Skocz do zawartości

brak pradu - zagrożenie?


Gość

Recommended Posts

Napisano
Mam zamiar w swoim domu wykonać wentylację mechaniczną i calkowicie zrezygnować z wentyalcji grawitacyjnej (nie będzie kominów, rurek wystających ponad dach).
Będzie na pewno taniej, ale czy bezpieczniej. Znajoma ostrzegła mnie, że przy wyłączeniu pradu (dom na wsi, przerwy w dostawie pradu zdarzają się), mogą być problemy. Ja uważam, że nie będzie problemu, najwyżej otworzę okno.
Jak to się ma od strony przepisów - czy obok wentylacji mechanicznej musi być grawitacyjna, czy tez jedna wystrczy?
Dom ok. 200 m.kw. z poddaszem uzytkowym, komnek z wkładem zamknietym, ogrzewanie gazem z butli.
Gość Redakcja__
Napisano
Zadaniem wentylacji jest nie tylko zapewnienie niezbędnej wymiany powietrza w pomieszczeniach w celu utrzymania dobrego mikroklimatu, ale również zabezpieczenie przed niebezpiecznym wzrostem stężenia spalin i gazu w razie wystąpienia nieszczelności kominów, palenisk lub instalacji gazowej. Przy wyposażeniu domu jedynie w wentylację mechaniczną - gdy wystąpi awaria dopływu prądu - praktycznie ustaje jakakolwiek wymian powietrza, zatem potencjalnie może to stwarzać zagrożenie dla mieszkańców. Otwieranie okien jest oczywiście sposobem na wymianę powietrza, ale w mroźne dni będzie to rozwiązanie mało komfortowe. Dlatego w praktyce w domach wykonyje się przynajmniej dwa grawitacyjne kanały wentylacyjne - w kuchni oraz w kominie kominka. W kuchni kanał wentylacyjny służy do podłączenia okapu nadkuchennego gdyż zanieczyszczone tłuszczem powietrze nie powino być kierowane do rekuperatora. Częściowo otwarty jego wlot pozwala również na samoczynną wentylacje całego pomieszczenia. Kanał wentylacyjny w pobliżu kominka można wyposażyć w regulowaną żaluzję która zamyka wlot powietrza w okresie gdy pracuje wentylacja mechaniczna. Nie można też zapomnieć o zapewnieniu dopływu powietrza niezbędnego do funkcjonowania wentylacji grawitacyjnej. Najwygodniej będzie zamontować regulowany nawiewnik np. w oknie kuchennym.
  • 4 tygodnie temu...
Napisano
Tak nie mozna!!! Droga redakcjo PN-83/B-03430/Az3:2000 punkt 4.2Wybór rodzaju wentylacji. ... .Nie dopuszcza się równoczesnego stosowania w pomieszczeniach wetylacji mechanicznej i grawitacyjnej. ..
To po pierwsze, po drugie w system z rekuperatorem po odcięciu zasilania działa jak grawitacja jeżeli mamy wyrzutnie na dachu i np gruntowy wymiennik ciepła. Silniki są tak osadzone, że nie przeszkadzają w przepływie.
Gość Redakcja__
Napisano
Przytoczona norma nie jest obligatoryjna niemniej podobne ograniczenia zawiera rozporzadzenie o warukach budowli. Jednak nie stoi to w sprzecznosci z podana informacją, gdyz kuchnia jako oddzielne pomieszczenie nie powina być podłaczana do rekuperatora. Z drugiej strony w tym samym rozporzadzeniu zawarty jest obowiązek instalowania wyciągu nadkuchennego i dodatkowo wentylacji grawitacyjnej w pomieszczeniach z tzw. otwartą kuchnią na pokój dzienny. Co do wentylacji grawitacyjnej przez rekuperastor jest ona niemozliwa gdyż opory przpływu powietrza przez kanały, wymiennik krzyżowy oraz brak mozliwosci dopływu powietrza zewnetrznego praktycznie uniemozliwiaja jej funkcjonowanie.
Napisano
W żadnym wypadku nie można łączyć wentylacji grawitacyjnej z rekuperatorem!!! Natomiast jeżli Redakcja chce się przekonać, że opory silników są pomijalne to zapraszam. Montuję rekuperatory 14 lat.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
to ciekawe spostrzeżenie aby dać czerpnie w dole a wyrzutnie w górze
PYTANIA

1. jak wysoko musi być doprowadzony kanał wylotowy aby były namiastki "grawitacji"?
2. jak podłączyć okap kuchenny do wentylacji? czy tak jak wszystkie inne?
3. czy w kuchni montować 2 kanały wyciągowe - jeden nad kuchenką a drugi dowolnie
4. czy montować wentylator w okapie skoro rekuperator wymienia powietrze?
5. jak spowodować aby w przypadku gotowania posiłków wentylacja w kuchence nad okapem działała wydajniej niż w pozostałych kanałach
6. czy łysta para z okapy nie zabrudzi filtrów w reku

pozdrawiam
Napisano
Różnica wysokości wychodzi z wys. domu, w parterówce z użytkowym poddaszem przy pracy FLEXITA S30 na I biegu było 105 m3/h po wyłączeniu silników 75. Przy 15 m3/ osobę wilgotność względna i co2 nie przyrasta. Okap montujemy poza rekuperatoram najkrótszą możliwą drogą na zewnątrz. Musi mieć zawór zwrotny. Co do zwiększenia wentylacji tylko w kuchni to w 1998 roku zaprojektowałem takie rozwiązanie francuskiej firmie teraz ATLANTIC ale z tego co wiem do produkcji wejdzie to za dwa miesiące.
Napisano
Różnica wysokości wychodzi z wys. domu, w parterówce z użytkowym poddaszem przy pracy FLEXITA S30 na I biegu było 105 m3/h po wyłączeniu silników 75. Przy 15 m3/ osobę wilgotność względna i co2 nie przyrasta.

ale mi chodzi o to jak wysoko mam zrobić wylot aby w przypadku braku prądu i wyjęciu reku mam grawitacyjną wentylacje
jak to zrobić????

Okap montujemy poza rekuperatoram najkrótszą możliwą drogą na zewnątrz.

czyli podłączamy pod wentylacje okam czy nie? czyli czy mamy 2 wentylacje
1. mechaniczną w domu +
2. pod okap?




Musi mieć zawór zwrotny.

co to znaczy?


Co do zwiększenia wentylacji tylko w kuchni to w 1998 roku zaprojektowałem takie rozwiązanie francuskiej firmie teraz ATLANTIC ale z tego co wiem do produkcji wejdzie to za dwa miesiące.

jakiś schemat mógłby pan podesłać na maila?
Napisano
Wyrzytnia powietrza jest poprostu na dachu. Silniki w znanych mi rekuperatorach nie tamują swobodnego przepływu powietrza. W opisanym wyżej przypadku różnica wys. między czerpnią a wyrzutnią wynosiła 6.2 m.
Okap nie łączy się z wentylacją bo zarodniki Penicillinm verrucosum itp rozwijające się na tłuszczach są bardzo agresywne dla naszego zdrowia, a wymienniki w rekuperatorach z czasem mogą "puszczać" na uszczelkach. Po drugie wyprowadzenie okapu najkrótsza drogą na zewnątrz daje mozliwość dezyfekcji kanału przez wymrożenie.
Zawór w okapie to poprostu dwie idealnie dopasowane blaszki puszczające powietrze tylko w jedną stronę.
Idea zwiększenia wentylacji w kuchni a nie zwiększania w całym domu jest b. prosta. Skrzynka rozdzielcza 20%/80% z przełącznikiem czasowym w kuchni. 80% wyciągane z łazienek 20% z kuchni, w czasie gotowania robimy odwrotnie.
Napisano
prosze więc napisać jaki przekrój musi mieć wylot z okapu na zewnątrz?
jak się to ma do oszczędności w ociepleniu domu - przecież strasznie dużo ciepła ucieknie przez takie 2 blaszki - po co więc walczyć o dobry wsp. U jak robi się dziury w ścianie?

czy nie ma możliwości przefiltrować okapem powietrza z zapachu i tłuszczu niewyprowadzając go na zewnątrz? a wymianę powietrza dokonać poprzez wentylacje mechaniczną?

i druga sprawa
tak z ciekawości
jaka jest prędkość powietrza w wentylacji grawitacyjnej? ile m/s jast w kominie o średnicy 15cm/15 cm (lub innym bo nie wiem jaki jest standard może 20/20)?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Remontując dom lub mieszkanie, często rezygnujemy z komfortowego ogrzewania podłogowego ze względu na ograniczoną wysokość posadzki czy konieczność kucia podłoża. Na szczęście technologia poszła do przodu – suchy system podłogowy Comap DRY otwiera nowe możliwości dla inwestorów, którzy chcą połączyć wygodę, efektywność i szybki montaż. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budownictwob2b.pl/instalacje/baza-wiedzy/urzadzenia-i-akcesoria-grzewcze/56802-ogrzewanie-podlogowe-bez-wylewki-poznaj-comap-dry-idealny-do-remontow
    • Krótki unboxing pilarki tarczowej Dewalta DCS579N Akcja serwisowa zepsutej piły szablastej DCS382N zakończona sukcesem!    
    • Witam. Mam problem z wodą zalewającą mi garaz. Garaz to duzy budynek o dlugosci ściany 50m. Większość sciany stanowia bramy wjazdowe. Wjazd jest podlany progiem aby woda sie nie wlewala. Problem w tym, ze ostatnia brama jest w dolku i woda z polowy podworka i reszty dachu garazu plynie wlasnie tam i przelewa sie przez próg i zalewa garaz. Jedyna możliwość jaka ja widze to przekopac przy samej ścianie i tych bramach wjazdowych dziure i polozyc jakis drenaż aby woda spod tej ostatniej bramy odplywala w drugi rog podworka gdzie jest dolek i studzienka. Nie bylo by problemu gdyby do tego garazu wjezdzaly tylko samochody. To zwykla plastikowa drena by moga byc. Problem w tym, ze mozna to zakopac na max 20cm i do tego garazu wjezdzaja maszyny przekraczajace 20t wagi... Z czego zrobic ten odplyw aby to wytrzynalo? Myslalem nad metalowa rura. Tylko, ze to bedzie rdzewiec i predzej czy pozniej przerdzewieje. Myslalem tez nad metalowym profilem 100x100x3 ale to ta sama sytuacja z rdza. Jest cos innego co tam wytrzyma
    • Woski dekoracyjne transparentne OSMO to niezwykle wszechstronny produkt, który łączy estetykę naturalnego wykończenia drewna z praktycznym zastosowaniem w aranżacjach wnętrz. Choć najczęściej stosowane są jako warstwa wykończeniowa, z powodzeniem mogą pełnić także rolę barwnika – działając podobnie jak bejca. Dzięki temu otwierają się szerokie możliwości ich wykorzystania w zależności od potrzeb oraz rodzaju powierzchni drewnianej. Idealne do Zastosowań Wewnętrznych Transparentne woski dekoracyjne OSMO doskonale sprawdzają się jako ostateczna warstwa ochronna dla drewna wewnątrz budynków. Można je stosować na ścianach, sufitach, meblach, a nawet dekoracyjnych panelach drewnianych. Ich półtransparentna formuła pozwala zachować naturalny rysunek słojów drewna, nadając mu jednocześnie subtelny kolor i jedwabisty połysk. To idealne rozwiązanie dla osób ceniących naturalne wykończenie z nutą indywidualnego charakteru. Wosk Dekoracyjny jako Bejca – Kolor i Styl Co ciekawe, woski OSMO mogą być również stosowane jako kolorowa baza, podobnie jak bejca. Wystarczy nałożyć cienką warstwę wosku dekoracyjnego, aby nadać drewnu pożądany odcień – od ciepłego dębu, przez elegancki orzech, aż po nowoczesne szarości. Dzięki transparentnej formule, drewno zyskuje głębię koloru bez utraty swojej naturalnej struktury. Po zabarwieniu powierzchni warto zastosować dodatkową warstwę zabezpieczającą – szczególnie tam, gdzie drewno narażone jest na intensywne użytkowanie. Ochrona i Trwałość – Wosk Twardy Olejny na Podłogi i Fronty Kuchenne W miejscach szczególnie wymagających – takich jak podłogi, schody, czy fronty kuchenne – samo zabarwienie woskiem dekoracyjnym nie wystarczy. W takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest nałożenie na zabarwioną powierzchnię warstwy wosku twardego olejnego OSMO. Produkt ten tworzy wyjątkowo trwałą powłokę odporną na ścieranie, działanie wody oraz zabrudzenia. Jest łatwy w pielęgnacji i w razie potrzeby można go miejscowo naprawiać bez konieczności szlifowania całej powierzchni. Podsumowanie Transparentne woski dekoracyjne OSMO to idealne rozwiązanie dla tych, którzy chcą podkreślić naturalne piękno drewna, nadać mu delikatny kolor, a jednocześnie zabezpieczyć je przed codziennym użytkowaniem. Stosowane jako warstwa ostateczna – sprawdzą się świetnie w mniej eksploatowanych miejscach. W przypadku intensywnych powierzchni, takich jak podłogi czy kuchenne fronty, najlepiej połączyć je z woskiem twardym olejnym, uzyskując zarówno estetyczny, jak i trwały efekt.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...