobie jakiegoś projektanta/firmy, która zaprojektuje mi mieszkanie. I interesuje mnie nadzór inwestorski. Mieszkanie w Warszawie - 67 metrów  - Firma 1 - projekt 19430 PLN(290 p m2) + nadzór 11250 PLN(4500 za miesiąc) - Firma 2 - projekt 13400 (200 m2) + nadzór 13400 PLN (200 za m2)   Waszym zdaniem - dużo - za mało? jak to stoi rynkowo w Warszawie.  
    • Naprawa podłogi olejowanej produktem Osmo jest stosunkowo prosta, ponieważ jedną z największych zalet olejowanych powierzchni (w przeciwieństwie do lakierowanych) jest możliwość miejscowej renowacji bez konieczności cyklinowania całej podłogi. Oto jak krok po kroku naprawić olejowaną podłogę Osmo: 1. OCENA USZKODZENIA Drobne zarysowania lub matowość – wystarczy odświeżenie powierzchni. Głębokie rysy lub plamy – konieczne będzie miejscowe szlifowanie i ponowne olejowanie. 2. CZYSZCZENIE PODŁOGI Użyj środka Osmo Wisch-Fix (koncentrat do czyszczenia i pielęgnacji podłóg olejowanych), by usunąć brud, tłuszcz i resztki poprzednich środków pielęgnacyjnych. 3. MIEJSCOWA NAPRAWA (punktowa renowacja) Jeśli masz do czynienia z lokalnymi uszkodzeniami (np. rysa, plama): Delikatnie zeszlifuj uszkodzone miejsce drobnym papierem ściernym (np. 180–240). Oczyść pył – najlepiej odkurzaczem lub ściereczką z mikrofibry. Nałóż cienką warstwę odpowiedniego oleju Osmo (np. Osmo TopOil, Osmo Olej do Podłóg lub Hardwax-Oil – ten sam, którym była wcześniej olejowana podłoga). Pozostaw do wyschnięcia (ok. 8–12 h). W razie potrzeby powtórz. Uwaga do w/w - nowość w ofercie Osmo 1. środek do usuwania plam 2. pasta do usuwania rys 4. ODŚWIEŻENIE CAŁEJ PODŁOGI (jeśli całość wygląda na zużytą) Użyj Osmo 8019 (do usunięcia trudnych plam) oraz Osmo Olej do Renowacji np. 3079: Umyj całą podłogę Intensywnym środkiem myjącym nr 8019. Nałóż cienką warstwę renowacyjnego oleju Osmo za pomocą pada lub szmatki np. 3081. Poleruj do równomiernego rozprowadzenia. Pozostaw do wyschnięcia. Nie ma potrzeby całkowitego szlifowania ani zdejmowania starych warstw, co oszczędza czas i materiał. Wskazówki: Zawsze wykonuj próbę na niewidocznym fragmencie. Używaj tylko oryginalnych produktów Osmo, ponieważ są one ze sobą kompatybilne. Unikaj stosowania zwykłych środków czystości – mogą zniszczyć powierzchnię olejowaną.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...