Skocz do zawartości

Kominek z płaszczem, elektryczna podłogówka i kolektory słoneczne


jarcinek

Recommended Posts

Napisano
Witam Wszystkich,

Jestem świeżo upieczonym forumowiczem. Mój problem polega na odpowiedzeniu sobie na pytanie, czy sensowne byłoby połaczenie sytemu centralnego ogrzewania zasilanego kominkiem z płaszczem wodnym z elektrycznym ogrzewaniem podłogowym? Centralne również chciałbym, aby w większości pomieszczeń było podłogowe. Czy ktoś coś takiego juz może przećwiczył? Jak z ekonomicznego punktu widzenia wygladał by taki mix dwóch systemów - centralnego z kominkiem i niecentralnego elektrycznego?

Myślałem o pompie ciepła, ale wiele opinii niezadowolonych użytkowników i kosmiczne koszty instalacyjne skutecznie mnie zniechęciły do takiego rozwiązania. Po prostu uważam, że nie stać mnie na ryzyko wpuszczenia się w kanał za np. 60 tys. Godnym uwagi, moim zdaniem, jest system wentylacji mechanicznej z GWC.

Tam, gdzie ewentualnie powstawał by nasz dom nie ma gazu ziemnego, a stawianie zbiornika na propan-butan przed domem jakoś mi się nie uśmiecha. Poza tym koszty eksploatacyjne są dość wysokie przy wykorzystaniu tego własnie paliwa.

Kolejna sprawa to kolektory słoneczne do podgrzewania cwu. Latem mozna by było powaznie zaoszczędzić na ogrzewaniu wody i nie trzeba by było palić np. w kominku, czy zużywać prądu.

A tak w ogóle, czy izolacja, o której tak zażarcie niektórzy się wypowiadają na tym forum jest priorytetem? Czy uda się każdy projekt adaptować do standardu domu energooszczednego, o zapotrzebowaniu rocznym na ciepło rzędu 40 kWh/m2 ? Sporo czytałem na temat domów energooszczednych i owszem są nawet gotowe projekty tyle tylko, że takie domy nijak mają się do naszej wizji przyszłego domu. Są to najczęściej klocki z beznadzienym układem pomieszczeń wewnątrz i z bezwyrazowym wyglądem zewnętrznym. Stąd tez moje pytanie, czy istnieje jakiś dobry kompromis pomiedzy typowym projektem gotowym, a założeniami domów o niskim zapotrzebowaniu na ciepło? Jak głęboko należałoby ingerować w projekt gotowy, aby spełniał on wymogi domu energooszczędnego?

Pozdrawiam, Marcin.
Napisano
Witam.

Ogrzewanie podłogowe w calym domu jak nabardziej.
Ale skoro ma byc kominek z plaszczem wodnym, to czemu nie zastosowac zwyklego (cieczowego) ukladu ogrzewania podlogowego.

Jednoczesnie kominkiem mozemy ogrzewac C.O. (podloge) wraz z buforem - zapasem, mozemy grzac C.W.U..

Kolektory słoneczne, nie tylko nadaja sie do podgrzewania cieplej wody. Mozna je stosowac z rownie duzym powodzeniem do C.O.

Montowalem uklady w ktorych dwa zrodla ciepla (kolektory i kominek) grzeja C.O. oraz C.W.U.
Zastosowany jest jeden duzy zasobnik na C.W.U. wbudowany w bufor C.O.
Zasobnik jest traktowany jako sprzeglo hydrauliczne. Mozna do neigo podlaczyc dodatkowo kilka zrodel ciepla i kilka odbiornikow.

Uklady solarne w takich przypadkach wspomagaja C.O. na poziomie ok.75-80% i C.W.U na poziomie 60-75%.

Jesli chodzi o C.O. wszystko zalezne jest od zapotrzebowania energetycznego domu.
Mozna to osiagnac dzieki wykonaniu dobrej izolacji (okolo 20cm styropianu lub welny), dobrej wentylacji z odzyskiem ciepla.

Z tego co wiem, to nikt (zaden inspektor ani kierowniczek) nie powinni miec najmniejszego problemu, aby dom ktory byl projektowany na np. 10cm styropianu, adaptowac na energooszczedny dobrze zaizolowany (pow. 20cm).

Pozdrawiam

Ps. Na mojej stronie http://www.sonergo.com.pl znajdziesz przyklady wykonanych juz instalacji.
Napisano
Oto przykład energooszczędnego domu jaki sobie klient sam wymyślił. Dom całkowicie ogrzewany podłogowo , koszt kompletu materiału z instalację 8800 zł na 200m2. Oczywiście w domach izolowanych nie ma mowy o kominkowym ogrzewaniu , najlepiej srawdzają się urokliwe kominki otwarte.
Pozdrawiam .
Napisano
Cytat

Oto przykład energooszczędnego domu jaki sobie klient sam wymyślił. Dom całkowicie ogrzewany podłogowo , koszt kompletu materiału z instalację 8800 zł na 200m2. Oczywiście w domach izolowanych nie ma mowy o kominkowym ogrzewaniu , najlepiej srawdzają się urokliwe kominki otwarte.
Pozdrawiam .



Jak mam rozumieć, to nie celowe jest stosowanie centralnego ogrzewania do domów dobrze izolowanych? Tylko, że w przypadku posiadania kominka, a nie posiadania sobie nie wyobrażam, ponad 80% energii wyemitowanej ze spalanego drewna idzie w komin. W przypadku rozprowadzenia tego cepła np. do ogrzewania pomieszczeń podłogówką, udało by się tą energię (tanią) wykorzystać.



Cytat

Witam.

Montowalem uklady w ktorych dwa zrodla ciepla (kolektory i kominek) grzeja C.O. oraz C.W.U.
Zastosowany jest jeden duzy zasobnik na C.W.U. wbudowany w bufor C.O.
Zasobnik jest traktowany jako sprzeglo hydrauliczne. Mozna do neigo podlaczyc dodatkowo kilka zrodel ciepla i kilka odbiornikow.

Uklady solarne w takich przypadkach wspomagaja C.O. na poziomie ok.75-80% i C.W.U na poziomie 60-75%.



Zasobnik jako sprzęgło hydrauliczne, zasilany zarówno z kolektorów, jak i kominka z płaszczem wodnym. Dodatkowo pewnie istnieje możliwość użycia grzałki elektrycznej? Zastanawia mnie jednak to, czy istnieje możliwość odłączenia lub dowolnego wyboru źródła zasialania zasobnika? Chodzi mi o to, czy np. latem można nie korzystać z zasilania zasobnika energią solarną?

Jaką pojemność powinien taki zasobnik posiadać, aby spelniał swoją rolę przy domu o powierzchni całkowitej około do 200 m2 ? Ponadto, czy zasobnik taki nie ma za dużej bezwładności do tego aby np. w krótkim czasie podnieść temperaturę pomieszczeń?
Czy dałoby się sterować takim systemem i regulować temperaturę w poszczególnych częścich domu?

Pozdrawiam, Marcin
Napisano
Cytat

Zasobnik jako sprzęgło hydrauliczne, zasilany zarówno z kolektorów, jak i kominka z płaszczem wodnym. Dodatkowo pewnie istnieje możliwość użycia grzałki elektrycznej? Zastanawia mnie jednak to, czy istnieje możliwość odłączenia lub dowolnego wyboru źródła zasialania zasobnika? Chodzi mi o to, czy np. latem można nie korzystać z zasilania zasobnika energią solarną?

Jaką pojemność powinien taki zasobnik posiadać, aby spelniał swoją rolę przy domu o powierzchni całkowitej około do 200 m2 ? Ponadto, czy zasobnik taki nie ma za dużej bezwładności do tego aby np. w krótkim czasie podnieść temperaturę pomieszczeń?
Czy dałoby się sterować takim systemem i regulować temperaturę w poszczególnych częścich domu?



W zasobnik mozna wkrecic 2 grzałki.
W przypadku gdy nie chcemy korzystac z grzania kotlem tego zasobnika, labo wylaczamy wtyczke z pradu, albo zamykamy jeden z zaworow odcinajacych kociol.
Jesli nie chcemy grzac kominkie, nie otwieramy drzwiczek i nie rozpalamy w kominku.
Kolektory rowniez mozna odciac poprzez wyciegniecie wtyczki z gniazdka, co wylaczy programator.

Ale po co??


A jakie wymagania energetyczne ma dom o tej powierzchni.
Jesli jest to dom zimny, to nie ma sensu wogole montowac kolektorow, a jesli spelnia wymogi domu, ktore podaje pan T. Brzęczkowski, czyli do 40kWh/m2, z powodzeniem mozna instalowac kolektory.

W takich przypadkach instaluje Solektor AKS 1500/250 (250 litrow pojemnosc wody, 1250 litrow pojemnosc bufora) i 8 kolektorow o lacznej powierzchni 19,2m2.

Zbiornik ze wzgledu na swoja duzo pojemnosc ma rowniez duza bezwladnosc.
Ale poniewaz ma on sporo kroccow z jednej i drugiej strony, na roznych wysokosciach. mozna tak zaprojektowac kotlownie, aby pierwsze cieplo ktore wejdzie do zbiornika, wychodzilo odrazu na instalacje.
Z regulacja temperatury w pomieszczeniach tez nie ma problemu.



Pozdrawiam

DSC01446.jpg

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • No właśnie nie mam jeszcze możliwości wejścia na strych żeby zobaczyć jak to jest zrobione natomiast izolację chyba się od strony ciepłej  się kładzie prawidłowo, tak mi się przynajmniej wydaje. Natomiast pomysł nie jest wcale zły jakbym miał możliwość podniesienia wełny i uszczelnienia  miejsc gdzie przewody by przechodziły. A może tak zrobić jak już będę miał dojście zdjąć wełnę zrobić otwory przełożyć w peszlach przewody,  uszczelnić i położyć znowu wełnę. W planach było ocieplanie stropu na piętrze i nie wiem skąd mi się to wzięło że ubzdurałem sobie że to będzie dach dopiero po fakcie obudziłem się z ręką w nocniku że to chodzi o strop a nie dach 😅 cóż będę musiał kombinować.
    • I nie tylko z tego. On w dodatku gwiżdże na wszystko. Na wszystkich też. Sam słyszałem!
    • Nie zgadzam się. Troszkę uwagi, nie robić nic na hura i da się.     Pewnie tak, od przewodu centralnego, bo taka możliwość jest najłatwiejsza. Natomiast odnośnie otworów. Przy ich wierceniu otworówkami trzeba po prostu uważać przy kończeniu otworu. Może nawet ostatni milimetr dociąć nożem? Może na płycie jest wełna a dopiero na niej folia? To trzeba wyczuć, skoro nie wiemy co jest nad płytą. Kolejne będą pewnie łatwiejsze do wykonania. A odnośnie "żelastwa" to bez przesady, Stalka ma zawsze na końcu albo kulkę, albo na okrągło zarobiony koniec, aby nie zaczepiał o nic przy przeciskaniu. A żyły przymocowanego do niej przewodu zabezpiecza się na końcach taśmą izolacyjną, aby właśnie niczego nie kaleczyły. :Poza tym tu nie będą jakieś wielkie odległości, najwyżej kilka metrów, takie rzeczy robiłem bez wielkich przygotowań i da się zrobić, zapewniam. Przy "oczkach" to czasami odległości są takie, ze z drabiny da się schwycić rękami obydwa końce przewodu.    PS. Wiertło centralne do otwornicy trzeba skrócić aby nie sterczało więcej niż kilka milimetry nad poziom ząbków. 
    • Marne szanse na nieuszkodzenie paroizolacji. Myślę że w tym przypadku więcej strat niż korzyści. Teoretycznie możnaby dołożyć kolejną warstwę płyt, czyli drugi sufit, kupa roboty, bo napewno ta przestrzeń musi być czymś wypełniona, czyli np 5cm wełny o niskim współczynniku lambda. A na to też paroizolacja. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Sufit jest podwieszony na jętkach jaką metodą nie wiem, czy dobrze rozumiem wyznaczyć i wywiercić otwory i rozprowadzić od centralnego przewodu środka sufitu? A co z paroizolacją nie uszkodzę majtając tam jakimś żelastwem czy czymś w środku? A po drugie same otwory Jak zrobię to chyba przedziurawie paraizolację i będę musiał w jakiś sposób to sklejać chyba. Wybacz moje zacofanie nigdy wcześniej tego nie robiłem a chciałbym zrobić. 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...