Skocz do zawartości

Jak zmienić istniejący budynek w dom energooszczędny?


Recommended Posts

Termomodernizacja domu

Większość domów jednorodzinnych w naszym kraju to budynki o niskim lub bardzo niskim standardzie energetycznym - nieocieplone lub ocieplone niewielką grubością materiału termoizolacyjnego. Dodatkowo przeważająca część domów nadal ogrzewana jest wysłużonymi kotłami na paliwa stałe. Budynki te nie tylko generują niemałe koszty utrzymania, ale również nie zapewniają domownikom odpowiedniego komfortu cieplnego i mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Jeśli więc mamy taką możliwość, warto rozważyć wprowadzenie zmian, które sprawią że nasz dom stanie się domem energooszczędnym. Jak to zrobić?

Aby zmienić istniejący budynek w dom energooszczędny zazwyczaj niezbędna jest jego termomodernizacja. Składają się na nią działania, które mają na celu zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło budynku. Inwestycja w ocieplenie przegród zewnętrznych, poprawę sprawności poszczególnych elementów systemu grzewczego, wentylacji i przygotowywania ciepłej wody przynosi znaczące oszczędności na kosztach utrzymania budynku, a także poprawia komfortu życia domowników. Zmiana budynku na dom energooszczędny przyczynia się także do polepszenia stanu środowiska naturalnego.

Zakres termomodernizacji

Aby stworzyć dom energooszczędny w sposób świadomy i bez ponoszenia niepotrzebnych kosztów, termomodernizację z pewnością warto poprzedzić choćby uproszczoną analizą techniczno-ekonomiczą, czyli audytem energetycznym. Dzięki niemu poznamy możliwe warianty modernizacji domu jako całości i ocenimy opłacalność planowanych zmian. Audyt pozwoli nam podjąć decyzję, w jakim zakresie zostanie wykonana termomodernizacja naszego domu.

W zależności od zakresu prac wyróżnia się 3 stopnie termomodernizacji:

-termomodernizację lekką, która obejmuje wymianę lub modernizację systemu grzewczego;
-termomodernizację średnią, na którą oprócz wymiany lub modernizacji systemu grzewczego skład się również wymiana stolarki oraz docieplenie przegród zewnętrznych, głównie ścian i dachu;
-termomodernizację kompleksową, tzw. głęboką, która obejmuje wymianę lub modernizację źródła ciepła, instalacji co. i c.w.u., ocieplenie wszystkich przegród zewnętrznych i likwidację mostków cieplnych, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację wentylacji oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii (OZE).

Wybór zakresu prac termomodernizacyjnych zależeć będzie od tego, na jakim stopniu energooszczędności budynku nam zależy i z jakimi kosztami możemy się liczyć. Pamiętajmy, przy tym, że decydując się na termomodernizację możemy skorzystać z różnych programów wsparcia oferujących dofinansowanie lub preferencyjne pożyczki (zalicza się do nich m.in. Program „Czyste Powietrze” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).

Kolejność prac

Największe korzyści z termomodernizacji możemy osiągnąć łącząc ocieplenie przegród zewnętrznych z modernizację systemu grzewczego i wymianą źródła ciepła. Niezależnie od tego, jaki stopień energooszczędności chcemy uzyskać dzięki termomodernizacji, jej pierwszym etapem powinno być ograniczenie zapotrzebowania na energię grzewczą domu poprzez ograniczenie jej start. Dopiero po tym zaleca się modernizację systemu grzewczego. Dlaczego?

Ocieplenie przegród zewnętrznych przyniesie duże efekty jednak konieczna jest do tego również adaptacja systemu grzewczego do zmienionych warunków. Wymiana kotła przed dociepleniem domu spowoduje, że konieczne będzie zastosowanie urządzenia o większej mocy, które po późniejszym ociepleniu przegród i zmniejszeniu strat ciepła okaże się przewymiarowane i będzie pracowało generując większe koszty. Ograniczenie strat w pierwszej kolejności da nam możliwość zastosowania źródła ciepłą o mniejszej mocy, co wiąże się również z niższymi kosztami jego zakupu.

Dowiedz się więcej!

-Dom energooszczędny – przegrody zewnętrzne
-Modernizacja systemu grzewczego
-Kolejne kroki

Cały artykuł przeczytaj na naszym blogu firmowym TUTAJ

Link do komentarza
  • 2 lata temu...
Dnia 21.08.2020 o 12:41, Eksperci Viessmann napisał:

Termomodernizacja domu

Większość domów jednorodzinnych w naszym kraju to budynki o niskim lub bardzo niskim standardzie energetycznym - nieocieplone lub ocieplone niewielką grubością materiału termoizolacyjnego. Dodatkowo przeważająca część domów nadal ogrzewana jest wysłużonymi kotłami na paliwa stałe. Budynki te nie tylko generują niemałe koszty utrzymania, ale również nie zapewniają domownikom odpowiedniego komfortu cieplnego i mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. Jeśli więc mamy taką możliwość, warto rozważyć wprowadzenie zmian, które sprawią że nasz dom stanie się domem energooszczędnym. Jak to zrobić?

Aby zmienić istniejący budynek w dom energooszczędny zazwyczaj niezbędna jest jego termomodernizacja. Składają się na nią działania, które mają na celu zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło budynku. Inwestycja w ocieplenie przegród zewnętrznych, poprawę sprawności poszczególnych elementów systemu grzewczego, wentylacji i przygotowywania ciepłej wody przynosi znaczące oszczędności na kosztach utrzymania budynku, a także poprawia komfortu życia domowników. Zmiana budynku na dom energooszczędny przyczynia się także do polepszenia stanu środowiska naturalnego.

Zakres termomodernizacji

Aby stworzyć dom energooszczędny w sposób świadomy i bez ponoszenia niepotrzebnych kosztów, termomodernizację z pewnością warto poprzedzić choćby uproszczoną analizą techniczno-ekonomiczą, czyli audytem energetycznym. Dzięki niemu poznamy możliwe warianty modernizacji domu jako całości i ocenimy opłacalność planowanych zmian. Audyt pozwoli nam podjąć decyzję, w jakim zakresie zostanie wykonana termomodernizacja naszego domu.

W zależności od zakresu prac wyróżnia się 3 stopnie termomodernizacji:

-termomodernizację lekką, która obejmuje wymianę lub modernizację systemu grzewczego;
-termomodernizację średnią, na którą oprócz wymiany lub modernizacji systemu grzewczego skład się również wymiana stolarki oraz docieplenie przegród zewnętrznych, głównie ścian i dachu;
-termomodernizację kompleksową, tzw. głęboką, która obejmuje wymianę lub modernizację źródła ciepła, instalacji co. i c.w.u., ocieplenie wszystkich przegród zewnętrznych i likwidację mostków cieplnych, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, modernizację wentylacji oraz zastosowanie odnawialnych źródeł energii (OZE).

Wybór zakresu prac termomodernizacyjnych zależeć będzie od tego, na jakim stopniu energooszczędności budynku nam zależy i z jakimi kosztami możemy się liczyć. Pamiętajmy, przy tym, że decydując się na termomodernizację możemy skorzystać z różnych programów wsparcia oferujących dofinansowanie lub preferencyjne pożyczki (zalicza się do nich m.in. Program „Czyste Powietrze” Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).

Kolejność prac

Największe korzyści z termomodernizacji możemy osiągnąć łącząc ocieplenie przegród zewnętrznych z modernizację systemu grzewczego i wymianą źródła ciepła. Niezależnie od tego, jaki stopień energooszczędności chcemy uzyskać dzięki termomodernizacji, jej pierwszym etapem powinno być ograniczenie zapotrzebowania na energię grzewczą domu poprzez ograniczenie jej start. Dopiero po tym zaleca się modernizację systemu grzewczego. Dlaczego?

Ocieplenie przegród zewnętrznych przyniesie duże efekty jednak konieczna jest do tego również adaptacja systemu grzewczego do zmienionych warunków. Wymiana kotła przed dociepleniem domu spowoduje, że konieczne będzie zastosowanie urządzenia o większej mocy, które po późniejszym ociepleniu przegród i zmniejszeniu strat ciepła okaże się przewymiarowane i będzie pracowało generując większe koszty. Ograniczenie strat w pierwszej kolejności da nam możliwość zastosowania źródła ciepłą o mniejszej mocy, co wiąże się również z niższymi kosztami jego zakupu.

Dowiedz się więcej!

-Dom energooszczędny – przegrody zewnętrzne
-Modernizacja systemu grzewczego
-Kolejne kroki

Cały artykuł przeczytaj na naszym blogu firmowym TUTAJ

"Największe korzyści z termomodernizacji możemy osiągnąć łącząc ocieplenie przegród zewnętrznych z modernizację systemu grzewczego i wymianą źródła ciepła." Tak, to bardzo dobry tok rozumowania. Najpierw ograniczamy zapotrzebowanie budynku na energię, a potem instalujemy w nim źródło ciepła, które sprosta temu zapotrzebowaniu.

Wracają do ocieplenia przegród zewnętrznych - może to być system ETICS (dawniej BSO - bezspoinowy system ociepleń - metoda lekka mokra), ale UWAGA - od jednego producenta. Ma to być rozwiązanie systemowe. Przykładem (jednym z wielu dostępnych na rynku)niech będzie Kompletny System Ociepleń z wykorzystaniem styropianu grafitowego GALAXY fasada.

 

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Komentarz dodany przez piotrek: To tak samo, jak z tymi dręczonym spamem alertów RCB, że też są obowiązkowe i na złość, by uniemożliwić czy utrudnić możliwość ich zablokowania są umyślnie przesyłane kanałem BTS, który nie podlega pod żaden numer, który by można normalnie zablokować oraz jako jednostronne bez możliwości odpowiedzi. I też nie trzeba się na nie zapisywać, natomiast wypisać się też nie można. Typowe zmuszanie na siłę, a nie każdy sobie życzy być tym spamem dręczony jako stalking. Teraz jeszcze z tymi czujkami, rozumiem hotele pensjonaty jako budynki do użyteczności publicznej, ale co kodo obchodzi czy ja we własnym domu mam czujnik czadu, jak to moje zdrowie życie to moja sprawa. Kolejny krok w kierunku dręczenie obywateli. Ten kraj żydopolin już się robi tak perfidny fałszywie uśmiechnięty, że oby jak najszybciej jakaś przyjazno obca armia rozgromiła ten kraj i w razie jakiegoś konfliktu nieistotne kto to będzie czy Niemcy Ruscy Ukraińcy Chińczycy to ja przejdę na stronę wroga i zaczne strzelać do swoich. Niedorzeczne być uszczęśliwianym na siłę i kary płacić za narażanie własnego zdrowia życia, mimo że nie mam ubezpieczenia.
    • Myślę, że warto przyjrzeć się podobnym produktom w sklepie globy platform . Zawsze istnieją produkty wysokiej jakości przeznaczone do różnych celów. Jestem bardzo zadowolony z usługi. Świetny sklep internetowy! Wszystko jest szybkie, wygodne i wysokiej jakości. Zamówię więcej produktów, których potrzebuję.
    • Dzień dobry, Nasze zalecenia dotyczące montażu blachy trapezowej TP-26 SUPER: MONTAŻ - Konstukcja wsporcza z łat drewnianych 40×50 mm, 40×60 mm, 32×100 mm montowanych w maksymalnym rozstawie 350 mm mierzonym od tych samych krawędzi. - Należy sprawdzić i jeżeli to konieczne przeprowadzić jej niwelację zapewniającą kąty proste na połaci oraz jej równą płaszczyznę. - W części okapowej rekomendowane jest użycie pasa nadrynnowego zaciągowego jako elementu nośnego do montażu arkuszy. Arkusze należy przygotować, wykonując w ich części startowej tzw. zaciąg, element zaczepowy o pas. - Mocowanie arkuszy w górę fali w rozstawie wkrętów maksymalnie co 700 mm, za pomocą wkrętów samowiercących typu TORX 4,8 x 60 mm w kolorze pokrycia. Należy zwrócić uwagę na siłę dokręcenia wkrętów, powinna zapewnić odpowiednie przyleganie arkusza do podkonstrukcji bez wgniecenia górnej części fali. Należy odpowiednio wyregulować siłę dokręcenia wkrętów używając do tego np. sprzęgła wkrętarki. - Zaleca się wykonanie wlotowej szczeliny wentylacyjnej okapu o przekroju min. 200 cm2 /1mb oraz w celu jej zabezpieczenia przed owadami i gryzoniami wykonanie specjalnej obróbki z blachy perforowanej. - Zalecana wylotowa szczelina wentylacyjna powinna mieć przekrój czterokrotnie mniejszy od wlotowej, licząc na jedną stronę połaci ( 50 cm2 /1mb). Zapewnia ją pozostawienie 60 mm szczeliny pomiędzy arkuszami przeciwległych połaci w kalenicy oraz obustronny montaż listwy podkalenicowej, w której specjalnie zaprojektowania perforacja zapewnia optymalny przepływ powietrza, chroniąc kalenicę przed wdmuchiwaniem wody opadowej i śniegu. Listwa podkalenicowa do TP26 SUPER jest także elementem nośnym do montażu obróbki kalenicy np. PROSTA PLUS. CIĘCIE - Do cięcia blach należy używać nożyc elektrycznych z głowicą rotującą. Po zakończeniu montażu bezwzględnie oczyścić powierzchnię z opiłków, wkrętów itp. W przypadku uszkodzenia powierzchni należy jak najszybciej wykonać niezbędny (punktowy) retusz, przy zastosowaniu lakieru odpowiedniego z oryginalnym kolorem blach. - W przypadku użycia szlifierki kątowej do cięcia blach powlekanych lub innych materiałów będących w zasięgu powstającego na skutek cięcia strumienia gorących opiłków, następuje utrata gwarancji. Reklamacje nie będą uwzględniane. __________________________ Blacha trapezowa TP-26 SUPER https://pruszynski.com.pl/produkt/blachy-trapezowe/blacha-trapezowa-na-dach/tp26super-blacha-trapezowa-na-dach/
    • Przy kolejnych porządkach tak zrobię, ale mimo to i tak stoi już parę lat. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Komentarz dodany przez Henryk: Jedyny na rynku legalny zestaw do przeróbki szamba. Warunek - trzeba mieć szczelne szambo. Procedura tak jak przy oczyszczalni. Montaż - 1 dzień. W końcu nie śmierdzi, a oczyszczone ścieki wykorzystuje do nawadniania iglaków...
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...