Skocz do zawartości

Instalacja elektryczna - ocena planu


axmaster

Recommended Posts

Napisano (edytowany)

Cześć,
Jestem przed zakupem połowy bliźniaka w stanie deweloperskim. Rzuty i plany można znaleźć w tym wątku
https://forum.budujemydom.pl/topic/29517-stan-surowy-zamknięty-inspekcja-czy-warto/

Deweloper w ramach umowy gwarantuje mi 38 puntow elektrycznych (oczywiście mogę ich sobie zażyczyć więcej), w tym momencie projektuje rozmieszczenie tych punktów. Pewnie wielu z Was stanęło przed podobnym wyzwaniem, macie jakieś dobre rady na co zwrócić uwagę? Poniżej to co już wiem:
- posiadam dość sporą działkę więc na najdłuższym boku domu będę chciał mieć dwa gniazdka 230V;
- dodatkowo jena puszka zewnętrzna żeby w przyszłości móc zainstalować bramę elektryczną lub pociagnąć prąd do szopy;
- posiadam taras więc na tarasie chciałbym mieć przynajmniej jedno gniazdko elektryczne;
- w kuchni gniazdka nad blatem minimum 5 na całej długości blatu;
- chciałbym kuchenkę indukcyjną nie wiem jaka tutaj jest lepsza opcja siła czy gniazdko 220V;
- w pokojach min. trzy gniazdka, w tym jedno po przeciwnej stronie niż zawiasy w drzwiach;
- jedno gniazdko elektryczne na strychu;

Poniżej załączam mój wstępny projekt rozmieszczenia gniazdek elektrycznych

Czekam na wasze komentarze i pozdrawiam

 

rzuty_kontakty.jpg

Edytowano przez axmaster (zobacz historię edycji)
Napisano

Powiem tak, co to 38 punktów na dom? A teraz pytanie, Ty uważasz, że punkty to głównie gniazdka, a wyłączniki, a oświetlenie, a dzwonek? Dopytaj czy za oświetlenie liczy jeden punkt czy dwa znaczy wyłącznik to jeden punkt i doprowadzenie kabla do oświetlenia to drugi punkt. A co z instalacją tv i internetową?

Wspomniałeś o podłączeniu indukcji ale nie piszesz jaką masz moc przyłączeniową, podejrzewam, że też ona jest nie oszołamiająca. Indukcje najlepiej podłączyć jeżeli będziesz miał trzy fazy to dwie fazy na indukcje a trzecia na piekarnik.

I jeszcze jedno, najważniejsze co z rozdzielnią, ile punktów deweloper liczy za rozdzielnię. Jeżeli wiesz jakie daje zabezpieczenia to podaj co wchodzi w skład rozdzielni.

Napisano
Dnia 24.01.2017 o 16:06, axmaster napisał:

Cześć,
Jestem przed zakupem połowy bliźniaka w stanie deweloperskim. Rzuty i plany można znaleźć w tym wątku
https://forum.budujemydom.pl/topic/29517-stan-surowy-zamknięty-inspekcja-czy-warto/

Deweloper w ramach umowy gwarantuje mi 38 puntow elektrycznych (oczywiście mogę ich sobie zażyczyć więcej), w tym momencie projektuje rozmieszczenie tych punktów. Pewnie wielu z Was stanęło przed podobnym wyzwaniem, macie jakieś dobre rady na co zwrócić uwagę? Poniżej to co już wiem:
- posiadam dość sporą działkę więc na najdłuższym boku domu będę chciał mieć dwa gniazdka 230V;
- dodatkowo jena puszka zewnętrzna żeby w przyszłości móc zainstalować bramę elektryczną lub pociagnąć prąd do szopy;
- posiadam taras więc na tarasie chciałbym mieć przynajmniej jedno gniazdko elektryczne;
- w kuchni gniazdka nad blatem minimum 5 na całej długości blatu;
- chciałbym kuchenkę indukcyjną nie wiem jaka tutaj jest lepsza opcja siła czy gniazdko 220V;
- w pokojach min. trzy gniazdka, w tym jedno po przeciwnej stronie niż zawiasy w drzwiach;
- jedno gniazdko elektryczne na strychu;

Poniżej załączam mój wstępny projekt rozmieszczenia gniazdek elektrycznych

Czekam na wasze komentarze i pozdrawiam

 

rzuty_kontakty.jpg

Wiesz problem jest niewielki - elektrykę planuje się najlepiej w oparciu o projekt aranżacji wnętrza - czyli tak od duuuuu strony .

osobiście jakbym miał kupić to kazałbym tylko wprowadzić przewód zasilający - bez rozprowadzania instalacji -

bruzdy w tynku robi się łatwiej jak nie ma tam pochowanych innych przewodów - z 2 jednak strony

deweloper będzie miał w nosie nierobienie instalacji - ba nie robić będzie mógł co nie powstrzyma go przed skasowaniem jakby robił .

jeżeli bliźniak jest w stanie surowym a ogarniasz jak chcesz mieć go urządzone gdzie ma co stać z urządzeń elektrycznych to na tej podstawie da się dobrać zarówno ilość obwodów i ilość punktów.

Nie ogarniasz zatrudnij architekta niech ogarnia za Ciebie

 

Napisano

Wspomniałeś jeszcze o istotnej rzeczy która mi umknęła - obwody. 

Właśnie tu nie wiadomo ile ile obwodów ma liczyć sobie ta instalacja. axmasterdopytaj dewelopera ile obwodów będzie miała ta instalacja.

Napisano

W wiatrołapie starczy Ci jedno gniazdko i to samo tyczy się tarasu. Na strychu daj dwa gniazda - jedno abyś korzystał a drugie do podłączenia centralki alarmowej - chyba, że przewidujesz ją w innym miejscu, bądź nie będziesz robił instalacji alarmowej.

Napisano

Nie bardzo widzę sens 3 gniazdek nad umywalką - chyba że traktujesz to jako włącznik/światło/gniazdko ( jeżeli tak to żyrandoli nie planujesz ?:) )

To w łazience przy oknie to dla pralki/suszarki ? Pozostałe kwestie poruszył Qubacen. Tylko jeszcze widzę gniazdko z drugiej strony ściany na lewo od tarasu zwiało z rogu wnętrza budynku ?:)

Gość elpapiotr
Napisano
Cytat
31 minut temu, Draagon napisał:

Tylko jeszcze widzę gniazdko z drugiej strony ściany na lewo od tarasu zwiało z rogu wnętrza budynku ?:)

Tak. Wywiało z wiatrem. Całkowicie.

Napisano

Bardzo dziękuję za wszystkie wypowiedzi, są dla mnie niezwykle cenne. Zebrałem wszystko razem i przygotowałem plan gniazdek elektrycznych póki co dla parteru.  Załączam plan oraz wizualizację 3d planowanego urządzenia domu. Po lewej stronie znajduje się druga połowa bliźniaka stąd na planie cieńsza ściana. Będę wdzięczny za ocenę, uwagi i odpowiedzi na moje pytania.

W międzyczasie dowiedziałem się, że deweloper zapewnia mi 34 punkty (same puszki), oraz rozdzielnię. Co do obwodów to tych jest w standardzie 7-9 z możliwością rozszerzenia do 14.


INSTALACJA NA ZEWNĄTRZ BUDYNKU
- zewnętrzne gniazdka sterowane przełącznikami, a nie z szafy bezpiecznikowej;
- osobne wyłączniki różnicowoprądowe 15 mA dla wszystkich zewnętrznych gniazd;
- jedno gniazdo na tarasie i jedno na rogu budynku do podłaczenia np. kosiarki

Pytania:
a) W punkcie na rysunku oznacoznym jako 1. Zaprojektowałem dwa punkty: jedno gniazdko elektryczne, oraz puszkę do podłączenia bramy zewnętrznej (póki co zaślepiona). Planuję doprowadzić tam przewód alarmowy 6 żył pod sterowanie automatyką w przyszłości.
Zastanawiam się na jakiej wysokości od gruntu umieścić te elementy?
Czy o czymś jeszcze powinienem pamiętać?

WIATROŁAP
- w wiatrołapie planuję jedno gniazdko elektryczne i rozdzielnię.

Pytania:
a) Podowiedzcie proszę z doświadczenia na jakiej wysokości umieścić rozdzialnię i gniazdko?
b) Rozdzielnię daje mi deweloper, pytanie czy na coś warto zwrócić uwagę?

ŁAZIENKA
- planuję tam trzy obwody (pralka / Junkers / reszta)
- oprócz gniazdek pod pralkę i Junkersa planuję 3 gniazdka koło lustra w układzie jedno po prawej i 2 po lewej w listwie;

Pytania:
a) Zastanawiam się na jakiej wysokości umieścić gniazdka w okolicy lusterka
b) Czy jeszcze o jakimś gniazdku w łazience warto pomyśleć?

SALON
- planuję na ścianie trzy gniazdka pod telewizor oraz trzy dodatkowe w kątach pokoju

Pytania:
a) W punkcie na rysunku oznacoznym jako 2, zaplanowałem trzy gniazdka, zastanawiam się też nad podciągnięciem tam dodatkowo gniazdko LAN (pod smart TV). Nie wiem tylko na jakiej wysokości umieścić tą listwę z gniazdkami. Planujemy z żoną zakup meblościanki bez pleców, wiadomo że od niej dużo zależy ale może jest jakiś standard czy najlepsza praktyka na to?

KUCHNIA
- planuję trzy obwody (jeden na pierwszy: lodówka + okap + zmywarka, drugi: płyta indukcyjna + mikrofalówka +  piekranik, trzeci: na całą resztę);
- na rysunku oznacoznym jako 3 planuję dwa gniazdka (pod piekarnik i mikrofalówkę)  i jedną puszkę pod podłączenie okapu;
- nad blatem planuję cztery gniazdka w układzie dwa po dwa w listwach;

Pytania:
a) czy rozplanowanie obwodów jest optymalne?
b) na jakiej wysokości umieścić gniazka nad blatem?
c) planuję oświetlenie podszafkowe jak najlepiej umieścić puszkę żeby zapewnić tam światło?

 

 

plan_gniazdka_parter.png

rzut_3d_full.png

Napisano
6 minut temu, axmaster napisał:

KUCHNIA
- planuję trzy obwody (jeden na pierwszy: lodówka + okap + zmywarka, drugi: płyta indukcyjna + mikrofalówka +  piekranik, trzeci: na całą resztę);
- na rysunku oznacoznym jako 3 planuję dwa gniazdka (pod piekarnik i mikrofalówkę)  i jedną puszkę pod podłączenie okapu;
- nad blatem planuję cztery gniazdka w układzie dwa po dwa w listwach;

Pytania:
a) czy rozplanowanie obwodów jest optymalne?
b) na jakiej wysokości umieścić gniazka nad blatem?
c) planuję oświetlenie podszafkowe jak najlepiej umieścić puszkę żeby zapewnić tam światło?

 

z reguły staram się by lodówka była na całkowicie osobnym obwodzie - nie pobór mocy kieruje mną w tym momencie

ponadto układając obwody kombinuję by moc urządzeń możliwych do jednoczesnego włączenia na obwodzie nie przekraczała mi na 3x2,5  - 2,5 KW ( tak zdaję sobie sprawę że idzie na tym przewodzie powiesić więcej ale zdaję sobie również sprawę z istnienia przedłużaczy , rozgałęźników i tworzących się potem problemów ).

mam zapas mocy nie muszę jeździć i kombinować bo się przewód w ścianie przegrzał.

z drugiej strony patrzę by duże pobory zmywarka, piekarnik, kuchenka, czajnik trafiały na oddzielne obwody.

wybierasz sprzęt sprawdzasz moc , potem liczysz

SALON
- planuję na ścianie trzy gniazdka pod telewizor oraz trzy dodatkowe w kątach pokoju

Pytania:
a) W punkcie na rysunku oznacoznym jako 2, zaplanowałem trzy gniazdka, zastanawiam się też nad podciągnięciem tam dodatkowo gniazdko LAN (pod smart TV). Nie wiem tylko na jakiej wysokości umieścić tą listwę z gniazdkami. Planujemy z żoną zakup meblościanki bez pleców, wiadomo że od niej dużo zależy ale może jest jakiś standard czy najlepsza praktyka na to?

określ jaki telewizor - wielkość oraz na jakim poziomie +/- będzie się zaczynał

gniazdka na środku wysokości w bok od środka szerokości

czy stoi czy wisi zawsze masz jakieś pole manewru

 

ŁAZIENKA
- planuję tam trzy obwody (pralka / Junkers / reszta)
- oprócz gniazdek pod pralkę i Junkersa planuję 3 gniazdka koło lustra w układzie jedno po prawej i 2 po lewej w listwie;

Pytania:
a) Zastanawiam się na jakiej wysokości umieścić gniazdka w okolicy lusterka
b) Czy jeszcze o jakimś gniazdku w łazience warto pomyśleć?

 

135/140 cm

Wanna czy jakieś hydromasaże ? to też potrzebuje prądu.

 

WIATROŁAP
- w wiatrołapie planuję jedno gniazdko elektryczne i rozdzielnię.

Pytania:
a) Podowiedzcie proszę z doświadczenia na jakiej wysokości umieścić rozdzialnię i gniazdko?
b) Rozdzielnię daje mi deweloper, pytanie czy na coś warto zwrócić uwagę?

 

fajnie jest podejść do rozdzielni móc popatrzeć co wyskoczyło i spokojnie to włączyć , względnie przeczytać z rozpiski który obwód chcę wyłączyć - zamiast po ćmaku z taborecikiem zasuwać bo "korki" trzeba włączyć.

minus - w przeciwieństwie do tych nad drzwiami zabierają miejsce na ścianie i troszkę przeszkadzają zwłaszcza jak w tym miejscu chcesz szafę zbudować - ale i to da się obejść.

Napisano
16 minut temu, MTW Orle - osuszanie budynków napisał:

kombinuję by moc urządzeń możliwych do jednoczesnego włączenia na obwodzie nie przekraczała mi na 3x2,5  - 2,5 KW

Dzięki za cenną uwagę, policzę mniej więcej ile "zjedzą" planowane sprzęty i do listy dopiszę czajnik elektryczny i ekspres.

 

17 minut temu, MTW Orle - osuszanie budynków napisał:

Wanna czy jakieś hydromasaże ? to też potrzebuje prądu.

Wanna będzie bez hydromasażu ze zwykłym prysznicem, ale przemyślę czy będę tego w przyszłości potrzebował.

Jednym słowem dzięki za odpowiedź.

Napisano (edytowany)
19 godzin temu, Draagon napisał:

 

To w łazience przy oknie to dla pralki/suszarki ? Pozostałe kwestie poruszył Qubacen. Tylko jeszcze widzę gniazdko z drugiej strony ściany na lewo od tarasu zwiało z rogu wnętrza budynku ?:)

Do pralki gniazdo musi być jako osobny obwód, to samo dotyczy lodówki,zmywarki, piekarnika i indukcji oraz pieca.

3 godziny temu, axmaster napisał:

 

WIATROŁAP
- w wiatrołapie planuję jedno gniazdko elektryczne i rozdzielnię.

Pytania:
a) Podowiedzcie proszę z doświadczenia na jakiej wysokości umieścić rozdzialnię i gniazdko?
b) Rozdzielnię daje mi deweloper, pytanie czy na coś warto zwrócić uwagę?

 

 

Rozdzielna na wysokości wzroku, tak abyś miał łatwy i wygodny dostęp. Gniazdko proponuje dać bliżej podłogi, np 30-50 cm od podłogi.

Zwróć uwagę na jej wielkość, bo jak będziesz chciał rozbudować instalacje to nie będziesz miał miejsca na dodatkowy osprzęt i zabezpieczenia.

Jaka masz moc przyłączeniowa do tego domku?

Edytowano przez mhtyl (zobacz historię edycji)

Utwórz konto lub zaloguj się, aby skomentować

Musisz być użytkownikiem, aby dodać komentarz

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto na forum. To jest łatwe!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Masz już konto? Zaloguj się.

Zaloguj się
  • Kto przegląda   0 użytkowników

    • Brak zalogowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
  • Darmowy poradnik budowlany raz w tygodniu na Twój e-mail

  • Najnowsze posty

    • Pamiętam swoją pierwszą i ostatnią noc w Nowej Hucie, jak kombinat szedł pełną parą całą dobę i tramwaje też jeździły całą dobę, nie spałem chyba do 3ciej w nocy. Także jak człowiek się przyzwyczai do ciszy, to potem w drugą stronę raczej sporo gorzej. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Chodzi o usztywnienie konstrukcji. Nasza więźba ma już 60 lat i jest z cienkiego drewna ciosanego, odpornego na złamania, ale jest bardziej elastyczna niż z krokwi np 7×22cm. Koszt niewielki, bo na pokój 28m2 to raptem 600zł, a jak się mam martwić, że za parę lat spękają połączenia na płytach, to uważam to za słuszne rozwiązanie. Poza tym jak z tych krokwi wystają tylko haki, to dużo łatwiej jest najpierw połączyć wszystkie OSB i na to przykręcić GK, bo bez tego to już wyższa szkoła jazdy i ja w swoim przypadku sobie takiego rozwiązania bez OSB nie wyobrażam, gdzie obydwa skosy są w inną stronę krzywe, a ściany się rozchodzą na prawie 10 centymetrów. Wysłane z mojego SM-A520F przy użyciu Tapatalka
    • Oraz pory dnia i roku, godziny, pogody, ciśnienia atmosferycznego itd., itp., etc. W sumie zgadzam się, że takich danych nie ma. Nigdzie. Bo takie badanie kosztują krocie, a każde wyniki da się podważyć, wiec nikt nie ryzykuje.
    • Nie licz na to, że wyciszysz działkę do tych 35 - 40 dB w takim miejscu zlokalizowaną... Nawet kilkumetrowej wysokości ekran akustyczny - taki, jakie stawiają przy drogach szybkiego ruchu - nie załatwi tego Mieszkam 250 m od eSki, oddziela mnie od niej pas szerokości około100 m lasu mieszanego i słyszę każdy niemal pędzący pojazd (nie mówię o motocyklach z "ulepszonymi" wydechami ) - ekranu nam nie postawili... Około 700 m od okien jest linia kolejowa Warszawa - Lublin, od niej również "oddziela" nas pas ze 150 m szerokości lasu, również mieszanego... Słychać każdy przejeżdżający skład pociągu - o godzinie  +- 23:40 przejeżdża skład 43 wagonów z węglem Zupełnie inaczej słychać samochody i pociągi w suche dni, a inaczej "po rosie", gdy powietrze jest mocno wilgotne - wtedy wydaje się, że jeżdżą one tuż pod oknami Zaznaczam, że las jest mieszany, bo jest różnica zimą, a miesiącami, gdy są gęste liście na drzewach... Nie mierzyłem natężenia hałasu, ale BYŁ on mocno zauważalny w pierwszych tygodniach zamieszkania - po jakimś czasie przestaje się słyszeć te hałasy, przestają być zauważalne, przeszkadzające i uciążliwe... czasami się je słyszy, ale ucho przyzwyczaja się... Można próbować odgradzać się parkanami, szpalerami tui, czy innych roślin, ale i tak trzeba będzie zaakceptować pozostałe szumy i odgłosy...   Albo szukać innej lokalizacji     Podejrzewam, że takie dane uzyskasz tylko doświadczalnie dla określonej lokalizacji...
    • Pod względem przeciwpożarowym różnica pomiędzy płytą drewnopochodną oraz tą samą płytą drewnopochodną osłoniętą płytą gipsowo-kartonową jednak jest Bo płyty drewnopochodne są palne, zaś gipsowo-kartonowe już nie.   W takich budynkach jak domy jednorodzinne wymogi może nie są zbyt wysokie, ale jednak określono je jednoznacznie.  Najważniejszy w tym przypadku jest zapis zawarty w warunkach technicznych (WT), czyli Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (§ 219 ust. 2): "(...) poddasze użytkowe przeznaczone na cele mieszkalne lub biurowe powinno być oddzielone od palnej konstrukcji i palnego przekrycia dachu przegrodami o klasie odporności ogniowej: 1) w budynku niskim - E I 30."  Ta klasa oznacza odporność na działanie ognia przez pół godziny. Z praktycznego punktu widzenia oznacza to, że bariera ma przez taki czas zapobiec przenikaniu ognia oraz temperatura po jej drugiej stronie nie może przekroczyć punktowo  bodaj 180°C. W praktyce ten wymóg często nie jest respektowany. No bo jak tu wypadają poddasza wykończone boazerią albo z odkrytą więźbą (izolacja nakrokwiowa)? Szczerze mówiąc to moim zdaniem taka konstrukcja - z dwoma warstwami wełny mineralnej na metalowym ruszcie - ma szansę spełnić ten wymóg, nawet jeżeli zastosuje się poszycie z płyty drewnopochodnej. Ale to tylko przypuszczenie. Jak trafimy na kogoś czepliwego to skąd wziąć formalne potwierdzenie? 
  • Popularne tematy

×
×
  • Utwórz nowe...