Skocz do zawartości

prośba o artykuł


Gość

Recommended Posts

Napisano
Kiedyś był w Budujemy Dom spory artykuł opisujący koszt działania pompy ciepła w porównaniu z innymi systemami ogrzewania. Może ktoś powiedzieć, gdzie to znaleźć?
Napisano
Artykuł w BD 12/03:
Odsyłamy Pana do artykułu w BD 1-2/2003,
gdzie opisaliśmy wyniki osiągnięte w kilkudziesięciu rzeczywistych domach
ogrzewanych pompą ciepła. Gospodarze każdego z tych domów (o powierzchni
ok. 250 m2) płacą za ogrzewanie poniżej 100 zł/miesiąc, a koszt inwestycji,
łącznie z instalacją ogrzewania podłogowego wyniósł poniżej 30.000 zł. Na
tym moglibyśmy zakończyć odpowiedź, bo są to empiryczne fakty, a więc nie
podlegają dyskusji. Warto jednak wyjaśnić skąd się biorą w literaturze
dane zniechęcające do pomp ciepła.
Otóż rzeczywiście w czasopismach popularno-technicznych wszyscy upodobali
sobie kwotę 65.000 zł jako wielkość nakładów inwestycyjnych na system
ogrzewania domu jednorodzinnego pompą ciepła. Po prostu jedni przepisują
od drugich, a źródłem pierwotnym takich danych bywają "poważne" artykuły w
prasie branżowej.
Nawet w miesięczniku Rynek Instalacyjny 4/2003 pojawił się
niemal naukowy artykuł "Analiza opłacalności stosowania pomp ciepła" - dr
inż. Tadeusz Kozak. Przyjrzyjmy się niektórym danym z tego artykułu([1],
[2], [3]). Dla domu o powierzchni 252 m2 wyliczono [1] nakłady
inwestycyjne 67.804 zł. Ta oszałamiająca kwota (ogrzewanie gazowe czy
olejowe kosztowałoby ok. 25.000 zł) bierze się stąd, iż autor założył
najdroższy wariant pionowego wymiennika ciepła (kolektora), o łącznej
długości odwiertów 260 m. Drugim delikatnie mówiąc - nieoptymalnym
założeniem, jest instalacja grzewcza z grzejnikami konwektorowymi. W
domach opisanych w BD 1-2/2003 zastosowano jako źródło ciepła studnię
dostarczającą wodę z głębokości 15 m. wykonanie dwóch studni (do poboru i
spływu wody) to koszt ok. 2.000 zł. Jeśli do tego dodamy pompę ciepła o
mocy 9 kW za ok. 14.000 zł oraz zbiornik c.w.u. za ok. 2.000 zł, to
podstawowe nakłady inwestycyjne wynoszą poniżej 20.000 zł. Dodając do tego
koszt instalacji ogrzewania podłogowego uzyskamy kwotę 25.000 - 30.000 zł,
a więc porównywalną z nakładami inwestycyjnymi na ogrzewanie gazowe. A
jeśli trafiłoby się nam wykonanie długiego przyłącza gazowego od ulicy, to
koszt systemu grzewczego z pompą ciepła okaże się niższy niż dla
instalacji gazowej.
Drugim antypropagandowym dla pomp ciepła założeniem jest instalacja z
grzejnikami konwektorowymi, czyli instalacja z wysokotemperaturowym
czynnikiem grzewczym. Z elementarnej fizyki wynika, że sprawność pompy
ciepła jest tym większa, im mniejsza jest różnica temperatur odbiornika i
źródła ciepła. Dla instalacji pobierającej ciepło z ziemi (temperatura ok.
10oC) i oddającej ciepło do ogrzewania podłogowego (temperatura 28oC)
sprawność może osiągnąć 800%, czyli z 1 kWh energii elektrycznej pobranej
przez sprężarkę pompy ciepła powstaje 8 kWh energii cieplnej oddawanej do
instalacji ogrzewania podłogowego. Natomiast dla założeń przyjętych w
artykule z RI 4/2003 sprawność wynosi zaledwie 250%. Stąd koszty
eksploatacyjne [2] dla ogrzewania pompą ciepła nie są rewelacyjne - nie
różnią się w zasadzie od kosztów eksploatacji ogrzewania gazowego.
Dodajmy, że wyniki podane na wykresie [2] otrzymano dla zasilania pompy
ciepła energią elektryczną z I taryfy. I tu pojawia się kolejny ważny
element. Aby zdyskontować fenomenalne możliwości pompy ciepła wskazane
jest zastosowanie nie tylko niskotemperaturowego ogrzewania podłogowego,
ale również technologia budynku powinna zapewnić dużą stałą czasową
cieplną. Jeśli budynek ma dużą bezwładność cieplną, to można się
ograniczyć do włączania sprężarki pompy ciepła tylko w porach II taryfy,
co daje kolejne oszczędności eksploatacyjne. Oba te czynniki, tj.
sprawność 800% zamiast 250%, zasilenie w II a nie w I taryfie, dają roczne
koszty eksploatacyjne ok. 1.000 zł (czyli < 100 zł na miesiąc) zamiast
5.700 zł. Ostatecznie "dobijające" dla pomp ciepła są wyniki z RI 4/2003
prezentowane na wykresie [3], gdzie przedstawiono sumę kosztów
inwestycyjnych i eksploatacyjnych, wyrażony przez "jednostkowy koszt
wytwarzania ciepła" liczony w zł/GJ. Parametr ten zawiera koszt
eksploatacyjny wraz z cząstką kosztów inwestycyjnych wyliczony przy
założeniu dwudziestoletniego okresu eksploatacji. Na tym zestawieniu pompy
ciepła prezentują się jako system ogrzewania niemal tak kosztowny jak
ogrzewanie elektryczne, a zarazem o wiele gorszy od wszystkich innych
systemów ogrzewania. Najlepszy wynik na tym wykresie ma ogrzewanie
węglowe. Otóż, gdybyśmy skorygowali koszty inwestycyjne i eksploatacyjne
zgodnie z naszymi danymi, to okazałoby się, że dla pomp ciepła osiągniemy
rezultat ponad 5-krotnie lepszy od podanego na wykresie [3], czyli tak
niski jak dla ogrzewania węglowego, jakże niewygodnego i nieekologicznego.
Aby zilustrować do jakich różnych wyników można dojść w zależności od
przyjętych założeń, na wykresie [4] przedstawiamy porównanie kosztów
wytwarzania 1 GJ energii dla pomp ciepła i innych źródeł energii, według
opracowania firmy HIBERNATUS. Można porównać te dane z analogicznym
wykresem [3] (słupek czerwony). Dane na wykresie [3], zgodnie z
wcześniejszą dyskusją, otrzymano przy założeniach niekorzystnych dla pomp
ciepła. Natomiast dane z wykresu [4], pokazujące, iż ogrzewanie pompami
ciepła jest najtańsze, są zbliżone do wyników praktycznych opisanych w BD
1-2/2003. właściwie zaprojektowany dom z systemem ogrzewania pompą ciepła
jest na pewno rozwiązaniem ogrzewania najtańszym w eksploatacji i (wbrew
mitom) wcale niedrogim inwestycyjnie.
Więcej informacji o pompach ciepła przedstawimy za miesiąc w raporcie
"Niekonwencjonalne źródła energii".
  • 5 miesiące temu...
Napisano
Zajmuję się jak skutecznie izolować (40 kWh/m2 rocznie) w związku z tem jestem przeciwnikiem pomp ciepła. Skoro Redakcja twierdzi, że o faktach nie ma co dyskutować, mam ogrąmną prośbę proszę podać firmę, która wykona kompletne ogrzewanie podłogowe z pc na dom 250 m2 za niecałe 30000. Radzę też się zapoznac z art. w MI nr 6/2004 sztuczki z pompami ciepła "co zrobić żeby zarobić" www.instalator.pl nr6/2004 str42. naprawdę warto.
Napisano
Elektrycne ogrzewanie podłogowe na 250 m dom to 6000 zł Jeżeli 25000 wpłacę na konto np na 5% dostanę 1000 zł odsetek, zapłacę za ogrzewanie trzy razy tyle, to przy pięciu miesiącach sezonu inwstycja zwróci się po 50 latach. Trwałość drogich pomp (50000-60000) wynosi 20-25 lat, tanich nikt nie wie.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Murowania już coraz mniej. Zbliżamy się do wysokości nadproży a więc docinamy wstępnie ostatnie pustaki na których zostaną wylane poduszki betonowe oraz obsadzone nadproża. Przenosimy również poziom zero do budynku tak aby łatwiej nam się pracowało. Porównujemy lasery krzyżowe trzech firm Nivel System, DeWalt oraz Hilti.    
    • Dzień dobry, Jako ekspert marki OSMO chciałbym podzielić się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prawidłowego olejowania tarasu drewnianego. Temat wraca co sezon, a odpowiednie zabezpieczenie drewna jest kluczowe, by cieszyć się jego wyglądem i trwałością przez lata. Dlaczego warto olejować taras? Taras to miejsce narażone na intensywne działanie słońca, deszczu, śniegu i zmian temperatury. Drewno bez odpowiedniego zabezpieczenia zaczyna szarzeć, pękać i chłonąć wilgoć. Olejowanie, szczególnie z użyciem specjalistycznych olejów do drewna zewnętrznego, chroni powierzchnię i pozwala zachować jej naturalne piękno. Oleje OSMO – co je wyróżnia? Produkty OSMO do tarasów, np. OSMO Olej tarasowy, są na bazie naturalnych olejów i wosków roślinnych. W przeciwieństwie do lakierów, nie tworzą szczelnej powłoki, lecz wnikają w drewno, pozwalając mu oddychać. Olej nie łuszczy się i nie wymaga szlifowania przy odnawianiu – wystarczy oczyszczenie i ponowne nałożenie produktu. Krok po kroku: jak olejować taras Przygotowanie powierzchni: Drewno powinno być czyste, suche i odpylone. W przypadku starych powierzchni – zalecamy dokładne mycie oraz szlifowanie papierem o gradacji 80–100. Wybór oleju: OSMO oferuje kilka wariantów olei do tarasów  – zarówno bezbarwne, jak i pigmentowane (np. Bangkirai Teak, Szary). Pigmenty dodatkowo chronią przed promieniowaniem UV. Aplikacja: Olej nakładamy cienką warstwą pędzlem lub aplikatorem (np. OSMO Floor Brush 150 mm). Po 12 godzinach schnięcia można nałożyć drugą warstwę – tylko na surowe drewno. W przypadku renowacji zwykle wystarcza jedna warstwa. Warunki pogodowe: Olejować należy przy temperaturze powyżej +10°C, bez deszczu przez minimum 24h po aplikacji. Pielęgnacja i renowacja Regularna kontrola stanu powłoki – zwłaszcza po zimie – pozwala szybko zareagować. Jeśli kolor blaknie lub powierzchnia traci hydrofobowość, wystarczy ją oczyścić i nałożyć nową warstwę oleju. Chętnie odpowiem na pytania – zarówno dotyczące doboru produktu, jak i techniki aplikacji.   Pozdrawiam serdecznie, Ekspert OSMO 
    • Olej Ochronny UV Osmo 420 to wysokiej jakości preparat przeznaczony do zewnętrznej ochrony drewna. Jego głównym zadaniem jest zabezpieczenie powierzchni drewnianych przed szkodliwym wpływem promieni UV, co zapobiega procesowi szarzenia drewna i wydłuża jego trwałość.   Zastosowanie Powierzchnie pionowe na zewnątrz: drzwi, okna, parapety, wiaty garażowe, fasady drewniane, płoty, pergole, altany. Ochrona przed promieniowaniem UV: spowalnia proces szarzenia drewna o faktor UV 12 w porównaniu z niezabezpieczonym drewnem. Jako powłoka wykończeniowa: na istniejące już powłoki pigmentowe, wydłużając czas pomiędzy koniecznymi pracami renowacyjnymi.  Właściwości Bezbarwna powłoka o jedwabistym połysku: podkreśla naturalny wygląd drewna. Mikroporowata struktura: pozwala drewnu swobodnie oddychać, redukując pęcznienie i kurczenie się drewna. Hydrofobowość: chroni powierzchnię przed wodą i brudem. Odporność na pękanie i łuszczenie: nie pęka, nie łuszczy się, ani nie odpryskuje. Łatwa aplikacja i renowacja: nie wymaga szlifowania ani gruntowania. Skład i bezpieczeństwo Na bazie naturalnych olejów roślinnych: bezpieczny dla zdrowia i środowiska. Zawiera biocydy: chroni przed atakiem pleśni, alg i grzybów. Przeznaczony do użytku zewnętrznego: ze względu na zawartość biocydów.  Aplikacja Przygotowanie powierzchni: drewno musi być czyste, suche i wolne od śladów zmrożenia (maksymalna wilgotność 20%). Narzędzia aplikacyjne: pędzel Osmo lub wałek z mikrofibry. Ilość warstw: dla skutecznej ochrony należy nałożyć 2 warstwy powłoki. Czas schnięcia: ok. 10–12 godzin w normalnych warunkach (23°C / 50% wilgotności względnej). Wydajność: 1 litr wystarcza na pokrycie ok. 18 m² przy jednej warstwie. Uwagi Efekt na białych powierzchniach: ze względu na wysoką zawartość olejów, bezbarwny Olej Ochronny UV może powodować lekkie zażółcenie na białych powierzchniach. Do wykończenia drewna barwionego na biało zaleca się użycie Lazury Olejnej do Ochrony Drewna w kolorze białym (900).  
    • Dzięki za odp.   Mam właśnie bardzo złe przeczucie ze jak przegadam temat z radca to okaże się ze prawo to jedno a urzędy i tak mogą chcieć dokumentów.   Na ten moment nie mam nawet działki - próbuje się rozeznać ogólnie w temacie.   Ogólne informacje da się jakoś znaleźć, ale szukając detali następuje niestety zderzenie ze ścianą.
    • Odpowiedź może być tylko jedna. Metalowe! Może je zniszczyć tylko siła fizyczna. Plastyk zniszczy nawet promieniowanie słoneczne UV.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...