dedert Napisano 13 czerwca 2022 Udostępnij #1 Napisano 13 czerwca 2022 W wykuszu nad którym jest balkon żelbetonowy zbrojony gorą i dołem pojawiła się rysa, pekniecie na 3 warstwach od dołu. Jak widać źle jest to przewiązane, zamiast całym bloczkiem od dołu mam to zrobione połówkami. Wiem ze to nie poleci na bok ani do góry ale nie chciałbym żeby po tynkach wychodziła tu dalej rysa. Co mi przychodzi do głowy to wypchnąć dolną spoinę pionową i zalac jakas masa pcc. Ewentualnie później wywiercić po dwa otwory w spoinie na głębokość 40cm i wkleić na kotwę po dwa pręty 6mm żebrowane, z tym że wydaję mi się ze wiertło znajdzie sobie prostszą drogę i pojdzie w gazobeton zamiast w spoinę. Co sądzicie? Link do komentarza
animus Napisano 13 czerwca 2022 Udostępnij #2 Napisano 13 czerwca 2022 To z powodu braku izolacji pionowej i poziomej. Założyć izolację, oraz obrobić całość styropianem, klejem, siatką, tynkiem strukturalnym i zapomnieć. Jeżeli to pęknięcie, na 4 warstwie, spowodowane jest naciskiem, coś się jednak na tym opiera, to trzeba sprawdzić czy jest fundament pod tym i może zastąpić filar z gazobetonu cegła pełną. Link do komentarza
dedert Napisano 13 czerwca 2022 Autor Udostępnij #3 Napisano 13 czerwca 2022 To leży na papie. Naprzeciwko jest identyczny filar ale pierwszy bloczek na spodzie jest na całą długość a nie z połówki i tam pęknięcia nie ma. Wydaje mi się też że siadlo na papie po wylaniu stropu (wcześniej na samych szalunkach stropowych pęknięcia nie bylo). Wyciągać bym tego raczej nie chcial bo musialbym balkon pewnie podeprzeć metalowymi stemplami których nie mam. Zdaje sobie sprawę ze najlepszy tu byłby slup żelbet. Link do komentarza
animus Napisano 13 czerwca 2022 Udostępnij #4 Napisano 13 czerwca 2022 Widać, że od dołu są mokre. Może tam w czasie opadów stoi woda i trzeba było ostatnią warstwę o dołu wymienić na bloczek betonowy, który powinien być przesmarowany hydroizolacją sklejoną z tą papą. Pod papą powinien być wylany fundament żelbetowy, zagłębiony ponizej strefy przemarzania. Link do komentarza
dedert Napisano 13 czerwca 2022 Autor Udostępnij #5 Napisano 13 czerwca 2022 Zapomniałem dodać ze pod spodem piwnica wiec jest strop, wieniec. Bloczki mokre bo woda opadowa leży na stropie i bloczki wchłaniają. Link do komentarza
animus Napisano 13 czerwca 2022 Udostępnij #6 Napisano 13 czerwca 2022 One będą cały czas narażone na takie warunki, najlepiej ostatnią warstwę od dołu wymienić na bloczek betonowy. 6 minut temu, dedert napisał: Zapomniałem dodać ze pod spodem piwnica wiec jest strop, wieniec. To trzeba będzie całość zaizolować cieplnie styropianem, czyli strop, wieniec i filar. A w projekcie konstruktor z jakiego materiału zaprojektował te filary? Link do komentarza
dedert Napisano 14 czerwca 2022 Autor Udostępnij #7 Napisano 14 czerwca 2022 (edytowany) Myślę że wyjście bloczka dolnego nie było by problemem ale nie wiem jak wytrzymały by bloczki nad tym, przecież one stracą oparcie i pewnie też popękają. Czy coś pomoże jesli w 3ech warstwach dolnych wywiercę po dwa otwory 12mm w spoinie poziomej i wkleję dwa pręty żebrowane jak to sie robi w warstwach podokiennych? Ewentualnie zamiast bloczków dolnych moge zrobic maly żelbetonowy filarek o wymiarach pęknięty bloczków 25x25x75cm, który będzie miał pręty wklejone w wieniec dolnego stropu Edytowano 14 czerwca 2022 przez dedert (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 18 czerwca 2022 Udostępnij #8 Napisano 18 czerwca 2022 A mógłbyś wkleić kawałek przekroju projektu dotyczący tych elementów. Czy te stemple drewniane są tam nadal? Link do komentarza
dedert Napisano 20 czerwca 2022 Autor Udostępnij #9 Napisano 20 czerwca 2022 (edytowany) Stemple są ale są luźne bo wysychają. One juz kiedyś były zdjęte ale założyłem je znowu bo właśnie miałem poprawiać te bloczki. Teraz podstemplowalem metalowymi regulowanymi 20kn w 3 miejscach. Pod stemplem i nad stemplem dałem zaprawy cementowej żeby wyrównać powierzchnie podparcia. Musze pogrzebać z tymi rzutami bo tam była dołożona belka przez wieniec jako kontynuacja przerwanego wieńca, balkon jest zbrojony gorą i dołem. Pierwotnie balkon mial być podparty na słupkach murowanych lub metalowych ale zostal dozbrojony balkon i wieniec + dodatkowa belka przez wykusz. Ok. Wygląda to tak. W projekcie na próżno szukać rysunków czy opisów belek. Pierwotnie miały być tutaj słupki: a zostało dozbrojone taką belką 35x25 (chyba 6 lub 5x12 dołem, 4x12 górą) do tego biegnie przez całą ścianę i narożne tarasy taka belka 6x16 górą i 4x16 dołem ze strzemionami 4 ciętymi (wiem że można to było zrobić prościej i zrobić osobne zazębiające się belki) Dodatkowo w belce tej została zakotwiona belka stropowa (nadciąg) 35x25, której 4 pręty chyba górne wchodzą w wykusz: A balkon jest zbrojony tak że pręty górne wchodzą na 2 metry w strop (kratka górą i dołem 12x12 z prętów 12mm): Edytowano 20 czerwca 2022 przez dedert (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 2 lipca 2022 Udostępnij #10 Napisano 2 lipca 2022 Patrząc na projekt, bardzo duża cześć ścian nośnych od tej strony domu jest przeszklonych, włącznie z rogami budynku, dlatego te dwie ściany powinny zostać wzmocnione filarami, albo zbudowane z mocniejszego materiału niż gazbeton. Link do komentarza
dedert Napisano 2 lipca 2022 Autor Udostępnij #11 Napisano 2 lipca 2022 (edytowany) Gazobeton Gold + 500 a nawet 600 o zwiększonej wytrzymałości z tym ze majstry mieszali 600 z 500 wiec nie wiem jakie tutaj dali bloczki. Słup żelbetonowy jest w tym miejscu gdzie występuje najwieksza reakcja pionowa z narożnego tarasu: Edytowano 2 lipca 2022 przez dedert (zobacz historię edycji) Link do komentarza
animus Napisano 2 lipca 2022 Udostępnij #12 Napisano 2 lipca 2022 To jest niestety niewystarczające, przy wznoszeniu ścian z gazobetonu, a w dodatku cienka spoina, zaprawa lekka, w murach z gazobetonu nie wpływa dodatnio na nośność ściany. W tak szczątkowej ścianie nośnej słupy żelbetowe są niezbędne, a gazobeton traktowany jest jako wypełnienie. Link do komentarza
dedert Napisano 3 lipca 2022 Autor Udostępnij #13 Napisano 3 lipca 2022 Zaprawa była z tych mocniejszych M10. Projekt byl konsultowany z innym opłaconym projektantem, który sam zaproponował slup żelbetonowy w miejscu, które oznaczylem. Mówił że tu jest najbardziej niezbędny, a co do reszty to niekoniecznie, że ściany sobie poradzą. Mam też garaż z gazobetonu w którym nadproże ma 600cm i opiera się na bocznych filarkach o wymiarach 62.5cm. Z tego co pamiętam wspominal ze minimalne oparcie to 50cm. A zapytam z ciekawości, jesli mam slup żelbetonowy w ścianie, albo dwa. Wtedy bloczki pracują głównie jako wypełnienie, to czy to oznacza ze słupy przenoszą najwieksza reakcję w tych miejscach? Więc pod spodem w ławie powinna być szersza stopa? Link do komentarza
animus Napisano 3 lipca 2022 Udostępnij #14 Napisano 3 lipca 2022 Dom buduje się na większy okres czasu niż kilka lat, to że taki dom stoi, nie zawsze musi oznaczać jego rychle zawalenie, za to generuje częste remonty z powodu rys i mikropęknięć W tym przypadku nie ma potrzeby poszerzania ławy, w miejscu nacisku słupów na fundament . Link do komentarza
dedert Napisano 3 lipca 2022 Autor Udostępnij #15 Napisano 3 lipca 2022 Ja zwracałem kierownikowi uwagę na brak słupów żelbetonowych w oknach narożnych sugerując się sąsiednim budynkiem który takie słupy posiadał, dostałem odpowiedź że nie ma potrzeby, że belka leży jeszcze spory odcinek na ścianie itp itd. Nie będę się wcinał w kompetencje kierbuda. Ale opłacany projektant nie zauważył w tym dużego błędu, owszem przydały by sie ale bez nich nic się nie powinno stać. Ja zauważyłem że w ścianie piwnicy z bloczka betonowego 24cm, pod tym slupem żelbetonowym, który jest w tarasie naroznym (tam gdzie oplacony projektant kazał zamurować nieco okno piwniczne pod słupem bo miala wystąpić duza reakcja pionowa) pojawiła się rysa idaca od dolnego bloczka ławy, a kończy się pod domurowanymi bloczkami. Czyli jednak jakaś reakcja nastąpiła, ciekawi mnie co by było gdybym nie zamurowywał tego. Nie wiem czy to kwestia tego że ściana stoi na grubej 5mm papie, słabej jakości bloczka betonowego (producent chwalił się ze w papierach ma 15Mpa a w rzeczywistości i nawet 20Mpa) czy może tego ze do zamurowania okna użyłem gotowej zaprawy B30 z worka. Podobno spoinę powinna być słabsza niż bloczek murowany, zgadza się? Link do komentarza
animus Napisano 10 lipca 2022 Udostępnij #16 Napisano 10 lipca 2022 Dnia 3.07.2022 o 21:19, dedert napisał: Podobno spoinę powinna być słabsza niż bloczek murowany, zgadza się? Tak. Link do komentarza
dedert Napisano 11 lipca 2022 Autor Udostępnij #17 Napisano 11 lipca 2022 Więc jak to się odnosi do zapraw cienkowarstwowych i gazobetonu gdzie zaprawy maja zwykle M5 (5mpa) a mocniejsze M10 po 10Mpa. Z kolei gazobeton gęstości 400 ma średnio ok 3-5mpa. U mnie gazobeton ma 7mpa a zaprawa M10. A kiedyś taki gazobeton murowało się na grubą zaprawe cementową przecież, ktora na pewno była trwalsze od bloczków Link do komentarza
animus Napisano 24 lipca 2022 Udostępnij #18 Napisano 24 lipca 2022 Wszystko zależy czy mur to tylko wypełnienie, czy konstrukcja nośna. Link do komentarza
Recommended Posts
Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować
Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz
Utwórz konto
Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!
Zarejestruj nowe kontoZaloguj się
Masz już konto? Zaloguj się.
Zaloguj się