Skocz do zawartości

Altana drewniana, izolacja, ocieplenie


Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Witam, jestem tu świeży i jeśli pomyliłem działy to proszęnie jakoś pokierować.

 

Mam parę pytań technicznych odnośnie budowy drewnianej altanki/domku na działce ROD. 

Aktualna nasza stara altana dosłownie rozpada się, ma około 45lat, więc trzeba jej podziękować za współpracę. 

 

Kawałek dalej na działce chciałbym postawić prosty domek drewniany bez cudów. 

Wymiary samego domku to 3x4,5m, plus taras około 3x2. W domku wydzielone będą dwie części. Czysta około 3x3m i druga na sprzęty, nawozy itp około 3x1,5m. Do pomieszczenia gospodarczego będą z zewnątrz osobne drzwi. 

W części czystej szału nie będzie, stolik krzesła, zabawki córki, blat roboczy z czajnikiem elektrycznym no i zlew sobie Żona życzy. Do działki mamy dość blisko więc nie planujemy absolutnie tam spać. Oczywiście fajnie by było latem w ramach nowego doświadczenia dla córki przespać się raz ale już na pewno zimą spać tam nie będziemy. 

 

W części brudnej oprócz kosiarki, łopat itp możliwe, że kiedyś zamontujemy kibelek bo by się przydał. 

 

Coś tam potrafię ( domek ze zjeżdżalnia, plac zabaw z drewna, 35m2 taras , donice warzywne i kwiatowe etc.) zbudować ale takiej altanki nie robiłem nigdy. 

 

W skrócie: wyrównam teren, może usunę trochę trawy, na to piasek i jakieś kamyczki drenażowe, tak żeby podłoże było twarde, ubite i nie zapadało się. Altanką ma stać na boczkach betonowych, żeby oddychała od spodu. Nie chcę aby to było coś w stylu 10-15cm od spodu bo tak jest w starej altanie i mieszkają tam koty, rozmnażają się itd. Myślę, że nawet 30cm od ziemi to nie będzie nic strasznego. Też nie byłoby głupie aby móc wcisnąć się pod spód w razie "awarii" albo montażu czegokolwiek w przyszłości. 

Głowie się strasznie czy jest sens to wszystko ocieplać. 

Wymyśliłem sobie, że położę legary drewniane na bloczki betonowe ( izolacja z kawałka papy i gumy epdm albo sbs pomiędzy legarem a bloczkiem) 

I co dalej? Siatka chodowlana, metalowa drobna aby zablokować gryzonie? Folia wiatroszczelna napisami do dołu? Na to OSB i deski sosnowe na pióro-wpust? Jest sens ocieplać podłogę wełną? Dawać płytę OSB czy od razu deski na legary? 

Bardzo bym chciał aby domek służył nam długie lata i będę pilnował regularnej konserwacji. 

Ściany będą w tzw konstrukcji szkieletowej. Zgapie coś z internetu i po swojemu zmodyfikuje. Na zewnątrz deska pióro-wpust. I teraz znowu pytania. Jest sens szaleć i dawać folię wiatroszczelna? Trzeba dodać wtedy łaty, żeby deska oddychała. A od wewnątrz domku nie będzie już widać ładnej deski tylko folię. No i można znowu dać od wewnątrz folię paroszczelna i deskami obić. Będzie ładnie. Można też ocieplić ściany wełną. Ale to wszystko kosztuje. 

Dach będę ocieplać wełna na pewno. Latem słońce potrafi smażyć nieźle. Dach będzie chyba jednospadowy około 10 stopni, ze spadkiem w stronę zachodu, blacha trapezowa. Od zachodu zawsze bardzo wieje i od strony południe-zachod i zachód bardzo mocno grzeje latem słońce. Od strony zachodu czyli tej że spadkiem będzie taras i będzie tam jedno jedyne okno i drzwi wejściowe. 

Ocieplenie dachu najlepiej wełną mineralną zrobię i to znowu zabawa. Od zewnątrz blacha, łaty i kontrłaty, folia wysokoparopszepuszczalna , legary i pomiędzy nimi wełna. Od wewnątrz do legarów folia paroizolacyjna i jakaś podbitka drewniana. 

 

Jak byście to zrobili żeby było solidnie na lata, żeby się nie rozpadło i jednocześnie żeby w miarę możliwości nie było to kosmicznie drogie a jednocześnie żeby przede wszystkim latem chociaż trochę zaizolować altanę od słońca żeby nie nagrzewała się absurdalnie. 

 

Oczywiście wszystkie elementy drewna będę malował takim czymś jak np Altax na grzyba, taki grunt. A impregnat chyba też wybiorę Altax żywiczny. 

 

Wszelkie wskazówki mile widziane i z góry dziękuję za komentarze.

 

 

 

 

 

Edytowano przez pikczer (zobacz historię edycji)
Napisano
Cytat

 

W skrócie: wyrównam teren, może usunę trochę trawy, na to piasek i jakieś kamyczki drenażowe, tak żeby podłoże było twarde, ubite i nie zapadało się. Altanką ma stać na boczkach betonowych, żeby oddychała od spodu. Nie chcę aby to było coś w stylu 10-15cm od spodu bo tak jest w starej altanie i mieszkają tam koty, rozmnażają się itd. Myślę, że nawet 30cm od ziemi to nie będzie nic strasznego. Też nie byłoby głupie aby móc wcisnąć się pod spód w razie "awarii" albo montażu czegokolwiek w przyszłości. 

Głowie się strasznie czy jest sens to wszystko ocieplać. 

 

 

1. Mieszkam w domu drewnianym, postawionym na bloczkach betonowych (izolowanych od ścian). I nikt tu nie robił żadnej szpary od dołu! Dom stoi już lat siedemdziesiąt ponad i dalej będzie stał, bo tu się wprowadziłem. Dlatego odradzam szpary. W miejscu postawienia domu, trzeba wybrać humus, czyli czarną ziemię i w to miejsce nasypać piasku budowlanego. Moje podłogi, z drewnianych desek na legarach, leżą bezpośrednio na piasku i nie gniją! Bo pod domem nie ma wody. Jeśli dach nie jest dziurawy, to woda nie ma się skąd tam wziąć. Chyba, że teren podmokły, wtedy izolacja przeciwwilgociowa konieczna.

2. Blacha trapezowa, spadek 10 stopni w kierunku zachodnim... Podczas każdej burzy wiatr będzie nawiewał wodę w wybrzuszenia blachy, a uszczelnienie tego będzie dość trudne. Do przemyślenia.

3. Docieplenie zrobiłbym tylko na suficie, a nie na dachu. Bo będzie łatwiej i taniej.

Albo dach z płyty warstwowej. Masz wtedy od razu dach lekki i z ociepleniem.

Zresztą, cały domek można zmontować z płyty warstwowej. Producenci zrobią płyty na wymiar, z z płytami dostajesz instrukcję montażu. Robi się to narzędziami ręcznym, żadnych maszyn nie trzeba. Płyty są lekkie i mają szereg zalet. Całe ocieplenie masz wewnątrz i niczego nie dokupujesz.

Napisano (edytowany)

@retrofood dzięki za wszelkie wskazówki. Najciekawsze to te płyty warstwowe. Ale ciężko coś zamówić w moich rejonach. Albo nie potrafię znaleźć. Już kiedyś ich szukałem i horror jakiś. Często hurtownie nie chcą sprzedać mniej niż 50-70 czy nawet 100m2. A ja potrzebuję mniej niż 20. 

Ale za to podsunąłes mi pomysł z płytami termoizolacyjnymi. By były o wiele wygodniejsze w montażu niż wełna. 

 

I wracając do całej serii moich pytań. Na moim miejscu wydawał byś dodatkowe kilka tysięcy na ocieplenie altanki w której zimą nie będziesz spać? 

 

Oczywiście chętnie bym wszystko zrobił full wypas, ale czasy ciężkie a jednocześnie muszę postawić porządną ale niedrogą altanę bo obecna jest wręcz niebezpieczna. 

Edytowano przez pikczer (zobacz historię edycji)
Napisano (edytowany)
52 minuty temu, pikczer napisał:

@retrofood dzięki za wszelkie wskazówki. Najciekawsze to te płyty warstwowe. Ale ciężko coś zamówić w moich rejonach. Albo nie potrafię znaleźć. Już kiedyś ich szukałem i horror jakiś. Często hurtownie nie chcą sprzedać mniej niż 50-70 czy nawet 100m2. A ja potrzebuję mniej niż 20. 

 

Zamawiaj u producentów, nie w hurtowniach. Tych mniejszych. Wtedy produkują na wymiar i nie masz odpadów. 

Ja kiedyś z takim jednym współpracowałem, to znam zasady. Nawet prezentację techniczną zastosowań mu zrobiłem. W jakim regionie mieszkasz? 

A może producenci mają gotowe domki - kioski do montażu? Kiedyś takie bywały w ofercie.

 

52 minuty temu, pikczer napisał:

I wracając do całej serii moich pytań. Na moim miejscu wydawał byś dodatkowe kilka tysięcy na ocieplenie altanki w której zimą nie będziesz spać?  

 

Nie. Tylko sufit, bo pod blachą w lecie rzeczywiście jest zbyt ciepło.

Oczywiście, jeśli ściany z płyty warstwowej to ocieplenie miałbyś i tak. Ale wtedy stosuje się mniejszą grubość styropianu na ściany, bo na dach minimum 10 cm, co zwiększa też wytrzymałość mechaniczną.

 

 

Edytowano przez retrofood (zobacz historię edycji)
Napisano
4 minuty temu, retrofood napisał:

 

Zamawiaj u producentów, nie w hurtowniach. Tych mniejszych. Wtedy produkują na wymiar i nie masz odpadów. 

Ja kiedyś z takim jednym współpracowałem, to znam zasady. Nawet prezentację techniczną zastosowań mu zrobiłem. W jakim regionie mieszkasz? 

A może producenci mają gotowe domki - kioski do montażu? Kiedyś takie bywały w ofercie.

 

 

Nie. Tylko sufit, bo pod blachą w lecie rzeczywiście jest zbyt ciepło.

Oczywiście, jeśli ściany z płyty warstwowej to ocieplenie miałbyś i tak. Ale wtedy stosuje się mniejszą grubość styropianu na ściany, bo na dach minimum 10 cm, co zwiększa też wytrzymałość mechaniczną.

 

 

W Zielonej Górze mieszkam. Z wieloma rzeczami tu ciężko. Albo budowlanych rzeczy nie potrafię znaleźć. 

Jak szukałem wełny do ocieplenia domu w którym mieszkam to w wielu punktach mówili że od 1 tys M2 mi zrobią zamówienie. Bo 100m2 to im się nie opłaca. Taka jakaś dzicz. Oczywiście jak ktoś się zajmuje budowlanką na codzien to ma swoich dostawców. 

Poszukam tych płyt ale jak pisałem,nie potrafię nic normalnego znaleźć a już w ogóle na wymiar i jeszcze gotowe domki z płyt? 

Ale spróbuję ponownie. 

A na pokrycie blachą uparłem się bo usztywnia dach, łatwa w naprawie i montażu. A niestety cały domek będę budował sam. Za bardzo nie ma kto z rodziny mi pomóc. Wiem, że arkusze 3m blachy trapezowej ogarnę sam bo takie montowałem jesienią. Dłuższe pewnie się trochę skicham:) 

 

A znowu kierunek na zachód altanki musi być bo będę miał widok na całą działkę. Akurat tak wyszło ze w tej części gdzie powstanie altanką to były wysokie donice na warzywa i właśnie je przenoszę. Wychodząc z altany czy patrząc z okna będę miał widok na wszystko co rośnie. A za altana nie będzie nic sensownego. 

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Drewniane bramy garażowe jak i ogrodzeniowe, to elementy, które nie tylko pełnią funkcję użytkową, ale również znacząco wpływają na estetykę domu. Aby cieszyć się pięknym wyglądem drewna przez wiele lat, warto zadbać o odpowiednią ochronę powierzchni. Jako ekspert w pracach wykończeniowych, polecam produkty firmy Osmo, a w szczególności lazury olejne. Dlaczego? Ochrona drewna od środka – lazury Osmo wnikają głęboko w strukturę drewna, zabezpieczając je przed wilgocią, promieniowaniem UV oraz pękaniem. Trwałość i odporność na warunki atmosferyczne – produkty Osmo zapewniają długotrwałą ochronę, nawet przy dużym nasłonecznieniu czy opadach deszczu. Łatwość aplikacji – lazury olejne Osmo nakłada się łatwo pędzlem, wałkiem lub natryskowo. Pozwalają na równomierne wykończenie i naturalny wygląd drewna. Piękny efekt dekoracyjny – dostępne w szerokiej gamie kolorów, umożliwiają zachowanie naturalnej faktury drewna lub nadanie mu wyrazistego odcienia. Jak malować drewniane bramy lazurą Osmo? Przed malowaniem dokładnie oczyść powierzchnię drewna, usuń kurz, zabrudzenia i stare powłoki, jeśli są uszkodzone. Nałóż pierwszą cienką warstwę lazury pędzlem wzdłuż słojów drewna. Po wyschnięciu (zwykle kilka godzin) można nałożyć drugą warstwę, aby wzmocnić ochronę i kolor. Przy konserwacji wystarczy czasem tylko odświeżyć wierzchnią warstwę, nie trzeba szlifować całej powierzchni.  
    • Wątpię w możliwość takiej ingerencji w elewację budynku z lat pięćdziesiątych...   Czekam na spełnienie mojej prośby   
    • Opanujmy emocje. Proszę!   Były do tej pory zloty forumowiczów w najróżniejszych miejscach. Często odległe, czasem bliżej. Nie pamiętam takich w okolicach Gdańska, ale często w Beskidzie zimowe, często pod Warszawą te letnie. Raz miałem bliżej raz dalej. Pamiętam jak daleko mieli niektórzy, pędzący pół Polski znad morza. To nie problem przecież.   Zdarzają się tak rzadko ostatnio (chociażby przez pieprzoną pandemię) że nie warto się naparzać z chętnymi do wzięcia w nich udziału. Ja tam z przyjemnością spotkam się z wszystkimi starymi uczestnikami, a jeszcze bardziej z tymi którzy będą po raz pierwszy. Nie róbmy sobie wstrętnie.    
    • Ptasia kupa niestety nie nadaje się jako hydroizolacja.   Ten beton trzeba skuć, oczyścić z wszystkich warstw aż  do konstrukcyjnej płyty.  Zrobić hydroizolacje "na taśmach". Zaślepić całkowicie styropianem wnękę z lewej strony, to miejsce upierdliwe, przedłużyć parapet aż do/za barierki. Za te barierki trzeba odprowadzić wodę.  Na płycie może uda  się ułożyć jakąś minimalną izolację cieplną.    Potrzebny dobry fachowiec od hydroizolacji.   Ze zdjęć nie widać też żadnych obróbek blacharskich. Czy jest możliwość pozbyć się tej betonowej balustrady? Ona bardzo utrudni  prace, będzie generować nieszczelności.    Na bank można tam kręcić "Usterkę".      
    • Nie jesteś moim problemem, spij spokojnie. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...