Skocz do zawartości

kanalizacja


Recommended Posts

Gość mhtyl
1 godzinę temu, darko 1 napisał:

Witam będe robił kanalizacje przydomową   jakiego spadu użyć  czy 2% -3% ? ,odległosć od domu do zbiornika bedzie 40 mb  czy rura 100 mm gr bedzie dobra?

Rura 160 jest na wyrost. Wystarczy jak dasz 110 ale różowa nie szarą i spadek 2% spoko wystarczy i najlepiej aby po drodze nie było żadnych załamań czyli aby rura szła w linii prostej. Dobrze by było jakbyś jeszcze na odcinku od domu do szamba albo przy wyjściu z budynku wstawił rewizję.

Link do komentarza
3 godziny temu, darko 1 napisał:

Witam będe robił kanalizacje przydomową   jakiego spadu użyć  czy 2% -3% ? ,odległosć od domu do zbiornika bedzie 40 mb  czy rura 100 mm gr bedzie dobra?

Wewnątrz mieszkania pewnie masz już rury 110mm  więc odcinek 40mb najlepiej zrobić z rur kanalizacyjnych zewnętrznych PVC 160mm.

Jako wartość minimalną spadku przyjmuje się 2cm na każdy metr długości przewodu.

Przy 40mb rurociągu to różnica 0,80m między wyjściem z budynku a końcem rurociągu.

Nie wiem jaka ta jest strefa przemarzania, ale z reguły rurociąg przyłącza wyprowadza się  z budynku na głębokości 80 cm pod ziemią.

Wprowadzona rura wywiewna ponad dachem mieszkania.

Maksymalne kąty wyjście z pionu budynku w odcinek poziomy to dwa kolana  45* a nie jedno 90*.

Przy posadzce przy wyjściu z mieszkania zamontować REWIZJĘ CZYSZCZAK KANALIZACYJNY. 

Edytowano przez animus (zobacz historię edycji)
Link do komentarza
Gość mhtyl
2 godziny temu, animus napisał:

Wewnątrz mieszkania pewnie masz już rury 110mm  więc odcinek 40mb najlepiej zrobić z rur kanalizacyjnych zewnętrznych PVC 160mm.

Jeżeli ma w domu 110 to jaki sens kłaść na zewnątrz 160? jak gówno przeleci przez 110 przez dom to po co zwiększać średnice na zewnątrz, zdąży wszystko zlecieć, to nie blok tylko domek jednorodzinny.

2 godziny temu, animus napisał:

Nie wiem jaka ta jest strefa przemarzania, ale z reguły rurociąg przyłącza wyprowadza się  z budynku na głębokości 80 cm pod ziemią.

Ja mam wyjście z domu poniżej gruntu około 30 cm i były różne zimy, nic mi nie zamarzło. Przecież w rurze nic nie stoi non stop, to nie rura z wodą aby zamarzła i rozsadziło. Przy dobrym spadku w razie mrozów nic się nie stanie.

2 godziny temu, animus napisał:

Przy posadzce przy wyjściu z mieszkania zamontować REWIZJĘ CZYSZCZAK KANALIZACYJNY.

Oczywiście masz chyba na myśli aby rewizję dać  na zewnątrz.

Link do komentarza
Gość mhtyl
54 minuty temu, animus napisał:

 więc żeby darko 1 wiedział, gdzie są napisane głupoty, z czego i jak ma robić to poprawnie.

Czyli nie łapię, znaczy się kto napisał poprawnie a kto głupoty?

Link do komentarza
7 godzin temu, mhtyl napisał:

 i najlepiej aby po drodze nie było żadnych załamań czyli aby rura szła w linii prostej. 

Przecież wiesz, że to się nie uda. Trzeba by wydać więcej kasy na podbudowę cienkiej rury, żeby nie siadła, taniej zastosować większą sztywniejszą średnicę, nawet jak siądzie to spory prześwit zostanie. Udrażnianie 110-siątki przy 40 mm również będzie problematyczne.  

Ja rozumiem, że to 40mb, dla laika przy zakupie rur jest spora różnica w cenie, ale to właśnie taka odległość powoduje, że potrzebna jest 160-tka.

Link do komentarza
Gość mhtyl

Ok, już wiem o co chodzi. Ja mam 110 w linii prostej,kolega ma około 30 m i tez w linii prostej  i też 110 nic sie nie dzieje, mam też rewizję ale jak do tej pory ani razu nie musiałem z niej korzystać. Rura mniejsza średnica ale grubsza ścianka, przecież napisałem aby dał pomarańczową a nie szarą. I nie pisałem bo dla mnie to oczywiste że po ułożeniu rur należy ją obsypać piaskiem i ustabilizować/ubić ale nie zagęszczarką tylko wystarczy jak chodząc stopami, własnym ciężarem ubije się piasek, po takim zabiegu nic nie prawa siąść.

Może dać z racji dużej odległości od domu do szamba studzienkę rewizyjną.

Jak ma sie zły spadek to i 160 nie pomoże :) 

 

Link do komentarza

 

Dodatkowa studzienka to też koszty, potem jak zasieje trawę, posadzi kwiatki, nie uśmiecha się pruć rurociągu, wszystko zależy jeszcze, ile ma pionów, oraz kibli w domu.

Nikt nie zmusi inwestora do tej większej średnicy, chyba że ma projekt i będą odbiory, w projekcie na pewno 160-tkę mu wlulą.

Link do komentarza
9 godzin temu, uroboros napisał:

Ewentualne kolanka max 45 stopni.

 

6 godzin temu, animus napisał:

Maksymalne kąty wyjście z pionu budynku w odcinek poziomy to dwa kolana  45* a nie jedno 90*.

 

Link do komentarza
Gość mhtyl
7 minut temu, animus napisał:

Nikt nie zmusi inwestora do tej większej średnicy, chyba że ma projekt i będą odbiory, w projekcie na pewno 160-tkę mu wlulą.

Autor pytał o 100 czyli za bardzo nie ma rozeznania w rurach ale co do projektu to nikt mu nie zarzuci jeżeli zamiast 160 da 110 albo na odwrót bo to nie kanalizacja zbiorcza i przy odbiorze nikt nie będzie się bawił w takie pierdoły aby sprawdzać średnice rur.

Link do komentarza
Gość mhtyl
46 minut temu, darko 1 napisał:

Dzięki  chłopaki za podpowiedz zastosuje rure 160 jest mocniejsza 

Jest mocniejsza od czego? Od szarej na pewno ale nie od pomarańczowej bo pomimo różnej grubości ścianki między 110 a 160 coś około ponad  chyba 1 mm to jest złudne że 160 jest mocniejsza bo  grubość ścianki przy zwiększającej się średnicy rury sie zwiększa grubość ścianki, ale nacisk jaki mają wytrzymać założę się że jest taki sam dla rury 110 i 160.

A tobie właśnie chyba chodzi o to że jest mocniejsza to nie zegnie, zmiażdży, ściśnie się pod naporem ziemi.

Link do komentarza
Dnia 7.03.2020 o 12:25, darko 1 napisał:

Witam będe robił kanalizacje przydomową   jakiego spadu użyć  czy 2% -3% ? ,odległosć od domu do zbiornika bedzie 40 mb  czy rura 100 mm gr bedzie dobra?

Tu jest nt: https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/10300-zasady-montazu-instalacji-kanalizacyjnej

Do porad kolegów mogę dodać rozważenie na  dłuższym odcinku odprowadzenia ścieków rewizję co ok 15m (to z artykułu). Sam mam odprowadzenie starsze, z rur kamionkowych śr. ok. 16 cm. 

Odprowadzenie - jakieś 20m - nigdy nie potrzebowałem dodatkowej rewizji - ale pewnie nie zawadzi mieć. 

Link do komentarza
Gość mhtyl
4 minuty temu, animus napisał:

Jeżeli piszesz takie rzeczy, to nie masz pojęcia o kanalizacji, przejedz się do hydraulicznego i pobaw się w zginanie 4 lub 6m odcinka rury 110-tki i 160-tki, potem tu wróć i napisz, co zauważyłeś.

To jak tak podchodzisz to sprawy to powiedź mi który kołek takiej samej średnicyk złamiesz łatwiej o długości 30 cm czy 1 m?

Tak samo jest z rurą, mniejsza średnica - grubość ścianki mniejsza od większej a wytrzymałość ta sama i nie usze nic sprawdzać.

Nie chce mi się ale Ty możesz sprawdzić w danych technicznych jaka rura wytrzymuje jakie obciążenie.

Link do komentarza
Gość mhtyl

kanalizacja-zewnetrzna-5-e1469183863122.

Pomijając rurę z pozycji Nr 1 to 2, 3 i 4 zewnątrz są takie same ale wytrzymałości maja już całkowicie inne. To tylko dla zobrazowania grubości ścianek i wytrzymałości aby ktoś nie walnął i porównał rury rożnej budowy.

Link do komentarza

Panowie - nie warto się sprzeczać o te rury. Które są bardziej lub mniej sprężyste.

Oprócz przekroju i odporności jest jeszcze kwestia dokładności utrzymania spadku, żeby te masy mniej i bardziej płynne się nie zatrzymywały - a więc utrzymane ściśle tych 2-3% (przypominam że to nie to samo co 2-3 stopnie), , że trzeba wykopać rów pod rurę o stabilnym dnie, podsypać piaskiem i obsypać, utwardzić, i najlepiej jeszcze pasek jakiejś folii dać na ten piach, żeby później przy jakimś kopaniu nie rozwalić rurę łapatą.

Studzienki rewizyjne też są sensownym zabezpieczeniem, jeśli ciąg jest długi i ma zakręty.

 

Pisaliście o tym wyżej - ja chcę tylko podkreślić ważność dokładności wykonania prac związanych z położeniem kanalizacji!

 

A przekrój - skoro mhtylowi się sprawdza 100mm, to pewnie wystarcza, ale jak się da trochę szerszą - 160mm, to na pewno gorzej nie będzie:14_relaxed:

Link do komentarza
35 minut temu, darko 1 napisał:

Dzięki zenek  za linka  wszystko  na temat

Nie ma za co - ale radzę wrzucić hasło w google: kanalizacja w domu jednorodzinnym - i uzupełnić wiedzę o kolejne detale.

Ja zawsze szukam kilku źródeł info na ten sam temat :14_relaxed:

Link do komentarza

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Da się nawet w warstwie docieplenia. Nie mam teraz czasu szukać, ale kiedyś to widziałem. Poza tym istnieją okna "wysuwane" poza linię ściany, umożliwiające obserwację obszaru 180 stopni. Wiele obiektów ma takie okna, hotele szczególnie.  
    • Witam serdecznie pierwszy raz na forum i proszę o poradę.   Chciałbym przeprowadzić kompleksową termo-modernizację sporego domu z lat 80-tych, tj. w pierwszym etapie wymienić okna i docieplić ściany. Dom wybudowany jest w powszechnej wówczas technice ściany 3-warstwowej, patrząc od wewnątrz: warstwa nośna pustak "Max" - pustka powietrzna ~5cm - warstwa osłonowa cegła kratówka Dom wybudowany jest bardzo solidnie bo budował go architekt dla siebie.    I tu pojawia się podstawowy problem na który nigdzie nie znalazłem żadnego fachowego opisu, stąd niniejsze pytanie na tym forum. Chciałbym wymienić okna skrzynkowe na nowoczesne drewniane oraz ocieplić ściany styropianem lub płytami PIR ale nie wiem w którym miejscu ściany zamontować okna. Teoretycznie okna powinny zostać zamontowane w warstwie nośnej, tylko że wtedy bo dodaniu docieplenia płaszczyzna okna będzie oddalona od lica ściany o ponad 30 cm, co będzie wyglądać komicznie. Czy da się zamontować okna w warstwie osłonowej z cegieł żeby uniknąć tego problemu?   Z w/w wiąże się drugie pytanie: czy do warstwy osłonowej z cegły można przymocować ocieplenie?   Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.  
    • Takie spalanie ma plusy i minusy, na plus to bezpieczniejsze spalanie drewna, na minus niestety z dużą stratą kominową, powietrze niebiorące udziału w procesie spalania wychładza kominek.     Szyber na kominie trzeba usunąć dla własnego bezpieczeństwa.   Procesy spalania paliwa reguluje się doprowadzaniem powietrza do komory spalania, a nie zmniejszaniem przekroju kanału odprowadzającym spaliny.    Powietrze pierwotne w palenisku powinno być podawane  u dołu z „pleców”  kominka.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku).    Powietrze wtórne powinno być podawane od wnętrza paleniska  na szybę wkładu.(Powietrze doprowadzone z zewnątrz budynku, czasami z pomieszczenia, w którym znajduje się kominek, zależne od budowy kominka).   Powietrze do paleniska nie powinno być podawane z wnętrza pomieszczenia to spora strata na ogrzewaniu.   Dno kominka powinno być pełne wyłożone szamotem, ściany boczne również, u góry  nad paleniskiem powinien wisieć  deflektor. Proszę sobie kupić i postawić.   Czujnik tlenku węgla (czadu) Kidde K10LLDCO LCD (10 lat bateria)    https://allegro.pl/oferta/czujnik-czadu-kidde-k10lldco-z-wyswietlaczem-lcd-12171431511?bi_s=ads&bi_m=productlisting:desktop:query&bi_c=YzQxNjE1ZmItNGYxNS00Njk4LWE0MzUtYjYwNzA0YzNkMTExAA&bi_t=ape&referrer=proxy&emission_unit_id=bf605530-0a24-4b81-946b-75cf2d5cd1b8    
    • Napotkałem artykuł https://freelancehunt.com/pl/blog/jak-wystawic-fakture-vat-bez-wlasnej-firmy/. To pierwszy raz, kiedy dowiedziałem się, że nie jest obowiązkowe posiadanie JDG, aby wystawiać fakturę. Czy ktoś już korzysta z takiego rozwiązania? Mój budowlaniec zaproponował i nie wiem jak na to reagować
    • To dokładanie powinno wyglądać inaczej, żar przesuwasz na bok i układasz drewno, następnie masz dwa wyjścia, albo szufelką wsypujesz żar na górę wsadu bardziej od tylnej ścianki, drugi sposób to przysuwasz żar z boku drewna i spalasz go sposobem kroczącym.  Jak położysz polano na żar, to gaz drzewny się nie spali, tylko ucieknie kominem, a to spora strata w opale.  Ruszt jest zbędny, powoduje stratę w trakcie spalania drewna.
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...