Skocz do zawartości

dojrzewanie betonu - strop


Recommended Posts

Napisano
W jakim czasie od zalania stropu nad parterem można rozpocząć budowanie ścian piętra ?

Jakie są konsekwencje rozpoczęcie wznoszenia ścian pełnego pietra po 6 dniach od zalania stropu, stemple oczywiscie jeszcze stoją?

Kiedy można zdjąć stemple na parterze i zrobić strop nad piętrem?

Strop Terriva zalany betonem B20 z "gruchy".
Dom jest pietrowy, budowany w technologii 3w z ceramiki tradycyjnej.

Troche dużo pytań icon_confused.gif jak na pierwszy post na tym forum ale kto pyta nie bladzi.

pozdrawiam,
M.
Gość Redakcja__
Napisano
Ściany piętra nie obciążają bezpośrednio stropu, ale podczas ich murowania konieczne jest składowanie na nim materiałów, obciążają go pracownicy. Praktycznie ostrożne użytkowanie stropu w celu prowadzenia dalszych robót może nastąpić po ok. 7 dniach od jego zabetonowania. Natomiast całkowite usunięcie stempli podpierających strop może nastąpić dopiero po zabetonowaniu i stwardnieniu również stropu na piętrze, czyli po około 10 dniach. Do tego czasu powinno się pozostawić ok. połowy stempli które zapobiegną odkształceniu się stropu parteru pod wpływem obciążeń przenoszonych przez podstemplowanie wyższego stropu. Pełną wytrzymałość strop uzyskuje po ok. trzech tygodniach i dotego czasu nie wolno nadmiernie go obciążać zwłaszcza w środkowej strefie jego rozpiętości.
  • 6 miesiące temu...
Napisano
Wszystko zależy od temperatury zewnetrznej (np. w lecie jest mozliwe po 3-4 dniach) pod warunkiem pozostawienia stemplowania stropu.

Wszystkie stemple można zdjąć po około 3 tygodniach i przystapic do wykonywania stropu nad następną kondygnacją
Napisano
Nic nie zaszkodzi potrzmać stępli dłużej. Ja na swój strop wchodziłem jeszcze tego samego dnia (też teriva i B20 zalewany latem). Obciążać zacząłem go materiałem po okoła tygodniu. Dodam jeszcze, że strop małem zastęplowany gęso (istny las icon_biggrin.gif). Stęple natomiast trzymałem ponad miesiąc.
Napisano
na pewno weszłeś jeszcze tego samego dnia aby rozpocząć pielęgnację betonu poprzez polewanie. rzeczywiście nic nie szkodzi trzymać stepli dłużej ale zachodzi sytuacja wykorztstrania ich do następnego stropu.
  • 3 tygodnie temu...
Napisano
Ściany można murować nawet następnego dnia (latem)
Natomiast należy uważać przez kilka dni ze składowaniem materiału na stropie (nie układać całych palet)
Po około 10 dniach (latem) można zdjąć część stempli (ok połowy), a jeżeli stop jest w całości wyszalowany to nawet szalunek.
Pozostałe stęple powinny pozostać do czasu wykonania wyższych stropów. Wyższy strop zanim beton nie zwiąże w całości obciąza strop dolny, a on nawet po osiągnięciu pełnej wytrzymałości może tego bez szkody nie wytrzymać - dlatego też musi być wyparty.
Jeżeli wyzej nie ma stropów to bezpiecznie jest zdjąć po miesiącu.
Jeżeli budynek ma więcej kondygnacji to podparte powinny być co najmniej 3 stropy.
Napisano
Podobno zaleca się 3 tygodnie poczekać z odszalowaniem, materiału faktycznie nie powinno się składać a murować po tygodniu. Tak mi mówili moi majstrzy - faktycznie to fachowcy wysokiej klasy. W rezultacie i tak przyszli po miesiącu icon_smile.gif) No i wody nie żałować

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Hej ekipo! 👋 Mam pytanie do wszystkich, którzy spędzają czas w warsztacie: czy Wasze narzędzia też czasem "znikają" w skrzynkach i szafkach? 😅 Zastanawiam się, jakie macie sposoby na utrzymanie porządku i szybki dostęp do narzędzi. Czy korzystacie z organizerów, przegródek, a może sami coś projektujecie? Słyszałem, że niektórzy drukują własne uchwyty i organizery 3D – to naprawdę działa? Podzielcie się swoimi doświadczeniami i pomysłami – może razem znajdziemy sposób, żeby nasze warsztaty były bardziej zorganizowane i mniej frustrujące! 💡🛠️ Dzięki z góry za odpowiedzi!  
    • To wygląda na to, że nie jest to garaż wolnostojący, jak wyglądałoby z treści pierwszego postu, tylko związany z budynkiem mieszkalnym... Czy może nie? Może jakiś szkic, czy fotka...
    • Jeżeli ostatecznemu wypoziomowaniu ścian fundamentowych ma służyć tylko różnica w grubości pierwszej warstwie zaprawy to faktycznie różnica nie powinna być większa niż ok. 1 cm. Po prostu, jeżeli będzie większa to trudno będzie zrobić korektę tylko w tej warstwie. Ale w praktyce można nieco korygować także zmieniając grubość warstwy zaprawy w kolejnych warstwach bloczków. W efekcie dramatu nie będzie niezależnie od tego czy trzeba będzie skorygować różnicę 1 cm, czy np. 4 cm. Da się natomiast poprawić nawet znacznie większą różnicę. Tylko ostatecznie po co się męczyć? im dokładniej będą wykonane same ławy, tym łatwiej i szybciej będzie można na nich wymurować ściany fundamentowe.  Podobnie będzie ze wszystkimi innymi pracami na budowie. Dla przykładu, niedokładności w murowaniu ścian w części nadziemnej da się skorygować grubością tynku. Ale ostatecznie każda taka niedoróbka i niedokładność to jednak pewien kłopot. 
    • Z opisu wnioskuję, że prawdopodobnie odkopanie ścian fundamentowych nie spowoduje zagrożenia. Jednak z naciskiem właśnie na prawdopodobnie. Nie będąc na miejscu i nie znając szczegółów nie mogę tego powiedzieć z całkowitą pewnością. Dlatego pomimo wszystko bezpieczniej będzie odkopywać każdą ścianę stopniowo, jako 2 lub 3 odcinki.  Natomiast odkopywanie fundamentu od strony wewnętrznej (od garażu) nie ma sensu. Natomiast co do wieńca to skoro go nie zrobiono, to teraz już się go i tak nie doda. 
    • Dzień dobry,   Zastosowanie odpowiedniego podkładu pod blachę jest kluczowym elementem prawidłowego wykonania dachu, nawet w przypadku pełnego deskowania. Warstwa ta pełni rolę dodatkowego zabezpieczenia konstrukcji dachowej oraz samego pokrycia. Brak membrany lub folii pod blachą może prowadzić do poważnych konsekwencji dla całej konstrukcji dachu. Wilgoć, która dostaje się pod pokrycie blaszane, nie mając możliwości odprowadzenia, powoduje stopniowe zawilgocenie elementów drewnianych. Z czasem prowadzi to do degradacji drewna, rozwoju grzybów i pleśni, a w konsekwencji do osłabienia całej konstrukcji nośnej dachu.   Kondensacja pary wodnej, która tworzy się na spodniej stronie blachy, bez odpowiedniej warstwy rozdzielającej przyspiesza procesy korozyjne. Nawet najlepsze zabezpieczenia antykorozyjne blachy mogą nie wytrzymać stałego kontaktu z wilgocią gromadzącą się między pokryciem a deskowaniem. Ponadto, podkład dachowy zapewnia dodatkową ochronę przed przeciekami w miejscach łączeń arkuszy blachy lub w przypadku uszkodzeń mechanicznych pokrycia. Stanowi on swoistą warstwę awaryjną, która zabezpiecza konstrukcję dachu przed wodą w sytuacjach krytycznych.   Profesjonalne wykonanie dachu z zastosowaniem odpowiedniego podkładu zwiększa również izolacyjność termiczną całej konstrukcji i ogranicza hałas powodowany przez deszcz czy grad uderzający w blachę. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku pomieszczeń użytkowych znajdujących się bezpośrednio pod dachem. Inwestycja w wysokiej jakości membranę dachową  to stosunkowo niewielki wydatek w porównaniu do kosztów naprawy szkód spowodowanych przez zawilgocenie konstrukcji czy wymianę skorodowanego pokrycia. Nawet w przypadku dachów o pełnym deskowaniu, warstwa ta stanowi niezbędne zabezpieczenie trwałości całej konstrukcji.   ____________________________ Łata okapowa wentylacyjna https://pruszynski.com.pl/produkt/akcesoria/typowe-obrobki-blacharskie/lata-okapowa-wentylacyjna/  
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...