Skocz do zawartości

Ocieplenie podłogi strychu, wełna i deski na legarach


Recommended Posts

Napisano

Dzień dobry,

Proszę o porady ws. ocieplenia podłoża nieużytkowego strychu oraz przygotowania podłogi z desek na legarach. Na strychu na stropie betonowym jest dodatkowo ok. 15 cm warstwa styrobetonu jako izolacja. Zakupiłem wełnę szklaną w rolkach (grubość 15cm, szerokość 120cm długość ok. 3,8m), którą planuję ułożyć na tym podłożu, pomiędzy legarami, na których zamontuję deski. Na strychu nie planuję umieszczać ciężkich rzeczy - jakieś puste kartony, może drobne przedmioty, krzesła, żadnych ciężkich mebli. Myślę, że z tego względu mogę po prostu położyć płaty wełny bez ich cięcia pomiędzy legarami, których rozstaw będzie na szerokość tej wełny, czyli 120 cm, podłoga będzie z calowych desek.

Moje pytanie dotyczy techniki mocowania legarów. Rozważam dwie opcję:

1. Mocowanie legarów bezpośrednio do betonu, po punktowym usunięciu styrobetonu, za pomocą kątowników stalowych (lub dystansach wykonanych z pociętych legarów).

2. Zastosowanie podkładek gumowych pod legary (umieszczonych na wspornikach regulowanych lub dystansach z samych legarów) bezpośrednio na styrobeton, bez jego naruszania.

Skłaniam się ku drugiej opcji - nie będzie ona wymagała naruszenia izolacji ze styrobetonu i dostania się do właściwego betonowego stropu. Jednak mam wątpliwości i obawy dotyczące odkształcenia się styrobetonu w miejscu podpór na legary. Styrobeton jest dość sypki i przynajmniej wierzchnia warstwa jest podatna na rozgrzebanie, nawet bez narzędzi. Nie znam niestety jego dokładnej gęstości, ale ze względu na poddasze nieużytkowe nie jest pewnie dość duża. Planuję układać podpory pod legarami co około 60cm i zastosować podkładki gumowe o wymiarach 10x10cm i grubości 1cm. Mogę dla pewności wziąć większe podkładki gumowe (np. 15x15cm), układać je w dwóch warstwach, rozważałem też dla odpowiedniego rozłożenia obciążeń na styrobeton zastosowanie pod legarami ciągłego paska wyciętego z płyty OSB o szerokości 10-15cm.

Będę wdzięczny za porady w tej sprawie.

Napisano
33 minuty temu, Ernest_ napisał:

Zakupiłem wełnę szklaną w rolkach (grubość 15cm, szerokość 120cm długość ok. 3,8m), którą planuję ułożyć na tym podłożu, pomiędzy legarami 

...

podłoga będzie z calowych desek. 

 

Przy rozstawie 120 cm deski podłogi będą się sporo uginały np. przy chodzeniu. Tak może być tylko wtedy, jeśli nie będzie ci to przeszkadzało.

 

Tak w ogóle, to ja bym tych legarów w ogóle nie mocował mechanicznie do stropu. Niech sobie leżą swobodnie, tylko odizolowane.

Napisano

Dziękuję za szybką odpowiedź. Zdaję sobie sprawę, że to duży rozstaw, ale będą tam składowane lekkie rzeczy, mało chodzone i myślę, że calowe deski wytrzymają takie obciążenie :)

Właśnie myślę, żeby położyć te legary na styrobetonie (na podkładkach gumowych i dystansach dostosowanych do wełny), tylko trochę martwi mnie ten styrobeton - czy się nie odkształci punktowo i trochę to wszystko przez to nie osiądzie w niektórych miejscach.

Napisano
11 minut temu, Ernest_ napisał:

  myślę, że calowe deski wytrzymają takie obciążenie :)

 

Pewnie, że wytrzymają i jeśli wiesz, ze tak będzie, to nie ma sprawy. Nic się nie stanie.

 

12 minut temu, Ernest_ napisał:

  trochę martwi mnie ten styrobeton - czy się nie odkształci punktowo i trochę to wszystko przez to nie osiądzie w niektórych miejscach.

 

Trudno wyrokować nie znając dokładnie tego styrobetonu, ale jeśli da się po nim chodzić, to niby dlaczego ma się odkształcić pod legarami? Przecież porównaj ilość centymetrów kwadratowych podeszw dwóch butów z ilością centymetrów kwadratowych ścianki legara na długości przecież kilku metrów. To są inne naciski! Ten od stóp i butów jest znacznie większy.

Napisano
7 minut temu, retrofood napisał:

 

Pewnie, że wytrzymają i jeśli wiesz, ze tak będzie, to nie ma sprawy. Nic się nie stanie.

 

 

Trudno wyrokować nie znając dokładnie tego styrobetonu, ale jeśli da się po nim chodzić, to niby dlaczego ma się odkształcić pod legarami? Przecież porównaj ilość centymetrów kwadratowych podeszw dwóch butów z ilością centymetrów kwadratowych ścianki legara na długości przecież kilku metrów. To są inne naciski! Ten od stóp i butów jest znacznie większy.

 

Rozważałem punktowe (10x10cm) podpory pod legary, co ok. 60cm, ale może rzeczywiście ułożę je bezpośrednio na podłożu. Tylko będę musiał znaleźć takie grubsze lub skręcić dwa ze sobą jeden na drugim, bo wełna ma 15cm grubości.

Napisano

A jak chodzisz po tym stropie to co się dzieje? Przecież całą swoją masą naciskasz na nie więcej niż 300 cm2 podeszwy. Weźmy 90 kg wagi, to daje obciążenie ok. 0,3 kg/cm2,  Weź teraz zsumuj pola powierzchni podpór legara i podziel przez to ogólne pole masę na nim spoczywającą... To przecież proste obliczenia porównawcze. Spokojnie dasz radę. Ty tam parę ton możesz rozmieścić bez szkody dla stropu.

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli szukacie sposobu na dekoracyjne i trwałe wykończenie drewnianych podłóg, mebli czy ścian – warto zwrócić uwagę na bejce olejne OSMO. To produkty, które zdobyły uznanie zarówno wśród profesjonalistów, jak i użytkowników domowych ceniących naturalne składniki, jakość oraz ekologiczne podejście do wykończenia wnętrz. Czym jest bejca olejna OSMO? Bejca OSMO to profesjonalny, barwiony podkład do drewna na bazie naturalnych olejów roślinnych. Dzięki brakowi wosków w składzie, bejca daje ogromne możliwości w zakresie intensywności koloru – od delikatnego podkreślenia struktury drewna po intensywne, nasycone barwy. Co istotne, nie tworzy na powierzchni warstwy lakieru – pigmenty wnikają głęboko w drewno, wyrównując jego odcień i podkreślając naturalne usłojenie. Gdzie można stosować bejcę? Bejce OSMO przeznaczone są wyłącznie do zastosowań wewnętrznych, idealnie sprawdzą się na: drewnianych podłogach, deskach i parkietach, stopniach schodów, blatach, meblach, ścianach i sufitach z drewna, a także na zabawkach dziecięcych i przyborach drewnianych – po wyschnięciu są całkowicie bezpieczne i przyjazne środowisku. Jak działa? Bejca sama w sobie nie jest pełnoprawnym wykończeniem – to etap barwienia, który należy zabezpieczyć woskiem twardym olejnym OSMO. Takie połączenie daje nie tylko wyjątkowy efekt wizualny, ale również trwałość i odporność na codzienne użytkowanie. Dlaczego warto? Naturalne składniki: cztery rodzaje oczyszczonych olejów roślinnych i wysokiej jakości pigmenty. Możliwość pracy z utwardzaczem – istotne dla profesjonalistów. Idealne do przestrzeni komercyjnych, gdzie czas to pieniądz – powierzchnia może być gotowa do użytku już następnego dnia. Ogromna paleta kolorów – od klasycznych odcieni drewna po nowoczesne, designerskie barwy. Podsumowanie Bejce olejne OSMO to doskonałe rozwiązanie dla tych, którzy szukają naturalnych i trwałych produktów do barwienia drewna. Ich elastyczność, ekologiczny skład oraz profesjonalne właściwości użytkowe czynią je wyborem godnym uwagi – zarówno w domach, jak i w przestrzeniach komercyjnych.
    • Albo tylko znajdował się w miejscu, obok którego uderzył piorun. Bo piorun może zabić również z dalszej odległości, to zależy od okoliczności wyładowania atmosferycznego.  A do artykułu polecam ten temat   Jak sprawdzić, czy instalacja odgromowa jest niezbędna?
    • Komentarz dodany przez Paweł: Zgadza się, uderzenie pioruna jest rzadkie, ale nie niemożliwe. Wczoraj ogłoszono śmierć Auduna Groenvolda, norweskiego olimpijczyka w narciarstwie dowolnym, który został uderzony przez piorun podczas wycieczki do domku letniskowego.
    • W Polsce każdego roku burze powodują szkody warte miliony złotych. Zniszczone urządzenia, pożary dachów i porażenia prądem to realne skutki, które dotykają nie tylko właścicieli domów na odludziu. Czy wiesz, że piorun może spalić sprzęt, nawet jeśli uderzy kilometr od twojego domu? Sprawdź, jak skutecznie i tanio zabezpieczyć dom przed burzą. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/instalacja-odgromowa/a/116255-piorunochron-chroni-dom-przed-burza
    • Komentarz dodany przez inżynier Mirek: Niestety w artykule zapomniano o podstawowym zadaniu jaki ma spełniać dach - szczelność, pełna ochrona przed warunkami atmosferycznymi, przede wszystkim opadami, aby wnętrze budynku było bezpieczne. Każdy wie, że obecnie układane dachówki, blachodachówki, blacha czy inne pokrycia dachowe nie są szczelne. Zwłaszcza w narożach, koszach praktycznie nie ma szans na szczelne wykonanie pokrycia. Dlatego ważne jest aby pod tą dachówką, blachą, blachodachówką wykonać w 100% szczelną warstwę. Niestety membrany paroprzepuszczalne nie nadają się do wykonania takiej szczelnej izolacji. Mają bardzo małą odporność na promieniowanie UV, przeważnie 2-3 miesiące, a najlepsze do 6 miesięcy. To nic w porównaniu do pap czy membran bitumicznych, które mają odporność na kilka a nawet kilkanaście lat. Poza tym podczas układania takiej membrany paroprzepuszczalnej często dochodzi do naderwań, rozdarć, które ciężko załatać. A poza tym trzeba pamiętać, że każda membran jest przebijana przez setki gwoździ, którymi przybijamy kontrłaty i łaty. A każde przebicie membrany paroprzepuszczalnej gwoździem to dziura, która jest potencjalnym miejscem przecieku wody. Przy papach nie ma takiego problemu - gwóźdź przebija papę, ale bitum uszczelnia się wokół tego gwoździa i nie ma zagrożenia, że woda będzie przeciekała. A co do paroprzepuszczalności to oczywiście jest ona ważna i potrzebna, ale tylko w niektórych przypadkach. Ogólnym założeniem jest, że izolacja termiczna nie może być narażona na zawilgocenie. Skoro od strony pomieszczenia ocieplenie jest chronione folią paroizolacyjną, która ma za zadanie nie przepuszczać wilgoci, pary wodnej to izolacja termiczna jest dobrze chroniona od spodu (od strony wnętrza budynku). A od góry ? No właśnie, żadna membrana paroprzepuszczalna nie ochroni izolacji termicznej przed wilgocią a nawet wodą. Potrzebna jest szczelna izolacja, która daje 100% gwarancji szczelności. Dlatego stosowanie membrany paroprzepuszczalnej montowanej tylko na krokwiach to igranie z wilgocią. A zawilgocona izolacja termiczna to strata ciepła, bo wilgotna izolacja termiczna przepuszcza ciepło. A to kosztuje. Więc to, że deskowanie i dobra papa czy membrana bitumiczna nieco zwiększają koszt budowy, to w bardzo krótkim czasie ten koszt zostaje odrobiony przez oszczędność na ogrzewaniu. I na koniec coś, co żadna membrana paroprzepuszczalna nigdy nie wytrzyma. Chodzi o ostatnio występujące gwałtowne burze i mocne porywy wiatru. Nie ma roku abyśmy w mediach nie widzieli tragedii ludzi, którzy doświadczyli zerwania dachu. Jak wygląda zerwany dach wykonany w wersji ekonomicznej to chyba każdy widział. Zerwana dachówka, blacha, membrany paroprzepuszczalnej praktycznie nie ma, widać strzępy ocieplenia. A deszcz pada i zalewa wnętrze. Tragedia. Natomiast dach wykonany w technologi pełnego deskowania po zerwaniu dachówek, blachy pozostaje sprawny i nadal zabezpiecza wnętrze przed deszczem. Takie pełne deskowanie z dobrą papą czy membrana bitumiczną jest praktycznie drugim dachem. Czy wobec tego stać nas na ekonomiczny dach z membraną paroprzepuszczalną? Czy jednak lepiej wybrać bezpieczne rozwiązanie dachu z pełnym deskowaniem i papą lub membraną bitumiczną? Odpowiedź jest prosta. Każdy potrafi wskazać bezpieczne rozwiązanie.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...