Skocz do zawartości

Jak zlaegalizowac dom wybudowany w latach 1988-2000


Recommended Posts

Napisano
Moi rodzice zaczęli budowę domu jednorodzinnego w 1988 roku. Zakonczyli okolo 2000 i
wtedy się wprowadzilismy. Dom znajduje sie jako obiekt w gospodarstwie rolnym o
powierzchni ok.4,7 ha. Oczywiscie jest pozwolenie na budowe, jednak w dzienniku budowy
nie byly robione wpisy. Moje pytanie dotyczy tego, jak zalegalizowac tzn. zglosic do
odbioru ten dom i czy w ogole musze cos takiego robic? Bylam dzis w gminie i pan urzednik
powiedzial, ze ten nowo wybudowany dom figuruje w mapkach, zostal najprawdopodobniej
naniesiony podczas pomiarow do kanalizacji w gminie. W ksiegach wieczystych w sadzie nie
maja z kolei podzialu, jakie budynki wchodza w sklad tego gospodarstwa, tylko ogolnie
jaka jest powierzchnia do zabudowy. Pytalam tez geodetę i ten z kolei doradzil mi, ze nie
musze tego domu nigdzie juz zglaszac do Nadzoru Budowlanego, gdyz sprawa sie napewno
przedawnila i nikt juz nie bedzie nas o to scigal, a skoro maja go na mapkach w gminie to
wszystko jest ok. Prosze o rade, czy to wszystko prawda co ustalilam, i czy napewno nikt
sie nigdy nie przyczepi do nas, ze nielegalnie uzytkujemy budynek?
Napisano
Formalnie prowadzenie budowy jak i tryb przekazania do użytkowania powinny odbywać się zgodnie z przepisami obowiązującymi w dniu wydania pozwolenia na budowę. Prawo nie określa terminu zakończenia budowy, ale przerwa w prowadzeniu robót nie może trwać dłużej niż 2 lata, gdyż w przeciwnym przypadku pozwolenie traci ważność. Ponieważ dom nie jest ujęty w ewidencji gruntów i budynków formalnie nie istnieje, choć w przypadku gospodarstw rolnych nie ma to wpływu na wysokość np. podatku gruntowego i od nieruchomości. Natomiast legalne użytkowanie domu wymaga zgłoszenia do starostwa zakończenia jego budowy i dołączenie niezbędnych dokumentów, w tym również uzupełnionego dziennika budowy.
Napisano
W takim razie jakie mam podjąć kroki, aby dom był ujęty w ewidencji gruntów i budynków? Czy Redakcja poprzez zgłoszenie do starostwa zakończenia budowy rozumie zgłoszenie do Inspekcji Nadzoru Budowlanego, czy też może w starostwie znajduje się jakaś komórka zajmująca się tymi sprawami?

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • W filmie zobaczysz łatwy sposób na montaż szpilek pod murłatę. W naszym przypadku są to kotwy M16 400 mm, montowane co 90 cm dookoła całego 63 metrowego wieńca. Kończymy tym etap całego zbrojenia stropu i czekamy na odbiór prac przez kierownika. Czy wszystko zrobiliśmy poprawnie? :)  
    • Podjechałem i cyknalem lepsze foto:)    
    • Dopiero teraz doczytałem Ps. pod zdjęciem... Tu nie potrzeba nic kleić czy spawać - powinien po prostu wymienić ten zaworek na nowy...   To jest - jak przypuszczam - zaworek odcinający na wylocie z grzejnika...  
    • https://koperrt.com/products/16072304607348528752213120?utm_source=ad&utm_medium=google&utm_origin=shopline&utm_campaign=636491&utm_content=23181985177&adset_id=187535772916&utm_term=780698919071&aatid=4779585835&gad_source=2&gad_campaignid=23181985177&gclid=CjwKCAiA3fnJBhAgEiwAyqmY5WFmWVEn9SZthO88c8_HxQVL0demJEIHMSolG6Kq14QQ2evmHAjg1RoC4UMQAvD_BwE    
    • Witam wszystkich forumowiczów!   Mam stary budynek, w którym ściany zewnętrzne są już ocieplone, ale dach pozostaje nieocieplony i przez niego ucieka dużo ciepła. Planuję na wiosnę ocieplić dach od góry styropianem EPS 100 (styropian dach/podłoga) o łącznej grubości 23 cm. Dach jest płaski z lekkim nachyleniem, powierzchnia około 100 m², pokryty papą, która zachowała się w całkiem dobrym stanie – nie jest uszkodzona, nie planuję jej zrywać, tylko oczyścić i zostawić jako podłoże.Na styropianie ma być położona papa termozgrzewalna (jedna lub dwie warstwy). Montaż styropianu będę wykonywał samodzielnie (klejenie + kołkowanie), a papę zgrzewalną zlecić fachowcowi, który się na tym zna.Mam kilka wątpliwości i pytań – bardzo proszę o Wasze opinie na podstawie doświadczeń: 1. Grubość i układanie styropianu: Czy lepiej położyć jedną warstwę 23 cm, czy podzielić na dwie warstwy (np. 11 cm + 12 cm) układane na mijankę? Wiem, że dwie warstwy lepiej eliminują mostki termiczne, ale to więcej pracy. Pomijając aspekt czasu i wysiłku – czy takie rozwiązanie naprawdę ma sens i daje zauważalną różnicę w izolacyjności?   2. Montaż i mocowanie styropianu: Dach nie będzie dodatkowo obciążony (tylko papa na wierzchu, bez chodzenia czy tarasu), ale ważne jest solidne mocowanie, żeby wiatr nie oderwał warstw. Planuję kleić styropian (klejem bitumicznym lub poliuretanowym) + kołkować.Dla grubości 23 cm – jakie kołki polecacie? Czy wystarczą o długości ok. 30 cm (żeby wystawały trochę w podłoże betonu)? Czy lepiej stosować metodę z otwornicą – wyciąć otwór w styropianie, włożyć kołek, a potem zatkać wyciętym krążkiem (żeby kołek nie wystawał i nie tworzył mostka)? Jeśli dwie warstwy: Czy wystarczy kołkować tylko dolną warstwę (do podłoża), a górną tylko przykleić do dolnej? Czy kołki muszą przechodzić przez obie warstwy dla lepszej stabilności?   3. Warstwa separacyjna na styropianie pod papę: Czytałem różne opinie – jedni polecają geowłókninę polipropylenową (200-300 g/m²) jako ochronę przed wysoką temperaturą palnika i separację, drudzy grubą folię PE (0,2 mm). Geowłóknina wydaje mi się lepsza (przepuszcza parę, nie topi się tak łatwo). Czy zgadzacie się, że geowłóknina to najlepsze rozwiązanie w takim przypadku, czy polecacie coś innego (np. folię PE)?
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...