Skocz do zawartości

styropian XPS i siatka


Recommended Posts

Napisano

Witam.

Bardzo proszę o udzielenie porady/pomocy.

Firma która budowała u mnie stan surowy poleciła abym zamiast ocieplenia fundamentu tradycyjnym styropianem (siatka i klej) zastosować styropian XPS.

Mówili że jest to nowoczesne rozwiązanie które nie wymaga już kładzenia dodatkowej siatki i kleju. W związku z tym ,że po ociepleniu pionowym fundamentów na łączeniach powstały szczeliny ("klawiszowanie") wykonawca dla lepszej izolacji w kilku miejscach nabił kołki i dodatkowo zasmarował całą powierzchnię styropianu XPS dysperbitem (jakoś się trzymało).

Po miesiącu, w celu wykończenia wizualnego fundamentów  zleciliśmy z żoną wykonanie na fundamentach tynku mozaikowego Fast (takie wykończenie fundamentów widnieje na wielu budynkach w okolicy) . 

Przyjechał Pan z firmy ,który (przed położeniem mozaiki) po całości styropianu zasmarował gruntem i naniósł siatkę z zklejem.

Niestety (całe szczęście że jeszcze przed nałożeniem tynku mozaikowego) po tygodniu zauważyliśmy że w wielu miejscach siatka z klejem i dysperbitem odeszła od styropianu.

Aktualnie powierzchnia styropianu składa się z gumowych placków dysperbitu które jeszcze nie odeszły oraz lekko klejącej powłoki. Próbowałem  zerwać placki dysperbitu ale się nie dało/powodowało tworzeniem dziur w styropianie. Boje się że jeśli jeszcze raz zagruntuje traka powłokę i nałożę siatkę z klejem to znowu mi będzie odchodzić w kilku miejscach.

 

Czy moglibyście Państwo doradzić jakieś rozwiązanie?

Może jakiś dobry grunt który by jednak dobrze scalił siatkę z taka powierzchnią.

Może 1,5 cm grubości styropian po obwodzie przykleić i zakołkować a na to dopiero siatke z tynkiem mozaikowym?

Nie mam pomysłu a boje się że znowu poniosę koszty związane z klejem,siatką i tynkiem mozaikowym a to mi i tak odpadnie.

Bardzo proszę o pomoc.

Pozdrawiam

 

 

Napisano

Nałożenie dysperbitu było poważnym błędem - w jaki to zrobiono  celu?  Utworzona powłoka  nie zapewnia dobrej przyczepności kleju do styropianu i trudno teraz utworzyć warstwę sczepną. Można próbować  usunąć ten "impregnat" przynajmniej miejscowo i zakołkować siatkę. Inna sprawa, że problem nie dotyczy fundamentu w gruncie, gdzie XPS jest jak najbardziej wskazany, a cokołu stanowiącego część elewacji , a tam  wystarczyło ułożyć zwykły styropian.

Napisano

Witam.

Teraz to widzę że nałożenie dysperbitu było błędem. Wykonawca może i chciał dobrze ale widocznie również się nie znał.

Chciał przyryć styki na styropianie i nie przewidział jakie będą tego konsekwencje.

A czy mógłby Pan doradzić jakiś dobry grunt którym mógłbym spróbować jeszcze raz nałożyć siatkę?

Usunięcie placków dysperbitu ze styropianu jest awykonalne. Cała pow. styropianu ma teraz taką lekko kleistą powłokę.

Raczej nie da się tego zmatowić papierem ściernym. Może zmyć benzyna lub jakimś rozpuszczalnikiem?

Pozdrawiam

Napisano (edytowany)

Benzyna rozpuści styropian i jedynie mechanicznie można usunąć klejącą powłokę np. przez frezowanie, choć praktycznie pewnie konieczne będzie  zerwanie styropianu. Można też spróbować nakleić dysperbitem cienki styropian i sprawdzić po jakimś czasie jak to się trzyma, ale to "technologia" doświadczalna.

Edytowano przez Budujemy Dom - budownictwo i instalacje (zobacz historię edycji)
Napisano
Dnia 16.09.2019 o 11:51, Adam Bohaterewicz napisał:

Mówili że jest to nowoczesne rozwiązanie które nie wymaga już kładzenia dodatkowej siatki i kleju. W związku z tym ,że po ociepleniu pionowym fundamentów na łączeniach powstały szczeliny ("klawiszowanie") wykonawca dla lepszej izolacji w kilku miejscach nabił kołki i dodatkowo zasmarował całą powierzchnię styropianu XPS dysperbitem (jakoś się trzymało).

Należało przykleić XPS tak, by nie klawiszował - są odpowiednie kleje i pianki, A przykleić trzeba gęsto, żeby nie klawiszował. Ściana podkładowa też powinna być w miarę równa, ale można to częścowo klejem wyrównać.

Następnie na XPS daje się siatkę x2 +klej lub zaprawę cementową mocną (od głębokości ok 20 cm poniżej poziomu ziemi, bruku, itp). Na to można dać dodatkową warstę wykonczenia.

Ponieważ jest jak jest - ja bym odciął równo na glębokości 15 - 20 cm pozniżej gruntu XPS. Cięcie pod kątem 45 st, żeby górna warstwa styropianu (XPS) tak się złożyła, żeby woda z gruntu i z góry spływała popow. XPS a nie wnikała do muru przez szparę. Nastepnie oderwałbym od ściany XPS powyżej cięcia - czyli na cokole. Potem trzeba wyczyścić cooł, tak, by można było założyć na niego klej, lub piankę, żeby przykleić XPS. 

Dalej - jak wyżej.

No jest kłopot pewien, bo te szpary między płytami XPS służą do wentylacji - więc należałoby między cokołem a górą ściany kontynuować jakoś tą wentylację. Nie ma kłopotu przy cokole cofniętym - gorzej przy wysuniętym.

 

  • 2 tygodnie temu...

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Jeśli pies nasiusiał na woskowaną podłogę i zostały plamy, to niestety – żadne preparaty czyszczące nie pomogą w 100%. Mocz zwykle wnika w drewno i trwale je przebarwia, więc jedyne naprawdę skuteczne rozwiązanie to miejscowe zeszlifowanie zniszczonych desek, a następnie ich ponowne wybarwienie i zabezpieczenie. Krok po kroku:   Zabezpieczenie sąsiednich desek Oklejamy dokładnie tylko te deski, które chcemy szlifować – najlepiej wzdłuż fug, używając dobrej jakości taśmy malarskiej. Nie chodzi tu o podciekanie (bo i tak robimy to w naturalnych liniach podziału), ale o to, żeby przy odrywaniu taśmy nie zerwać starego wosku z sąsiednich desek. Słaba taśma potrafi narobić więcej szkody niż pożytku. Szlifowanie Uszkodzone miejsce szlifujemy papierem 150–180, równomiernie, aż plama zniknie i kolor drewna będzie wyrównany. Nie trzeba schodzić głęboko, tylko do momentu, gdy drewno odzyska jednolity wygląd. Dobór koloru Trzeba dobrać kolor jak najbliższy reszcie podłogi. Sprawdzają się woski dekoracyjne Osmo, bejce lub ich mieszanki. Warto robić próby na kawałku drewna tego samego gatunku, żeby nie zepsuć efektu na gotowo. Zabezpieczenie Na koniec nakładamy warstwę (lub dwie) twardego wosku olejnego Osmo – najlepiej tę samą wersję, która była użyta wcześniej na całej podłodze. Daje to trwałe, estetyczne i jednolite wykończenie. Praca może być precyzyjna i czasochłonna, ale jeśli wszystko dobrze się dobierze i wykona starannie, efekt końcowy potrafi być niemal niewidoczny.
    • Dzień dobry. Jestem studentką kierunku Wzornictwo na Politechnice Bydgoskiej. W ramach pracy dyplomowej zbieram informację o meblach tarasowych i ich użytkowaniu. Byłabym bardzo wdzięczna za wypełnienie krótkiego formularza, znajdującego się pod linkiem:)   https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeOvQz2W-S4ZiI0-XiNhwfsebG_Q9C2lab6VBYGZa37w-Os1Q/viewform?usp=header   Z góry dziękuję za poświęcony czas!
    • Cześć wszystkim! Jeśli ktoś z Was próbował kiedyś dobrać kolor nowego elementu do już istniejącej podłogi – wie, że to wcale nie jest takie proste, jak się wydaje. Zwłaszcza jeśli zależy nam, żeby wszystko wyglądało naturalnie, bez odcinających się plam i niepasujących odcieni. W przypadku produktów OSMO (bejce olejne, woski dekoracyjne) mamy kilka możliwości, ale trzeba wiedzieć, jak się za to zabrać, żeby nie stracić czasu, nerwów i materiału. Są dwa główne podejścia: Proste – gotowe kolory z palety OSMO. Wybierasz kolor z katalogu, wcierasz go delikatnie w drewno (tzw. metodą „półsuchego wycierania”) i zabezpieczasz bezbarwnym woskiem. Sprawdza się dobrze, ale... paleta kolorów jest ograniczona, więc czasem nie trafimy idealnie w odcień starej podłogi. Zaawansowane – mieszanie kolorów samodzielnie. To już wyższy poziom, ale daje większe możliwości. Można uzyskać bardzo zbliżony kolor – pod warunkiem, że mieszamy tylko bejce z bejcami lub tylko woski z woskami dekoracyjnymi. Nigdy na krzyż – mają inny skład chemiczny! 👉 Jeśli kogoś to interesuje, przygotowałem dokładny opis krok po kroku – jak dobrać kolor, jak mieszać, jak nakładać i jak zabezpieczać: Sprawdź szczegółową instrukcję tutaj → Dodałem też kilka praktycznych porad dla początkujących – m.in. jak testować kolory, czym najlepiej nakładać (szmatka, nie pędzel!) i na co uważać. Mam nadzieję, że się komuś przyda – jeśli macie swoje sposoby, też chętnie poczytam!
    • Komentarz dodany przez Gsds: Całe szczęście pozbyłem się badziewnej vh. Ciągle problemy od kad mam nową oczyszczalnie nie muszę pamiętać o jej istnieniu
    • Zakup przydomowej oczyszczalni ścieków to decyzja, która wymaga starannego przemyślenia. To inwestycja na dziesięciolecia, która wpłynie nie tylko na Twój budżet domowy, ale także na komfort codziennego życia i ochronę środowiska. Właściwy wybór pozwoli Ci uniezależnić się od miejskiej kanalizacji i znacznie ograniczyć koszty eksploatacji w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, takich jak szambo. Pełna treść artykułu pod adresem: https://budujemydom.pl/instalacje/woda-i-kanalizacja/a/115715-jak-wybrac-przydomowa-oczyszczalnie-sciekow-kompletny-przewodnik-2025
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...